علیرغم اینکه بامو ارزشمندترین برند لوکس دنیا است و به خاطر شعارهایی چون “لذت ناب رانندگی” و “حد نهایی یک خودرو” شناخته شده اما افراد زیادی گله میکنند که چرا بامو یک سوپرکار نمیسازد.
مرسدس بنز مدل ایامجی GT و آئودی خودروی R8 را دارد و حتی هوندا نیز خودرویی را ساخته که عدهای باور دارند میتواند به نسبت مبلغ خود از عهدهی مدلهایی از پورشه، فراری و لامبورگینی بربیاید.
هنوز هم بامو به ساخت خودروهای لوکس به تعداد انبوه که میتوانند بهصورت روزانه استفاده شوند مشغول است و نیازی برای رقابت با ۹۱۱ توربو یا فراری F12 نمیبیند. چرا؟
علیرغم به پایان رساندن سال ۲۰۱۵ به عنوان پرفروشترین خودروساز لوکس دنیا، بامو در مقایسه با رقبای اصلی خود یعنی مرسدس بنز و آئودی کمپانی کوچکی است.
آئودی توسط کمپانی مادر یعنی فولکسواگن حمایت میشود. کمپانیای که سال گذشته بالاترین میزان تحقیق و توسعه را در میان همهی شرکتها داشته و تنها دلیلی که باعث شده R8 ظهور یابد به خاطر به اشتراکگذاری بخش اعظمی از قطعات خود با لامبورگینی هوراکان است.
از طرف دیگر درآمد دایملر بهطور قابلتوجهی از بامو بیشتر است و همین امر به آنها اجازه میدهد تا پول زیادتری را برای توسعهی سوپرکاری چون ایامجی GT خرج کنند. فراموش نکنیم که مرسدس همچنین تکنولوژیهایی را از برنامهی فرمول ۱ خود به دست میآورد.
درحالیکه بامو هنوز هم یکی از نوآورترین خودروسازهای دنیا است اما وقتی صحبت از منابع میشود باید محافظهکارانه عمل کند چراکه ساخت یک سوپرکار قطعاً نیازمند سرمایهگذاری قابلتوجهی است. موفقیت تسلا در زمینهی خودروهای الکتریکی و تکنولوژی خودران باعث شده تا پیشرفت این حوزهها شتاب بیشتری بگیرد و این دو موضوع چیزی هستند که بامو میخواهد روی آنها تمرکز کند.
| درآمد (۲۰۱۵) | تحقیق و توسعه (۲۰۱۵) | تعداد کارکنان |
گروه فولکسواگن | ۲۳۶.۶ میلیارد دلار | ۱۵.۳ میلیارد دلار | ۶۱۰۰۷۶ نفر |
دایملر | ۱۶۵.۸ میلیارد دلار | ۷.۶ میلیارد دلار | ۲۸۴۰۱۵ نفر |
بامو | ۱۰۲.۲۵ میلیارد دلار | ۵.۵ میلیارد دلار | ۱۲۲۲۴۴ نفر |
بوگاتی با ساخت هر دستگاه از ویرون پول زیادی را از دست داده و درحالیکه مبلغ ۶.۲۴ میلیون دلاری صرف شده برای تحقیقات در سال ۲۰۰۹ شاید کمی اغراقآمیز باشد اما ساخت سریعترین خودروی جهان هیچگاه آسان نبوده است.
به همین ترتیب لامبورگینی نیز تا زمانی که زیر چتر حمایتی فولکسواگن قرار نگرفته بود به ندرت پول کافی برای تولید مدلی خاص را داشت و این باکستر بود که از ورشکستگی پورشه در اوایل دههی ۹۰ میلادی جلوگیری کرد.
در حقیقت فراری که هر تیشرت عجیبوغریب خود را به قیمت ۶۰ دلار میفروشد تنها به خاطر بخش فرمول ۱ میتواند در صنعت خودرو زنده بماند؛ و در آن سوی دنیا و در شرق ما لکسوس را داریم که یک دهه زمان را برای تولید LFA صرف کرد. البته وقتی درآمد کمپانی مادر شما (تویوتا) بیشتر از درآمد ناخالص ملی کشوری مثل پرتغال باشد این کار هیچ اشکالی نخواهد داشت.
مفهومی که میخواهیم برسانیم این است که ساخت یک سوپرکار یک تجارت پرمنفعت نیست و بامو نمیتواند وارد پروژهای شود که بهطور بالقوه ریسک چندین هزار شغل را در پی دارد.جدای از سرگرمیهای عمومی، سوپرکارها تمایل دارند تا تکنولوژیهای پیشرفتهی شرکتها را به رخ دیگران بکشند؛ و بامو برای این کار i8 را دارد.
این خودرو قدرت کمتری نسبت به کیمن GT4 دارد اما مهندسی فوقالعادهی قرار گرفته در پسِ ساختار مونوکوک فیبرکربنی، قوای محرکهی پلاگین هیبریدی با پیشرانهای در وسط و طراحی آیندهنگرانه با لامپهای لیزری به دیگران میفهماند که بامو چه خودروساز قابلی است.
تکنولوژی بکار رفته در i8 در نسلهای آیندهی خودروهای بامو نیز بکار خواهد رفت و همین موضوع هدفی ایده آل برای سوپرکار بامو خواهد بود؛ و شاید هم i8 بعدی با قدرت بیشتر و تکنولوژیهای خارقالعادهتری به بازار بیاید و سوپرکار آینده لقب بگیرد.
بامو با تولید انبوه خودروهای لوکسی که هیجان رانندگی زیادی داشته و کاربردی هستند درآمدزایی میکند. بامو هرگز شرکت سازندهی سوپرکار نبوده و به لطف ذات موتوراسپورت خود همه میدانند که این کمپانی خودروهای مخصوص راننده را میسازد. همین موضوع را تا زمان ساخت R8 و LFA نمیتوانستیم دربارهی آئودی و لکسوس بگوییم. برای این کمپانیها ساخت سوپراسپورت مایهی فخر و مباهات است. بامو به این چیزها نیاز ندارد چراکه چندین دهه است که به خاطر کارایی خودروهای خود شناخته شده است. چیزی که بامو نیاز دارد یک خودروی شاخص و نمادین مثل i8 است. این خودرو ترکیبی عالی از تکنولوژی و پایداری بدون از دست رفتن تجربهی لذتبخش رانندگی است.
Rouzbeh
۱۴ آبان ۱۳۹۵به نظر من هم جای سوپر اسپرت بی ام و خیلی خالیه . مخصوصا اینکه رقیبای مستقیمش مث بنز و اعودی و لکسس یه سوپر اسپرت دارن که تو اون زمینه هم عرض اندام کنن.
Parvaz
۱۴ آبان ۱۳۹۵وقتی زیر ساخت های تولید یک سوپر اسپرت هنوز شکل نرفته و درآمد تولید یک سوپر اسپرت چنگی به دل نمیزنه به نظر من بیمر بهترین کار رو داره میکنه… محصولات بی ام دبلیو همیشه جلوتر از زمان حال خود بودن و کًل کلی که جدیدا با تسلا راه انداخته مسیر هدف گذاری بی ام دبلیو رو نشان میدهد، تمرکز بر ساخت خودرو های الکتریکی و هیبریدی
Elemento
۱۴ آبان ۱۳۹۵درسته.
مسیر ب ام و ، مسیر صحیح و مناسبی هست.
به نظرم 3 غول آلمانی یعنی فولکس واگن ( آئودی و پورشه ) ، بنز ، Bmw ، باید خلا های هم رو بپوشونن و به دنبال کسب بازار باشن.
وقتی پورشه هایپرکار میسازه نیازی نیست شرکت کوچیکی مثل BMW تلاشش رو متوجه هایپرکار کنه
بهتره بره به جنگ تسلا …
Daniel
۱۴ آبان ۱۳۹۵داش مجید داشتیم؟؟؟؟؟
الان به BMW توهین کردی؟
برم شرکت آئودیو بپوکونم و بیام؟
رو آئودی R8ت با کلید خط بندازم؟
آرمشو بکنم؟
پنچرش بکنم؟
… .
Elemento
۱۴ آبان ۱۳۹۵نه دانیال جان .
منظورم رو خوب نرسوندم.
Parvaz
۱۴ آبان ۱۳۹۵مجید جان شما چه خوشت بیاد یا نیاد تسلا غول خودروهای الکتریکی هستش، و تنها تسلا میتونه در رابطه با فناوری با بیمر رقابت کنه،۱۵ سال دیگه اسب بخار معنی نخواهد داشت و ماشین ها تمام الکتریکی خواهند شد و غول های دوس داشتنی شما خیلی از غافله عقب هستن
Daniel
۱۴ آبان ۱۳۹۵داش مجید حرفتو منو سنده
قبولت دارم هزازتا… .
علي
۱۴ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز bmw باهوشتر و پخته تر از این حرفاست . منتظر برقی شدن خودروها بود که شد. از اونجایی که bmw علاقه زیادی به hi technologi داره شک نکنید در آینده ی سوپر اسپرت قدر کاملا برقی تولید خواهد کرد که هممون انگشت به دهان خواهیم ماند.
با تچکر
تهمتن
۱۸ آبان ۱۳۹۵Hi technology???
High technology
High tech
(new great britain(Industrial Revolution
۱۴ آبان ۱۳۹۵اون عکسه اولی که میبینید سوپرکاری بود که قرار بود با همکاری مهندسی مک لارن ب ام و بسازه.حالا من نمیدونم چه اتفاقی افتاده.
اما نکته ی اصلی:(از طرف دیگر درآمد دایملر بهطور قابلتوجهی از بامو بیشتر است و همین امر به آنها اجازه میدهد تا پول زیادتری را برای توسعهی سوپرکاری چون ایامجی GT خرج کنند.فراموش نکنیم که ((مرسدس همچنین تکنولوژیهایی را از برنامهی فرمول 1 خود به دست میآورد))
احمد
۱۴ آبان ۱۳۹۵نویسنده تو این مقاله از بی ام و حمایت کرده و گفته کار درستی چون ذاتش اسپرت و بعد ای هشت داره از نظر من تا وقتی نتونه تو فرمول وان تیم داری کنه نمیتونه سوپ اسپرت ساز باشه و خلا زشتیم واسه این کمپانیه بزرگ.از نظر من در دراز مدت خلا بیشتر حس میشه و خیلی بیشتر متضرر میشه.
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۴ آبان ۱۳۹۵شاهین جان فدات بابت این پست خیلی منتظرش بودم دمت دمادم …………..
شاهین
۱۴ آبان ۱۳۹۵مخلصم داداش انجام وظیفه اس
فرشاد سجادیان
۱۴ آبان ۱۳۹۵کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر میخواهد و مرد کهن!
جدا از شوخی، ب ام و اگر بخواد میتونه وارد این بخش دنیای خودرو بشه اما خیلی باید تلاش کنه تا بتونه خودی نشون بده. i8 در حد رقابت با سوپرکارها نیست.
##Ali##
۱۵ آبان ۱۳۹۵ولی خودروهاش کم از سوپر کارها ندارن خذایی همین i8
یا مثلا m4رو میشه ی سوپر اسپرت دونست درست میگم؟؟
TRX
۱۵ آبان ۱۳۹۵دقیقا کار هر کس نیست خرمن کوفتن
بنز نمیتونه با قیمت رقابتی در مقابل بی ام و قد علم کنه بی ام و هم نیازی به ول خرجی نمیبینه.
شرکت بی ام و و بنز شرکت های اینده نگری هستن
و اگر نگاهی به کانسپت next1000 بندازیم میبینیم اگر بخواد میتونه هایپر کار مناسبی بسازه اما نیازی نمیبینه پا تو بازاری بزاره که توسط فراری لامبرگینی کونیخ و پاگانی و بوگاتی و… اشباع شده
جواد
۱۴ آبان ۱۳۹۵bmwسوپر کار نیاز نداره ولی اگه یک نسخه قدرتمندتر وبزرگتراز z3 بسازه تا با استایل متفاوت از سایر محصولاتش رقیب کلاس slبنز بشه عالیه البته با موتورهای 6 و8 سیلندر
Daniel
۱۴ آبان ۱۳۹۵شما رو نمیدونم ولی به نظر بنده مطلب قانع کننده و کاملی بود.
الان میفهمم چرا BMW تاحالا هایپرکار نساخته.
BMW جزو شرکت های بی ادعا هست و همیشه کارایی ساخته هاش بوده که اونو در سطح جهانی محبوب و مطرح کرده.
Elemento
۱۴ آبان ۱۳۹۵.
به نظر من BMW نیازی به ساخت هایپرکار نداره.
چون فشار زیادی به شرکت وارد میشه.
BMW بهترین خودروهای اسپورت دنیا رو میسازه.
منم ازش همین انتظار رو دارم.
انتظار ندارم با M6 بتونم با Porsche 911 Turbo رقابت کنم. بلکه انتظار دارم از رانندگی با m6 نهایتلذت رو ببرم و M6 کاملا راضی کنندست.
.
شرکت های زیادی هستن که سوپراسپرت بسازن. مکلارن ، لامبورگینی ، پاگانی ، فراری ، پورشه ، آئودی و …. .
.
البته نمیتونم انکار کنم برای تولد 100 سالگی سلطان ، انتظار یک هایپرکار رو داشتم …
mehran911
۱۴ آبان ۱۳۹۵حرفت سند مجید عزیز???
Elemento
۱۴ آبان ۱۳۹۵اختیار داری.
ممنون
TRX
۱۵ آبان ۱۳۹۵قبول داشته باشید که m6 لوکس تر از 911 هست
AK_007
۱۴ آبان ۱۳۹۵چرا BMW سوپر کار نمیسازه?
_چون پولش در اون حد نیست و براش نمیصرفه
?خلاصه کلام!
AK_007
۱۴ آبان ۱۳۹۵ولی شرکتی هست که واقعا شایسته احترامه
اگ روزی هم سوپرکار بزنه مطمئنا جز برترین ها خواهد بود
رضا پ
۱۴ آبان ۱۳۹۵برای من یکی که مهم نیست بی ام و سوپر اسپرت بزنه یا نزنه خودمو بکوشم نهایتش یه ال 90 بتونم بخرم ?
آخر هفته خوبی داشته باشید ?
mehran911
۱۴ آبان ۱۳۹۵دوستان bmw رو اصلا دست کم نگیرید
bmw هییییییییچ مشکلی از نظر دانش فنی برای تولید هایپرکار نداره
این خودروساز پیشینه ی درخشانی در مسابقات اتومبیل رانی داره
بعنوان مثال bmw رکوردار مسابقات استقامت ۲۴ ساعته nurburgring هستش با رکورد خارق العاده ۱۹ قهرمانی !!!!!!!!!
bmw همیشه در مسابقات DTM در برابر آئودی و مرسدس خوش درخشیده
.
ویا رکورد عجیب و غریب ۲۲ قهرمانی در مسابقات استقامتی ۲۴ ساعته در پیست معروف SPA !!!!!
.
این آمار ها به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست bmw فوق العاده است
.
این برند در حال برنامه ریزی برای حضور قدرتمند در سری GT مسابقات ۲۴ ساعته لمانز هم هست
.
خودرو های اسپرت bmw از نظر دینامیک و پیشرانه (مکلارن F1 ) جز برترین ها هستند با توجه به پتانسیل های بالای bmw انتظار میره این خودروساز بتونه سوپراسپرت های خوب و رقابتی رو به دنیای خودرو معرفی کنه
که امیدوارم این اتفاق بیافته و در آینده شاهد سوپر اسپرت های bmw هم باشیم
Elemento
۱۴ آبان ۱۳۹۵.
یعنی اندازه ی 10 مقاله ی مجله ی ماشین در این کامنت اطلاعات ریخته
فقط باید کیسه بیاریم جمع کنیم !!
از سال 93 تا الان هنگام خوندن کامنت ها دست به قلم و یادداشت نشده بودم .
mehran911
۱۴ آبان ۱۳۹۵لطف داری مجید جان
من که چیزی نگفتم شما خودت استادی
امیرحسین
۱۴ آبان ۱۳۹۵به نظر من قانع کننده نبود
شرکتی که اکثر ماشیناش جز بهتریناست توی لذت رانندگی ,;باید وارد رقابت سوپر اسپرت ها هم بشه چون تو این رده از ماشیناست که همه کمپانی ها برای نهایت لذت رانندگی با هم میجنگن
X5
۱۴ آبان ۱۳۹۵پس pagani و کونیگ زگ و خیلی شرکتا دیگه اینا پولشونو از کجا میارند ؟
Bmw مطمئنا پولشو داره اگه فقیر بود یا توانش کم میومد تیم مسابقه ای تشکیل نمی داد درضمن bmw یه بخشی از سرمایشو واسه تولید سری i صرف کرد مطمئنن bmw فهمیده پولشو کجا خرج کنه بهتره
یک نمونه دیگه ام که الان یادم اومد بگم که بهترین سیستم سرگرمیرو داره!!! پس با این اوصاف سرمایش جاهای بهتری خرج کرده ولی ما مشین بازا فقط سوپر اسپورتو به عنوان پیشرفت می بینیم
Sajjad Ahmadi
۱۴ آبان ۱۳۹۵یه چیزی میگم ولی به طرفدارای بعضی ماشینا بر نخوره
واقعیته
ساختن سوپراسپورت کار هر کمپانی نیست.
shirko
۱۴ آبان ۱۳۹۵واقعا ، ارزشمندترین برند لوکس جهان در سال ۲۰۱۵ !!!!!
نویدی
۱۴ آبان ۱۳۹۵ساختن سوپرکار از نظر bmw به صرفه نیست و پر واضحه که خودشون قصد ساختن همچین ماشینی رو ندارن وگرنه اگر بحث دانش فنی برای ساخت سوپرکار باشه،فقط با نگاهی به مشخصات فنی i8 و موتور (سه) سیلندر (۱.۵) لیتری وشتاب ۴.۴ ثانیه ای میشه به قدرت و نبوغ bmw پی برد…بوگاتی با موتور هشت لیتری و ۱۶ سیلندر و۴ تا توربو از لحاظ شتاب اولیه کمتر از دو ثانیه از i8 سریعتره.
Bavaria
۱۴ آبان ۱۳۹۵اون چیزی که هزینه تولید هایپر کارو میبره بالا،سرعت دیوانه وارش و تکنولوژی کنترل هایپرکار توو این سرعته
مقایسه بوگاتی با i8 فقط توو شتاب منصفانه نیست
اما به نکته خوبی اشاره کردی
محسن
۱۴ آبان ۱۳۹۵بی ام و یه شرکت لوکس اسپرت سازه نه نخود هر آش ، کلاس کاریشو حفظ میکنه،سوپر اسپرت رو شرکت سوپر اسپرت باید بسازه نه شرکت تولید انبوه!فراریو لامبورگینو پاگانیو کونیخ زگو بوگاتیو استون مارتینو .. باید سوپر اسپرت بسازن چون خاص هستن، نه شرکتی که آرم برندش رو اتوبوسو مینی بوسو هر مدل سدانو کراس اوره!سوپر اسپرت و سوپر لوکس باید( برند خاص) باشن
احسان(احسان سابق)
۱۴ آبان ۱۳۹۵عاشق اینجور مطالبم. سوپر کار همینطور که در متن گفته شد بخش درامدزایی نیست. شاید به همین دلیل شرکت های آمریکایی که بشدت سر سودآوری و درآمدزایی تمرکز دارن به طور جدی وارد این بخش از بازار نمیشن. وقتی بازار بشدت محدود باشه گردش مالی کافی نیست و شرکت نمیتونه هر مدلی رو بسادگی توسعه بده یا حد ایراداتش رو رفع کنه. بی ام و شرکت بزرگی هست و به قدر کافی پول داره تا یک ابر خودرو بسازه اما باید قید حاشیه سود 15 درصدی رو بزنه(بی ام و بالاترین حاشیه سود رو نسبت به دیگه خودروسازان داره)
GOD BLESS AMERICA
۱۵ آبان ۱۳۹۵با این که من عاشق ماشین های آمریکایی هستم.
اما با خوندن این مقاله اشک تو چشمام حلقه زد ، ای کاش آنقدر پول داشتم که به بی ام و می گفتم تو بساز کاری به هزینه ها نداشته باش.
:'(
:'(
:'(
:'(
:'(
:'(
یاسین
۱۵ آبان ۱۳۹۵شکی نیست اگه بسازه طوفان به پا میکنه ولی اینکه سوپر ماشین بسازه نیازمند هزینه و زمانه و البته حس برای رقابت تو این رده که اگه لازم میدونست تا حالا انجام میداد به نظرم مدلهای کوپه اسپرتش و یا حتی ای 8 که به نظرم ماشینیه برای اینده برای ب ام وه کافیه و دوست داره تمرکزش رو اینچیزا بزاره
احمد باقری
۱۷ آبان ۱۳۹۵چه با تعصب گفت که بی ام و، ارزشمندترین برند لوکس دنیاست، دیگه تعصب از این بالاتر، من با این علاقه ای که به مرسدس دارم، هیچ وقت نمیتونم بگم که در همه زمینه ها بهترینه، این همه لوکس ساز معروف داریم، بعد چجوری بی ام و، شده.