بی ام وطراحی

بهترین کانسپت‌های بی ام و در دوران کریس بنگل

بدون شک کریس بنگل تأثیر بزرگی روی مسیر و زبان طراحی ب‌ام‌و داشت و در اینجا با جذاب‌ترین کانسپت‌هایی آشنا خواهیم شد که او برای برند باواریایی طراحی کرد.

کریس بنگل اثر بزرگی در طراحی خودروهای ب‌ام‌و به‌جای گذاشت که تا مدت‌ها پس از رفتن او در محصولات این برند دیده می‌شد. او اصول طراحی نوآورانه‌ای را معرفی کرد، تناسبات سنتی را به چالش کشیده و طراحی‌های ساده و تکراری ب‌ام‌و را متحول کرد. طراحی‌های او عموماً بسیار پویا بودند و هرچند در برخی موارد مثل نمای عقب سری ۷ نسل E65 با انتقاد مواجه شد اما به‌طورکلی طراحی محصولات ب‌ام‌و در دوران او شکوفا و بسیار جذاب شد. بنگل همچنین برای ب‌ام‌و چند کانسپت دیدنی را هم طراحی کرد که زبان طراحی جدید یا پیش‌نمایشی از محصولی در آینده را نشان می‌داد. در ادامه با جذاب‌ترین کانسپت‌های دوران بنگل آشنا خواهیم شد.

ب‌ام‌و Z9 گرن توریسمو

در سال ۱۹۹۹، ب‌ام‌و کانسپت Z9 گرن توریسمو را رونمایی کرد که بعداً فهمیدیم پیش‌نمایش سری ۶ نسل E63 بوده است. البته Z9 چیزی فراتر از پیش‌نمایش سری ۶ بود و نگاهی گذرا به زبان طراحی ب‌ام‌و در طول دههٔ ۲۰۰۰ داشت. این خودرو شبیه هیچ ب‌ام‌و قبل از خود نبود و اگر جلوپنجرهٔ کلیوی شکل و لوگوها برداشته می‌شد، به‌سختی می‌شد فهمید این یک ب‌ام‌و است. البته چون به طراحی سری ۶ که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ تولید می‌شد عادت کرده‌ایم، امروز شاید Z9 آشنا به نظر برسد اما در سال ۱۹۹۹ کمتر کسی می‌توانست چنین خودرویی را به‌عنوان یک ب‌ام‌و بپذیرد.

ب‌ام‌و X-Coupe

دو سال بعد، کانسپت X-Coupe معرفی شد که با طراحی سؤال‌برانگیز چراغ‌های جلو و عقب، شبیه یک Z4 بلندقامت به نظر می‌رسید. در نمای جانبی این کانسپت می‌توانید ببینید که چطور پیش‌نمایش دقیقی از ظاهر Z4 نسل E85 ارائه کرده است. X-Coupe فقط بزرگ‌تر بود و ارتفاع بسیار بیشتری از زمین داشت. این کانسپت اما علاوه بر ارائهٔ پیش‌نمایش Z4، تمایل ب‌ام‌و به ساخت شاسی‌بلندهای کوپه مانند را هم نشان داد. X6 ممکن است شبیه این کانسپت نباشد اما با هان ایده متولد شد.

ب‌ام‌و CS1

کانسپت بعدی دوران بنگل، CS1 سال ۲۰۰۲ بود که مستقیماً پیش‌نمایش نسل اول سری ۱ محسوب می‌شد. این کانسپت یک کانورتیبل دودر کوچک بود که شکل و تناسبات آن بدون تغییر بزرگی در سری ۱ کابریولت تولیدی ادامه پیدا کرد. کانسپت CS1 همچنین تکاملی از زبان طراحی جدید ب‌ام‌و را نشان می‌داد که یک سال قبل با معرفی سری ۷ نسل E65 در خودروهای تولیدی این شرکت آغاز شده بود. علاوه بر این، کانسپت CS1 نشان داد که کریس بنگل تغییر مسیر داده و با دست کشیدن از طراحی‌های عجیب، بیشتر روی ارائهٔ طراحی‌های جاودانه‌ای مثل سری ۳ نسل E90 تمرکز کرده است.

ب‌ام‌و ویژن EfficientDynamics

آخرین کانسپت مهمی که کریس بنگل در طراحی آن نقش داشت، پس از استعفای او از ریاست طراحی ب‌ام‌و معرفی شد. ویژن EfficientDynamics نشان‌دهندهٔ چیزهای زیادی بود. این کانسپت پیش‌نمایش طراحی مدل‌های پلاگین‌هیبریدی ب‌ام‌و را ارائه کرد، نشان داد که i8 چه شکلی خواهد بود و روی تعهد ب‌ام‌و به ساخت خودروهای سازگار با محیط‌زیست تأکید داشت. امروز با نگاه به این کانسپت سال ۲۰۰۹ می‌توان دید که طراحی آن خیلی تفاوتی با i8 تولیدی نداشته و ب‌ام‌و اکثر عناصر طراحی کانسپت را در نسخهٔ تولیدی حفظ کرده است.

به‌طورکلی، با گذشت زمان، دیدگاه‌ها در مورد طراحی‌های کریس بنگل تغییر کرده و اکنون ظاهر برخی مدل‌های آن دوران ب‌ام‌و را دوست داریم که در زمان عرضه از آن‌ها چندان راضی نبودیم. به‌عنوان‌مثال، سری ۵ نسل E60 در زمان معرفی طراحی بحث‌برانگیزی داشت اما امروز یکی از زیباترین نسل‌های سری ۵ محسوب می‌شود و خیلی‌ها طراحی آن را عالی می‌دانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای
منبع
BMWBlog

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. BMW

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    طراحی ها عجیبه ولی من بیشار CS1 و کمی ویژن رو دوست دارم

    موافقم 7
    مخالفم 8
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      اونایی که دهه۶۰تی هستند میدونند این خودروها وِردِ جلد مجلات خودرویی اون زمان بودن و ما عشق میکردیم با دیدن و خواندن مقالات و همین شد که شدیم عاشق خودرو !

      دنیای طراحی خودرو به اسطوره‌هایی چون گریس بنگل به شدت نیازمنده تا بلکه روح را به آهن برگردانند!!!

      موافقم 55
      مخالفم 5
  2. oasis

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلطان ام 3 e46 رو هم اتود زده بود دمش گرم چرا رفت از بی ام دبلیو

    موافقم 33
    مخالفم 3
  3. ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    بی ام و i8 یکی از معدود ماشین های خوب و کمیاب لاکچری ای بود که اومد ایران

    موافقم 31
    مخالفم 3
  4. علی جردن

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    تقریبا همه ی کانسپت های دوره کریس بنگل با ادیت جزئی روی خط تولید رفتن

    موافقم 20
    مخالفم 1
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    i8 تو زمان خودش طراحیش یه دهه جلو تر بود

    موافقم 29
    مخالفم 2
  6. پدرام

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اولا درود بر کریس بنگل بزرگ
    دوما یادمه سال ۱۹۹۹ در مجله ماشینی که هنوز دارمش عکس z9 رو زده بود
    هنوزم برام فضاییه
    یادش بخیر

    موافقم 29
    مخالفم 1
  7. 18:45

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (653 ديدگاه)

    به به به عجب مطلبی💯💯👑
    البته از 3 کانسپت z4 Concept coupe
    و mille miglia
    و جینا اصلا براحتی نمیشه گذشت که بنگل طراحی کرده بود…
    ای کاش فقط طراحی بدنه سری 7 نسل چهارم رو بیش از حد خاص و نامعمول طراحی نمی‌کرد. ولی برخلاف بدنه، کابین این خودرو هنوزم طراحی و حتی دوام فوق العاده ای داره.
    طراحی کابین بخصوص تو مدل های
    Individual با رگه های سفید کارشده روی چوب کاری های براق، حقیقتا به کابین قایق های لوکس تفریحی شبیه شده بود. 😎

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. M power

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (356 ديدگاه)

    همه در نوع خود جالب و قشنگن
    .به ویژه i8

    موافقم 11
  9. M power

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (356 ديدگاه)

    بنظرم همشون دوس داشتنی هستن
    بویژه i8

  10. مهردادکمال

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    بی ام و تو i8 کم کاری کرد. اون طراحی یک هایپر کار بود چرا اومد یه موتور 3سیلندر توی i8 قرار داد!!! همون سیستم هیبریدی رو با موتور 8سیلندر توربوی معروفش همراه میکرد و یک هایپرکار تمام و عیار به بازار میفرستاد

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. Siavash

    ۲۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    همینطوره که در آخر مقاله گفته شده و طراحی های بی‌ام‌و ابتدا منتقد زیاد دارن ولی بعد انگار جلوتر از زمان هستن و رفته رفته جذاب تر و زیباتر به نظر میان. همیشه همینطور بوده.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  12. ابوالفضل

    ۲۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    ماشاالله یکی از یکی زشت تر (البته غیر از ویژن)

    موافقم 0
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا