سؤال همیشگی، پادشاه بخش سدانهای لوکس مرسدس بنز S است یا بامو سری ۷؟ در این مطلب پاسخ این سؤال را خواهیم داد.
جدیدترین نسل بامو سری ۷ با تکنولوژیهای فراوان و نسخهٔ تمام الکتریکی به بازار آمده است اما این سدان باواریایی رقیب بسیار سرسختی بنام مرسدس بنز S کلاس دارد که بارها مدعی عنوان بهترین سدان جهان بوده و در رقابت با سری ۷ اغلب برنده بوده است. S کلاس ویژگیهای بسیار چشمگیری دارد و بنابراین، سری ۷ باید بهترین دانش مهندسی بامو را به کار گیرد تا بتواند به برتری برسد.
بامو سری ۷
ما برای این آزمایش، مدل پلاگینهیبریدی M760e xDrive را در اختیار داریم که بهصورت استاندارد به بهترین تکنولوژیهای بامو مجهز است و بنابراین قیمت بالایی دارد. پکیج ۲۳ هزار پوندی آلتیمیت نیز قیمت خودروی آزمایشی ما را به ۱۴۴,۹۰۵ پوند رسانده است.
ویژگیهای فنی
سری ۷ جدید کمی بزرگتر از قبل شده و طول آن با ۱۳۰ میلیمتر افزایش به ۵,۳۹۱ میلیمتر رسیده است. بااینحال، اندازهٔ کلی پیشرانهها کاهش پیدا کرده و خبری از موتور V12 نیست؛ بنابراین، نرمی و سکوت حالا در نسخهٔ الکتریکی i7 ظاهر میشود. در M760e آزمایشی ما، یک پیشرانهٔ شش سیلندر بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی قرار گرفته که مجموعاً ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. اینها هنوز هم ارقام بزرگی برای به حرکت درآوردن خودرویی ۲.۵ تنی هستند. موتور الکتریکی که در گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ادغام شده است، بهتنهایی ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. به لطف پکیج باطری ۲۲.۱ کیلووات ساعتی نیز M760e میتواند تا ۷۷ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
روی جاده
خودرو در حالت تمام الکتریکی بهطور شگفتانگیزی نرم و روان احساس میشود. راحتی سواری هم فوقالعاده است و سروصدا بهخوبی عایق میشود. هندلینگ چابک در چنین سدان ۵.۳ متری شگفتانگیز است و هرچند M760e برای جادههای پیچدرپیچ ساخته نشده اما پایداری و چسبندگی بالای آن بسیار چشمگیر است. فرمان سبک و دقیق است و اشتباه گرفتن M760e با خودرویی کوچکتر در اندازهٔ سری ۵ آسان خواهد بود. ترمزها نیز قدرتمند هستند که ویژگی مهمی است زیرا M760e در خط مستقیم پرفورمنس بسیار خوبی دارد و تنها ۴.۳ ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. سیستم هیبریدی هم بین حالتهای الکتریکی و بنزینی بسیار روان جابجا میشود. در سرعتهای بالا، سواری همچنان کنترلشده باقی میماند و در حالت اسپرت با اینکه همهچیز سفتتر میشود اما سواری هنوز هم راحت است. مثل شهر، در سرعتهای بزرگراهی هم کابین فوقالعاده ساکت است.
کابین و فضای داخلی
هنگام نشستن روی صندلی راننده، کیفیت ساخت عالی و تکنولوژیهای پیشرفته بلافاصله خود را نشان میدهند. صندلیهای جلو مجلل هستند اما در چنین خودرویی بسیاری از خریداران وقت خود را در صندلیهای عقب میگذرانند. در این قسمت، سری ۷ واقعاً چشمگیر است. یک نمایشگر کوچک که روی پانل هرکدام از درها نصب شده، امکان تنظیم سیستم تهویه و کنترل سیستم سرگرمی را برای سرنشینان فراهم میکند. علاوه بر این، خودروی آزمایشی ما به صفحهنمایش تئاتری ۳۱.۳ اینچی 8K هم مجهز بود که تجربهٔ نشستن در سینما را ارائه میکند. سیستم صوتی خودرو هم ساخت B&W است که بهصورت استاندارد ۱۸ بلندگو دارد.
نسل جدید سری ۷ مطمئناً در جلو خودروی مجللی است اما برای کسانی که در صندلیهای عقب بنشینند تأثیرگذارتر خواهد بود. فضا و راحتی در اینجا فوقالعاده است. فضای سر و زانو فراوان است و صندلیها بزرگ و راحت هستند. صندوق بار روی کاغذ ۵۲۵ لیتر ظرفیت دارد که چشمگیر به نظر میرسد اما شکل کلی صندوق کاملاً نامناسب است و به دلیل دهانهٔ باریک، بارگیری آسان نخواهد بود.
مرسدس بنز S کلاس
مرسدس آزمایشی ما از مدل S580e تیپ پریمیوم پلاس بود که ۱۲۱,۲۹۵ پوند قیمت دارد. وفاداری خریداران S کلاس باورنکردنی است و حدود ۸۰ درصد خریداران دوباره سراغ همین خودرو میروند اما با ورود سری ۷ جدید آیا زمان آن رسیده که خریداران در مورد تصمیم بعدی خود تجدیدنظر کنند؟
ویژگیهای فنی
مرسدس بنز S کلاس دههها است که به نماد نوآوری و تکنولوژی در خودرو تبدیل شده و این موضوع در نسل W223 هم ادامه پیدا کرده است. نسخهٔ پلاگینهیبریدی مورد آزمایش ما به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی ۳۶۲ اسب بخاری به همراه یک موتور الکتریکی ۱۴۸ اسب بخاری مجهز است که درمجموع ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. این رقم هرچند از بامو کمتر است اما هنوز هم قابلتوجه خواهد بود. ویژگی مهم S580e برخورداری از باطریهای ۲۸.۶ کیلووات ساعتی است که بزرگترین باطری در بین همهٔ خودروهای پلاگینهیبریدی بازار محسوب میشود و برد تمام الکتریکی ۱۰۱ کیلومتری را فراهم میکند. این باطری بزرگ اما اضافهوزن را به دنبال دارد و S کلاس با وزن ۲۶۳۱ کیلوگرم، بیش از صد کیلوگرم از سری ۷ سنگینتر است. یکی از نوآوریهای ایمنی در W223 ایربگهای عقب هستند که از پشتی صندلیهای جلو بیرون میآیند.
روی جاده
در برخی زمینهها، S کلاس تواناییهایی چشمگیری دارد اما ایرادات کوچکی این تجربهٔ جذاب را خدشهدار میکنند. یکی از این ایرادات سواری است. از چنین خودرویی انتظار میرود سواری استثنایی داشته باشد اما مرسدس در سرعتهای پایین ناراحت است هرچند که موتور الکتریکی برای رانندگیهای شهری بهاندازهٔ کافی روان و قدرتمند خواهد بود. S580e پرفورمنس خوبی هم دارد و پیشرانهٔ شش سیلندر خطی آن کمی آرامتر از بامو است. S کلاس در پیچها نسبت به سری ۷ سنگینتر احساس میشود و بادیرول بیشتری دارد اما از چسبندگی خوبی برخوردار بوده و فرمان سبک و دقیق است. یکی دیگر از مشکلات S580e نیز ترمزها هستند که هم احساس خوبی ندارند و هم قدرت توقف آنها ضعیف است. تکانهای خفیف خودرو در سرعت پایین، هنگام افزایش سرعت بهطور کامل ناپدید میشود و کیفیت سواری S کلاس فوقالعاده خواهد بود تا جایی که احساس میشود خودرو روی جاده شناور است. سروصدای باد و جاده هم بهخوبی از کابین دور شده است.
کابین و فضای داخلی
کابین S580e بهاندازهٔ M760e مدرن و پیشرفته احساس نمیشود اما بهطورکلی، داخل مرسدس فضایی فوقالعاده برای نشستن است. در جلو صندلیها بسیار راحت هستند و موقعیت نشستن نسبت به اکثر سدانها کمی بالاتر است. کنترلهای لمسی روی غربیلک فرمان چندان بینقص نیستند اما کیفیت ساخت کلی حرف ندارد. در عقب، سرنشینان میتوانند عملکردهای اطلاعاتی-سرگرمی را از طریق یک نمایشگر لمسی کنترل کنند. از این نمایشگر هم میتوان روی زیر آرنجی وسطی استفاده کرد و هم آن را از جا درآورد و مثل تبلت مورداستفاده قرار داد.
مرسدس در عقب فضای وسیعی برای سرنشینان دارد و هرچند فضای سر و زانوی بامو کمی بیشتر به نظر میرسد اما صندلیهای عقب هردو خودرو کاملاً جادار هستند. بااینحال، جانمایی سیستم پلاگینهیبریدی S580e فضای صندوق را قربانی کرده است و ظرفیت ۳۵۰ لیتری آن کمی ناامیدکننده به نظر میرسد. البته فضای کلی صندوق مرسدس بسیار بهتر از رقیب است و قرار دادن وسایل مختلف در آن آسانتر خواهد بود.
نتیجه
مقام اول: بامو سری ۷
نقاط قوت: کیفیت سواری، پرفورمنس، هندلینگ، کیفیت ساخت
نقاط ضعف: طراحی بحثبرانگیز، استهلاک بیشتر از S کلاس، آپشنهای گرانقیمت
مرسدس بنز پادشاه دیرینهٔ سدانهای لوکس محسوب میشود اما در این رقابت جدید، سری ۷ تاج پادشاهی آن را میرباید. دلیل اصلی این اتفاق، برتری در قسمتهایی است که در یک خودروی لوکس بیشتر اهمیت دارند یعنی راحتی سواری، نرمی و پالایش کلی. همچنین سری ۷ در داخل واقعاً خاص و گرانقیمت احساس میشود.
مقام دوم: مرسدس بنز S کلاس
نقاط قوت: راحتی در سرعتهای بالا، کابین ساکت، صندلیهای عقب مجلل، برد الکتریکی عالی
نقاط ضعف: کیفیت سواری ضعیف در سرعتهای پایین، احساس سنگینی، ترمزهای ناخوشایند
برای بسیاری، فقط ظاهر سادهتر S کلاس برای انتخابش کافی خواهد بود. علاوه بر این، سدان مرسدس برد الکتریکی بیشتری دارد، کیفیت سواری آن در سرعتهای بالا فوقالعاده است و قسمت عقب کابین آن شگفتانگیز به نظر میرسد. بااینحال، در بسیاری از زمینهها بامو برتری دارد حتی اگر جزئی باشد.
مقایسه مشخصات فنی
بامو M760e | مرسدس S580e | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو هیبریدی | ۳ لیتری I6 توربو هیبریدی |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۳ ثانیه | ۵.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۳ لیتر ترکیبی | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باطری | ۲۲.۱ کیلووات ساعت | ۲۸.۶ کیلووات ساعت |
ظرفیت باک | ۶۵ لیتر | ۶۷ لیتر |
طول | ۵,۳۹۱ میلیمتر | ۵,۳۲۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۵۰ میلیمتر | ۱,۹۵۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۴۴ میلیمتر | ۱,۵۰۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۲۱۵ میلیمتر | ۳,۲۱۶ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۵۲۵ کیلوگرم | ۲۶۳۱ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۲۵ لیتر | ۳۵۰ لیتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۲.۱ متر | ۱۲.۵ متر |
قیمت پایه | ۱۱۹,۳۰۵ پوند | ۱۲۱,۲۹۵ پوند |
قیمت تستشده | ۱۴۴,۹۰۵ پوند | ۱۲۱,۲۹۵ پوند |
M.83
۲۹ مهر ۱۴۰۲یعنی این تعصب اتواکسپرس نژادپرستیه واقعیه
یک بار نشد این مرسدسو یبار اول اعلام کنه
#نسخه های قویترو چرا نه ..؟! 😅😂
18:45
۲۹ مهر ۱۴۰۲مقاله فوق العاده جذابی بود ممنون. 🙏
ولی یچیز خیلی مهم و بگم، این اولین تستی نبود که سری7 پیروز شد!
متاسفانه خیلیا سری7 و بد قضاوت کردن تو طول تاریخ اونم به دودلیل:
اول اینکه چون مرسدس ابتدا پایه گذار این کلاس بوده، بخاطر همین خیلیا به چشمشون دیگه به سایر رقبا بسته میشه
دوم اینکه، چون فناوری های بیشتری رو اختراع کرده و پرستیژ بیشتری هم داره واسه همین تاج پادشاهی رو حتی اگه مقایسه نشه با دیگران هم براش کنار میذارن…
من خودم که 13سال انواع مجلات خودرویی رو خوندم تو خیلی از اوقات سری7 پیروز رقابت شد نمونه اش هم سری 7 اطاق f01 قبل فیس لیفت تو یه رقابت گروهی مال 13سال پیش بود که با تمام رقبا از جمله پانامرا، s کلاس، xj، a8، ls تست شد و رتبه اول و آورده بود و پانامرا دوم و a8 سوم شده بود.
میخوام بگم که اونطوری هم نیست که هیچموقع سری7 برتری نداشته و قطعا
ب ام و تونسته برتری تشریفاتی و مهندسی خودش و به بخش مجلل بازار نشون بده…
محمد
۲۹ مهر ۱۴۰۲من که یه سورن توربو دارم و ازش راضیم . واقعا بعد ال نود بهترین ایرانیه.
ولی همیشه بهترین موتورهای سال رو دنبال میکنم.
تقریبا هر ساله بی ام و جزء بهترین موتورهای سال هست.
۲۹ مهر ۱۴۰۲صندلیای عقب اس کلاس تلویزیون داره ؟
من یه کلیپ دیدم صندلیای عقب سری ۷ یه تلویزیون داشت یارو راحت فیلم میدید
آرش
۳۰ مهر ۱۴۰۲چرا با s600 میباخ مقایسه نکردی؟
Ali
۳۰ مهر ۱۴۰۲داداش میباخ در واقع ارتفاع یافته ی مرسدس هست
نه اینکه نسخه استانداردش
صد در صد بی ام و
من
۱. عاشق سدان های سری ۷ بی ام و
۲. عاشق شاسی بلند های فول سایز آمریکایی
۳. عاشق پیکاپ های آمریکایی
۴. و فقط عاشق دو خودرو الکتریکی اونا هم کادیلاک سلستیک و کادیلاک اسکالید iq
علی
۱ بهمن ۱۴۰۲داداش عشق دیگهایی نموندهها….😅
مهران
۱ آبان ۱۴۰۲میباخ باید با آلپینا مقایسه بشه نه نسخه استاندارد
مهدی
۳۰ مهر ۱۴۰۲بیخیال بابا،جلو پنجره مرسدس کل سری ۷ رو میخوره
در مجموع توی رقابت بین این دو برند اس کلاس و ای کلاس به راحتی سری ۵ و ۷ رو شکست میدن،ب ام و با سبک طراحی جدیدش واقعا خراب کرده
اما هنوز هم سی کلاس حریف سری ۳ ب ام و نیست،سی ال اس هم در مقابل ام ۵ سی اس کار سختی داره ولی آام گ جی تی ۴ در براحتی ام ۸ گرن کوپه رو مغلوب میکنه
مهدی صاحبی
۶ آبان ۱۴۰۲هیچی ماشینی به زیبایی و استحکام و نرمی و ابهت بنز نمی رسه بنز یک ماشین سلطنتی بوده و خواهد بود. عاشقم دوستش دارم فقط پول ندارم بخرم
فلانی
۶ آبان ۱۴۰۲از نظر مم بی ام دبلیو سری ۷ تراحی قشنگی نداره نسبت به مرسدس sکلاس
باید این رو هم در نظر بگیریم که مرسدس s کلاس بیشتر برای راحتی در رانندگی و لوکس بودن هست … که از نظر من از لحاظ لوکس بودن و راحتی در رانندگی بنز بهتر است