۵۰۷ مطمئناً یکی از مشهورترین محصولات در تاریخ بامو محسوب میشود اما این خودرو در زمان تولید، شرکت باواریایی را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ایدهٔ ساخت این خودرو توسط یک واردکنندهٔ خودروی بانفوذ آمریکایی بنام «مکس هافمن» مطرح شد. وی در سال ۱۹۵۴ مدیریت بامو را متقاعد کرد که رودستر اسپرتی بر اساس سدانهای ۵۰۱ و ۵۰۲ بسازد تا شکاف بین مرسدس بنز 300SL گرانقیمت و خودروهای اسپرت ارزانقیمت تریومف و امجی را پر کند. علاوه بر این، اصرارهای مکرر هافمن برای تولید خودروهای کوپه و اسپرت توسط بامو موجب شد این شرکت توسعهٔ گرند تورر لوکس ۵۰۳ را هم در کنار ۵۰۷ آغاز کند.
۵۰۷ روی شاسی کوتاه شدهٔ ۵۰۳ ساخته شده بود که فاصلهٔ محوری آن از ۲,۸۳۵ میلیمتر به ۲,۴۸۰ میلیمتر کاهش یافته بود. بدنهٔ خودرو نیز تقریباً بهطور کامل با دست از آلومینیوم ساخته میشد و هیچ دو دستگاهی کاملاً باهم یکسان نبودند. زیر کاپوت ۵۰۷ یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V8 با سوپاپ پوشراد یا OHV قرار گرفته بود. این موتور که به دو کاربراتور دو دهنه مجهز بود، ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و به یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی با ضرایب نزدیک متصل شده بود. در آزمایشهای جادهای، شتاب صفرتاصد این ماشین ۱۱.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شد.
۵۰۷ برای اولین بار در تابستان سال ۱۹۵۵ در نیویورک رونمایی و تولید آن در نوامبر سال ۱۹۵۶ آغاز شد. هافمن قصد داشت ۵۰۷ را با قیمتی در حدود ۵ هزار دلار در آمریکا به فروش برساند و پیشبینی فروش ۵ هزار دستگاه در سال را میکرد اما هزینههای بالای تولید، قیمت این خودرو را به حدود سه برابر رقم مذکور افزایش دادند. به همین دلیل، این خودرو هرگز در بازار موفق عمل نکرد و هرچند در بین خریداران آن افراد مشهوری مثل «الویس پریسلی» حضور داشتند اما میزان فروش آن حتی به ۱۰ درصد فروش مرسدس 300SL هم نرسید.
بامو قصد داشت با ۵۰۷ وجههٔ اسپرتی خود را احیا کند اما هزینههای تولید بالای این خودرو، شرکت را تا مرز ورشکستگی کشاند. بامو روی هر دستگاه از ۵۰۷ ضرر میکرد و در سال ۱۹۵۹ زیان سنگین ۱۵ میلیون مارکی روی دست شرکت گذاشت. به همین دلیل، تولید این رودستر ناکام پس از ساخت تنها ۲۵۲ دستگاه بهعلاوهٔ دو پروتوتایپ، در سال ۱۹۵۹ خاتمه یافت. سپس عرضهٔ مدلهای جدید ۷۰۰ و سری ۱۵۰۰ وضعیت مالی بامو را بهبود و شرکت را از ورشکستگی نجات داد. بااینحال، ۵۰۷ به نقطهٔ عطفی در تاریخ بامو تبدیل شد و سالها بعد روی مدلهای Z3 و Z4 تأثیر گذاشت. این شرکت حتی در سال ۲۰۰۰ مدل Z8 را بهمنظور ادای احترام به ۵۰۷ معرفی کرد.
این روزها نیز ۵۰۷ به خودرویی بسیار ارزشمند و کمیاب تبدیل شده است. از کل تعدادی که از این خودرو ساخته شد، هماکنون تنها ۲۰۲ دستگاه باقیماندهاند که بهتازگی یکی از آنها برای فروش گذاشته است. این ۵۰۷ نقرهایرنگ در ۱۴ ژانویهٔ سال ۱۹۵۸ بهعنوان صد و دهمین دستگاه ۵۰۷ از خط تولید خارج شده است. ویژگی مهم این خودرو رنگ نقرهای متالیک آن است که زیرا تنها ۲۱ دستگاه ۵۰۷ با این رنگ تولید شد.
این ۵۰۷ در ابتدا به یک تاجر آلمانی که نمایندهٔ رسمی مرسدس بنز در ونزوئلا بود تحویل داده شده و سپس در حدود سال ۱۹۶۰ به آلمان بازگشته و پنج دههٔ بعدی عمر خود را در این کشور گذرانده است. در سال ۲۰۰۷ این ۵۰۷ توسط متخصصان بخش بامو کلاسیک موردبازسازی کامل قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۱۴ دوباره برای بازرسی به بامو بازگردانده شد تا سلامت و اصالت قطعات آن تضمین شود. این خودرو که نزدیک ۸۵ هزار کیلومتر کار کرده است، هماکنون با قیمت ۲.۴۵ میلیون دلار برای فروش گذاشته است.
new reventon
۲۷ دی ۱۴۰۰وووااااای چیه این لامصبببب
مخصوصا رنگ مشکیش از پشت
حال میده باهاش بری لاوگاس دور دور و فسق و فجور کنی :)
Philipp
۲۷ دی ۱۴۰۰زمانی که ب ام و شروع کرد به زیبا شدن
Sina10
۲۷ دی ۱۴۰۰ماشینی فوق العاده که در طی تاریخ بهش کمتر اشاره شده
قیافش معرکه است و همچنین کابینش
طراحای بامو باید خجالت بکشن که وضع رو از چنین ماشین ارزشمندی به کانسپت XM و سری۷ و سری ۴ جدید رسوندن
درباره عدم رسیدن به موفقیت 300SL برای 507
فکر میکنم مشکل در روند پروژه بوده که قیمتشو ایتجوری کرده بود وگرنه خودشون میدونستن قرار نیست با 300SL رقابت کنه
بهرحال این ماشین افسانه ای تونست بعدا روی Z3 و Z4 تاثیرشو بزاره و الانم بدلیل تعداد کمش خیلی ارزشمنده
شاید نسخه ای قوی تر و سریعتر از سری Z های بامو ساخته میشد بازم بهتر بود ، چون در ایتصورت توانایی رقابت با SL رو هم پیدا میکرد و ماموریت شکست خورده قبلی رو تکمیل میکرد ، هرچند هنوز سری ۸ موجوده و نسخه های M هم از Z4 و Z3 ساخته شده ولی این دو تا کجا و SL AMG کجا
M8 هم بیشتر به یه چیزی بین بنتلی کانتیننتال و 911 میخوره تا یه رودستر مثل مخصوص رقابت با SL
یه محصول کوچیکتر اگه وجود داشت با توانایی مشابه شاید میتونست پاسخ خوبی به SL باشه
Philipp
۲۷ دی ۱۴۰۰مرسدس سه کلاس داره که بعد چندین دهه هنوز کسی نتونسته بهشون نزدیک بشه و جایی کم داشته
G-class
که توی آفرود رانگلر و دیفندر جلوشن ولی توی لاکچری بودن بهش نمیرسن
ازون طرف بنتلی بنتایگا خود GLS بنز و استون DBX هستن که توی آفرود بهش نمیرسن
بعدی S-class
که توی تکنولوژی هیچکسی به پاش نرسید همیشه چند سال از بقیه جلوتر بود و هست هنوز
آخریم SL
که به نظر من بیشترین تاثیر رو توی خودروسازی داشته
ولی اوضاعش بشدت وخیمه سایه ای از ده سال پیش خودشم نیست و اینه که بده
دلیل و منطقم زیاد دارم اگه طرفدارهای متعصب بخوان میگم
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۲۷ دی ۱۴۰۰آدم سوپر اسپورتا و لوکسای کوپه و کانورتبیل بنز رو میبینه جیگرش حال میاد slr و sls و gt و sl300 و s coupe و …. همشون زیباترین خودروی کلاس خودشون بودن و هستن
پارسا+لطیفی
۲۷ دی ۱۴۰۰اوضاع sl به شدت وخیمه؟؟
یعنی چی، منظورت رو نمی فهمم
نسل جدی که ترکونده
میشه منظورت رو بگی
کیانوش
۲۷ دی ۱۴۰۰رانگلر و دیفندر هم تو افرود حریف جی کلاس نمیشن کدومشون سه تا دیفرانسیل قفل شونده داره بعضی از جی کلاس ها فابریک محور پرتابل دارن بعد از یونیماگ جی کلاس قوی تری افرودریه که به صورت انبوه تولید و فروخته میشه
Philipp
۲۷ دی ۱۴۰۰در مورد 300SL هم ب ام و باید بره فقط خجالت بکشه که چجوری جرعت کرد به فکر تولید رقیب برای این ماشین بیوفته
اون ماشین از هر لیتری 75 اسب میگرفت 70 سال پیش!
ده سالم قوی ترین ماشین بود تا به یه دوازده سیلندر باخت (خودش 6 سیلندره)
طراحیشم به قدری جذاب و گیرا بود که طراحای بعدی بنز پل براک و برونو ساکو مدام ازش ایده میگرفتن و حتی برونو ساکو زبان طراحی رو به واسطه این عوض کرد
اون ماشین بقدری قدرتمند و محشر بود که نسخه جاده ایش توی مسابقات شرکت داده میشد و اولم هم میشد گاهی اوقات!
اونوقت رقیب برای این؟
OMID
۲۷ دی ۱۴۰۰خجالت چرا
تلاششون واقعا تحسین برانگیزه
همین چیزا دنیارو رو به جلو میبره
به نظرم منم SL300 ماشین فوقالعاده ای هست ولی دیگه از فضا که نیومده خودشم توسط همین آدما ساخته شده
حتی هنگام طراحی اومدن از طراحی گل خونه ای پورشه ۳۵۶ و ۹۰۱ الهام گرفتن ( از نمای بقل به کابین نگاه کنید مشخصه ) و قطعات تعلیق و موتور هم مستقیما از s class اومدن چون مرسدس اون قدرا پول نداشت که واسش موتور و تعلیق اختصاصی بسازه
ترمز رو هم از نوع کاسه ای گذاشتن واسه هر چرخ ( همون دوران هم ترمز های دیسکی کم کم توی ماشین های سطح بالا رواج پیدا کرده بودن )
در عوض شاسی لوله ای فوق سبک براش ساختن
ترکیب همین قطعات غیر اختصاصی و نه چندان مناسب برای ماشین مسابقه منجر به ساخت ماشینی شد که مدت های طولانی قهرمان مسابقات بود و افسانه ای شد
واسه همین میگم تلاش کردنشون قابل تحسینه هر چند خود ماشین یا قطعاتش کمتر از ایده آل باشن
Philipp
۲۷ دی ۱۴۰۰اون زمان فقط یک ماشین بود که ترمز دیسکی داشت اونم یکی از ماشین های مسابقه ای لمانز جگوار بود که اتفاقا باعث همون تصادف مشهور ۱۹۵۳ شد
برداشتن موتور S-class و تبدیلش به ابر موتور هم که کار همیشگی بنزه موتور پاگانی زوندا و هوایرا هم همینجوریه
OMID
۲۷ دی ۱۴۰۰نه این طور نیست
ترمز های دیسکی از ۱۸۹۰ در حال توسعه بودن و توی موتور سیکلت ها از ۱۹۲۱ استفاده شدن ( با کسب پیروزی مسابقات سینیوره تی تی ) و توی خودرو هم از ۱۹۰۲ استفاده شدن
آمریکایی ها هم از ۱۹۴۹ از این سیستم استفاده کردن ( کرایسلر ) هر چند به صورت آپشن و متفاوت با حالت کنونی
از ۱۹۵۳ هم آستین هیلی 100s مسابقه ای هم ترمز دیسکی داشت و به مردم فروخته میشد
همون جگوار سی تایپ هم که میگید سیستم ترمزش باعث حادثه نبود و اتفاقا برنده لمانز۱۹۵۳ شد و اولین ماشینی بود که متوسط سرعتش طی مسابقه بیش از صد مایل بر ساعت بود
سیتروئن DS هم از۱۹۵۵ ترمز دیسکی داشت
کیانوش
۲۷ دی ۱۴۰۰نمیخواستن رقیب تولید کنن میخواست شکافت قیمتی بین sl گرون و رودستر های ارزون قیمت رو پر کنن ولی نتونستن و بعد چند سال چون تولیدش به صرفه نبود جمعش کردن ولی اتفاقا خیلی خودروی زیبایی هم هست
خصوصا واسه بی ام و چون چند دهه اول اصلا خودروساز نبود موتو سیکلت و پیشرانه هواپیما تولید میکرد بنز حداقل پنج دهه تجربه بیشتری نسبت به بی ام و داره تو خودروسازی با این حال بی ام و خیلی عالی خودش رو نزدیک کرد به بنز الان جدی ترین رقیب هم هستن
MohammadE9
۲۸ دی ۱۴۰۰۵۰۷ برای رقابت با ۳۰۰ اس ال ساخته نشده دوست من
یک کلاس پایین تره
علی
۲۷ دی ۱۴۰۰موافقم باهات بی ام و یعنی این، همسو شدن با سوناتا و آزرا و… در شان بی ام و نیست
من^_^
۲۸ دی ۱۴۰۰با تمام احساس بدی که نسبت به بی ام و دارم ولی حق²³⁴¹⁸⁵⁶⁹⁷⁰
اگه تو ایران نماد تازه به دوران رسیده ها نبود هم با خود بی ام و مشکل ندارم
مهدی موتور
۲۷ دی ۱۴۰۰جالبه ! نمای جلوش نامتقارنه
امین
۲۷ دی ۱۴۰۰۱۵۰ اسب شتاب ۱۱.۵ دقیقا شتاب و قدرت دنا توربو پلاس بهترین خودروی ملی ۱۴۰۰ ایران مشخصات بی ام و بعد ۷۰ سال ۷۰ سااااااااااال ۷۰ سالللللللللل پدر بزرگم ۶۵ سالشه
Lamborghini
۲۷ دی ۱۴۰۰خیلی خوب بود این ماشین الان هم کلکسیونی شده ارزشش زیاد شده
در مورد بنز گالوینگ هم اینکه حتی جانشین هاش هم نتونستن به جایگاه نسل اول برسن سریعترین ماشین زمان خودش بود و یه سری از کارشناسان بهش لقب اولین ابر خودرو رو دادن
Philipp
۲۷ دی ۱۴۰۰اولین سوپرکاره
اولین ابرخودرو هم مکلارن اف وانه
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۷ دی ۱۴۰۰عزیز اولین سوپر کار لامبورگینی میورا هست
کیانوش
۲۷ دی ۱۴۰۰هیچ مرزی دقیقی اون زمان وجود نداشته واسه سوپر اسپورت و اسپورت
سوپر کار درست نیست سوپر اسپورت درسته فکر کنم
و اس ال اولین سوپر اسپورت بود حداقل یک دهه جلو تر از زمان خودش بود از نظز هندلینگ و شتاب و سرعت
Philipp
۲۸ دی ۱۴۰۰میورا ده سال بعد از 300SL اومده
امیرحسین کرمپور
۲۷ دی ۱۴۰۰بنظر شما میشه جلوی پیشرفت رو گرفت نمیشه ..
معرکه در زمان خودش بود نه الان
Ali_x76
۲۷ دی ۱۴۰۰خیلی زیباست
خطوط و حجم های بدنه منو یاد کوروت C2 و جگوار E TYPE میندازه
دوچرخه سوار
۲۸ دی ۱۴۰۰معرکه است
بی نظیر در تاریخ خودرو سازی BMW
یاد مدلهای افسانه ای فراری می افتم.
Porsche 911
۲۸ دی ۱۴۰۰دوستان این ماشین برای رقابت نیومد و اومد خلا بین sl300 و بقیه خودرو هارو مر کنه هی نگین به پای sl نمیرسه
اما یکی از جذب ترین ب ام هاست با اون موتور عالی و بی نظیر یه کلاسیک سریع و جذاب و قدرتمند اونم از نوع ب ام و معرکس!