شاید خیلیها به اصالت خودروهای لوکسشان باور داشته باشند اما این خودروها برای برخی دیگر تنها وسایل لذتبردن از زندگی هستند.
داستان از آنجا شروع شد که ۲۰ سال پیش، علیزاده (در متن مجله C&D با نام Al Zadeh عنوان شده که احتمالا برداشت اشتباه همین نام خانوادگی باشد) درست پس از خروج از ایران، مدرک خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و در رشته مهندسی شیمی دریافت کرد. ماشینهای شخصی او همیشه کانورتیبل و بیسقف بودند. علیزاده هماکنون مالک شرکت خود با نام «نیوپورت کانورتیبل انجینیرینگ» یا «NCE»، در «پلاسنتیا» کالیفرنیا به مشار میرود. او و همکارانش در این شرکت هر خودرویی را که مدنظر داشته باشید به یک کانورتیبل تبدیل میکنند.
برای نمونه هم میتوان به بیامو 740Li موجود در تصاویر اشاره کرد که در اصل با فاصله محوری بلندتر از حد معمول از خط تولید خارج شده است و هیچگاه هم قرار نبوده به یک کانورتیبل تبدیل شود اما هیچیک از این محدودیتها مانع کار علیزاده نبودهاند.
میدانیم که بریدن سقف خودورهای سدان باعث کاهش صلبیت و سفتی ساختار بدنه آن میشود. NCE برای حل این مشکل در پلتفرم یکپارچه (یونیبادی) 740Li از میلهای سوراخدار با سطح مقطع ۲×۲ که به یکدیگر حوش شدهاند، در کف بدنه استفاده کرده است. این میلها در تمام طول پلتفرم کشیده شدهاند و بهصورت اریب از یک راستا به راستای دیگر حرکت میکنند. این تجهیزات تازه باعث کاهش ارتفاع خودرو از زمین تا ۱ اینچ میشوند اما استقامت پلتفرم را تامین میکنند.
میلههای ۲×۲ اینچی بهصورت عمودی تا نقطه جلو شیشه کشیده میشوند. NCE نهایتا برای تکمیل مستحکمسازی این خودرو از یک پل در بخش صندوق استفاده میکند که اعضای قاب اصلی را به یکدیگر متصل میسازد؛ با وجود اینکه این عضو از درون صندوق قایل مشاهده است اما چندان فضای زیادی را اشغال نمیکند. حدف سقف مشکلات دیگری را نیز در پی دارد؛ مثلا شیشه درها که در این خودرو درون قاب قرار گرفته بود دیگر حمایت پیشین را نداشت. اگر سازنده قاب درها را حذف نمیکند چهره خودرو بهم میریخت و نابسامان میشد؛ بنابراین NCE تنها بخش بالای قاب و تمام بخشهای جانبی را بهجر ستون B، تا ستون C برمیدارد.
زمانی که درها بسته باشند، چه سقف باز باشد چه بسته، نحوه چینش و برش ستونها متداول بهنظر میرسد و ناهمگون نیست. با بازشدن درهای جلو، ستون جلو بیشتر توی ذوق میزند که لزوما لوکسترین گزینه موجود برای تولید یک کانورتیبل لوکس نیست اما درهرصورت، سازنده این مسیر را انتخاب کرده است.
یک ستون شبیه دسته سبد نیز سرتاسر عرض بدنه را در میانه آن فرا گرفته که برای سقف تاشو نقش حمایتی دارد و میزبان دو چراغ برای نوردهی هم هست. با بریدهشدن سقف در بخش عقب، آنتن بیامو حذف شده است. سازنده برای رفع این مشکل، آنتن 740Li را بهسبک خودروهای کلاسیک روی گوشه صندوق آن نصب کرده است. متاسفانه فضای سرنشینان عقب نیز بینقش باقی نمانده و بهخاطر برش ساختار سقف و تجیزات اضافه شده، شاهد حذف تکیههای دست هستیم. بههرصورت، زمانی که سقف بسته شود چهره این خودرو شباهت زیادی به نمونههای اورجینال شرکتی دارد؛ هرچند که ستون C بهشدت به چشم میآید و پنجره عقب در اندازه چراغهای عقب کوچک شدهاند.
درکل این بیامو همچنان همان وقار و کیفیت نسخه اصلی خود را دارد و با وجود مزایای و معایبش همچنان میتواند درصورت رضایت مالک، گزینه جذابی برایش به شمار برود. این 740Li در حرکت و زمان عبور از دستاندازها کمی لرزش دارد اما بیشتر حد معمول در کانورتیبلهای شرکتی نیست. شاید اصلیترین نکته، پایداری و دوام این خودرو در طول سالیان باشد. NCE از کار خود اطمینان کامل دارد چون کارهای زیادی را روی خودروهای اینچنینی نظیر لینکلن مارک ۸، مرسدسبنزهای کلاس S و کلاس E کوپه و لکسوس LS400 انجام داده است. او و تیم ۱۵ نفرهاش تمام بخشهای این تغییرات را به دست میگیرند.
مالک بیامو یادشده نیز خودروی خود را با کمتر از ۱۶۰ کیلومتر کاکرد، مستقیم از کارخانه به اتاق جراحی NCE فرستاد. به نظر خریدار، این کار مانند خریدن یک کانورتیبل جدید بوده اما از دید بقیه احتمالا بیشازاندازه به کارهای NCE ایمان داشته است. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ آیا انجام چنین تغییراتی و کاتورتیبلسازی از هر مدلی واقعا درست است؟!
مهران
۶ بهمن ۱۴۰۱بی سلیقه…
علی جردن
۶ بهمن ۱۴۰۱دست روی رولزرویس کولینان گذاشته بود بیشتر تو دنیا صداش می پیچید و مشهورتر می شد
Dian
۶ بهمن ۱۴۰۱کانورتیبل ۴ در
یاد اون مرحله gta sa افتادم:)
زیزیگولو
۶ بهمن ۱۴۰۱مسخره بازی
❤BMW❤
۶ بهمن ۱۴۰۱ایرانی ها ،بهترین سقف زن های جهانن
:)
ولی هنوز داخلش لوکسه https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/bmw-740li-convetible-newport-1-1024.jpg🤩
خیلی این ماشین خوشگله
۷ بهمن ۱۴۰۱خطای ۴۰۴ داد 😐
Amiro
۶ بهمن ۱۴۰۱از اینجا به بعد فکر کنم طراح ۴ در کروک رو اخراج کردن😂😂😂