وبلاگ رسمی بیامو، بهتازگی فهرستی از زیباتررین خودروهای این برند منتشر کرده است. مجموعهی مورد بحث، فقط به مدلهای تولید انبوه اشاره دارد و طرحهای مفهومی یا پروتوتایپ را معرفی نمیکند.
بیامو با نام کامل Bayerische Motoren Werke به معنی موتورسازی باواریا (Bavarian Motor Work) سال ۱۹۱۶ شروع به کار کرد. این شرکت ابتدا تولیدکنندهی پیشرانه بود و تا سال ۱۹۲۸ وارد صنعت خودروسازی نشد.
اولین محصول تجاری بیامو، پیشرانهی ۶ سیلندر تخت برای هواپیمای فوکر D.VII است که سال ۱۹۱۷ عرضه شد. حدود ۶ سال بعد، نخستین موتورسیکلت بیامو به نام R32 همراه پیشرانهی ۵۰۰ سیسی با قدرت ۸/۵ اسب بخار، به تولید رسید.
بیامو ۳/۱۵ اولین خودروی تولید شرکت در سال ۱۹۲۸ است. این مدل، دیکسی نام گرفت و قرار بود خودروهای بیامو نیز با برند دیکسی (Dixi) تولید شوند؛ اما از سال ۱۹۳۱ تصمیم تاریخی مدیران شرکت برای افزایش تمرکز بر خودروسازی گرفته شد. به این ترتیب، برند بیامو با نام تجاری BMW و نشان تجاری خاص خود، تغییر کرد.
طی ۹۰ سال پس از تولید نخستین خودروی جهان با نام بیامو، مدلهای متنوع در ابعاد گوناگون و ظاهر متفاوت عرضه شدند. انتخاب زیباترین محصول ساخت این شرکت، از میان انبوه خودروهای تولیدی ساده نیست اما میتوان به انتخاب وبلاگ رسمی بیامو احترام گذاشت.
بیامو Z8 روستر
پس از موفقیت Z4 در بازار جهانی، مدل مفهومی Z7 به نمایشگاه توکیو سال ۱۹۹۷ رسید. طراحی این خودرو و Z8 تولید انبوه، توسط هنری فیسکر دانمارکی انجام شد و الهامگرفته از مدل کلاسیک بیامو ۵۰۷ بود.
فیسکر به عنوان شخصیتی مهم در تاریخ خودروسازی قرن ۲۱ شناخته میشود. او از پیشگامان تولید مدلهای اسپرت هیبریدی و تمام برقی مدرن با برند فیسکر نیز هست. هنری فیسکر همچنین خودروهایی ماندگار مثل، استون مارتین DB9 و بیامو Z8 را طراحی کرد.
بیامو Z8 اساسا به شکل رودستر ایدهپردازی و تولید شد. صندوق کوچک، کاپوت جلو بلند و فاصلهی اندک بین چرخها تا لبهی بدنه، مهمترین نکات مورد توجه فیسکر برای طراحی Z8 بودند. این خودرو، بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ به تعداد ۵۷۰۳ دستگاه تولید شد.
پیشرانهی استاندارد Z8، از سری S62 بیامو، ۴/۹ لیتری V8 با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر بود. این مدل با گیربکس دستی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه و نهایت سرعت محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت. نسخه دنده اتوماتیک Z8 به تعداد محدود توسط آلپینا تولید شد.
بیامو سری ۵ مدلE39
از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ یکی از جذابترین سدانهای اسپرت جهان توسط بیامو تولید شد. چراغهای باریک کشیده با جلوپنجرههای کوچک دوگانه، ترکیبی جالب از سنت و مدرنیته برای سری ۵ نسل چهارم نشان میداد.
مدلE39 توسط طراح ژاپنی، جوجی ناگاشیما متولد شد. ناگاشیما قبل از طراحی این خودرو، بیامو Z3 را خلق کرده و تحسین شده بود. با گذشت ۲۶ سال، هنوز خطوط روی درها، کاپوت جلو و سپر، دارای ظرافت و هوشمندانه به نظر میرسند.
دیگر نکتهی مهم برای E39، ظهور سومین M5 براساس آن است. این مدل مشابه Z8 رودستر، پیشرانهی S62 با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر داشت. همچنین، دیفرانسیل لغزش محدود، جعبهدندهی ۶ سرعته دستی ساخت گترگ (Getreg) و سیستم تعلیق آلومنیوم برای M5 استفاده شد تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه برای این خودروی دیفرانسیل عقب، ۱۸۰۰ کیلوگرمی فراهم شود.
بیامو Z3 کوپه
آغازگر خودروهای سری Z کوپه با نام Z3 در سال ۱۹۹۶ متولد شد. این خودرو براساس بیامو سری ۳ مدل E36 شکل گرفت و بسیار پرفروش بود. هرچند که نسخهی رودستر Z3 با سقف پارچهای نیز تولید شد؛ اما طرح کوپه با حالتی شبیه به شوتینگ بریک، در تاریخ خودروسازی جهان ماندگار شد. در مجموع، نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه Z3 تا سال ۲۰۰۲ به دست مصرفکننده رسید.
بیامو Z3 کوپه حاصل طراحی جوجی ناگاشیما است. این خودروی کوچک، چراغهای نسبتا بزرگ دارد اما به لطف خطوط روی کاپوت و فرم سپر، هماهنگی بسیار خوبی در اجزا را نشان میدهد. نسخهی کوپه، صندوق عقب بسیار جادار برای دو سرنشین فراهم میکند که برای خودروی اسپرت با طول بدنهی ۴ متر، کمنظیر است.
پیشرانههای متنوع روی Z3 ارائه شد. مدل M، دارای موتور ۶ سیلندر خطی ۳/۲ لیتری با قدرت ۳۲۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر بود. این خودرو در زمان ۵/۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسید و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت.
بیامو سری ۶ مدل E24
ظهور سری ۶ با E24 در سال ۱۹۷۶ آغاز شد. ساخت یک خودروی کوپه با کابین جادار و مجلل، حرکتی هوشمندانه توسط مدیران بیامو در دههی ۷۰ میلادی بود. پیش از آن، بیامو صرفا سازندهی خودروهای اسپرت محسوب میشد و از نظر تولید مدلهای لوکس با راحتی عالی برای سرنشین، کمبود محصول داشت. در سمت دیگر، مرسدس بنز با تولید SL نسل سوم طی سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹، یکی از بهترین خودروهای دو در چهارنفره با امکانات لوکس را عرضه میکرد.
در سال ۱۹۷۰ یکی از طراحان برجستهی مرسدس بنز به بیامو پیوست. پول براک فرانسوی، مرسدس بنزهای W115 و W108 و W100 را طراحی کرده بود. همچنین خودروهای کوپه از نسل دوم SL پاگودا تولید ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱، حاصل کار پول براک محسوب میشد.
سری ۶ مدل E24 با حالت دماغ کوسه، حس اسپرت در خودروهای بیامو را افزایش داد و محصولات آیندهی شرکت را متحول کرد. برای این مدل، پیشرانههای ۲/۸ تا ۳/۵ لیتر استفاده شد. قویترین نمونه با کد M635CSi قدرت ۲۸۶ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر داشت. سال ۱۹۸۷ اولین M6 با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه عرضه شد. بیامو سری ۶ مدل E24 به مدت ۱۲ سال تا ۱۹۸۹ روی خط تولید باقی ماند.
بیامو سری ۶ مدل E63
نسل دوم سری ۶ بیامو ۱۴ سال پس از اتمام تولید مدل اول رونمایی شد. دههی ۹۰ میلادی، کاهش فروش برای خودروهای لوکس را در پی داشت و عرضهی مدلهای گرانقیمت دودر، سودآور نبود.
سری ۶ مدل E63 با طراحی کاملا متفاوت از دیگر خودروهای بیامو در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد. طراح این خودرو، آردین ون هویدونک هلندی است که با عنوان ناجی بیامو در قرن ۲۱ معرفی میشود. او در سال ۱۹۹۹ خودروی مفهومی Z9 را طراحی کرد و مورد تحسین قرار گرفت. طرح نهایی سری ۶ مدل E63 نیز براساس Z9 تولید شد. این خودرو نیز با الهام از کوسه، سبک طراحی اولین سری ۶ را ادامه داد.
سری ۶ نسل دوم، سه نوع پیشرانهی ۶ سیلندر خطی، V8 و V10 ارائه کرد. همچنین سبک بدنهی سقف فلزی و کانورتیبل (سقف پارچهای) داشت. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت بیامو M6 با موتور ۱۰ سیلندر ۵ لیتر، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتنمتر، ۴/۵ ثانیه است.
بیامو M1
اولین محصول جادهای بیامو از سری M، نخستین سوپراسپرت تاریخ این شرکت است. بیامو M1 با ساختار موتور عقب وسط، سال ۱۹۷۸ معرفی شد و ۴۵۳ دستگاه تولید داشت.
طراحی M1 توسط جیورجتو جیوجیارو در استودیو ایتالدیزاین انجام شد. گروهی از مهندسان ایتالیایی، شامل جیان پائولو دلارا و افردی از تیم فنی لامبورگینی در ساخت M1 همکاری کردند. این خودرو با چراغهای مخفیشونده، جلوپنجرهی باریک و حالت خاص در عقب، ترکیبی رویایی از سبک طراحی ایتالیایی و مهندسی آلمانی داشت.
یکی از مهمترین نوآوریها در M1، پیشرانهی تنفس طبیعی ۶ سیلندر خطی ۳/۵ لیتر با قدرت ۲۷۵ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتنمتر بود که همراه گیربکس ۵ سرعته دستی ZF ارائه شد. با این تجهیزات، M1 میتوانست در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۶۵ کیلومتر برساعت داشته باشد. برای مدل مسابقهای، نسخهی توربوشارژ M1 با قدرت ۴۷۰ اسب بخار نیز تولید شد که در زمان ۴/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید.
بیامو i8
الگوبرداری از M1 ظاهری جذاب و چشمنواز برای i8 فراهم کرد. اولین و آخرین سوپراسپرت پلاگین هیبرید بیامو، سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و طراحی افسانهای خود را نشان داد.
طرح اولیه از خودروی مفهومی i8 گرفته شد که سال ۲۰۱۱ توسط ریچارد کیم به نمایشگاه فرانکفورت رسید. طراح کرهای، در همان سال، خالق i3 مفهومی نیز بود؛ به همین دلیل نخستین خودروهای هیبریدی بیامو از سری i، باوجود ابعاد متفاوت، شباهت زیادی به هم دارند. مدل نهایی از i8 با درهای پروانهای و فرم خاص بدنه در قسمت عقب، مورد تحسین کارشناسان و عامهی مردم قرار گرفت. تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰ هزار دستگاه i8 تولید شد.
سوپراسپرت پلاگین هیبرید بیامو علاوهبر طراحی مدرن، یک شاهکار مهندسی فراتر از زمان خود بود. موتور ۱/۵ لیتر ۳ سیلندر توئین توربوشارژ برای i8، قدرت ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر فراهم میکرد. یک موتور برقی ۱۲۹ اسب بخار نیز وجود داشت تا مجموع قدرت و گشتاور این خودرو، ۳۵۷ اسب بخار و ۵۷۰ نیوتنمتر شود. البته مدل ارتقایافته از i8 که بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تولید شد، ۳۶۹ اسب بخار قدرت تولید کرد.
بیامو i8 در زمان ۴/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو میتواند بهصورت تمام برقی نیز استفاده شود و شعاع حرکتی ۵۵ کیلومتر فراهم کند. چنانچه باتریهای i8 کاملا شارژ باشند و باک بنزین ۴۲ لیتری تکمیل شود، توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر بدون نیاز به توقف وجود دارد. میانگین مصرف بنزین خودرو در این حالت، حدود ۲ لیتر در صد کیلومتر است.
Amir
۱ آبان ۱۴۰۱جای ب ام و e60 و اولین نسل m4 واقعا خالیه.
TML BN
۱ آبان ۱۴۰۱جای خیلی از بزرگان خالیه مثل بزرگ مرد ۲۰۰۲ و M3 کلا اکثر مدل های بیمر قبل ۲۰۱۶ واقعا زیبان و دلنشین الان رو نبین که یک سری ماشین های عجیب غریب داره میسازه
TML BN
۱ آبان ۱۴۰۱جای خیلی از بزرگان خالیه مثل بزرگ مرد ۲۰۰۲ و E30 کلا اکثر مدل های بیمر قبل ۲۰۱۶ واقعا زیبان و دلنشین الان رو نبین که یک سری ماشین های عجیب غریب داره میسازه
miladzm
۱ آبان ۱۴۰۱i8 یکی از مضحک ترین محصولات تاریخ این صنعت !
miladzm
۱ آبان ۱۴۰۱حتی قیمتش هم مضحک بود
اگه اشتباه نکنم مدل عادی سقف بسته شروع از ۱۵۰k
مدل رودسترش شروع از ۱۶۴k
این تازه قیمت پایه ش بود
انجین خنده دار
یه اسباب بازی ۳ سیلندر با کلی ویژگی های مزخرف هم قیمت با یه سوپر اسپورت ۸ سیلندر .
یه پروژه شکست خورده
کرگدن باواریا
۱ آبان ۱۴۰۱ندیدی با همون انجین مسخره چطور صفر تا صدو تو ثانیه پر میکنه ؟؟؟
رو کاغذ دیدی ۳ سیلندره مقایسه کردی با mvm110 بعد به این نتایج خوشایند رسیدی اومدی دیده مارو هم بینا کنی ؟😂
ای خدا مصبتو شکر..!
miladzm
۱ آبان ۱۴۰۱عملکرد هر محصولی باس بر اساس قیمت و رقباش قضاوت بشه . کرگدن تو میدونی که اون زمان با قیمت165 هزار دلار این ماشین مقابلش چه رقبایی میدید ؟ بزار از همین آلمانیا بگم . مرسدس ای ام جی جی تی اس و جی تی آر . شوی کوروت سی 7 zr1 تازه با سفارش کلی آپشن . پورشه 911 توربو و توربو اس نسل 991 . خدا وکیلی چجوری روت میشه بگی اون انجین 3 سیلندر با عملکرد خنده دارش عملکردش عین همین ماشینایی هست که گفتم ؟ i8 در بهترین حالت 30 تا 35 چوب ارزش داشت !!!
miladzm
۱ آبان ۱۴۰۱صفر تا صد رو چجوری پر میکرد ؟ کلا بی ام و سر این ماشین کم دروغ نگفت . اون از مصرف تخیلی ش که اومد گفت آقا ماشینمون صدی 2.1 میسوزونه یه هایپ و جنگ روانی ایجاد کرد بعدش شاهد از غیب رسید که حتی با رانندگی بابا بزرگ 95 ساله من هم به این رقم حتی نزدیک هم نخواهد شد و عدد کمتر از 5.5 تا 6 لیتر از رانندگان گزارش نشد . شتابش هم که گفتش 4.4 ثانیه که بنا بر بررسی های صورت گرفته اون هم تخیلی از آب در اومد و حتی اگه به فرض محال واقعی باشه همین 911 توربو اس نسل قبل که دقیقا هم قیمتش هستش 2.7 ثانیه هم ثبت کرده بود . بالا بری پایین بیای این ماشین یه برنامه شکست خورده و صرفا جاه طلبانه بیمر بود و بیمر با این محصول ثابت کرد که کلا این کاره نیس و اگه غیر این بود نسل بعدی یا جایگزینش رو میساختن و به بازار عرضه میکردن .
حسین
۲ آبان ۱۴۰۱فقط i8 البته نا با قیمت ۱۰میلیاردی بلکه با قیمت منصفانه،البته همه این مدل ها عالی هستند،
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۱انصافا i8 یه شاهکار طراحی بود برا سلطان باواریا
واقعا آدمو یاد مدل افسانه یی ام وان میندازه فرم و استایل ش
دمشششگرم بی ام و
لات آلمانه✌️❤️🔥
Alan.r
۱ آبان ۱۴۰۱همشون عالین به جز Z3 کوپه اصلا زیبا نیست
جالبه بدونید مدل به کفش دلقک معروف بوده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ آبان ۱۴۰۱در زمان خودش بسیار محبوب و پرفروش بود
تولید ۳۰۰ هزار دستگاه برای ماشین ۲نفره موفقیت تجاری هست
فرید
۲ آبان ۱۴۰۱ببخشید در متن مربوط به i8 نوشته با باک پر 42 لیتری و مصرف 2 لیتر در 100 کیلومتر میتواند 600 کیلومتر پیمایش کند؟!!
دانیال
۲ آبان ۱۴۰۱اروپایی ها قبلا شوتینگ بریک خیلی دوست داشتن
بهنام
۱ آبان ۱۴۰۱این لیست قطعا ادامه خواهد داشت چون مدلهای زیبای زیادی توسط ب ام و معرفی شدن . اصلا دلیل اینکه مدلهای جدید ب ام و مورد انتقاد هستن اینه که ب ام و فقط مدلهای زیبا تولید میکرد .
احسان
۲ آبان ۱۴۰۱فقط و فقط و فقط
serie 7 E38
بهترین و زیباترین و پخته ترین و منسجم ترین و هماهنگ ترین طراحی بی ام و از ابتدا تا امروز و قطعا تا ابد…
فقط E 38
لذت میبرم از تماشای این هارمونی خط و حجم ظریف و کم نظیر
البته بی ام و قبل و بعد از این مدل طراحی های بسیار زیبا خیلی داره که همگی شاهکار هستند و یکی از مولفه های اصلی شهرت و محبوبیت نام و نشان بی ام و در میان مردم دنیا هستند
نگاه به این اواخر نکنید که احتمالا یه عده نفوذی و خرابکار افتادن به جون استودیو های طراحی بی ام و….
ولی e38 یه شاهکار دیگه است
phonix
۱ آبان ۱۴۰۱z8 و M1
و دیگر هیچ
Si
۱ آبان ۱۴۰۱دونه به دونه شاهکار
ولی m1 بینظیره
گلاب
۱ آبان ۱۴۰۱E39 + E46+ E24
جز زیباترین خودرو های
تاریخی اند
ولی از خودرو های کلاسیک
هیچ کدوم به پای
بنز SL نمیرسن
Arian
۱ آبان ۱۴۰۱بنز اس ال نسل کلاسیک زیاد داره گالوینگ . پاگوداw113. و w107 و r129
aMiRsHaYaN
۱ آبان ۱۴۰۱M5 و z8.از نظر من بهترین طراحی رو دارن
مخصوصا با تبلیغ نخوندم بی ام و M5 😂
پاشایی
۱ آبان ۱۴۰۱سلام دوستان در این مقاله جای Z1 خالی بود با اون درهای منحصربفرد که مثل کشو بالا و پایین میشد در کل ب ام دبلیو ماشینهای دوست داشتنی تولید کرده سری ۶ دهه هفتاد واقعا زیبا و دوست داشتنی و خاصه
احمدرضا
۱ آبان ۱۴۰۱آخ ب ام و با خودت چیکار کردی ؟
اون E39 بدین من برم باقیش مال شما
کرگدن باواریا
۱ آبان ۱۴۰۱بیامو سری ۵ مدلE39 واقعا شاهکار بود !👌 خدا یه کم کارش رو نصیب عشاقاش کنه :)))
کوپه هارو از اولش نمیپسندیدم ، جای سری ۶ دسپخت طراح ایرانی هم خالیه
قاطر فروش
۱ آبان ۱۴۰۱این سری 6 رو مگه فقیه زاده طراحی نکرده بود
دانیال
۲ آبان ۱۴۰۱نه سری ۶ جدید رو آقای فقیه زاده طراحی کرد اگه اشتباه نکنم سال ۲۰۱۲ بود. مثل جواهره
Esi_car
۱ آبان ۱۴۰۱مگه میشه E46 نباشه
احمدرضا
۱ آبان ۱۴۰۱منم خیلی تعجب کردم
مهران
۱ آبان ۱۴۰۱E39 لعنتی…👌
d1123
۱ آبان ۱۴۰۱از بین خودروهای حاضر گل سرسبد همون i8 هست.
بی اندازه زیبا و عملکردی متناسب با پیشرانه و وزنش.
اگر از عزیزان، کسی نکته خاصی راجع به i8 میدونه واقعا ممنون میشم که در اشتراک بگذارید.
Khosrow
۱ آبان ۱۴۰۱E 39 / مخوف و ابدی ..
ilia2008
۱ آبان ۱۴۰۱E39 و E24 عالین
amir1400
۱ آبان ۱۴۰۱ب ام و m3 با گیربکس دستی واقعا جذاب هست
R@min
۱ آبان ۱۴۰۱E39 تو ایرانم زیاد بود و ظاهرم که دیگه بسیار دلربا مخصوصا با تیون ریز مثل ارتفاع و رینگای bbs، ورشتاینر یا hre و یه دستکاری کوچولو تو موتور ولی متاسفانه خرج بالا و استهلاک زیاد موتور اذیت کننده بود . با اینحال چیزی که هر روز تو پارکینگت می دیدی به همه دردسرهاش می ارزید.
سید علیرضا
۱ آبان ۱۴۰۱نمی دونم چرا از هیچ کدومشون خوشم نمیاد ؟؟
چون
Only mercedes benz
شب و روزگار خوش
❤BMW❤
۲ آبان ۱۴۰۱بنز در برابر بیامو هیچی نیست
شما با دیدن محصولات بیامو قلبت تسخیر میشه اما بنز …
Arian
۱ آبان ۱۴۰۱جای e31 خالیه سری 8 بی ام و
GMA
۱ آبان ۱۴۰۱E60 کجاست پس؟ 😕
Hitman
۱ آبان ۱۴۰۱M3 هم میتونست باشه مخصوصاً GTR
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۱جای خیلی مدلا خالیه داداش
meysam
۱ آبان ۱۴۰۱بیامو سری ۵ مدلE39
بینهایت زیباست
این جوجی ناگاشیما رو چرا خود ژاپنیها استخدامش نمیکنن؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ آبان ۱۴۰۱آقای ناگاشیما هماکنون استاد دانشگاه توکیو در ژاپن هستند
Tokyo University of Technology Design department
ایشون تحصیلات تا کارشناسی در ژاپن گذروند و برای کارشناسی ارشد به دانشگاه Wayne State University میشیگان رفت
حین تحصیل کارشناسی ارشد در دهه 80 میلادی استخدام اوپل شد، بعد رنو و درآخر بیامو
از سال 1988 تا 2009 در تیم طراحی بیامو حضور داشته و بعد به ژاپن برمیگرده تا تدریس ادامه بده
ایشون الان 67 ساله است
———————————————-
ملیت در علم جهانی اصلا معنی و مفهومی که ما در ایران میشناسیم نداره
خصوصا برای طراحی خودرو، خلاقیت و دانش فنی مهمه، تولد در فلان کشور مطرح نیست
GMA
۱ آبان ۱۴۰۱«ملیت در علم جهانی اصلا معنی و مفهومی که ما در ایران میشناسیم نداره
خصوصا برای طراحی خودرو، خلاقیت و دانش فنی مهمه، تولد در فلان کشور مطرح نیست»
دقیقا
بارز ترین نمونه اش گوردون موری،متولد آفریقای جنوبی!
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۱از شواهد پیداست که آدم پری بوده
هرچیم ساخته جزو معروفا شده
دمشگرم،اومد یه مدت یه حالی به بی ام و داد و رفت
سنشم که دیگه رفته بالا،ولی تو دوران جوونیش ملومه انسان پرانرژی و خلاقی بوده
Peyman.JDM
۱ آبان ۱۴۰۱جای E46 بشدت خالیه
meysam
۱ آبان ۱۴۰۱یادش بخیر اولین سری سریال هشدار برای کبری 11 بی ام و مدل E39 سوار میشدن
خان
۱ آبان ۱۴۰۱بی ام و m8 چی پس؟؟؟
Royal Driver UK 70
۱ آبان ۱۴۰۱من ظاهر بی ام و برام مهم نیست، اون حسی که موقع رانندگی میده برام ارزشمنده! هرچند این حس رانندگی دیگه کمرنگ تر شده….
Royal Driver UK 70
۲ آبان ۱۴۰۱از نظرم هم با ابهت ترین بی ام و تاکنون ام۵ E60 و E39 تمام، دوست داشتنی ترین بیمر ها !
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۱اصن بی ام و ینی همین
حس و حال رانندگی اسپرتی ولی باکیفیت
خیلیا تو سریال پلیسی هشدار برای کبرا یازده فهمیدن بی ام و خوراک ماشین بازیه✌️😂
البته من خیلی قبل تراش تو مجله ماشین اینو فهمیده بودم
تو بازی گران توریسمو ۲ ۱۹۹۹ هم تجربه ش کردم
خخخخ
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱اینها سلیقه آقای اشتری هست.
وگرنه جای چند محصول خالیه.
Hadi
۲ آبان ۱۴۰۱M6 Gran coupe 2014 با طراحی نادر فقیه زاده…
واقعا این هیولا شاهکاره 👌🏼
و M3 E46 👌🏼…
Nefarus
۲ آبان ۱۴۰۱مدل Z3حتما به دلیل هماهنگی خوب خطوط و اجزای بدنه تو این لیسته،وگرنه که اصلا زیبا نیست،بجاش M3 e92 باید میوردن😒
❤BMW❤
۲ آبان ۱۴۰۱عشقم سلطان خودروساز ها بیامو
به نظر من تمام خودرو هایی که بی امو ساخته شاهکارن و تمام لیست رو خیلی دوس دارم M5 CS هم که = سلطان
بیامو E69 هم که تمام ویژگی های ذاتی بیامو رو داره :
شرارت ، زیبایی ، هیجان انگیز بودن ، سرعت و هیجان بالای رانندگی ، لوکس بودن و …