بی ام و

اولین نمایش دومین پروتوتایپ مخفیانه بی ام و سری 7 با موتور V16

درحالی‌که قبلاً می‌دانستیم یک پروتوتایپ سری ۷ با پیشرانهٔ V16 ساخته شده است، حالا ب‌ام‌و خبر از ساخت دومین پروتوتایپ این سدان شانزده سیلندر در سال ۱۹۹۰ داده است.

در اواخر دههٔ ۸۰، مهندسان ب‌ام‌و در تلاش برای ارائهٔ حد نهایی تجمل باواریا، یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V16 ساختند. این موتور فوق‌العاده در سینهٔ یک دستگاه سری ۷ نسل E32 قرار گرفت که گلدفیش لقب گرفت و متأسفانه هیچ‌گاه تولید نشد. هرچند احتمالاً خیلی از شما با این سری ۷ قهوه‌ای‌رنگ V16 که در سال ۱۹۸۷ ساخته شد آشنایی دارید اما حالا رازی برملا شده که تا به امروز هیچ‌کس از آن خبر نداشته است.

به نظر می‌رسد چند سال پس از 765iL گلدفیش، ب‌ام‌و بی‌سروصدا پروتوتایپ دومی از سری ۷ با موتور V16 را ساخته است. البته این خودرو در سال ۱۹۹۰ بر اساس پروتوتایپ آزمایشی نسل بعدی سری ۷ یا E38 ساخته شده است. این سری ۷ شانزده سیلندر که 750iL گلدفیش نام دارد، برای چندین دهه در کلکسیون ب‌ام‌و مخفی بوده است اما حالا سرانجام پرده‌ها کنار رفته و می‌توانیم این خودرو را ببینیم. ب‌ام‌و قصد دارد در نمایشگاه تکنو کلاسیکا اسن برای اولین بار این پروتوتایپ جذاب را به نمایش عمومی درآورد.

ب‌ام‌و فعلاً فقط چند تصویر از این سدان V16 منتشر کرده است اما همین تصاویر هم نشان می‌دهند که 750iL گلدفیش از تمام تجهیزاتی که اوج تجمل دههٔ ۹۰ بودند برخوردار است. ازجملهٔ این تجهیزات می‌توان به یک تلفن در جلو اشاره کرد. در این پروتوتایپ اما چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی و خط سقف شبیه سری ۷ نسل E32 به نظر می‌رسد و با نسخهٔ تولیدی نسل E38 که به‌عنوان زیباترین نسل سری ۷ شناخته می‌شود تفاوت دارد. البته این موضوع عجیب نیست زیرا مهندسان ب‌ام‌و از این پروتوتایپ‌ها برای توسعهٔ E38 استفاده کرده‌اند.

زیر کاپوت این ماشین، نیروگاه عظیم ۶.۶ لیتری V16 قرار گرفته که به یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک متصل است. این پیشرانه که می‌تواند تا ۵ هزار rpm دور بگیرد، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. 750iL به لطف این نیرو می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند ممکن است این اعداد طبق استانداردهای امروز چندان چشمگیر به نظر نرسند اما 750i به‌عنوان قوی‌ترین نسخهٔ سری ۷ نسل E32 با پیشرانهٔ V12 تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

بااین‌حال، قدرت این خودرو از پروتوتایپ قبلی کمتر است. 767iL گلدفیش ۱۹۸۷ که اولین بار در سال ۲۰۱۹ از مجموعهٔ ب‌ام‌و رونمایی شد، از همین پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V16 استفاده می‌کرد اما قدرت چشمگیر ۴۰۰ اسب بخاری داشت. البته در آن پروتوتایپ، هم به دلیل اندازهٔ بزرگ پیشرانه که کل فضای زیر کاپوت را اشغال می‌کرد و هم به دلیل نیاز خنک‌کنندگی بالای موتور، مهندسان مجبور شدند رادیاتور را در صندوق‌عقب نصب کنند. یکی از دلایل عدم تولید نسخهٔ V16 سری ۷ در نسل E32 همین موضوع بود زیرا جابجایی رادیاتور نه‌تنها ظرفیت صندوق بار را بسیار کاهش می‌داد بلکه خودرو را از حالت استاندارد خارج می‌کرد.

پروتوتایپ اول سری ۷ گلدفیش V16

بااین‌حال، در پروتوتایپ دوم چنین مشکلی وجود ندارد و در تصاویر می‌توانیم ببینیم که رادیاتور در جای درست خود جلوی پیشرانه قرار دارد. متأسفانه اما ب‌ام‌و هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا این خودرو هیچ‌گاه تولید نشد ارائه نکرده است. البته هرچند عدم تولید سری ۷ شانزده سیلندر موضوع غم‌انگیزی است اما خبر خوب اینکه بوگاتی قصد دارد در هایپرکار بعدی خود از پیشرانهٔ V16 استفاده کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1542 ديدگاه)

    چه ظاهر اتو کشیده ای داره

    موافقم 16
  2. زیزیگولو

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    حساب کنین “بی ام و” ۳۴ سال پیش یه همچین غولی ساخته که طراحیشم واسه اون زمان خیلی زیبا بوده

    موافقم 17
    1. JaMsHiD

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      ماشینای الانشو ببین ، حالت تهوع میگیری

      بی ام و مثل اینکه به دهه نود برگرده خیلی براش سخته

      موافقم 5
      مخالفم 17
      1. زیزیگولو

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        دیگه تا این حد که شما میگی نه!!!! ……. مثلاً الآن یکی از بزرگترین چالشای بین هواداران و مدیران کمپانی ” بی ام و ” این جلوپنجره های بزرگو بی ریخت هستش که کمپانی و طراحای ” بی ام و ” اصرار زیادی روی اون دارن!!!

        موافقم 17
        مخالفم 1
        1. پیام۲

          ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (278 ديدگاه)

          تنها ماشین خوبی که الان دارن یکی m2عه یکی هم x7(نظر شخصی خودم)

          مخالفم 10
        2. JaMsHiD

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2758 ديدگاه)

          حتما از XM و سری هفت و سری پنج جدید خوشتون میاد که دیسلایک میدید!؟

          خب زشته دیگه .
          اصلا ماشینای دهه نود رو فاکتور میگیریم .
          پنج سال قبل بی ام و اصلا اینقدر طراحی های بد نداشت

          موافقم 10
          مخالفم 3
        3. فندق

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (722 ديدگاه)

          جمشید
          M2 زشته واسه همین دیسلایک دادن
          تو مدل های جدید نظر خودم اینه:
          Ix
          M4
          M3
          M8
          X6 و X5 (نسخه m خیلی زشت شده نسخه عادی خوشگله)
          اینا بنظرم خوشگلن

    2. فندق

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (722 ديدگاه)

      آره واقعا زیباست
      ولی یه مشکلی هست
      واقعا این کارا دیگه الان دیره
      بجای اینکه تمام تمرکزشون رو بذارم رو ساخت برقی که بتونن بازار بنده رو حفظ کنم فقط چسبیدن به نسخه های کلاسیک کل شرکت های اروپایی و چپ و راست نسخه های کلاسیک و میراث و یادگاری و مرور خاطرات و نوستالژی و … ول نمیکنن
      بعد مدیرعامل فولکس میگه حریف چین نمیشیم تو برقی ها
      خب معلومه وقتی چین اینهمه سال بکوب داره رو تحقیق و توسعه و تولید باتری و ماشینای برقی کار می‌کنه و شما ذره ای به سمت برقی حرکت نکردیم معلومه عقب میفتین
      امثال بیمر و پورشه و فولکس الان بیشتر از قبل باید روی توسعه برقی ها یا هیدروژنی ها کار کنن بعداً وقت واسه یادگاری و مرور خاطرات و حفظ میراث هست ولی وقت واسه جبران سهم بازار الکتریکی و رقابت با چینی ها دیگه نیست

  3. JaMsHiD

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2758 ديدگاه)

    از نمای بغل خیلی نمای جالبی نداره . ماشین صندوق کوچیک داره که نسبتش به کاپوت خیلی کوچیک تره . که نمای جالبی به ماشین نمیده .
    ولی خب نیاز بوده برای این که شونزده تا سیلندر توی کاپوت جا بگیره کاپوت طویل تر بشه

    موافقم 4
    مخالفم 7
  4. BMW

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    هیولا زده بود لعنتی😎👍

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      یه سوال
      چرا موتورش توی ماشین های سری ۷ قرار نگرفت و بی ام و به ۱۲ سیلندر بسنده کرد؟
      خیلی به برند سازی بی ام و کمک میکرد

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        حتما این دو پروتوتایپ ماشینای مطالعاتی بودن تا ببینن میشه موتور ۱۶ سیلندر رو جلوی ۱۲ سیلندر ها تو لوکسوری سدان ها علم کرد یانه
        که ظاهرا دیدن به‌دردسرهاش نمیارزه و سرانجام پروژه رو متوقف کردن.

  5. amirboss

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    یه خودرو موتور جلو با رادیاتوری در عقب.
    هواکش های کناری,قشنگ طراحی به این زیبایی رو سوراخ کرده.
    احتمالا مهندسها نعشه بودن که این کار رو انجام دادن. خوبه که تولید نشد وگرنه کلی از اعتبار بی ام و میرفت زیر سوال.
    حالا که همت کردن رادیاتور رو سرجای خودش نصب کردن این خودرو رو خوابوندن تو آب نمک تا الآن‌.
    ولی اگه یه تعدادی ازش فروش میرفت جدا از ارزش بالایی که پیدا میکرد کلی به ارزش و محبوبیت برند بی ام و اظافه میشد.

    موافقم 2
    مخالفم 3
  6. سینا

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    بوگاتی که همیسه ۱۶ سیلندر بوده دیگه چیز تازه ای نیست که گفتین ب زودی بوگاتی از پیشرانه ۱۶سیلندر استفاده خواهد کرد.؟؟؟؟؟

    1. amir

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      بزرگوار قبلا آرایش سیلندر های موتور بوگاتی w16 بوده الان میخواد تو نسل جدید v16 استفاده کنه متوجه میشی؟

  7. علی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    یه سوال اون تلفن چجوری اون زمان با اون تلفن ارتباط میگرفتن

  8. Amir

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    V16؟ این؟ یا خدااااااااااااااااااااااااااااااا

  9. aliali

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ابروموویچ روستا بیا رو کول دوستان

  10. Terminator

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    برعکس اون گلدفیش این جذاب تره

  11. Farhan

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    پروتوتایپ دوم به شدت جذاب بوده

  12. S

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    دلبرا❤️❤️❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا