خودروهای الکتریکی شده روز به روز در بین مردم جا باز کرده و جایگزینهای بالقوهای برای خودروهای مجهز به پیشرانههای احتراق داخلی محسوب میشود. بامو نیز با معرفی سیستم شارژ بیسیم قدمهای بزرگی برای تحقق این امر برداشته است.
سیستم شارژ بیسیم که در ابتدا برای مدل پلاگین هیبریدی 530e iPerformance تدارک دیده شده کاملاً جالب بوده و تنها کافی است خودروی خود را روی شارژر پارک کرده و خود سیستم کارهای شارژ را انجام میدهد. این سیستم کاملاً مشابه پد شارژ بیسیم برای گوشی یا مسواک برقی عمل کرده اما واضح است که مقیاس بزرگتری دارد.
سیستم مورد بحث شامل یک پد زمینی بزرگ و همچنین پدهای خودرویی نصب شده در کنارههای خودرو میباشد. این دو وسیله میدان مغناطیسی در فاصله حدود ۸ سانتیمتر ایجاد کرده و شارژ باتری با شارژر ۳.۲ کیلوواتی تنها در سه و نیم ساعت صورت میگیرد. هیچ کابلی موردنیاز نبوده و حتی دکمهای برای فشار دادن وجود ندارد.
تولید این سیستم در ماه جولای کلید میخورد. گزینه شارژ بیسیم ابتدا در آلمان و برای خریدهای لیزینگی ارائه میشود اما به زودی در آمریکا، بریتانیا، ژاپن و چین نیز عرضه خواهد شد؛ و البته در آینده نزدیک نیز محصولات بیشتری به این تکنولوژی مجهز خواهند شد.
BMW میگوید این خودرو اولین محصول کارخانهای مجهز شده به سیستم شارژ القایی است. این کمپانی همچنین شارژرهای سریعی را برای جوینت ونچر Ionity (به همراه دایملر، فولکس و فورد) طراحی کرده است.
me84
۹ خرداد ۱۳۹۷.
بچه ها کسی میدونه این سیستم دقیقا چجوری کارمیکنه؟
من خوب متوجه نشدم.
اگه کسی میدونه توضیح بده ممنونش میشم.
محمد حسین
۹ خرداد ۱۳۹۷شارژر که روی زمین هست ، انرژی الکتریکی رو تبدیل به میدان الکترومغناطیسی می کنه .
پد نصب شده روی خودرو از طریق این میدان القایی انرژی رو میگیره و دوباره تبدیل به نیروی الکتریکی می کنه ، که صرف شارژ کردن باتری ها میشه.
امیر رضا
۹ خرداد ۱۳۹۷شارژ القایی الکترومغناطیسی
قاعده پشت اکثر سیستم های شارژ بی سیم ، یک پدیده فیزیکی با عنوان دقیق شارژ القایی الکترو مغناطیسی است این سیستم با استفاده از یک میدان الکترو مغناطیسی برای انتقال انرژی مابین دو شی استفاده می کند. هر ابزاری که به صورت بی سیم شارژ می شود از دو مولفه تشکیل شده است ؛ یک پایه یا صفحه شارژ و خود ابزار.
سیم پیچ فرستنده
۱- صفحه شارژر به جریان برق متصل است و در داخل خود یک سیم پیچ دارد
۲- هر وقت جریان الکتریکی از یک سیم عبور می کند ، یک میدان مغناطیسی کوچک در اطراف سیم ایجاد می شود. اگر سیم چندین بار حول یک محور بپیچانیم ، میدان مغناطیسی ایجاد شده نیز تقویت می شود هر چه تعداد حلقه های سیم پیچ بیشتر باشد میدان مغناطیسی نیز بزرگ تر است
سیم پیچ گیرنده
۱- ابزاری که باید شارژ شود نیز یک سیم پیچ کوچک تر در داخل خود دارد وقتی این سیم پیچ در میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط صفحه شارژ قرار می گیرد جریان الکتریکی در سیم القا می شود
۲- سپس می تواند جریان القایی را با استفاده از قطعات الکتریکی ساده برای تولید یک منبع تغذیه پایدار که قادر به شارژ باتری ابزار باشد ویرایش نمود.
Saeed Boroomand
۹ خرداد ۱۳۹۷میدان مغناطیسی منظورتون هست البته،
مشکل شارژ القایی اتلاف زیادشه در حال حاضر، حدود پونزده درصد، و این که برای عملکرد صحیح نیاز به فاصله های خیلی کم هست، اما خب اگه نرخ شارژ خیلی زیاد مد نظر نیاشه میشه ارتقاشون داد و جای کار زیاد دارن.
امیر رضا
۹ خرداد ۱۳۹۷بله،درست میگین…
چون متنو کپی کردم به این موضوع دقت نکردم…
میدان مغناطیسی درسته و نه میدان الکترو مغناطیسی(میدان اطراف یه ذره باردار در حال حرکت)…
تو یه مطلب خوندم که با تشدید مغناطیسی میشه فاصلرو بیشتر کرد…
ولی باز هم این انسان تکنولوژیی رو خواهد آورد که شارژ بیسیم در مقابلش به صفر میل کنه…
me84
۹ خرداد ۱۳۹۷.
ممنون از دوستان که وقت گذاشتین بابت توضیحات.
خیلی استفاده کردم.
hosseinbimmer
۱۰ خرداد ۱۳۹۷البته این اسمش القای متقابله که تو شمع خودرو هم کاربرد داره
ایمان
۹ خرداد ۱۳۹۷این کمپانی همچنین شارژرهای سریعی را برای جوینت ونچر Ionity (به همراه دایملر ، فولکس و فورد) طراحی کرده است
?? BMW پیشرو در تکنولوژی ??
كج بحث
۹ خرداد ۱۳۹۷این یه شارژره وایرلسه
مثل شارژر هاى جدیدى که براى گوشى موبایل وجود داره موبایلو میذاری روش شارژ میشه یه چیزیه مثل همونه بزرگتر شده و تکنولوژ ى پیچیده ترى داره
Kamran
۹ خرداد ۱۳۹۷اول بنز معرفی کرد این قابلیت رو
فتنه گوساله سامری
۹ خرداد ۱۳۹۷BMWهمیشه درتکنولوژی پیشرو بوده.سال قبل ۳مدل ازخودروهای BMWدر کلاس خودشون به عنوان بهترین خودروی جهان انتخاب شدن.سری۵.سری۵ استیشن.X5M
shirko
۹ خرداد ۱۳۹۷ب ام و خیلی جلو افتاده نسبت به بنز
مهدی
۹ خرداد ۱۳۹۷فک نمیکردم زود تر از تسلا عملیش کنه
god of Technology