درحالیکه قبلاً میدانستیم یک پروتوتایپ سری ۷ با پیشرانهٔ V16 ساخته شده است، حالا بامو خبر از ساخت دومین پروتوتایپ این سدان شانزده سیلندر در سال ۱۹۹۰ داده است.
در اواخر دههٔ ۸۰، مهندسان بامو در تلاش برای ارائهٔ حد نهایی تجمل باواریا، یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V16 ساختند. این موتور فوقالعاده در سینهٔ یک دستگاه سری ۷ نسل E32 قرار گرفت که گلدفیش لقب گرفت و متأسفانه هیچگاه تولید نشد. هرچند احتمالاً خیلی از شما با این سری ۷ قهوهایرنگ V16 که در سال ۱۹۸۷ ساخته شد آشنایی دارید اما حالا رازی برملا شده که تا به امروز هیچکس از آن خبر نداشته است.
به نظر میرسد چند سال پس از 765iL گلدفیش، بامو بیسروصدا پروتوتایپ دومی از سری ۷ با موتور V16 را ساخته است. البته این خودرو در سال ۱۹۹۰ بر اساس پروتوتایپ آزمایشی نسل بعدی سری ۷ یا E38 ساخته شده است. این سری ۷ شانزده سیلندر که 750iL گلدفیش نام دارد، برای چندین دهه در کلکسیون بامو مخفی بوده است اما حالا سرانجام پردهها کنار رفته و میتوانیم این خودرو را ببینیم. بامو قصد دارد در نمایشگاه تکنو کلاسیکا اسن برای اولین بار این پروتوتایپ جذاب را به نمایش عمومی درآورد.
بامو فعلاً فقط چند تصویر از این سدان V16 منتشر کرده است اما همین تصاویر هم نشان میدهند که 750iL گلدفیش از تمام تجهیزاتی که اوج تجمل دههٔ ۹۰ بودند برخوردار است. ازجملهٔ این تجهیزات میتوان به یک تلفن در جلو اشاره کرد. در این پروتوتایپ اما چراغهای جلو، آینههای جانبی و خط سقف شبیه سری ۷ نسل E32 به نظر میرسد و با نسخهٔ تولیدی نسل E38 که بهعنوان زیباترین نسل سری ۷ شناخته میشود تفاوت دارد. البته این موضوع عجیب نیست زیرا مهندسان بامو از این پروتوتایپها برای توسعهٔ E38 استفاده کردهاند.
زیر کاپوت این ماشین، نیروگاه عظیم ۶.۶ لیتری V16 قرار گرفته که به یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک متصل است. این پیشرانه که میتواند تا ۵ هزار rpm دور بگیرد، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. 750iL به لطف این نیرو میتوانست به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند ممکن است این اعداد طبق استانداردهای امروز چندان چشمگیر به نظر نرسند اما 750i بهعنوان قویترین نسخهٔ سری ۷ نسل E32 با پیشرانهٔ V12 تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
بااینحال، قدرت این خودرو از پروتوتایپ قبلی کمتر است. 767iL گلدفیش ۱۹۸۷ که اولین بار در سال ۲۰۱۹ از مجموعهٔ بامو رونمایی شد، از همین پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V16 استفاده میکرد اما قدرت چشمگیر ۴۰۰ اسب بخاری داشت. البته در آن پروتوتایپ، هم به دلیل اندازهٔ بزرگ پیشرانه که کل فضای زیر کاپوت را اشغال میکرد و هم به دلیل نیاز خنککنندگی بالای موتور، مهندسان مجبور شدند رادیاتور را در صندوقعقب نصب کنند. یکی از دلایل عدم تولید نسخهٔ V16 سری ۷ در نسل E32 همین موضوع بود زیرا جابجایی رادیاتور نهتنها ظرفیت صندوق بار را بسیار کاهش میداد بلکه خودرو را از حالت استاندارد خارج میکرد.
بااینحال، در پروتوتایپ دوم چنین مشکلی وجود ندارد و در تصاویر میتوانیم ببینیم که رادیاتور در جای درست خود جلوی پیشرانه قرار دارد. متأسفانه اما بامو هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا این خودرو هیچگاه تولید نشد ارائه نکرده است. البته هرچند عدم تولید سری ۷ شانزده سیلندر موضوع غمانگیزی است اما خبر خوب اینکه بوگاتی قصد دارد در هایپرکار بعدی خود از پیشرانهٔ V16 استفاده کند.
𝐀𝐥𝐢
۲۰ فروردین ۱۴۰۳چه ظاهر اتو کشیده ای داره
زیزیگولو
۲۰ فروردین ۱۴۰۳حساب کنین “بی ام و” ۳۴ سال پیش یه همچین غولی ساخته که طراحیشم واسه اون زمان خیلی زیبا بوده
JaMsHiD
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ماشینای الانشو ببین ، حالت تهوع میگیری
بی ام و مثل اینکه به دهه نود برگرده خیلی براش سخته
زیزیگولو
۲۰ فروردین ۱۴۰۳دیگه تا این حد که شما میگی نه!!!! ……. مثلاً الآن یکی از بزرگترین چالشای بین هواداران و مدیران کمپانی ” بی ام و ” این جلوپنجره های بزرگو بی ریخت هستش که کمپانی و طراحای ” بی ام و ” اصرار زیادی روی اون دارن!!!
پیام۲
۲۰ فروردین ۱۴۰۳تنها ماشین خوبی که الان دارن یکی m2عه یکی هم x7(نظر شخصی خودم)
JaMsHiD
۲۱ فروردین ۱۴۰۳حتما از XM و سری هفت و سری پنج جدید خوشتون میاد که دیسلایک میدید!؟
خب زشته دیگه .
اصلا ماشینای دهه نود رو فاکتور میگیریم .
پنج سال قبل بی ام و اصلا اینقدر طراحی های بد نداشت
فندق
۲۲ فروردین ۱۴۰۳جمشید
M2 زشته واسه همین دیسلایک دادن
تو مدل های جدید نظر خودم اینه:
Ix
M4
M3
M8
X6 و X5 (نسخه m خیلی زشت شده نسخه عادی خوشگله)
اینا بنظرم خوشگلن
فندق
۲۲ فروردین ۱۴۰۳آره واقعا زیباست
ولی یه مشکلی هست
واقعا این کارا دیگه الان دیره
بجای اینکه تمام تمرکزشون رو بذارم رو ساخت برقی که بتونن بازار بنده رو حفظ کنم فقط چسبیدن به نسخه های کلاسیک کل شرکت های اروپایی و چپ و راست نسخه های کلاسیک و میراث و یادگاری و مرور خاطرات و نوستالژی و … ول نمیکنن
بعد مدیرعامل فولکس میگه حریف چین نمیشیم تو برقی ها
خب معلومه وقتی چین اینهمه سال بکوب داره رو تحقیق و توسعه و تولید باتری و ماشینای برقی کار میکنه و شما ذره ای به سمت برقی حرکت نکردیم معلومه عقب میفتین
امثال بیمر و پورشه و فولکس الان بیشتر از قبل باید روی توسعه برقی ها یا هیدروژنی ها کار کنن بعداً وقت واسه یادگاری و مرور خاطرات و حفظ میراث هست ولی وقت واسه جبران سهم بازار الکتریکی و رقابت با چینی ها دیگه نیست
JaMsHiD
۲۰ فروردین ۱۴۰۳از نمای بغل خیلی نمای جالبی نداره . ماشین صندوق کوچیک داره که نسبتش به کاپوت خیلی کوچیک تره . که نمای جالبی به ماشین نمیده .
ولی خب نیاز بوده برای این که شونزده تا سیلندر توی کاپوت جا بگیره کاپوت طویل تر بشه
BMW
۲۰ فروردین ۱۴۰۳هیولا زده بود لعنتی😎👍
JaMsHiD
۲۰ فروردین ۱۴۰۳یه سوال
چرا موتورش توی ماشین های سری ۷ قرار نگرفت و بی ام و به ۱۲ سیلندر بسنده کرد؟
خیلی به برند سازی بی ام و کمک میکرد
محمدهادی
۲۱ فروردین ۱۴۰۳حتما این دو پروتوتایپ ماشینای مطالعاتی بودن تا ببینن میشه موتور ۱۶ سیلندر رو جلوی ۱۲ سیلندر ها تو لوکسوری سدان ها علم کرد یانه
که ظاهرا دیدن بهدردسرهاش نمیارزه و سرانجام پروژه رو متوقف کردن.
amirboss
۲۱ فروردین ۱۴۰۳یه خودرو موتور جلو با رادیاتوری در عقب.
هواکش های کناری,قشنگ طراحی به این زیبایی رو سوراخ کرده.
احتمالا مهندسها نعشه بودن که این کار رو انجام دادن. خوبه که تولید نشد وگرنه کلی از اعتبار بی ام و میرفت زیر سوال.
حالا که همت کردن رادیاتور رو سرجای خودش نصب کردن این خودرو رو خوابوندن تو آب نمک تا الآن.
ولی اگه یه تعدادی ازش فروش میرفت جدا از ارزش بالایی که پیدا میکرد کلی به ارزش و محبوبیت برند بی ام و اظافه میشد.
سینا
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بوگاتی که همیسه ۱۶ سیلندر بوده دیگه چیز تازه ای نیست که گفتین ب زودی بوگاتی از پیشرانه ۱۶سیلندر استفاده خواهد کرد.؟؟؟؟؟
amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بزرگوار قبلا آرایش سیلندر های موتور بوگاتی w16 بوده الان میخواد تو نسل جدید v16 استفاده کنه متوجه میشی؟
علی
۲۱ فروردین ۱۴۰۳یه سوال اون تلفن چجوری اون زمان با اون تلفن ارتباط میگرفتن
Amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۳V16؟ این؟ یا خدااااااااااااااااااااااااااااااا
aliali
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ابروموویچ روستا بیا رو کول دوستان
Terminator
۲۱ فروردین ۱۴۰۳برعکس اون گلدفیش این جذاب تره
Farhan
۲۱ فروردین ۱۴۰۳پروتوتایپ دوم به شدت جذاب بوده
S
۲۲ فروردین ۱۴۰۳دلبرا❤️❤️❤️