با سفری به تاریخچهٔ بامو، با بهترین خودروهای چهار، شش، هشت، ده و دوازده سیلندری که این شرکت تاکنون ساخته است آشنا خواهیم شد.
بخش M بامو تاکنون خودروهای فوقالعادهٔ زیادی ساخته است. سدان، کوپه یا شاسیبلند فرقی ندارد، M روی هر چیزی دست بگذارد به خودروی بینظیری تبدیل خواهد شد. این بخش در طول سالها این بخش روی خودروهای مختلفی از کوپههای چهار سیلندر گرفته تا سدانهای V12 کار کرده است. به همین دلیل، این سؤال ایجاد شد که بهترین خودروهای چهار، شش، هشت، ده و دوازده سیلندری که بامو M تاکنون ساخته است کدامند؟
بهترین مدل چهار سیلندر: بامو M3 نسل E30
پیشرانه | ۲.۳ لیتری I4 |
قدرت | ۱۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۹ ثانیه |
سالهای تولید | ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ |
M3 نسل E30 فقط یک خودروی اسپرت نیست. این نمادی از میراث مسابقهای بامو است. این خودرو که به خاطر قوانین هومولوگیشن مسابقات DTM ساخته شد، سری ۳ را به شاهکاری واقعی تبدیل کرد. زیر کاپوت این M3، پیشرانهٔ افسانهای ۲.۳ لیتری چهار سیلندر S14 قرار گرفته بود که دستخوش تغییرات زیادی شد تا ۱۹۵ اسب خار قدرت تولید کند. هرچند شاید این رقم طبق استانداردهای امروز چندان زیاد به نظر نرسد ولی برای آن زمان عالی بود. علاوه بر این، M3 یک برنامهٔ جامع کاهش وزن را تجربه کرد و تقریباً تمام پانلهای خودرو تغییر کردند تا وزن را به ۱۱۳۰ کیلوگرم برسانند. برای این خودرو همچنین کیت بدنهٔ تهاجمی با اسپلیتر جلو و بال بزرگ عقب در نظر گرفته شد و به لطف توزیع وزن ۵۳ به ۴۷ جلو و عقب، بسیار چابک، پاسخگو و سریع بود. علاوه بر این، M3 نسل E30 چندین قهرمانی کسب کرد و به میراث مسابقهای بامو تبدیل شد.
بهترین مدل شش سیلندر: بامو M3 نسل E46
پیشرانه | ۳.۲ لیتری I6 |
قدرت | ۳۴۳ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۸ ثانیه |
سالهای تولید | ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ |
خیلیهای E46 را بهترین M3 تاریخ میدانند. این اولین باری بود که بامو بالاخره بهروزرسانی کاملی که سری ۳ شایستهٔ آن بود را انجام داد و ویژگیهای لوکس و پیشرفتهای را در پکیجی که هنوز آنالوگ بود ارائه کرد. البته این اولین M3 با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی نبود زیرا نسل قبلی هم شش سیلندر بود ولی E46 به لطف پیشرانهٔ افسانهای S54 از قدرتی که شایستهٔ آن بود بهرهمند شد. این پیشرانه با تولید ۳۴۳ اسب بخار قدرت و ردلاین ۷,۹۰۰ rpm، نسل سوم M3 را در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. برای انتقال نیرو هم امکان انتخاب گیربکسهای شش سرعته دستی یا AMT وجود داشت. هرچند طی دو نسل حدود ۴۵۰ کیلوگرم به وزن M3 اضافه شد ولی این اضافهوزن لطمهای به هندلینگ خودرو وارد نکرد و E46 همچنان چابکی بالایی داشت. M3 نسل E46 به معیاری برای کوپههای اسپرت تبدیل شد و واقعاً رؤیای خودروی نهایی رانندگی را به تصویر کشید.
بهترین مدل هشت سیلندر: بامو M5 نسل E39
پیشرانه | ۴.۹ لیتری V8 |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۸ ثانیه |
سالهای تولید | ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ |
بامو در طول تاریخ خود مدلهای V8 زیادی ساخته اما در بین همهٔ آنها، یکی برجسته است. بخش M بامو در اوایل قرن بیست و یکم در حال پوستاندازی بود و M5 نسل E39 برای این کار همهچیز داشت از طراحی زیبا و سواری فوقالعاده گرفته تا پیشرانهٔ هشت سیلندر S62 زیر کاپوت. این ماشین به معیاری تبدیل شد که تمام نسلهای بعدی M5 بر اساس آن قضاوت میشدند. تنها گیربکسی که برای این خودرو ارائه میشد، یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی بود که عملکردی عالی داشت. این گیربکس با تعویض دندههای نرم و هماهنگی کامل با پیشرانهٔ V8، همیشه خودرو را در حالت حداکثر قدرت نگه میداشت. هرچند در E39 از هیچکدام از تکنولوژیهای تعلیق امروزی خبری نبود ولی بااینحال، تعلیق هم دستاندازهای بزرگراهها را بهخوبی جذب میکرد و هم امکان رانندگیهای سریع در جادههای پیچدرپیچ را فراهم میکرد. این M5 در ظاهر هم ویژگیهای ظریفی داشت که بهجای جلبتوجه پلیسهای راهنمایی و رانندگی، فقط علاقهمندان را از چیزی که زیر کاپوت قرار داشت باخبر میکرد.
بهترین مدل ده سیلندر: بامو M5 نسل E60
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V10 |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۱ ثانیه |
سالهای تولید | ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ |
M5 نسل E60 خودروی بینقصی نبود. قطعاً این ماشین از یکی از بهترین طراحیهای دوران کریس بنگل بهره میبرد ولی بهاندازهٔ M5 قبلی ماندگار و باوقار به نظر نمیرسید. ارائهٔ گیربکس هفت سرعتهٔ AMT هم به تصمیم بحثبرانگیزی تبدیل شد زیرا عملکرد این گیربکس در رانندگیهای عادی روزمره با مشکلاتی مواجه بود. علاوه بر این، معرفی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive هم تجربهای خستهکننده را به همراه داشت. بااینحال، فقط یک دلیل برای خرید M5 نسل E60 وجود داشت آن پیشرانه بود. وقتی بامو به تولید M5 نسل E39 پایان داد، میدانست که باید برای نسل بعدی کار بزرگی انجام دهد و درنتیجه، از تخصص خود در فرمول یک برای ساخت اولین سدان تولیدی جهان با پیشرانهٔ V10 بهره برد. پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 با قدرت فوقالعادهٔ ۵۰۰ اسب بخاری، E60 را به یکی از قویترین سدانهای زمان خود تبدیل کرد. این پیشرانه التماس میکرد که آن را به ردلاین ۸,۲۵۰ rpm برسانید و در این صورت با نواختن سمفونی هیجانانگیزی از چهار سر اگزوز خود به شما جایزه میداد. چه E60 را دوست داشته باشید چه از آن متنفر باشید، بدون شک این یکی از جسورانهترین و هیجانانگیزترین خودروهای تاریخ بامو محسوب میشود.
بهترین مدل دوازده سیلندر: بامو ۸۵۰ CSI
پیشرانه | ۵.۶ لیتری V12 |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۹ ثانیه |
سالهای تولید | ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ |
زمانی که سری ۸ در اوایل دههٔ ۹۰ راهی بازار شد، مهندسان M بهطور مخفیانه روی این ماشین کار میکردند تا پرفورمنس کوپهٔ پرچمدار بامو را در حد سوپراسپرتها ارتقاء دهند. نتیجهٔ این کار، ساخت پروتوتایپ M8 با پیشرانهٔ V12 و ۶۴۰ اسب بخار قدرت بود. متأسفانه جنگ خلیجفارس و رکود اقتصادی جهانی مانع از تولید این خودرو شد ولی بااینحال، تمام امیدها از بین نرفت و مهندسان بامو همچنان روی سری ۸ کار میکردند و نتیجهٔ این تلاشها، خلق ۸۵۰ CSI بود که قویترین نسخهٔ سری ۸ محسوب میشد. این نسخه به لطف پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V12 که بشدت اصلاح شده بود، قدرت استثنایی ۳۷۵ اسب بخاری را ارائه میکرد. علاوه بر پیشرانه، سیستم تعلیق سفتتر، فرمان سریعتر و ترمزها بزرگتر شدند. این ویژگیها در ترکیب با کابین مجلل، ۸۵۰ CSI را به یکی از بهترین خودروهای دهه ۹۰ و بهترین خودروی V12 تاریخ بامو کردند.
نمایشگاهی
۱۴ آبان ۱۴۰۳چقدر در ایران بیامو E60 داریم که قیمت هاشون حدود ۷۰۰ – ۸۰۰ ملیون تومنه اما همشون موتور ۴ سیلندر یا در بهترین حالت ۶ سیلندر درون سینه هاشون دارن دریغ از یک نمونه E60 ده سیلندر (!)
مصرف کننده حرفه ایی در این شرایط محدود بازار بجای ۴ سیلندر کهنه خرج دار آلمانی سراغ مدل ۴ سیلندر صفر چینی میره (!)
اگه مدل ۱۰ سیلندر موجود بود به خیلیا از صندلی تا رودری نوسازی و تودوزی می کردن وبا موتور ده سیلندر جشن می گرفتن
علی
۱۴ آبان ۱۴۰۳E60 کجاست ۷۰۰ تومن؟ معرفی کن بخریم. بعید میدونم بشه با این قیمت خرید!
در ضمن موتور ۱۰ سیلندر گرچه جذابیت زیادی داره ولی خب استهلاک اش هم بسیار بالاتره و باید دو سال یکبار اورهال بشه.
Kiarash
۱۴ آبان ۱۴۰۳به قول اسب بخار هیچ ماشینی بی ام و نمیشه هیچ بی ام وی هم بنز نمیشه
amirkhanzadeh
۱۴ آبان ۱۴۰۳هر دو در بالای صنعت خودروسازی به شرکت های زیر پاشون نگاه می کنند
اون m3 نسل e30 عجب جواهریه
محمدهادی
۱۴ آبان ۱۴۰۳این پیشرانه التماس میکرد که آن را به ردلاین ۸,۲۵۰ rpm برسانید و در این صورت با نواختن سمفونی هیجانانگیزی از چهار سر اگزوز خود به شما جایزه میداد
این تعریفی کوتاه از بی ام وست👏👏🔥🔥
بهترین موتور اسپرت محور ساز دنیا
حیف که با اومدن خودروهای برقی این و بسیاری ویژگی های جذاب دیگه به تاریخ پیوستن و نسل های بعد هرگز معنی صدای گوش نواز یک موتور دوربالا رو درک نخواهند کرد
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۳احتمالا فقط بیامو همچنین گستره ای داشته باشه
! i M α η δ υ α R
۱۴ آبان ۱۴۰۳مازیار جان پورشه از گستره بهتر ( از 3 تا 12 ) برخوردار هست در طول تاریخش …
بنز هم انجین 10 سیلندر ساخته اما روی هیچ محصولی سوار نکرده ( پیشرانه کد F010M ) …
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۳آره موقع نوشتن خودم یادم بود (البته پورشه رو میگم)
اما منظورم از گستره اقبال عمومی و در دسترس بودن بود.
! i M α η δ υ α R
۱۴ آبان ۱۴۰۳از بابت جاده ای کردن و در دسترس عموم بودن این گستره ، بیمر ، بی رقیبه …
یکی از دلایلی که این همه کشته ، مرده داره هم شاید همین بوده …
😎😎😎
( البته من خودم از 3 و 12و 16 پورشه و 10 بنز خبر نداشتم … )
! i M α η δ υ α R
۱۴ آبان ۱۴۰۳الان نگاه کردم پورشه 16 سیلندر هم داشته …
واقعا بی نظیر عمل کرده پورشه …
3 سیلندر داشته …
4 سیلندر داره …
6 سیلندر داره …
8 سیلندر داره …
10 سیلندر داشته …
12 سیلندر داشته …
16 سیلندر داشته …
پرچم پورشه بالاست …
🇰🇷
۱۴ آبان ۱۴۰۳BMW هم یه پروتایپ از سری ۷ E32 ساخت با ۱۶ سیلندر. اسمشم گلدفیش بود ( ماهی قرمز ) اما به تولید انبوه نرسید . همه کارهای تولید انجام شده بود اما هیئت مدیره مخالفت کرد . یجورایی بیمر هم مثل پورشه از ۳ تا ۱۶ در کارنامه خودش داره
حالا صحبت راجع به خودرو بود وگرنه اگر موتوراد رو هم اضافه کنیم یک و دو سیلندر هم اضافه میشه !
🇩🇪🖤🧡💛🇩🇪
! i M α η δ υ α R
۱۴ آبان ۱۴۰۳از این پروتوتایپ 16 سیلندر بیمر هم خبر نداشتم …
خوب شد و مرسی که گفتی دوست عزیز …
👌👌👌
در زمینه انجین موتور هم که بیمر خودش صاحب سبکه و دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه …
روی زمین و آسمان ، بیمر از قدیم تا به امروز ، در هر شاخه ای ، فعال بوده …
علی
۱۴ آبان ۱۴۰۳بی ام و پیشرانه 3 سلیندر هم داشته تو i8
! i M α η δ υ α R
۱۴ آبان ۱۴۰۳من از i8 یادم نبود که 3 سیلندر هست …
خوب شد و مرسی که گفتی علی آقای عزیز …
🙏🙏🙏
JaMsHiD-B
۱۴ آبان ۱۴۰۳گروه فولکس واگن و مرسدس ….
Yazdan
۱۴ آبان ۱۴۰۳چیشد که بی ام و از این طراحی های شگفت انگیز به این طراحی های جدید رسیده؟
NGU
۱۴ آبان ۱۴۰۳هم کوپه هاش هم سدان هاش سنگ محک و کلاس درسیه واسه بقیه
اون انجین s85 v10 هم بهترین ۱۰ سیلندر تاریخه لامصب عشق خالص با یه اگزوز straight piped هم قشنگ صدای فرمول وان میده
BMZ
۱۴ آبان ۱۴۰۳واقعا طراحی بیامو های قدیم کجا، الان کجا
تنها بیامو واقعی که هنوز داره تولید میشه سری 8 عه ، بقیشون از سری 1 تا سری 7 و XM همشون افتضاحن
مهران شاهوار
۱۴ آبان ۱۴۰۳جواهرارو🥺
یکی از یکی ناب تر
M5 E60 هنوزم با یکم تیون برای خیلی از بزرگان شاخ و شونه میکشه
Cehx
۱۴ آبان ۱۴۰۳e60 عالیه وقتی تو خیابون میبینمش محوش میشم خطوط بدنه به زیبا ترین شکل کار شده ولی حیف که کارکرده ده سیلندر تو خارجی اندازه 4 سلیندر تو ایران قیمتشه
Saeed farshchian
۱۴ آبان ۱۴۰۳بسیار عالی
ولی جای یه سوپر اسپرت واقعی خالیه
SMS
۱۴ آبان ۱۴۰۳چند تایی از جذاب ترین ها وجود دارند ولی سلطان معلومه ، فقط M3 E46 ، اصل نید فور اسپید
boost10
۱۴ آبان ۱۴۰۳E46 = Need For Speed Most Wanted
یادش بخیر مربوط به زمانی بود که حالمون خوب بود🙃
Taha Ayoobi
۱۴ آبان ۱۴۰۳لطفاً الکی جمع نبندید، اینکه حال شما خوب نیست دلیل نمیشه که برا بقیه هم خوب نباشه.
علی
۱۴ آبان ۱۴۰۳آروم باش برادر. یکم تو خیابون راه بری میبینی از هر ۱۰ نفر ۸ نفر حال خوبی ندارن. تو شرایط خوبی زندگی نمیکنیم والا انکار کردنش هم کمکی نمیکنه.
Taha Ayoobi
۱۴ آبان ۱۴۰۳به شرایط کاری ندارم، درسته به شدد تاثیر گذاره ولی وابسته به اون نیست.
boost10
۱۴ آبان ۱۴۰۳داداش من منظورم این بود که دهه 80 همه چیز تو اوج خودش بود به طوری که دیگه تکرار نمیشه
حسین دهمرد
۱۵ آبان ۱۴۰۳بنز و ویتارا و ماکسیما و زانتیا مونتاژ میکردیم
Reza Rafee
۱۴ آبان ۱۴۰۳ببینیم بی ام و چند تا طرفدار داره
آریا
۱۴ آبان ۱۴۰۳M5 E60 رو از همه بیشتر دوست داشتم با زوزه خفنی که داره
Mosafer
۱۴ آبان ۱۴۰۳زیبایی،قدرت،نوستالوژی،حس خوب زندگی
! i M α η δ υ α R
۱۴ آبان ۱۴۰۳بیمر از سیستم مسخره iDrive توی اون سالها خیلی ضربه خورد تا جایی که رسما مشتریان کلافه و مردم عادی و رقبا مسخره اش می کردند …
هم به لحاظ طراحی سخت افزاری و هم محیط نرم افزاری بیشتر گیج کننده و حواس پرت کن و پر خطا بود تا راه گشا و لذت بخش …
خیلی روش جراحی اعمال شد تا بعد هفت هشت سال ، قابل اعتماد و لذت بخش بشه …
بهترین 12 سیلندر بیمر هم که قلبش رو به فرزند گوردون موری و پیتر استیونس اهدا کرد تا در سینه مک لارن F1 تا ابد زندگی ببخشه …
hosen
۱۴ آبان ۱۴۰۳یکی از یکی جذاب تر
طراحای الان بی ام و اینارو ببینن بلکه یکم خجالت کشیدن
johnmarston
۱۴ آبان ۱۴۰۳بی ام و باید گذشته اش رو الگوی خودش قرار بده
جرمی کلارکسون
۱۴ آبان ۱۴۰۳مقاله عالی
عاشق M5 E39 با اون سه تا چراغ گردشم
طراحی قبلا یه چیز دیگه بود
JaMsHiD-B
۱۴ آبان ۱۴۰۳اینکه بگیم بی ام و اون زمان چه ماشینی زده که الآنم نمیتونه بزنه حرف اشتباهیه
باید بگیم اونقدر سیاست های بی ام و اشتباه شده و زده جاده خاکی که ماشینایی که قبلاً خودش هم میزده رو الان نمیتونه بزنه
POUYAN
۱۴ آبان ۱۴۰۳فکر میکردم بهترین ۸ سیلندر بشه موتور دور بالای M3 e92
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۴ آبان ۱۴۰۳قطعا هیچ جای تاریخ خودروسازی، مثل ب ام و پیدا نمیشه که جمیع بهترین ها رو تو یه پکیج ارائه بده.
شما تقسیم وزن عالی، هندلینگ شگفت انگیز، شاسی های جادویی، موتورهای افسانه ای، ایمنی کم نظیر، ظاهر باوقار و اصیل و کابین ارگونومیک و زیبا رو تو هیچ خودرویی پیدا نمیکنید…
به همه اینا افتخار تو موتور اسپرت، ساخت موتورسیکلت های افسانه ای و بسیاری از ابداعات رو هم اضافه کنین! 😉👍👍
واسه همینه که میگم لااقل پدال باید از ابداعات کمپانی ب ام و تو صنعت هم مطلب ارائه بده چون هنوزم حتی به اشتباه بسیاری رو به نام کمپانی های دیگه زدن!
sinasvj
۱۴ آبان ۱۴۰۳بهترین وی هشت ام تری جی تی آر بود که اشک پورشه رو تو مسابقات درآورد
samurai
۱۴ آبان ۱۴۰۳بعد ژاپنیا بی ام و رو دوست دارم ولی با قیافه قدیمش طراحی رو الان خراب کرده
BMW
۱۴ آبان ۱۴۰۳بامو M3 نسل E30 وحشیانه عالی هست🔥🔥😎
قاسم
۱۴ آبان ۱۴۰۳دیدگاهم را مینویسم
آرزوم ماشین سرعتیه وکیفیت خوب
BMW خیلی خوشکله
کجا گیر ما میاد .بهتره فکرشو نکنیم که حد اقل افسرده نشیم