پیش از شروع سال ۲۰۱۶، برنامهای برای قرار گیری پیشرانه بامو B58 با کد کامل “B58B30O1”(پرفورمنس بالا)، “B58B30M1”(پرفورمنس متوسط) و “B58B30M0”(کمترین پرفورمنس)، روی طیف گستردهای از خودروهای این شرکت وجود داشت. این پیشرانه از نوع شش سیلندر ۳.۰ لیتری تک توربو با ساختار بوش خشک (Closed Deck) بلوک و از نوع شاتون بلند است که روی محصولات مختلف قدرتی در بازه ۳۲۲ تا ۳۸۲ اسب بخار و گشتاوری از حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ نیوتن متر تولید میکند. با این حال با ارتقایی مختصر قابلیت ایجاد بیش از ۵۰۰ اسب بخار را دارد.
پیشرانههای به اصطلاح شاتون بلند، گشتاور بیشتری را در دور پایینتر به دست میدهند ولی قابلیت دور گرفتن کمتری دارند.
B58 همینطور از مصرف سوخت مناسب و قابلیت اعتماد اطمینان بخشی برخوردار بوده، در حالی که بسیار ارتقا پذیر (Tuner Friendly) است و این میتواند یک دلیل خوب برای بهرهگیری از آن در تویوتا سوپرا A90 و A91 باشد. پیشران سوار شده روی سوپرا کد “B58B30C” دارد.
این نسل از پیشران ماژولار برخلاف N55 که طراحی بوش تر (Open Deck) با سیلندر چدنی دارد، با سیلندر نازکتری ساخته شده که پتانسیل بهتری در دفع گرما داشته، مزیت فرسودگی و وزن کمتر را به همراه دارد؛ ولی قابلیت ماشینکاری دوباره را از دست میدهد.
ویژگی دیگر به کار گرفته شده، میزان باز شدن متغیر سوپاپ با کنترل الکترونیکی و زمانبندی متغیر سوپاپ مختص این شرکت با نام اختصاری VANOS است. این دو تکنولوژی، گشتاور را در دور کم بهبود بخشیده و در دورهای بالاتر با افزایش دبی هوا قدرت را بیشتر میکند.
تکنولوژی VAriable NOckenwellen Steuerung پیش از اواسط دهه ۹۰ میلادی و نخستین بار روی M5 E34 با پیشران M50 به کار گرفته شد. نحوه کار سیستم اینگونه است که یک دنده وجود دارد که در دور آرام درگیر نیست اما با افزایش دور موتور یک سولونوئید به کار افتاده و با افزایش دادن فشار روغن، دنده را میان میل بادامک و دنده میل بادامک درگیر میکند. سیستم VANOS به دو صورت تکی و دوتایی وجود دارد.
توربوی در نظر گرفته شده برای B58 از نوع دو دهانه است که هر دهانه میزبان گازهای خروجی از سه سیلندر است. دستهبندی اتصال سیلندرها به هر دهانه توربو بهگونهای است که گازهای خروجی هیچ دو سیلندری با هم تداخل ندارند یا بهعبارتدیگر در یک زمان، تنها یک سیلندر به سمت یک دهانه توربو گاز حاصل از احتراق گسیل میکند.
این ترتیب، رانش (بوست) توربو را به بیشینه مقدارش میرساند.
مشخصات B58 به شرح زیر است:
پیکربندی | شش سیلندر خطی |
حجم | 2998cc |
تنفس | Twin Scroll Turbocharged |
سیستم سوخترسانی | پاشش مستقیم |
بلوک | آلومینیوم، بوش خشک |
سرسیلندر | آلومینیوم |
سیستم سوپاپ | ۲۴ سوپاپ، DOHC، VANOS دوتایی، کنترل الکترونیکی سوپاپ |
قطر و کورس پیستون | 82mm(B)*94.6mm(S) |
نسبت تراکم | ۱۱:۱ |
قدرت | ۳۲۲-۳۸۲ Hp |
گشتاور | ۴۵۰-۵۰۰ Nm |
بیشترین دور پیشرانه | ۷۰۰۰ RPM |
در ادامه تولید این پیشرانه، بیمر بهمنظور سازگاری با قوانین آلایندگی سختتر، به اصلاحاتی در آن دست زد.
B58 اصلاح شده از نظر فنی که با نام B58TU و B58TU1 شناخته میشود، شامل بهبودهای زیر است:
- افزایش فشار سیستم سوخترسانی
- فیلتر ذرات ریز
- خنککنندگی جداگانه
- محفظه نشیمنگاه میللنگ
- زنجیر تایم بازطراحی شده
- منیفولد یکپارچه
سه مورد نخست، آلایندگی را بهبود میدهند و باقی موارد کمک کننده برای تأثیر بیشتر این سه مورد هستند.
گزینه اول به لطف پمپ سوخت و انژکتور عملکرد بالا، فشار سیستم سوخترسانی را تا ۳۵۰ bar در مقابل ۲۰۰ bar در حالت فابریک بالا میبرد. این کار دوده حاصل از احتراق را کاهش داده و به قدرت پیشرانه میافزاید.
خنککنندگی جداگانه، با دو چرخه خنککنندگی جدا برای سرسیلندر و محفظه میللنگ، دمای سیلندر را در حالت بار کم (فشار کم روی موتور) بالا نگه میدارد و همزمان دمای سرسیلندر را به میزان کافی تنظیم میکند. همانطور که میدانید افزایش دمای سیلندر و محفظه احتراق، آلایندگی را میکاهد و کاهش دمای سرسیلندر احتمال ناک زدن (سوختن پیش از موعد بنزین) را کم میکند.
محفظه میللنگ بازطراحی شده، با کمک بهینه کردن ضخامت دیواره سیلندر و بهینه کردن میللنگ، چیزی بیشتر از ۱۸۰۰ گرم در وزن صرفهجویی میکند.
در آخرین مورد، یکپارچه کردن منیفولد دود با هوزینگ سرسیلندر، گرم شدن پیشرانه را تسریع کرده و هزینه و وزن را کاهش میدهد؛ اما میتواند نصب توربوهای افترمارکت را پیچیدهتر کند.
B58 در سالهای ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توانست جزئی از ۱۰ پیشران برتر باشد.
در پایان بد نیست اشاره کنم به اینکه ماژولار بودن در این مورد به معنی مشترک بودن تعدادی از اجزای موتور بین انواع چهار سیلندرها و شش سیلندرهای این شرکت است.
نویسنده: آرین
منابع: motorauthority.com، dubizzle.com، speed.academy، tuningpro.co، bmwtuning.co
new reventon
۱۸ مهر ۱۴۰۱از عجایت روزگار موتور 6 سیلندر نیسان جی تی آره واقعا
یعنی بالای 1000 اسب تیونش کنی
تازه میرسه به سطح کیفیت آلمانیا😂
راحت تیونای بالای 2000 اسبی ازش میگیرن
Iman99
۱۸ مهر ۱۴۰۱اینجوری باشه جایی که موتورای نیسان جی تی آر و تو جی زد جواب نمیدن و کم میارن از موترای ls جنرال موتورز و hemi استفاده میکنن یعنی تیون شده اونها تازه میرسه به سطح کیفیت امریکایی ها
مثلا موتور همی بالای ۱۰۰۰ اسب میدن بهت با گارانتی چند ساله که برای هیچ کدوم از اون موتور ها این کارو نکردن
ولی باید بگم که نه حرف تو و نه حرف من برای هیچکدوم نباید بحث کنید
چون هرکدوم مزیت های خودشون رو دارن
امیررضا
۱۸ مهر ۱۴۰۱اینکه بگی یه پیشرانه بهتره چون تیونپذیرتره، یعنی فلان موتور بهتره چون تو دور موتور ۵۰۰۰ هزار زیر نور آفتاب و دمای چهل درجه سانتی گراد ۴ ثانیه دیرتر داغ میکنه!!! مسئلهی تیونپذیری رو فاکتور اصلی محسوب کنی وقتی میخوای ۲ تا پیشرانه رو بررسی کنی خیلی فلاکت شعور و ذهن رو میرسونه.
پیشرانه 2JZ بهترین موتور شش سیلندر خطی دهه نود میلادی بود و از سالی که B58 و S58 تولید شدن تا امروز که این کامنت رو مینویسم بهترین موتورهای ۶سیلندر خطی جهان هستن. شدیداً هم تیونپذیر هستن.
Iman99
۱۸ مهر ۱۴۰۱همین تیون پذیر بودن هم فاکتور همه جانبه ای نیست
و اگه بهترین پیشرانه ۶ سیلندررو بگی 2jz بطور کامل تو تمام فاکتور ها بهترین نیست اگر بود تویتا تو سوپرای نسل جدید همین موتور رو بروز رسانی میکرد و میزاشت روی سوپرای جدید ولی هرچند که تو توانایی هاش شکی نیست و ویژگی های مناسبی داره بخصوص تو تیونینگ ولی با در نظر گرفتن تمام فاکتور ها و حرف تحلیل گران و مهندسان در این زمینه و همچنین انتخاب بهترین موتور های سال همون ب ام و بهتر کار کرده و تو بهترین موتور های سال هم موتور های ب ام و حق مطلب رو ادا کردن ولی بازم در نهایت نمیشه بگی مطلقا فلان موتور بهترینه چون هرموتوری در زمینه های خودش عملکرد خوبی داره
new reventon
۱۸ مهر ۱۴۰۱موتورای امریکاییم کارشون درسته
نمونش موتور 5 لیتریه فورد کایوت
که تو کونیک زگ بالای 1500 اسب ازش میکشن آخ نمیگن
hssn
۱۹ مهر ۱۴۰۱البته اون هم دستخوش تغییرات زیادی میشه که بتونه اون قدرت رو هندل کنه
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۱بسیار عالی خسته نباشید.
رضا
۱۸ مهر ۱۴۰۱موتور هوریکین کرایسلر کپی این موتور هست تا جایی که بور و استروک و طراحی سر سیلندر و توربو دقیقا مثل B58
corvette
۱۸ مهر ۱۴۰۱به گفته دوستان
اون موتور رو آلفا ساخته نه کرایسلر
ARMAN سابق
۱۸ مهر ۱۴۰۱اصن کرایسلر جزو برترین انجین سازان جهان هستش نیازی نداره از این کپی کنه
هر دفعه ک س شعر میگی بعدش بدجور ساکت میشی
بی خیال اسم
۱۹ مهر ۱۴۰۱نمی دونم این حرف دوستمون صحیح هست یا نه
ولی ثابت کن حرفش اشتباهس
نه اینکه اراجیف بگی
GMA
۱۸ مهر ۱۴۰۱مطلب بسیار آموزنده و مفیدی بود؛ سپاس
رامتین
۱۸ مهر ۱۴۰۱این موتور B58 در کنار موتور وحشتناک F154 فراری از نظر من بهترین موتورهای دنیا هستند.
Payfast
۱۸ مهر ۱۴۰۱نظر سنجی
کاثورث و کایوت لایک
2jz و 1jz دیس لایک
RezaRs
۱۸ مهر ۱۴۰۱دس خوش اقا ارین دس خوش بی ام و
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱علت اینکه به بنده فرمودید:
“زاهدان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند
چون به خلوت می روند آن کار دیگر میکنند …”
چه بود؟! به چه علت با تـهـمت، تـوهین کردید با اینکه همیشه احـترام متقابل به شما را رعایت میکردم؟!
فقط از پدال درخواست داشتم؛ پدال بر انتخاب خود، مختار بود!
اینکه طرز تـفـکرتان همچون حـکـومت، به تهمت به منتقدین گرایش دارد؛ تأسف بار است… هم شما و هم حـکـومت در حالی ادعـای آزادی بـیان دارید که در محدود کردن منتقدینتان ماهر هستید!
بی خیال اسم
۱۸ مهر ۱۴۰۱از بهترین پیشرانه های ۶ سیلندر تاریخ😍😍😍😍
hssn
۱۹ مهر ۱۴۰۱یه مطلب عالی، ممنون