بی ام و

نقاط قوت و ضعف بی ام و 128ti از زبان داده‌ها

داده‌ها اشتباه نمی‌کنند. جایی برای پنهان شدن وجود ندارد. تنها چیزی که داده‌ها از تایید آن ناتوان هستند، حس‌وحال این خودرو در پیست است. در ادامه قصد داریم با استفاده از اعداد و ارقام، به نقاط قوت و ضعف بی‌ام‌و 128ti بپردازیم.

بی ام و سری 128i

خط مستقیم و هنرنمایی 128ti

این خودرو در خط مستقیم عملکرد خوبی دارد و سریع است. محصول باواریا در مقایسه با اصلی‌ترین رقیبش، فولکس‌واگن گلف GTi مارک ۸، از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که صدای حاصل از آن، با شخصیتش تطابق کامل دارد. ب‌ام‌و 128ti برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶.۲۷ ثانیه زمان نیاز دارد و مسافت ۴۰۰ متر را درعرض ۱۴.۳۳ ثانیه می‌پیماید؛ یعنی تنها چند صدم ثانیه کندتر از گلف! نماینده وولسبورگ که به موتور EA888 GTi مجهز شده است، با اختلاف ۵.۶ کیلومتر بر ساعتی از حداکثر سرعت بیشتری نیز سود می‌برد.

نقشه پیست جزیره فیلیپ استرالیا
نقشه پیست جزیره فیلیپ استرالیا

براساس این داده‌ها، رقابت این دو خودرو در خط مستقیم شانه‌به‌شانه پیش خواهد رفت و بسیار هیجان‌انگیز خواهد شد. راننده ما در حین رانندگی با 128ti از اعتمادبه‌نفس بالا ناشی از ترمزهای خوب این خودرو گفت. وقتی سرعت ورودی یک پیچ به‌خصوص مانند پیچ جنوبی (Southern loop یا پیچ شماره ۲ در نقشه بالا) را اندازه گرفتیم، دیدیم که بی‌ام‌و ۱۵ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از گلف وارد پیچ شد. هنرنمایی 128ti به اینجا ختم نمی‌شود؛ این خودرو در این زمینه از رقبای دیگری چون هوندا سیویک نیز با ۶ کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتری وارد پیچ شد. با این حساب، چگونه گلف GTi می‌تواند پیست «جزیره فیلیپ» را ۲.۴ ثانیه سریع‌تر از 128ti به سر برساند؟!

پشت بی ام و سری 1

ورود پر سروصدا، خروج خجالت‌آور

از بزرگ‌ترین ضعف‌های نماینده باواریا، چسبندگی پایین در لحظه خروج از پیچ است. همین مسئله باعث می‌شود تا با وجود برتری ۱۵ کیلومتر بر ساعتی سری ۱، در پایان پیچ جنوبی این گلف باشد که با ۱۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتر به حرکت خود ادامه دهد. محور جلوی 128ti با وجود تجهیز به LSD مکانیکی و تایرهای خوب پیرلی P زیرو ۲۲۵ میلی‌متری، در کنترل ۲۶۱ اسب بخار قدرت خود مشکل دارد. امکان تجهیز بی‌ام‌و به تایرهای میشلین پایلوت اسپرت ۴ نیز وجود دارد که با توجه به چسبندگی پایین این خودرو در پیچ‌ها، شدیدا توصیه می‌شود.

رانندگی بی ام و سری 1

بگذارید با دقت بیشتری به اتفاقاتی که سر پیچ‌ها رخ می‌دهد نگاه کنیم؛ بی‌ام‌و 128ti با وجود اینکه در پس از نقطه اوج پیچ به مشکل برمی‌خورد، اما به‌خاطر تعادل بهتر در ترمزگیری، دیرتر به نقطه میانی می‌رسد. سری ۱ سعی دارد تا با صاف‌تر کردن پیچ‌ها برای خود پیچ‌ها، امکان شتاب‌گیری را با کمترین میزان قفل‌شدگی دیفرانسیل ممکن سازد.

پیست استرالیا بی ام و سری 1

تلاش بی‌ام‌و برای انجام این کار در پیچ‌های با شعاع زیاد واقعا بیهوده است. برای خروج از یکی از پیچ‌ها که در بخش پایانی‌اش، به‌خاطر بهره‌گیری از دایره‌ای با شعاع زیاد فشار زیادی به خودرو وارد می‌کند، بی‌ام‌و 128ti حدود ۱۳ کیلومتر بر ساعت سرعت کمتری را نسبت‌به گلف GTi حمل می‌کند. بی‌ام‌و در پیچ جنوبی (شماره ۲ روی نقشه) دریفت بیشتری می‌کشد؛ درحالی‌که محور جلوی منظم‌تر گلف به آن اجازه می‌دهد تا نقطه اوج بیش را در آغوش گرفته و بهتر از آن گذر کند.

فولکس گلف و بی ام و سری 1

در نهایت باید گفت که اعداد و ارقام بررسی عملکرد بی‌ام‌و 128ti نشان‌دهنده خودرویی است که با وجود مشکلات یادشده همچنان قابل‌اتکا و دوست‌داشتنی است. تمام راننده‌های ما معتقد بودند که 128ti در پیست جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر بود و اصلا انتظار چنین عملکردی را نداشتند. عملکرد این خودرو در خط مستقیم هم شایسته توجه است. حال این به توانایی راننده بستگی دارد که چقدر می‌تواند از این محصول آلمانی استفاده کرده و سر پیچ‌ها نیز تا حد ممکن قدرت خود را حفظ کند!

مشخصات فنی بی‌ام‌و 128ti

موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر خطی (۱۶ سوپاپ)
قدرت ۲۶۱ اسب بخار
شتاب اولیه ۶.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
جعبه‌دنده ۷ سرعتی دو کلاچه خودکار
محور نیرورسان دیفرانسیل جلو

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
whichcar

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    طراحی رو گند زدین رفت به بهانه خواست یک سوم خریداران هندلینگ رو به چه بهانه ای به فنا دادین ؟ بی ام و از ابتدای تاسیسیش به ساخت ماشینهای زیبا و ظریف با هندلینگ خوب معروف بود اما الان چی ؟

    موافقم 4
    مخالفم 5
  2. حمید

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (371 ديدگاه)

    فقط حیف گرونه 🥲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا