بامو سرانجام از مدل مورد انتظار ۳.0CSL رونمایی کرده است. این خودرو مدلی تولید محدود بر اساس M4 است که از بدنهای کاملاً بازطراحی شده با الهام از CSL دهه ۷۰ بهره میبرد. به مناسبت پنجاهمین سالگرد بامو M، از این خودرو فقط ۵۰ دستگاه ساخته میشود. این کوپهٔ تولیدی محدود دنبالهروی کانسپت ۳.0CSL Hommage سال ۲۰۱۵ است اما طراحی آن برای تولید تعدیل شده است. چراغهای جلو با تم زردرنگ و چراغهای عقب لیزری از M4 CSL گرفته شدهاند اما نمای متفاوتی دارند و تا حدودی توسط گلگیرهای برجسته جلو و عقب تحتالشعاع قرار گرفتهاند.
در اینجا همچنین از جلوپنجرهٔ بحثبرانگیز M4 خبری نیست و جای آن را جلوپنجرهٔ آلومینیومی جدیدی گرفته است. از این ماده برای کاپوت و درب صندوق هم استفاده شده و قطعات فیبر کربنی تقویتشده با پلاستیک نیز در تمام قسمتهای بدنه به کار رفته است. منبعهای اگزوز نیز از تیتانیوم ساخته شدهاند. بارزترین ویژگی طراحی ۳.0CS اما بال بزرگ عقب و اسپویلر روی سقف است که به مدل E9 3.0CS3.0CSL Batmobile اشاره دارد.
طراحان بامو همچنین خم هافمیستر که در M4 معمولی وجود نداشت را در اینجا ایجاد کردهاند. لیوری (طرح رنگآمیزی بدنه) زیبای مسابقهای این خودرو با رنگ سفید آلپاین از طریق فرایند رنگآمیزی خاصی بهصورت دستی صورت میگیرد که ۶۷۰۰ ساعت زمان میبرد؛ و درنهایت، رینگهای آلیاژی طلاییرنگ ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب هم با لاستیکهای سفارشی میشلن پوشیده شدهاند.
داخل خودرو از M4 گرفته شده ولی طراحان با تودوزی مشکی آلکانترا و تریمهای فیبر کربنی مات سعی در ایجاد فضای کمی متمایزی داشتهاند. صندلی عقب هم حذف شده و جای آن را محفظهای با فضای اختصاصی جهت قرار دادن دو کلاه ایمنی گرفته است. صندلیهای کربنی اسپرت M نشان ۳.0CS دارند و شمارهٔ تولید خودرو روی داشبورد به چشم میخورد. همچنین بهمنظور کاهش وزن، بامو عایقهای صدا را کمتر کرده است. یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد کابین ۳.0CS نیز دستهدندهٔ گیربکس دستی با نمای کلاسیک است.
زیر کاپوت این ماشین قویترین پیشرانهٔ شش سیلندر تاریخ باواریا جای گرفته است. این همان موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنا است که حالا ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد افزایش ۱۰ اسب بخاری قدرت را نسبت به M4 CSL نشان میدهند اما گشتاور به میزان قابلتوجه ۱۰۰ نیوتن متر کاهش یافته است زیرا انتقال نیرو در این نسخهٔ ویژه از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد که توان تحمل گشتاور بالاتر را ندارد. دیفرانسیل فعال M، سیستم تعلیق تطبیقی M و ترمزهای کربن سرامیکی M نیز از دیگر ویژگیهای این کوپهٔ ویژهٔ آلمانی هستند.
ازآنجاییکه CSL مخفف کوپهٔ اسپرت سبکوزن است، وزن ۳.0CSL هم کمتر شده اما این کاهش آنقدر که انتظار میرفت زیاد نیست. بامو نسبت وزن به قدرت کوپۀ تولید محدود خود را ۲.۹ کیلوگرم بر هر اسب بخار اعلام کرده که به معنای وزن ۱۶۲۴ کیلوگرمی خواهد بود یعنی تنها یک کیلوگرم کمتر از M4 CSL. بامو هنوز اعداد پرفورمنس این خودرو را اعلام نکرده است ولی انتظار میرود به خاطر گیربکس دستی کمی از M4 CSL کندتر باشد. ساخت تمام ۵۰ دستگاه ۳.0CSL حدود سه ماه طول خواهد کشید و هرچند فعلاً قیمت آن مشخص نیست اما به احتمال زیاد با اختلاف زیادی به گرانترین محصول بامو تبدیل خواهد شد.
حامد
۳ آذر ۱۴۰۱یک bmw واقعی
مهردادکمال
۳ آذر ۱۴۰۱چه کامنتی ✌🏻👍🏻
مرسی
محمد امین
۳ آذر ۱۴۰۱همه چیزش به اندازهی نام و اعتبار بی ام دبلیو هست
محسن
۳ آذر ۱۴۰۱چقدر دلم واسه همچین بی ام و تنگ شده بود واقعا عالی
MohammadE9
۳ آذر ۱۴۰۱درود
نمیدونم چرا بی ام و نهایت پتانسیل این انجین رو ارائه نمیکنه
واقعا خیلی انتظار بیشتری میره
R@min
۳ آذر ۱۴۰۱چی شد !! رادیاتورش چطوری خنک میشه با این گریل کوچیک یا اینکه دروغشون توسط خودشون رو شد ؟؟؟
زیباترین بی ام و چند سال اخیره واقعا.
phonix
۳ آذر ۱۴۰۱خیلی هم کوچیک نیست
به تناسب درستی قرار داده شده
برعکس بقیه ماشین هاش بجز M4 که به نظرم گریلش تناسب داره
R@min
۳ آذر ۱۴۰۱نسبت به M4 خیلی کوچیکتره.
Just toyota
۳ آذر ۱۴۰۱خیلی دلم میخواد ب ام و یه سوپرکار بسازه ( و اگر هایپرکار بسازه دیگه نور الی نور میشه ) برام مهم نیست که الکتریکی باشه یا هیبریدی ، چون میدونم وقتی بخواد یه محصول پرفورمنس بسازه واقعا شاهکار میکنه ، الان m5 cs با اینکه سدان هست ولی صفر تا صدش اندازه لامبورگینی هوراکان evo هست یا x5m با ۱۲۴ هزار دلار عملکردی در حد اوروس ۳۰۰ هزار دلاری داره
شهاب
۳ آذر ۱۴۰۱BMW M1 بود
علی جردن
۳ آذر ۱۴۰۱سر دنده بسیار ساده خیلی دلبر طرحی شده عاشقش شدم
javadhy
۳ آذر ۱۴۰۱قبلا گفته شده بود دنباله رو csl hommage 2015
قراره ۶۰۰ اسب داشته باشه ولی خب اینجا 560ps داریم
ولی خب در کل بهش نگاه کنیم خودروی به شدت خاصیه
۵۰ تا ازش ساخته میشه
ظاهر بیرونیش درسته شبیه به m4 هست ولی به به شدت متمایز شده که خیلی خوب و جذابه
شخصا توی کابینش تغییر خاصی مشاهده نکردم
امیدوار بودم یکم اینتریورش رو تغییر میدادن یا از خطوط بیرون بدنه برای داخل هم استفاده میکردن
ولی خب تا اینجا خودروی خوب و خاصیه و به هدفش رسیده
و در کل در مورد پرفورمنسش
شاید بشه گفت یکی از بهترین بی ام و های تاریخ باشه
۵۶۰ps
1270kg
وزنش واقعا شوکم کرد
توی دنیای خودروی امروز که همه خودروها حتی کوپه ها هم به شدت سنگینن سنگ محکیه البته خب این نمونه خاصیه
ولی در کل از وزنش شگفت زده شدم
M4 xdrive
1825 کیلو گرمه
در کل خوشم اومد
شاید ارزش قیمتی خاصی نداشته باشه
ولی به شدت محصول کلکسیونی و به یاد موندنی هست
javadhy
۴ آذر ۱۴۰۱شرمنده دوستان
من بعداز ظهر این مطلبو خوندم حدود نیم ساعت بعد از آپلودش توی سایت
اون لحظه نوشته بودن وزن این خودرو ۱۲۷۰ کیلوگرمه
بخاطر همین من ازش خیلی تعریف کردم
ولی الان تغییرش دادن به ۱۶۲۴ کیلو که درسته
در واقع تغییری نسبت به csl عادی نکرد
در حالی که گفته شده بدنه خودرو از فیبرکربن ساخته شده
قیمتشم خیلی جاها گفتن ۷۵۰ هزار یورو ولی هنوز قطعی نیست
در کل زیباست
ولی پرفورمنس آنچنانی نداره
فک نکنم اون حس خاص رانندگی با بی ام و های قدیمم داشته باشه
چون سنگینه حدودا
البته چون تولید محدوده پارامتر خاصی مهم نیست
ولی خب انتظار محصول قابل تری از بی ام و میرفت
آریا
۴ آذر ۱۴۰۱فقط اون slr مکلارن تو پروفایلت مهمه بقیه هیچ
❤BMW❤
۳ آذر ۱۴۰۱واهاهههههههههااااایییییییی بیامو نکن این کارو باما
میخوام ازینا
واییییی
میخوام
خیلی چیز غولیه وای شاهکاره واسه خودش
Khosrow
۳ آذر ۱۴۰۱۶۷۰۰ ساعت برای رنگآمیزی چهارتا خط؟ – یعنی ۲۸۰ شبانه روز 😒 / یعنی روزی ۱۰ ساعت هم روش کار کنن میشه یک سال و هشت ماه / هرگز باورپذیر نیست ..
کرگدن باواریا
۴ آذر ۱۴۰۱مشکل امثال تو اینه فکر میکنی همه جا مثل اینجا یک مشت بی سواد و نالایق دارن صنعت رو میچرخونن ، که نتیجش میشه ویرانی یک کشور از ده جهت جغرافیایی و فضایی
Royal Driver UK 70
۳ آذر ۱۴۰۱منتظر همچین بیمره اصیلی بودم!
phonix
۳ آذر ۱۴۰۱جز زیبایی و پرفرومنس دیده نمیشه
کاش تولید محدود نبود والا دو دقیقه شل کنید لذت ببریم
امیررضا
۳ آذر ۱۴۰۱به این میگن بیامو🗿👌🏻
شش سیلندر خطی، دیفرانسیل عقب، گیربکس دستی، ۱۲۷۰ کیلو فقط!!! خوشقیافه و ویلآرچهای حجیم.
عشق است
Si
۳ آذر ۱۴۰۱واقعا دوسش دارم ولی چی میشد همون 2015 رو تولید میکردن با 1000 اسب
ولی این یه ماشین. واقعی هست و یه ب ام و واقعی
محمدصادق
۳ آذر ۱۴۰۱اگه یه موتور ۱۲ سیلندر ۱۰۰۰ اسبی و یه گیربکس ۷ دنده دستی داشت ، نورالانور میشد.
MK
۳ آذر ۱۴۰۱خداروشکرجلوپنجرش کوچیک شده
بی ام و واقعی به این میگن
مهردادکمال
۳ آذر ۱۴۰۱این شد یه بی ام و با خطوط شارپ و وحشی و جرم کم(خدایی بی ام و بایست سبک باشه) با رنگ متناسب با ماهیت اصیل بی ام و گیربکس دستی چهره خوف
در ضمن ترکیب تم زرد چراغ با رنگ رینگ خیلی کار رو تمیز کرده.
امیدورام تا وقت هست و کار ماشین های درونسوز به اتمام نرسیده بی ام و مدام از این کارها کنه
جدا روز من یکی رو ساخت
d1123
۳ آذر ۱۴۰۱سلام، مقاله چندتا ایراد فنی داره.
از تیتر شروع میشه “معرفی بامو ۳.۰ CSL، قویترین، گرانترین و خاصترین کوپه تاریخ باواریا”
با این اعداد اعلامی این قوی ترین کوپه بی ام و نیست؛ قوی ترین کوپه بی ام و ام8 با کامپتشن پکیچ هست که بالای 600 اسب بخار توان داره.
و درمورد وزن “ازآنجاییکه CSL مخفف کوپهٔ اسپرت سبکوزن است، وزن ۳.۰ CSL به ۱۲۷۰ کیلوگرم رسیده که ۳۵۵ کیلوگرم از M4 CSL و ۴۵۵ کیلوگرم از M4 کامپتیشن کمتر است.”
1270 کیلوگرم وزن CSL اولیه ست.
ولی نگارنده عزیز از فردی با دانش خودرویی شما توقع میره که بدونید نمیشه بدون تغییرات ساختاری نمیشه به اندازه 450 کیلوگرم، یه ماشینو سبک کرد.
و اینم تغییرات خاصی نسبت به ام4 نداشته پس غیرمنطقیه که وزنش 1270 کیلو باشه.
امیر دهقان
۳ آذر ۱۴۰۱سلام ارادت
در مورد تیتر حق با شما است و اصلاح شد
در مورد وزن هم اشتباه از منبع نوشته ما یعنی سایت کاراسکوپ بوده که الان رفتم دیدم خودشون هم اصلاح کردن و اینو انتهای مطلب نوشتن:
Correction: A previous version of this story listed the weight of the new 3.0 CSL at 1,270kg, when in fact, that’s the weight of the original model from 1972. We apologize for the mistake
درهرحال، ممنون از تذکر شما
d1123
۳ آذر ۱۴۰۱و اما خود 3.0CSL، از نظر من این ماشین به هیچوجه ارزش قیمت پرداختی رو نداره چون یه ام4 مادیفای شده ست و البته در طی پروسه ارتقا، ماشین رو زشت کردن.
اگه بخوام مزیت های M4 رو لیست کنم:
ظاهر بهتری داره.
گشتاورش به میزان قابل توجه 100 نیوتون متر بیشتره.
گزینه چهار چرخ محرک هم در دسترسه.
قیمت بسیار نازل تری داره.
تو رانندگی های دیلی و کروز در اتوبان ها بهتر عمل میکنه.
احتمالا توی پیست هم عملکرد بهتری خواهد داشت.
میشه به راحتی ارتقائش داد و تغییرات مدنظر رو توش اعمال کرد.
مزیت های این نسخه جدید ام4 خلاصه میشه به اسپویلر و وینگ خاطره انگیز و سیستم انتقال قدرت اسپرت ترش. (تولید با تیراژ پایین رو مزیت حساب نکردم)
نهایتا امیدوارم بی ام و ازین نسل ام4 یه نسخه هاردکور GTS با الهام از M4 GT3 توسعه بدن؛ هم زیبا هم بسیار سریع. هرچند که خودم خبری در این باره نخوندم.
مانی
۴ آذر ۱۴۰۱به بهترین شکل توضیح دادی
اینهمه تو بوق و کرنا کردن اینو دادن بیرون،خنده داره
اگه قیمتش خیلی بالا باشه میشه بلک سریز خرید که اونم تولید محدوده
بی خیال اسم
۳ آذر ۱۴۰۱به به
سلطان باواریایی
Radmehr
۳ آذر ۱۴۰۱انگار کل خودرو های تاریخ ام پاور رو تو یک طرح پیاده کردن
عالیه
رامتین
۳ آذر ۱۴۰۱واقعا عالی شده و مطمعنا شتاب بسیار خوبی خواهد داشت، چون وزن بسیار کمی داره.
دکتر
۳ آذر ۱۴۰۱طعم خالص یک ب م و اصیل، ب م و باید اینجوری باشه
امیرحسین
۳ آذر ۱۴۰۱به به عالی
چ جلو پنجره دلبری
دوستان اشاره کردن ب همه چی
جزئی از خوبان
خیلی دوست داشتنی شده
پدرام
۳ آذر ۱۴۰۱ب ام و هم خیلی عجیبه کاراش این اتاق به این جذابی رو تولیدش رو به 50 دستگاه محدود می کنه اون وقت M3 با اون گریل عجیب غریبش رو خط تولیده!!!
به نظرم حداقل نسل جدید ام سه رو شبیه 3.0 CSL بسازن
amir
۴ آذر ۱۴۰۱این که تو فرنگ هم فقط پنجاه نفر میتونن بخرنش و ما هم باید یه ایکس فور چند سال پبش رو شیش ملیارد بخریم
Poria
۴ آذر ۱۴۰۱جلو پنجره اصلی bmw اگه بود اون تایتل پدال هم درست بود
Payfast
۴ آذر ۱۴۰۱با این قیافه خوراکش نسکاره