بی ام وطراحی

ب‌ام‌و: طراحی خودروهای خودران آسان نخواهد بود!

گذر از فاز خودروهای درون‌سوز و رسیدن به خودروهای تمام الکتریکی باعث شده طراحان فرصت‌های جدیدی داشته باشند. بدون وجود پیشرانه‌ای درون‌سوز فضای زیادی در جلو یا عقب خودرو آزاد می‌شود و بنابراین طراحان می‌توانند آزادی عمل زیادی داشته باشند. البته یک مشکل طراحی مهمی وجود دارد که ب‌ام‌و به آن اذعان می‌کند: خودروهای خودران.

Domagoj Dukec مدیر طراحی ب‌ام‌و در مصاحبه با دیجیتال ترندز اذعان داشته است:

الکتریکی سازی تأثیر بسیار زیادی روی چگونگی طراحی یک خودرو نداشته است. البته خودروهای خودران چالش جدیدی هستند و حسگرهای موردنیاز برای سواری خودران تأثیر بیشتری روی طراحی دارند.

خودروهای خودران احتمالاً شبیه خودروهای عادی نخواهند بود زیرا سخت‌افزار زیادی در آن‌ها وجود خواهد داشت که از جمله این موارد می‌توان به لیدار برای خودران سطح ۳ اشاره کرد. ب‌ام‌و اینجا به دنبال ادغام حسگرهای لیدار پشت جلوپنجره کلیوی شکل محصولات خود است. خیلی سخت به نظر نمی‌رسد نه؟ البته سطح ۴ چالش واقعاً زیادی ایجاد می‌کند. تعداد زیاد حسگرها باعث می‌شوند پنهان کردنشان کار سختی باشد.

بجای اینکه حسگرها فقط در جلوی خودرو نصب شوند در اطراف خودرو بکار خواهند رفت تا دید ۳۶۰ درجه‌ای در تمام لحظات ایجاد شود. ادغام موفقیت‌آمیز این حسگرها در بدنه به نظر شدنی است اما مشکل دیگری هم وجود دارد: هزینه.

حسگرهای بیشتر که باعث ایجاد سطح خودران کامل می‌شوند قیمت یک خودرو را بالا خواهند برد. در حال حاضر این سطح از تکنولوژی فعلاً وارد بازار نشده اما قطعاً در صورت تحقق این امر با محصولات ارزانی روبرو نخواهیم بود.

اینجا دو سؤال به وجود می‌آید: آیا مشتریان حاضر می‌شوند مبلغ بیشتری برای آن بپردازند و اینکه آن‌ها برای چیزی که باعث تأثیر روی طراحی خودرو می‌شود پول می‌دهند؟ مدیر ب‌ام‌و می‌گوید: “این چیزی است که هنوز نمی‌دانیم.”

در همین اثنا ب‌ام‌و برنامه‌هایی برای تولید شاسی‌بلند تمام الکتریکی iNEXT دارد. این خودرو از تکنولوژی خودران سطح ۳ استفاده خواهد کرد و بنابراین سخت‌افزار آن در پشت جلوپنجره پنهان خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    یه تصویر ار سری ۵ جدید دیدم فوق العاده بود نمی دانم واقعی بود یا رندر اما خیلی خوشگل بود امیدوارم حقیقت داشته باشه.

  2. Khosrow

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    چطوره کلا خودرو حذف بشه / قبلا تو کوچه فوتبال میزدیم – الان بگی سرتو گوشی میگن نه بابا مگه میشه / بعده ها بگی خودمون میروندیم رعشه میگیرن / علم دیگه داره لنگاشو زیادی دراز میکنه / هدف تعریف شده س و ادمها فقط ابزار ..

  3. محمد

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    حالا تا کو بسازنش

  4. meysam

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    بیراه نمیگه.
    یکی از بهتریناش واسه تسلاست که هرازگاهی جفتک میندازه.
    شوخی بردار نیست.
    اگه خوب کار نشه با جون ملت بازی میشه.

    1. امیر

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      درست میفرمایید ولی تسلا با توجه به سن کمش عملکردش بسیار خوب بوده و تا مدت ها هیچ خودروسازی حتی نزدیکش نمیتونه بشه
      قطعا در اینده نزدیک اتفاقات بسیار عجیبی در این حوضه خواهد افتاد…اونم بدست تسلا
      درضمن در این زمینه غیر از تسلا سیستم سوپر کروز کادیلاک دست برتر رو در بین خودروسازان داره

  5. مهدی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    تصویر آخری طراحی ایرانی عزیزمان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا