با نگاهی به بیامو نئو کلاس مفهومی، میتوان چهره احتمالی نسل بعدی سری ۳ را حدس زد.
چندی پیش مدل مفهومی بیامو نئوکلاس در نمایشگاه خودروی IAA در مونیخ رونمایی شد تا آینده برند آلمانی بیامو را به تصویر بکشد. نسل کنونی مدل سری ۳، G20، تا سال ۲۰۲۶ تولید خواهد شد. از سوی دیگر، شایعات مبنیبر آن است که شاسیبلند X3 نخستین محصول مونیخیها خواهد بود که از معماری نئوکلاس استفاده میکند. با این حساب، احتمالاً با پایان عمر کابین G20، روح نئوکلاس در کالبد سری ۳ هم دمیده خواهد شد.
یک صفحه مجازی، رندرهایی را از طراحی احتمالی سدان و استیشن سری ۳ منتشر کرده است. همانطور که از تصاویر مشخص است، بیشتر از آنکه تأکید سازنده این تصاویر روی جلوههای سری ۳ قبلی باشد، روی طراحی نئوکلاس بوده است که منطقی به نظر میرسد. خودروسازان با معرفی یک زبان طراحی جدید معمولاً روح مدلهای پیشین را در آن زبان طراحی قرار میدهند و سپس بر اساس آن مدل جدید را توسعه میدهند. در این رندرها هم تقریباً همین اتفاق رخ داده است.
شاید اصلیترین تفاوت این تصاویر ساختگی با نمونه اصلی نئوکلاس را بتوان در ابعاد و تناسبات بدنه خلاصه کرد؛ البته که جزئیاتی مانند چرخها، چراغها، اسپلیتر، دیفیوزر عقب و… تغییرات ملایمی را به خود دیدهاند اما همچنان از نئوکلاس بهعاریه گرفته شدهاند. درحالیکه بدنه نئوکلاس پهنتر و چهرهای مطمئن و لوکس به آن داده بود، رندرهای موجود یک سدان خانوادگی میانرده را به تصویر میکشد. طراح این رندرها تمامی اشارات پیشین سری ۳، بهجز تناسبات کلی بدنه را از بین برده و آنها را با المانهای نئوکلاس جایگزین کرده و خوشبختانه چهرهای مناسب به آن بخشیده است؛ هرچند ممکن است طراحی کلی نئوکلاس و تغییرات زیاد آن نسبت به زبان طراحی پیشین باواریاییها چندان به مذاق همه طرفداران خوش نیاید.
خطوط شکسته و تیز، راه خود را از میان دو کیدنی بیامو (نام جلوپنجرههای مخصوص این برند) آغاز کرده و تا خط استخوانی جانبی بدنه، ستون C و حتی شکستگی بدنه ادامه داده است. نکتهای که این طرحها را نسبت به نسل کنونی بیامو سری ۴ قابلقبولتر میکند، هماهنگی خطوط و الگوی کلی طراحی خودرو است؛ موردی که کمبود آن در M4 بهوضوح دیده میشود.
در پشت خودرو و در میان چراغهای عقب هم برآمدگیهایی سیاهرنگ مانند جلوپنچره ایجاد شده است که صرفاً جنبه تزیینی دارند و بیامو احتمالاً هرگز از آنها استفاده نخواهد کرد؛ این تکه سیاه و برآمده درحقیقت جایگزین کشیدگی چراغهای نئوکلاس شده است. محتملتر میدانیم که بیامو هم از ترند روز، چراغهای کشیده، در نسل بعدی محصولاتی چون سری ۳ استفاده کند. زیر چراغها شاهد قرارگرفتن جای پلاک و یک خط هماهنگ در امتداد خط جانبی بدنه هستیم که سپر تهاجمی را از صندوق جدا میکند. زیر سپر هم یک دیفیوزر بزرگ تعبیه شده که شباهت زیادی به نمونه موجود در نئوکلاس دارد اما شمایلی واقعگرایانه و مقرونبهصرفه به خود گرفته است.
تصویر نسخه استیشن بهمراتب تهاجمیتر از نمونه سدان به نظر میرسد. دلیل اصلی این مسئله میتواند بهرهوری از جلوپنجره جلوباز با خطوط کرومی، رینگهای پنجپر با المانهای داخلی کشیده و بدنه درازتر این نسخه باشد که حالوهوای یک پورشه تایکان کراستوریسمو را در ذهن تداعی میکند. البته زاویه ثبت رندر هم در این مسئله تأثیرگذار بوده است.
جدا از موارد یادشده، تفاوت مشهود دیگر میان در چهره نسخه استیشن و سدان دیده نمیشود. استفاده از دو رنگ، چراغها، سپر و… به یک شکل انجام شده است. اصلیترین وجه تمایز این دو نسخه، بخش پشتی آن است؛ جایی که چراغهای رندر نسخه استیشن به نمونههای موجود در نئوکلاس مفهومی شباهت بیشتر دارند. خط امتدادیافته از کنار بدنه هم هنوز زیر چراغها قرار دارد اما مشخصاً هدف اصلی خود را از دست داده و در میانه صندوق قرار گرفته است.
فرم سپر هم تغییر کرده و دیگر خبری از دیفیوزرهای بزرگ نیست. اسپویلر عقب هم جلوهای تازه و اسپرت به این استیشن میانرده بخشیده بیش از اندازه اغراقشده طراحی شده است؛ امکان استفاده از این اسپویلر در نمونه واقعی سری ۳ استیشن بسیار کم خواهد بود. نکته جالبتوجه دیگر، تعبیه یک باک بنزین در هر دو رندر است که نشان از درونسوز بودن پیشرانه این خودروهای خیالی میدهد. نظر شما درباره این رندرها چیست؟ آیا زبان طراحی جدید بیامو را میپسندید؟
Reza Waffen SS
۲۷ شهریور ۱۴۰۲🤢🤢🤢🤮🤮🤮
X
۲۷ شهریور ۱۴۰۲میدونستم بی ام و طراحی پیکان دو لوکس چشمشو گرفته
رضا
۲۷ شهریور ۱۴۰۲بلد نیستید بدید طراح های ایران خودرو سایپا براتون طراحی کنن حداقل از رو ماشین چینیا یه چیزی در میارن این ال نود فیک چه سمیه.آبرو صد ساله ب ام و رو بردید
رضا
۲۷ شهریور ۱۴۰۲این ال نود فیک دیگه چه سمیه
نشناسی بهتره
۲۷ شهریور ۱۴۰۲این چی بود دیگه؟!!!😶😑
باید بریم چشمامونو با وایتکس بشوریم🤦😂
پیرمرد قدیمی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲طراحشو زنده میخوام…
حیف این اصالت که دارن خرابش میکنن
جلو پنجره و چراغ های عقب کلا تعطیل
داخل کابین هم مثل سایبرتراک بی روحه
طراحی جدید ریسک داره ممکنه شکست بخوره و کسی پسندش نباشه؛ کمپانی های معروف نباید تغییرات اساسی تو چهره ای که خودرو های اونارو معروف و متمایز میکنه ایجاد کنن.
NAVID۰۰۹۸
۲۷ شهریور ۱۴۰۲سلام فاجعه / سلام 😂🤦♂️ !
گل بودو به سبزه نیز آراسته شد ♧
M
۲۷ شهریور ۱۴۰۲… چرا اینقدر حس پژو داره !
کیان
۲۷ شهریور ۱۴۰۲فکر کنم بی ام و در حرکتی معکوس شروع به استخدام طراح از هیوندای و کره کرده
هر روز به طرح بیخود !!!
چرا واقعا
Edwin
۲۸ شهریور ۱۴۰۲هر جوری باشه از جاپنی زیباتر و بهتره
غیر ممکنه یه ماشین زشت باشه و ساخت سامورای نباشه
دیا
۲۷ شهریور ۱۴۰۲وای خدا طراحی ها به کجا میره. حلا باز استیشنش بهتره.
PURIYA
۲۷ شهریور ۱۴۰۲هر روز بدتر از دیروز😢😢🥀
بی ام و چکار کردی با خودت
اون بی ام و ای که واسه ماشینبازا خودرو تولید میکرد کجاست نمیبینمش برو که دیگه نمی خوان ریخت ماشینای جدیدتو ببینم برو برو واسه کسایی ماشین درست کن که از ماشین خریدن فقط راه رفتن ماشین براشون مهمه
Behnam1012
۲۷ شهریور ۱۴۰۲میخواد تنبیه بشیم
کاری کنه که بگیم ای خدا نسل قبلی ( فعلی 2023 ) چقدر زیبا بود
Behnam1012
۲۷ شهریور ۱۴۰۲میخواد تنبیه بشیم
کاری کنه که بگیم ای خدا نسل قبلی ( فعلی 2023 ) چقدر زیبا بود
ابوالفضل
۲۷ شهریور ۱۴۰۲حتی لادا هم نمیتونه آنقدر زشت باشه تو چرا دارای همچین کاری میکنی
محمدهادی
۲۸ شهریور ۱۴۰۲اصلن نمیتونم پیام های این طرح رو دریافت کنم
این از هر لحاظ هیچ اشتراکی با المان های مشهور بی ام و نداره
برای یک طرح کانسپت عالیه،بخصوص برقی ها
اما اینکه قراره بستری بشه برای نسل آینده ی سری ۳ معروف حقیقتا منو عزادار میکنه!
آخه اصلا اون جلوپنجره شم هیچ ربطی به جلوپنجره معروف سری سه و همه بی ام و ها نداره
خطوط شکسته و تیز هیچ ربطی به بی ام و نداره
این بیشتر به اتاق های اروپای شرقی و ارزون قیمت میخوره تا نام بی ام و
مهران
۲۷ شهریور ۱۴۰۲☹️😕
اشکان
۲۷ شهریور ۱۴۰۲اینم برا اونایی که میگفتند یه فکری به حال جلو پنجره اش کنه!!! بفرمایید کرد…
محمدهادی
۲۸ شهریور ۱۴۰۲از لحاظ آئرودینامیک و ضریب پسا هم قطعا هم رده ی یک وانت پیکاپ بزرگ مقاومت هوا تولید میکنه!
سری سه و کلاس سی مرسدس همیشه بهینه ترین اتاق ها رو در مقابل مقاومت جریان هوا داشتن
این تو اون زمینه هم هیچ قرابتی با سری سه ها نداره!
گلاب
۲۷ شهریور ۱۴۰۲خودکشی میکنم اگه این تولید بشه
Saeed
۲۷ شهریور ۱۴۰۲طراحی ماشین ها جدیدن چه زشت شده
*ALI*
۲۷ شهریور ۱۴۰۲یا ابولفضلللل چقدر طراحیشون زشت شده چیکار داره میکنه شرکت بی ام و حالا طرحیه بنز یکم بهتره
ابوالفضل
۲۷ شهریور ۱۴۰۲بنزهم کانسپت اش سمی شده
این وسط فقط اوئدی در رفته
M.83
۲۷ شهریور ۱۴۰۲بی ام و فنایی که eqs مسخره میکردن سر خودشونم اومد 😂
پیام رحمانی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲دوستان ناراحت نشین حالا نساخته که فعلا در حد رندر و حدس و گمانه بعد بی ام و میدونه چکار کنه M3 و M4 با اون جلو پنجرشون خیلیا ایراد گرفتن ولی تو بحث فروش رکورد زدن و به پرفروش ترین مدلای M تبدیل شدن
Reza
۲۷ شهریور ۱۴۰۲تنها نظری که می تونم بدم اینه که bmw نیست
RIO
۲۷ شهریور ۱۴۰۲خیلی زشته🤢
AMANTE
۲۷ شهریور ۱۴۰۲اون زمان که در ماشین ها روح بود تموم شد و الان فقط یک طرح ساده است.
ولی من از این طراحی جدید خیلی خوشم اومده و امیدوارم واقعا به تولید برسه.
ab0lf4zl
۲۷ شهریور ۱۴۰۲شوخیه دیگه؟؟؟؟؟؟
Enzo Ferrari 2008
۲۷ شهریور ۱۴۰۲آینده اینه کاشکی دیر تر بیاد
Enzo Ferrari 2008
۲۷ شهریور ۱۴۰۲با این طراحی: وایسا دنیا که میخوام پیاده شم
دیگه آینده زشت و برقی نبینم
Sergeant
۲۷ شهریور ۱۴۰۲آقا جان این فقط یه پیش بینی از طراحی آیندشه
واقعا چرا بعضیا خودشونو میزنن به نفهمی
( سلام داداش چطوری سابق )
۲۷ شهریور ۱۴۰۲چرا برای اینکه بخوان متفاوت باشن میان انقد زشت طراحی میکنن ، متاسفانه باید بگیم چینی ها طراحی های به مراتب منطقی تر و زیبا تری پیدا کردن انگار !
Viper
۲۷ شهریور ۱۴۰۲نمیدونم چی بگم….
رضا
۲۷ شهریور ۱۴۰۲بلد نیستید بدید طراح های ایران خودرو سایپا براتون طراحی کنن حداقل از رو ماشین چینیا یه چیزی در میارن این ال نود فیک چه سمیه.آبرو صد ساله ب ام و رو بردید
محمدهادی
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ال نود فیک
اصلی هم نه،فیک🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
GMA
۲۷ شهریور ۱۴۰۲دژمن به بطن BMW نفوذ کرده…:))
Edwin
۲۸ شهریور ۱۴۰۲دژمن نه ژاپن
فرشاد
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ماشینی خالی از هرگونه اصالت بیش از سال
لوگو رو ورمیداشتن فک میکردم مال یه شرکت نوپای چینی هس
Arshia m3csl
۲۷ شهریور ۱۴۰۲چی به سد کمپانی مورد علاقم bmw اومده😑 کاش بی ام و طراحی های دهه ۷۰ تا دهه ۹۰ هاش رو دوباره بسازه با استفاده از عناصر جدید مثل چراغ زنون و led خیلی بهتر میشه دوباره بیاد سری ۳ های دهه هشتادی رو با طراحی به روز تولید کنه بی ام و واقعا آینده بدی داره
محمدرضا
۲۷ شهریور ۱۴۰۲تمامی دوستانی ک اینجا دیدگاه نوشتید چه خوشتون اومد چ بدتون اومد از این ماشین میخوام این خبر رو بدم ک قرار نیست هیچکدوم ما این ماشین رو بخره نگران نباشید.
Soroush
۲۷ شهریور ۱۴۰۲آینده خودروسازی داره به کجا میره…
چیشد اون ب ام و ای که دیدنش آدمو دیوونه میکرد؟
مدرن اما بی روح
کاربر۳
۲۷ شهریور ۱۴۰۲اخه این چه طراحیه،کلا از المانی ها یه پورش هست که اصالت و طراحی قدیمشو حفظ کرده.
blackwing
۲۷ شهریور ۱۴۰۲فقط این سمهایی که میان کامنتهای انتقادی رو “ دیسلایک “ میکنن !!!
چقدر میتونید عقب مونده باشین شماها 🤦🏻♂️🤮
دانیال
۲۷ شهریور ۱۴۰۲امیدوارم اشتباه کرده باشم اما احساس میکنم طراحی این چند سال اخیر بخش کوچکی از پروژه ی انتقال قدرت به سمت دیگه ای باشه ، ، وگرنه کمپانی معظم ب ام و وهمچنین طرفداران این برند خودشون بهتر میدونن این طراحی ها هیچ اصالت و جذابیتی نداره
کرگدن باواریا
۲۷ شهریور ۱۴۰۲شما ها تو ایران حرص چی رو میخورین ؟ برین پرایدو رو استارت بزنین عشق کنین
محمدهادی
۲۸ شهریور ۱۴۰۲مگه تو الان کجایی کرگدن باواریا؟!🤔🤔
خخخخخ😁😁😁