بی ام و

زیباترین خودروهای بی ام و در 90 سال تولید لوکس اسپرت

وبلاگ رسمی بی‌ام‌و، به‌تازگی فهرستی از زیباتررین خودروهای این برند منتشر کرده است. مجموعه‌ی مورد بحث، فقط به مدل‌های تولید انبوه اشاره دارد و طرح‌های مفهومی یا پروتوتایپ را معرفی نمی‌کند.

بی‌ام‌و با نام کامل Bayerische Motoren Werke  به معنی  موتورسازی باواریا (Bavarian Motor Work) سال ۱۹۱۶ شروع به کار کرد. این شرکت ابتدا تولیدکننده‌ی پیشرانه بود و تا سال ۱۹۲۸ وارد صنعت خودروسازی نشد.

اولین محصول تجاری بی‌ام‌و، پیشرانه‌ی ۶ سیلندر تخت برای هواپیمای فوکر D.VII است که سال ۱۹۱۷ عرضه شد. حدود ۶ سال بعد، نخستین موتورسیکلت بی‌ام‌و به نام R32 همراه پیشرانه‌ی ۵۰۰‌ سی‌سی با قدرت ۸/۵ اسب بخار، به تولید رسید.

بی‌ام‌و ۳/۱۵ اولین خودروی تولید شرکت در سال ۱۹۲۸ است. این مدل، دیکسی نام گرفت و قرار بود خودروهای بی‌ام‌و نیز با برند دیکسی (Dixi) تولید شوند؛ اما از سال ۱۹۳۱ تصمیم تاریخی مدیران شرکت برای افزایش تمرکز بر خودروسازی گرفته شد. به این ترتیب، برند بی‌ام‌و با نام تجاری BMW و نشان تجاری خاص خود، تغییر کرد.

طی ۹۰ سال پس از تولید نخستین خودروی جهان با نام بی‌ام‌و، مدل‌های متنوع در ابعاد گوناگون و ظاهر متفاوت عرضه شدند. انتخاب زیباترین محصول ساخت این شرکت، از میان انبوه خودروهای تولیدی ساده نیست اما می‌توان به انتخاب وبلاگ رسمی بی‌ام‌و احترام گذاشت.

بی‌ام‌و Z8 روستر

پس از موفقیت Z4 در بازار جهانی، مدل مفهومی Z7 به نمایشگاه توکیو سال ۱۹۹۷ رسید. طراحی این خودرو و Z8 تولید انبوه، توسط هنری فیسکر دانمارکی انجام شد و الهام‌گرفته از مدل کلاسیک بی‌ام‌و ۵۰۷ بود.

فیسکر به عنوان شخصیتی مهم در تاریخ خودروسازی قرن ۲۱ شناخته می‌شود. او از پیشگامان تولید مدل‌های اسپرت هیبریدی و تمام برقی مدرن با برند فیسکر نیز هست. هنری فیسکر همچنین خودروهایی ماندگار مثل، استون مارتین DB9 و بی‌ام‌و Z8 را طراحی کرد.

بی‌ام‌و Z8 اساسا به شکل رودستر ایده‌پردازی و تولید شد. صندوق کوچک، کاپوت جلو بلند و فاصله‌ی اندک بین چرخ‌ها تا لبه‌ی بدنه، مهم‌ترین نکات مورد توجه فیسکر برای طراحی Z8 بودند. این خودرو، بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ به تعداد ۵۷۰۳ دستگاه تولید شد.

پیشرانه‌ی استاندارد Z8، از سری S62 بی‌ام‌و، ۴/۹ لیتری V8 با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر بود.  این مدل با گیربکس دستی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه و نهایت سرعت محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت. نسخه‌ دنده اتوماتیک Z8 به تعداد محدود توسط آلپینا تولید شد.

بی‌ام‌و سری ۵ مدلE39

از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ یکی از جذاب‌ترین سدان‌های اسپرت جهان توسط بی‌ام‌و تولید شد. چراغ‌های باریک کشیده با جلوپنجره‌‌های کوچک دوگانه، ترکیبی جالب از سنت و مدرنیته برای سری ۵ نسل چهارم نشان می‌داد.

مدلE39   توسط طراح ژاپنی، جوجی ناگاشیما متولد شد. ناگاشیما قبل از طراحی این خودرو، بی‌ام‌و Z3 را خلق کرده و   تحسین شده بود. با گذشت ۲۶ سال، هنوز خطوط روی درها، کاپوت جلو و سپر، دارای ظرافت و هوشمندانه به نظر می‌رسند.

دیگر نکته‌ی مهم برای E39، ظهور سومین M5 براساس آن است. این مدل مشابه Z8 رودستر، پیشرانه‌ی S62 با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر داشت. همچنین، دیفرانسیل لغزش محدود، جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته دستی ساخت گترگ (Getreg) و سیستم تعلیق آلومنیوم برای M5 استفاده شد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه برای این خودروی دیفرانسیل عقب، ۱۸۰۰ کیلوگرمی فراهم شود.

بی‌ام‌و Z3 کوپه

آغازگر خودروهای سری Z کوپه با نام Z3 در سال ۱۹۹۶ متولد شد. این خودرو براساس بی‌ام‌و سری ۳ مدل E36 شکل گرفت و بسیار پرفروش بود. هرچند که نسخه‌ی رودستر Z3 با سقف پارچه‌ای نیز تولید شد؛ اما طرح کوپه با حالتی شبیه به شوتینگ بریک، در تاریخ خودروسازی جهان ماندگار شد. در مجموع، نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه Z3 تا سال ۲۰۰۲ به دست مصرف‌کننده رسید.

بی‌ام‌و Z3 کوپه حاصل طراحی جوجی ناگاشیما است. این خودروی کوچک، چراغ‌های نسبتا بزرگ دارد اما به لطف خطوط روی کاپوت و فرم سپر، هماهنگی بسیار خوبی در اجزا را نشان می‌دهد. نسخه‌ی کوپه، صندوق عقب بسیار جادار برای دو سرنشین فراهم می‌کند که برای خودروی اسپرت با طول بدنه‌ی ۴ متر، کم‌نظیر است.

پیشرانه‌های متنوع روی Z3 ارائه شد. مدل M، دارای موتور ۶ سیلندر خطی ۳/۲ لیتری با قدرت ۳۲۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر بود. این خودرو در زمان ۵/۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسید و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت.

بی‌ام‌و سری ۶ مدل E24

ظهور سری ۶ با E24 در سال ۱۹۷۶ آغاز شد. ساخت یک خودروی کوپه با کابین جادار و مجلل، حرکتی هوشمندانه توسط مدیران بی‌ام‌و در دهه‌ی ۷۰ میلادی بود. پیش از آن، بی‌ام‌و صرفا سازنده‌ی خودروهای اسپرت محسوب می‌شد و از نظر تولید مدل‌های لوکس با راحتی عالی برای سرنشین، کمبود محصول داشت. در سمت دیگر، مرسدس بنز با تولید SL نسل سوم طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹، یکی از بهترین خودروهای دو در چهارنفره‌ با امکانات لوکس را عرضه می‌کرد.

نسل اول بی ام و سری 6

در سال ۱۹۷۰ یکی از طراحان برجسته‌ی مرسدس بنز به بی‌ام‌و پیوست. پول براک فرانسوی، مرسدس بنزهای W115 و W108 و W100 را طراحی کرده بود. همچنین خودروهای کوپه از نسل دوم SL پاگودا تولید ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱، حاصل کار پول براک محسوب می‌شد.

سری ۶ مدل E24 با حالت دماغ کوسه، حس اسپرت در خودروهای بی‌ام‌و را افزایش داد و محصولات آینده‌ی شرکت را متحول کرد. برای این مدل، پیشرانه‌های ۲/۸ تا ۳/۵ لیتر استفاده شد. قوی‌ترین نمونه با کد M635CSi قدرت ۲۸۶ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر داشت. سال ۱۹۸۷ اولین M6 با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه عرضه شد. بی‌ام‌و سری ۶ مدل E24 به مدت ۱۲ سال تا ۱۹۸۹ روی خط تولید باقی ماند.

بی‌ام‌و سری ۶ مدل E63

نسل دوم سری ۶ بی‌ام‌و ۱۴ سال پس از اتمام تولید مدل اول رونمایی شد. دهه‌ی ۹۰ میلادی، کاهش فروش برای خودروهای لوکس را در پی داشت و عرضه‌ی مدل‌های گران‌قیمت دودر، سودآور نبود.

سری ۶ مدل E63 با طراحی کاملا متفاوت از دیگر خودروهای بی‌ام‌و در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد. طراح این خودرو، آردین ون هویدونک هلندی است که با عنوان ناجی بی‌ام‌و در  قرن ۲۱ معرفی می‌شود. او در سال ۱۹۹۹ خودروی مفهومی Z9 را طراحی کرد و مورد تحسین قرار گرفت. طرح نهایی سری ۶ مدل E63 نیز براساس Z9 تولید شد. این خودرو نیز با الهام از کوسه، سبک طراحی اولین سری ۶ را ادامه داد.

سری ۶ نسل دوم، سه نوع پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی، V8 و V10 ارائه کرد. همچنین سبک بدنه‌ی سقف فلزی و کانورتیبل (سقف پارچه‌ای) داشت. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت بی‌ام‌و M6 با موتور ۱۰ سیلندر ۵ لیتر، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن‌متر، ۴/۵ ثانیه است.

 

بی‌ام‌و M1

اولین محصول جاده‌ای بی‌ام‌و از سری M، نخستین سوپراسپرت تاریخ این شرکت است. بی‌ام‌و M1 با ساختار موتور عقب وسط، سال ۱۹۷۸ معرفی شد و ۴۵۳ دستگاه تولید داشت.

طراحی M1 توسط جیورجتو جیوجیارو در استودیو ایتال‌دیزاین انجام شد. گروهی از مهندسان ایتالیایی، شامل جیان پائولو دلارا و افردی از تیم فنی لامبورگینی در ساخت M1 همکاری کردند. این خودرو با چراغ‌های مخفی‌شونده، جلوپنجره‌ی باریک و حالت خاص در عقب، ترکیبی رویایی از سبک طراحی ایتالیایی و مهندسی آلمانی داشت.

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در M1، پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۶ سیلندر خطی ۳/۵ لیتر با قدرت ۲۷۵ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتن‌متر بود که همراه گیربکس ۵ سرعته دستی ZF ارائه شد. با این تجهیزات، M1 می‌توانست در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۶۵ کیلومتر برساعت داشته باشد. برای مدل مسابقه‌ای، نسخه‌ی توربوشارژ M1 با قدرت ۴۷۰ اسب بخار نیز تولید شد که در زمان ۴/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید.

 

بی‌ام‌و i8

الگوبرداری از M1 ظاهری جذاب و چشم‌نواز برای i8 فراهم کرد. اولین و آخرین سوپراسپرت پلاگین هیبرید بی‌ام‌و، سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و طراحی افسانه‌ای خود را نشان داد.

طرح اولیه از خودروی مفهومی i8 گرفته شد که سال ۲۰۱۱ توسط ریچارد کیم به نمایشگاه فرانکفورت رسید. طراح کره‌ای، در همان سال، خالق i3 مفهومی نیز بود؛ به همین دلیل نخستین خودروهای هیبریدی بی‌ام‌و از سری i، باوجود ابعاد متفاوت، شباهت زیادی به هم دارند. مدل نهایی از i8 با درهای پروانه‌ای و فرم خاص بدنه در قسمت عقب، مورد تحسین کارشناسان و عامه‌ی مردم قرار گرفت. تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰ هزار دستگاه i8 تولید شد.

سوپراسپرت پلاگین هیبرید بی‌ام‌و علاوه‌بر طراحی مدرن، یک شاهکار مهندسی فراتر از زمان خود بود. موتور ۱/۵ لیتر ۳ سیلندر توئین توربوشارژ برای i8، قدرت ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کرد. یک موتور برقی ۱۲۹ اسب بخار نیز وجود داشت تا مجموع قدرت و گشتاور این خودرو، ۳۵۷ اسب بخار و ۵۷۰ نیوتن‌متر شود. البته مدل ارتقایافته از i8 که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تولید شد، ۳۶۹ اسب بخار قدرت تولید کرد.

bmw i8

بی‌ام‌و i8 در زمان ۴/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو می‌تواند به‌صورت تمام برقی نیز استفاده شود و شعاع حرکتی ۵۵ کیلومتر فراهم کند. چنانچه باتری‌های i8 کاملا شارژ باشند و باک بنزین ۴۲ لیتری تکمیل شود، توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر بدون نیاز به توقف وجود دارد. میانگین مصرف بنزین خودرو در این حالت، حدود ۲ لیتر در صد کیلومتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

مطالب مشابه

‫۷۰ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    جای ب ام و e60 و اولین نسل m4 واقعا خالیه.

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. TML BN

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      جای خیلی از بزرگان خالیه مثل بزرگ مرد ۲۰۰۲ و M3 کلا اکثر مدل های بیمر قبل ۲۰۱۶ واقعا زیبان و دلنشین الان رو نبین که یک سری ماشین های عجیب غریب داره میسازه

      موافقم 27
      مخالفم 5
    2. TML BN

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      جای خیلی از بزرگان خالیه مثل بزرگ مرد ۲۰۰۲ و E30 کلا اکثر مدل های بیمر قبل ۲۰۱۶ واقعا زیبان و دلنشین الان رو نبین که یک سری ماشین های عجیب غریب داره میسازه

      موافقم 4
      مخالفم 5
    3. miladzm

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      i8 یکی از مضحک ترین محصولات تاریخ این صنعت !

      موافقم 9
      مخالفم 88
    4. miladzm

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      حتی قیمتش هم مضحک بود
      اگه اشتباه نکنم مدل عادی سقف بسته شروع از ۱۵۰k
      مدل رودسترش شروع از ۱۶۴k
      این تازه قیمت پایه ش بود
      انجین خنده دار
      یه اسباب بازی ۳ سیلندر با کلی ویژگی های مزخرف هم قیمت با یه سوپر اسپورت ۸ سیلندر .
      یه پروژه شکست خورده

      موافقم 6
      مخالفم 68
      1. کرگدن باواریا

        ۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (777 ديدگاه)

        ندیدی با همون انجین مسخره چطور صفر تا صدو تو ثانیه پر میکنه ؟؟؟
        رو کاغذ دیدی ۳ سیلندره مقایسه کردی با mvm110 بعد به این نتایج خوشایند رسیدی اومدی دیده مارو هم بینا کنی ؟😂
        ای خدا مصبتو شکر..!

        موافقم 58
        مخالفم 5
        1. miladzm

          ۱ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          عملکرد هر محصولی باس بر اساس قیمت و رقباش قضاوت بشه . کرگدن تو میدونی که اون زمان با قیمت165 هزار دلار این ماشین مقابلش چه رقبایی میدید ؟ بزار از همین آلمانیا بگم . مرسدس ای ام جی جی تی اس و جی تی آر . شوی کوروت سی 7 zr1 تازه با سفارش کلی آپشن . پورشه 911 توربو و توربو اس نسل 991 . خدا وکیلی چجوری روت میشه بگی اون انجین 3 سیلندر با عملکرد خنده دارش عملکردش عین همین ماشینایی هست که گفتم ؟ i8 در بهترین حالت 30 تا 35 چوب ارزش داشت !!!

          موافقم 7
          مخالفم 41
        2. miladzm

          ۱ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          صفر تا صد رو چجوری پر میکرد ؟ کلا بی ام و سر این ماشین کم دروغ نگفت . اون از مصرف تخیلی ش که اومد گفت آقا ماشینمون صدی 2.1 میسوزونه یه هایپ و جنگ روانی ایجاد کرد بعدش شاهد از غیب رسید که حتی با رانندگی بابا بزرگ 95 ساله من هم به این رقم حتی نزدیک هم نخواهد شد و عدد کمتر از 5.5 تا 6 لیتر از رانندگان گزارش نشد . شتابش هم که گفتش 4.4 ثانیه که بنا بر بررسی های صورت گرفته اون هم تخیلی از آب در اومد و حتی اگه به فرض محال واقعی باشه همین 911 توربو اس نسل قبل که دقیقا هم قیمتش هستش 2.7 ثانیه هم ثبت کرده بود . بالا بری پایین بیای این ماشین یه برنامه شکست خورده و صرفا جاه طلبانه بیمر بود و بیمر با این محصول ثابت کرد که کلا این کاره نیس و اگه غیر این بود نسل بعدی یا جایگزینش رو میساختن و به بازار عرضه میکردن .

          موافقم 6
          مخالفم 33
        3. حسین

          ۲ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (225 ديدگاه)

          فقط i8 البته نا با قیمت ۱۰میلیاردی بلکه با قیمت منصفانه،البته همه این مدل ها عالی هستند،

          موافقم 10
          مخالفم 3
    5. محمدهادی

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      انصافا i8 یه شاهکار طراحی بود برا سلطان باواریا
      واقعا آدمو یاد مدل افسانه یی ام وان میندازه فرم و استایل ش
      دمشششگرم بی ام و
      لات آلمانه✌️❤️🔥

      موافقم 22
      مخالفم 5
  2. Alan.r

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    همشون عالین به جز Z3 کوپه اصلا زیبا نیست
    جالبه بدونید مدل به کفش دلقک معروف بوده

    موافقم 34
    مخالفم 8
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2852 ديدگاه)

      در زمان خودش بسیار محبوب و پرفروش بود
      تولید ۳۰۰ هزار دستگاه برای ماشین ۲نفره موفقیت تجاری هست

      موافقم 19
      مخالفم 3
      1. فرید

        ۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (4 ديدگاه)

        ببخشید در متن مربوط به i8 نوشته با باک پر 42 لیتری و مصرف 2 لیتر در 100 کیلومتر میتواند 600 کیلومتر پیمایش کند؟!!

    2. دانیال

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (606 ديدگاه)

      اروپایی ها قبلا شوتینگ بریک خیلی دوست داشتن

  3. بهنام

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    این لیست قطعا ادامه خواهد داشت چون مدلهای زیبای زیادی توسط ب ام و معرفی شدن . اصلا دلیل اینکه مدلهای جدید ب ام و مورد انتقاد هستن اینه که ب ام و فقط مدلهای زیبا تولید میکرد .

    موافقم 16
    مخالفم 6
    1. احسان

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (255 ديدگاه)

      فقط و فقط و فقط
      serie 7 E38
      بهترین و زیباترین و پخته ترین و منسجم ترین و هماهنگ ترین طراحی بی ام و از ابتدا تا امروز و قطعا تا ابد…
      فقط E 38
      لذت میبرم از تماشای این هارمونی خط و حجم ظریف و کم نظیر
      البته بی ام و قبل و بعد از این مدل طراحی های بسیار زیبا خیلی داره که همگی شاهکار هستند و یکی از مولفه های اصلی شهرت و محبوبیت نام و نشان بی ام و در میان مردم دنیا هستند
      نگاه به این اواخر نکنید که احتمالا یه عده نفوذی و خرابکار افتادن به جون استودیو های طراحی بی ام و….

      ولی e38 یه شاهکار دیگه است

      موافقم 2
      مخالفم 4
  4. phonix

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    z8 و M1
    و دیگر هیچ

    موافقم 17
    مخالفم 4
  5. Si

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    دونه به دونه شاهکار

    ولی m1 بی‌نظیره

    موافقم 13
    مخالفم 5
  6. گلاب

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    E39 + E46+ E24
    جز زیباترین خودرو های
    تاریخی اند
    ولی از خودرو های کلاسیک
    هیچ کدوم به پای
    بنز SL نمیرسن

    موافقم 12
    مخالفم 11
    1. Arian

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (37 ديدگاه)

      بنز اس ال نسل کلاسیک زیاد داره گالوینگ . پاگوداw113. و w107 و r129

      موافقم 7
      مخالفم 1
  7. aMiRsHaYaN

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    M5 و z8.از نظر من بهترین طراحی رو دارن
    مخصوصا با تبلیغ نخوندم بی ام و M5 😂

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. پاشایی

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    سلام دوستان در این مقاله جای Z1 خالی بود با اون درهای منحصربفرد که مثل کشو بالا و پایین میشد در کل ب ام دبلیو ماشینهای دوست داشتنی تولید کرده سری ۶ دهه هفتاد واقعا زیبا و دوست داشتنی و خاصه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. احمدرضا

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    آخ ب ام و با خودت چیکار کردی ؟
    اون E39 بدین من برم باقیش مال شما

    موافقم 14
    مخالفم 1
  10. کرگدن باواریا

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (777 ديدگاه)

    بی‌ام‌و سری ۵ مدلE39 واقعا شاهکار بود !👌 خدا یه کم کارش رو نصیب عشاقاش کنه :)))

    کوپه هارو از اولش نمیپسندیدم ، جای سری ۶ دسپخت طراح ایرانی هم خالیه

    موافقم 14
    مخالفم 4
  11. قاطر فروش

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    این سری 6 رو مگه فقیه زاده طراحی نکرده بود

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. دانیال

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (606 ديدگاه)

      نه سری ۶ جدید رو آقای فقیه زاده طراحی کرد اگه اشتباه نکنم سال ۲۰۱۲ بود. مثل جواهره

  12. Esi_car

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    مگه میشه E46 نباشه

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. احمدرضا

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (749 ديدگاه)

      منم خیلی تعجب کردم

      موافقم 9
      مخالفم 1
  13. مهران

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    E39 لعنتی…👌

    موافقم 13
    مخالفم 1
  14. d1123

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    از بین خودروهای حاضر گل سرسبد همون i8 هست.
    بی اندازه زیبا و عملکردی متناسب با پیشرانه و وزنش.
    اگر از عزیزان، کسی نکته خاصی راجع به i8 میدونه واقعا ممنون میشم که در اشتراک بگذارید.

    موافقم 10
    مخالفم 5
  15. Khosrow

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    E 39 / مخوف و ابدی ..

    موافقم 10
    مخالفم 2
  16. ilia2008

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    E39 و E24 عالین

    موافقم 10
    مخالفم 1
  17. amir1400

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ب ام و m3 با گیربکس دستی واقعا جذاب هست

    موافقم 6
    مخالفم 3
  18. R@min

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    E39 تو ایرانم زیاد بود و ظاهرم که دیگه بسیار دلربا مخصوصا با تیون ریز مثل ارتفاع و رینگای bbs، ورشتاینر یا hre و یه دستکاری کوچولو تو موتور ولی متاسفانه خرج بالا و استهلاک زیاد موتور اذیت کننده بود . با اینحال چیزی که هر روز تو پارکینگت می دیدی به همه دردسرهاش می ارزید.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  19. سید علیرضا

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (236 ديدگاه)

    نمی دونم چرا از هیچ کدومشون خوشم نمیاد ؟؟
    چون
    Only mercedes benz
    شب و روزگار خوش

    موافقم 6
    مخالفم 21
    1. ❤BMW❤

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      بنز در برابر بی‌ام‌و هیچی نیست
      شما با دیدن محصولات بی‌ام‌و قلبت تسخیر میشه اما بنز …

      موافقم 6
      مخالفم 7
  20. Arian

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    جای e31 خالیه سری 8 بی ام و

    موافقم 6
    مخالفم 1
  21. GMA

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (849 ديدگاه)

    E60 کجاست پس؟ 😕

    1. Hitman

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (501 ديدگاه)

      M3 هم میتونست باشه مخصوصاً GTR

    2. محمدهادی

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      جای خیلی مدلا خالیه داداش

  22. meysam

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    بی‌ام‌و سری ۵ مدلE39
    بینهایت زیباست
    این جوجی ناگاشیما رو چرا خود ژاپنیها استخدامش نمیکنن؟؟

    موافقم 10
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2852 ديدگاه)

      آقای ناگاشیما هم‌اکنون استاد دانشگاه توکیو در ژاپن هستند
      Tokyo University of Technology Design department
      ایشون تحصیلات تا کارشناسی در ژاپن گذروند و برای کارشناسی ارشد به دانشگاه Wayne State University میشیگان رفت
      حین تحصیل کارشناسی ارشد در دهه 80 میلادی استخدام اوپل شد، بعد رنو و درآخر بی‌ام‌و
      از سال 1988 تا 2009 در تیم طراحی بی‌ام‌و حضور داشته و بعد به ژاپن برمی‌گرده تا تدریس ادامه بده
      ایشون الان 67 ساله است
      ———————————————-
      ملیت در علم جهانی اصلا معنی و مفهومی که ما در ایران می‌شناسیم نداره
      خصوصا برای طراحی خودرو، خلاقیت و دانش فنی مهمه، تولد در فلان کشور مطرح نیست

      موافقم 25
      مخالفم 1
      1. GMA

        ۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (849 ديدگاه)

        «ملیت در علم جهانی اصلا معنی و مفهومی که ما در ایران می‌شناسیم نداره
        خصوصا برای طراحی خودرو، خلاقیت و دانش فنی مهمه، تولد در فلان کشور مطرح نیست»
        دقیقا
        بارز ترین نمونه اش گوردون موری،متولد آفریقای جنوبی!

        موافقم 13
      2. محمدهادی

        ۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        از شواهد پیداست که آدم پری بوده
        هرچیم ساخته جزو معروفا شده
        دمشگرم،اومد یه مدت یه حالی به بی ام و داد و رفت
        سنشم که دیگه رفته بالا،ولی تو دوران جوونیش ملومه انسان پرانرژی و خلاقی بوده

  23. Peyman.JDM

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    جای E46 بشدت خالیه

  24. meysam

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    یادش بخیر اولین سری سریال هشدار برای کبری 11 بی ام و مدل E39 سوار میشدن

    موافقم 11
  25. خان

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    بی ام و m8 چی پس؟؟؟

  26. Royal Driver UK 70

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    من ظاهر بی ام و برام مهم نیست، اون حسی که موقع رانندگی میده برام ارزشمنده! هرچند این حس رانندگی دیگه کمرنگ تر شده….

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. Royal Driver UK 70

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      از نظرم هم با ابهت ترین بی ام و تاکنون ام۵ E60 و E39 تمام، دوست داشتنی ترین بیمر ها !

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. محمدهادی

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      اصن بی ام و ینی همین
      حس و حال رانندگی اسپرتی ولی باکیفیت
      خیلیا تو سریال پلیسی هشدار برای کبرا یازده فهمیدن بی ام و خوراک ماشین بازیه✌️😂
      البته من خیلی قبل تراش تو مجله ماشین اینو فهمیده بودم
      تو بازی گران توریسمو ۲ ۱۹۹۹ هم تجربه ش کردم
      خخخخ

  27. محمدرضا

    ۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    اینها سلیقه آقای اشتری هست.
    وگرنه جای چند محصول خالیه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  28. Hadi

    ۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    M6 Gran coupe 2014 با طراحی نادر فقیه زاده…
    واقعا این هیولا شاهکاره 👌🏼
    و M3 E46 👌🏼…

  29. Nefarus

    ۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    مدل Z3حتما به دلیل هماهنگی خوب خطوط و اجزای بدنه تو این لیسته،وگرنه که اصلا زیبا نیست،بجاش M3 e92 باید میوردن😒

  30. ❤BMW❤

    ۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    عشقم سلطان خودروساز ها بی‌ام‌و
    به نظر من تمام خودرو هایی که بی ‌ام‌و ساخته شاهکارن و تمام لیست رو خیلی دوس دارم M5 CS هم که = سلطان
    بی‌ام‌و E69 هم که تمام ویژگی های ذاتی بی‌ام‌و رو داره :
    شرارت ، زیبایی ، هیجان انگیز بودن ، سرعت و هیجان بالای رانندگی ، لوکس بودن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا