از لحاظ پتانسیل تیونینگ، تعداد کمی از پیشرانهها قابلیتها و تواناییهای موتور 2JZ تویوتا را دارند اما پیشرانهٔ B58 بامو بسیار به آن نزدیک است.
از هر طرفدار خودرویی بخواهید نمادینترین پیشرانهٔ شش سیلندر خطی تاریخ را نام ببرد، بهاحتمالزیاد به 2JZ تویوتا اشاره خواهد کرد. این پیشرانهٔ مشهور که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۷ تولید شد، با قرار گرفتن در سینهٔ نسل چهارم سوپرا به یک افسانه تبدیل شد. هرچند سوپرا در حالت کارخانهای حداکثر ۳۳۰ اسب بخار قدرت داشت اما تیونرها بهسرعت اسرار 2JZ را کشف کردند و با پمپاژ یک تن بوست، قدرتهای چهاررقمی از این موتور بیرون کشیدند. این پیشرانه به دلیل جانسختی، قابلیت اطمینان و قابلیت تیونینگ بالا شهرت پیدا کرد.
بااینحال، 2JZ حالا هفدهساله شده و تکنولوژی در دنیا بسیار پیشرفت کرده است. به همین دلیل، زمانی که تویوتا نسل پنجم سوپرا را توسعه داد، مجبور شد یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی جدید برای آن در نظر بگیرد اما بجای ساخت یک 2JZ جدید، سراغ بامو رفت و موتور B58 را گرفت. بااینوجود، موتور B58 بامو را میتوانیم معادل واقعی امروزی 2JZ بدانیم. پیش از اینکه هرچه ناسزا میدانید روانهٔ ما کنید و برای همیشه پدال را تحریم کنید، بگذارید دلیل چنین ادعایی را توضیح دهیم.
B58 و 2JZ، نزدیکتر چیزی که فکر میکنید
پیش از اینکه به تجزیهوتحلیل دقیقی فنی دو موتور بپردازیم، لازم به ذکر است که در مشخصات اولیه، شباهتهای زیادی بین B58 و 2JZ وجود دارد. هرچند تفاوتهایی بین این دو موتور وجود دارد اما اعداد و ارقام آنها بسیار به هم نزدیک است. پیشرانهٔ بامو قدرت و گشتاور بیشتری و محدودهٔ دور موتور گستردهتری تولید میکند اما با توجه به پیشرفتهایی که در تکنولوژی توربوشارژر، سوخترسانی و موارد دیگر صورت گرفته، فاصلهٔ این اعداد کمتر از حد انتظار است. همچنین وقتی عمیقتر بررسی کنیم، شباهتهای فنی بین دو موتور بسیار زیاد خواهد بود.
قطعات فورجکاری شده
یکی از نقاط قوت اصلی 2JZ در دنیای تیونینگ، قابلیت تولید قدرتهای چهاررقمی بدون نیاز به تعویض قطعات کارخانهای بود. بهسادگی با رساندن سوخت بیشتر و افزایش بوست توربوها، میشد قدرت این موتور را سه برابر کرد بدون آنکه به قابلیت اطمینان پیشرانه لطمهٔ چندانی وارد شود. البته امروزه بیرون کشیدن ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت از پیشرانهها با تیونینگ کار خیلی سختی نیست ولی کمتر پیشرانههایی را میتوان پیدا کرد که مثل 2JZ یا LS جنرال موتورز بتواند با تغییراتی جزئی قدرتهای بزرگ تولید کند. بااینحال، پیشرانهٔ B58 بامو نیز میتواند به همین اعداد چهاررقمی برسد و هرچند برای این کار توربوشارژرها، انژکتورها و دیگر قطعات جانبی تعویض میشوند اما بخش داخلی موتور B58 تا حد زیادی بدون تغییر باقی میماند زیرا این پیشرانه بهصورت کارخانهای با میللنگ و شاتونهای فولادی فورجکاری شده تولید میشود. 2JZ نیز به میللنگ فولادی فورجکاری شده مجهز بود و به همین دلیل میتوانست قدرتهای بسیار بالایی را تحمل کند.
امکان استفاده در خودروهای مختلف
در طول تاریخ، پیشرانههای فوقالعادهای ساخته شدند که فقط در یک خودرو مورداستفاده قرار گرفتند و از سوی دیگر، بسیاری از پیشرانههای عالی هم بودهاند که زیر کاپوت دهها خودرو قرار گرفتند. 2JZ و B58 هردو در دستهٔ دوم قرار میگیرند. هرچند سوپرا مشهورترین خودرویی است که به موتور 2JZ مجهز شد اما میتوان لیستی شامل بیش از ۱۰ خودرو تهیه کرد که از نسخههای مختلف این پیشرانه استفاده کردند. البته همهٔ این خودروها پرفورمنس محور نبودند و بسیاری از آنها مثل لکسوس GS300 خودروهای لوکسی بودند که از شخصیت نرم و آرام و همینطور قابلیت اطمینان بالای 2JZ بهره بردند. از سوی دیگر، موتور B58 از زمان معرفی در سال ۲۰۱۵ تاکنون در ۱۷ خودروی مختلف استفاده شده که حتی برخی از آنها محصول بامو نیستند. این پیشرانه همچنین در تمام خودروهای محرک عقب بامو استفاده شده است. خودروهایی که از موتور B58 استفاده کردهاند عبارتاند از:
- M140i
- M240i
- M340i
- M440i
- 540i
- 640i
- 740i
- 840i
- X3 M40i
- X4 M40i
- X5 xDrive40i
- X6 xDrive40i
- X7 xDrive40i
- Z4 M40i
- تویوتا سوپرا
- اینیوس گرنادیر
- مورگان Plus Six
تفاوتهای 2JZ و B58
هرچند این دو پیشرانه از بسیاری جهان بسیار شبیه هم هستند اما در چند بخش کلیدی نیز تفاوتهایی دارند. ازآنجاییکه بین زمان توسعهٔ این دو موتور ۲۰ سال فاصله وجود دارد، طبیعی است که تکنولوژیهای توسعهٔ آنها باهم متفاوت باشد. بهعنوانمثال، درحالیکه 2JZ بلوک چدنی داشت که در برابر استفادههای خشن مقاومت میکرد، B58 از بلوک آلومینیومی استفاده میکند.
آیا B58 لایق جانشینی 2JZ است؟
مقایسه دو پیشرانه از دو سازندهٔ مختلف و دورههای متفاوت دشوار است زیرا شبیه مقایسهٔ سیب و پرتقال خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشیم که جهان چقدر تغییر کرده و خودروهای مدرن چقدر به وسایل الکترونیکی متکی هستند. به همین دلیل، احتمالاً قابلیت اطمینان B58 از 2JZ ضعیفتر خواهد بود اما لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات B58 از قطعات جانبی آن ناشی میشود نه قطعات اصلی؛ بنابراین، به نظر میرسد بتوان B58 را جانشین مناسبی برای 2JZ دانست. عملکرد عالی در حالت استاندارد، پتانسیل تقویت بالا با قطعات افترمارک و عرضهٔ گسترده که نشان از قابلیت اطمینان بالا دارد از ویژگیهای این پیشرانهٔ بامو هستند. B58 چه برای کسانی که خواهان پیشرانهای بیدردسر هستند و چه کسانی که پرفورمنس بالا میخواهند گزینهٔ مناسبی است. همچنین اینکه تویوتا برای نسل پنجم سوپرا موتور B58 را انتخاب کرده را میتوان تأیید رسمی شرکت ژاپنی بر این ادعا دانست که B58 واقعاً معادل امروزی 2JZ محسوب میشود.
مقایسه مشخصات فنی
تویوتا 2JZ | بامو B58 | |
نوع | ۶ سیلندر خطی | ۶ سیلندر خطی |
حجم دقیق | ۲,۹۹۷ سیسی | ۲,۹۹۸ سیسی |
تعداد توربوشارژر | ۲ | ۱ |
قدرت | ۳۳۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ rpm | ۳۸۲ اسب بخار در ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ rpm |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm | ۵۰۰ نیوتن متر در ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ rpm |
ردلاین | ۶۸۰۰ rpm | ۷۰۰۰ rpm |
قطر سیلندر | ۸۶ میلیمتر | ۸۲ میلیمتر |
کورس پیستون | ۸۶ میلیمتر | ۹۴.۶ میلیمتر |
جنس بلوک | چدنی | آلومینیومی |
تایمینگ | تسمه | زنجیر |
زمانبندی متغیر سوپاپ | سوپاپهای هوا | سوپاپهای هوا و دود |
ALI.A.NLANSR
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ولی ۲jz یه چیز دیگست
NAVID۰۰۹۸
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳درسته پدال زحمت کشید و مقالهای گذاشت جهت شباهت این دو موتور !!! ولی تو خودِ مقاله هم تکرار کرد که 2JZ بیهمتاست و البته مقاومتر!!!
سوپرا جدید اون چیزی نبود که طرفداران را راضی کنه و اون هم اصالت که برای هر طرفدار خودرویی از ملزومات واجبِ؟؟؟!
بدبختی اینجاست که به جز موتور ، از قطعات و دکمهها و کیفیت داشبورد BMW هم استفاده کردن و به جذابیت اختصاصی سوپرا ضربه زدن!!!
نمیدانم
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی از موتور های بی ام و در انواع شرکت های دیگه مثل زمانی که لندروور مال ب ام و بود اکثر رنج روور ها موتور هاشون با ب ام و مشترک بود و الانم که رولزرویس مال ب ام و هست ماشینای رولزرویس از ۱۲ سیلندر ب ام و استفاده میکنن همونی که توی نسل قبلی سری هفت قرار میگرفت
این که از بین این همه ماشین و انجین خفن از ژاپن چرا انقدر همه به سوپرا و 2jz گیر دادن خیلی جالب نیست چرا هیچکس در مورد gtr انقدر صحبت نمیکنه چرا هیچکس درباره rb 26 نیسان یا 4g63 میتسوبیشی صحبت نمیکنه
بسه انقدر گنده کردن سوپرا و عین بچه ها رفتار کردن
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳برو یکم در مورد سری jz یکم تحقیق کن تا یفهنی چرا اینقدر سر زبوناس.
Amir.Pashib
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳الان به نظرت واقعاً این مسئله اتفاقی و بیدلیله که تو میای همینجور بدون اینکه چیزی بارت باشه چرند و مزخرف میگی؟؟؟
نمیدانم
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳استفاده کردن از قطعات مشترک با ماشینای شرکتی که انقدر اعتبار داره و حداقل بعد از دهه ۲۰۱۰ تا الان هیچکس از کیفیت ماشینای ب ام و چیز بدی ندیده حتی برای کسی مثل تویوتا که به کیفیتش شهره است چیز بدی نیست
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا نخواست نسل 5 سوپرا رو انقلابی و مثل نسل 4 عرضه کنه.
البته فکر کنم به این برمیگرده که رقابت خاصی نبود.
ولی دهه 80 و 90 رقابت بالا گرفته بود که نسل 4 متولد شد.
به شخصه خیلی دوست دارم دوباره یه نسخه از سری jz رو بزنه، مثلا 3jz.
A.m.A
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳یه سوال
تفاوت B58 وS58 چیه
شهروند ایرانی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها دلیل بحث اقتصادی مدیریت نه کیفی قطعا اونا میتونستن یه چیزی مثل lfa بسازن یا همون 2jz هماهنگ کنن با موتورهای روز اما تصمیم گرفتن راه ساده انتخاب کنن یه موتور که ارزونتر تموم میشه گذاشتن روش از اونجایی که توسعه موتور بنزینی عاقلانه نبود
امیررضا
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳”پیش از اینکه هرچه ناسزا میدانید روانهٔ ما کنید و برای همیشه پدال را تحریم کنید، بگذارید دلیل چنین ادعایی را توضیح دهیم.”
این خوب بود، ملت قشنگ بلدن به رگبار ببندن.
Engineer
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳B58 مثل 2jz یکی از پیشرانه هایی بود که وقتی یه کمپانی میخواست خودرو کم استهلاک بسازه، بدون فکر انتخابش میکرد.
آریا
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳2jz خیلی خوبه مخصوص تیونرهاست بلوکهش هم چدنه که باعث میشه موتور دوامش بره بالا و بیشتر بتونن تقویت کنن
منصور
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳تایمینگ تویوتا 2JZ زنجیر بود،
بی ام و تسمه،
بیزحمت جدولتونو اصلاح کنید.
datsun
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خیر ۲jz تسمه ی بود
SMS
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳فرق b58 باs58چیست ؟
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳تا جایی که من میدونم B پایین تر از S قرار میگیره.
یعنی S58 یه نسخه پیشرفته تری از B58 هست.
اگر اشتباه نکنم میشه گفت نسخه پرفورمنس بالاتر از B58
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خودم جا نشین 2jz نمیدونمش ولی یه چیزی میتونه موتور B58 رو ثابت کنه که توی متن هم گفته شد. اینکه تویوتا از اون موتور استفاده کرده.
وقتی تویوتا از اون موتور استفاده مرده یعنی واقعا قابل اطمینانه. چون حتی اگه تویوتا سر سوپرا mk5 خواسته باسه هزینه هارو بیاره پایین و از موتوریه شرکت دیگه استفاده بکنه، نمیاد وجهه خودشو خراب بکنه با یه موتور به درد نخور و مستهلک.
حالا از اینا بگذریم، خودم 2jz رو ترجیه میدم.
به نظرم بالاتره.
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳2jz جای خودش، ولی من به 1jz هم راضیم.
جرمی کلارکسون
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳من به پیشرانه MI 16 هم راضیم 🤝
Saeed
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳من به bp هم راضیم
سپهر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه اینطوریه منم EF7
Hamid...Audi
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳یه دونه TU3 چیه؟
Taha Ayoobi
۱ خرداد ۱۴۰۳اون دیگه نه
بهنام
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳شما استاندارد های تویوتا رو ببین که چگونه یک موتور بینظیر از یکی از برترین موتورسازهای تاریخ وقتی مورد تایید تویوتا فرار میگیره چه وجهه ی خوبی پیدا میکنه .
بعد یه سری میان واسه تویوتا مزه میپرونن اونم با چه پشتوانه ای ؟ کره مربا
JR
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳B58 واقعا انجین خوبیه و به دلیل همین قابل اعتماد بودن و پتانسیل بالا بسیار محبوب شده و تحسین زیادی گرفته و جوایز زیادی هم گرفته .چون کلا کاراکتر این انجین با قدیمی تر های BMW فرق داره .کلا سری جدید انجین های بی ام و که ما تو ایران نسخه B48 وB38 ش رو داریم بسیار خوبن . اما انجین هایی مثل 2jz
یا barra یا Rb26 یا LS یا 4g63 یا Sr20 کلا جاودانه شدن و بسیار در دسترس ترن و ارزون ترن و هزینه تیونینگشون پایینتره و هر ساله هم دارن با قطعات و تکنولوژی جدید تر اعداد عجیب تری ثبت میکنن .نتیجه B48 از لحاظ پرفورمنس و پتانسیل چیزی از این انجین ها کم نداره ولی هزینه هاش بالاتره و رقباش مثل Rb26 و سرآمد همه 2jz جایگاه خدا گونه دارن توی دنیای اتومبیل در حدی که انجین استثنائی VQ38 نیسان GTR که قطعا یکی از بهترین های تاریخه علارقم محبوبیت زیادش باز نتونسته به اندازه RB26 و 2jz محبوب بشه . به هر حال مطلب زیبایی بود و ممنون .
فرزاد افشار
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور سری jz مرگ ندارن جان سخت ترین تو دنیا ولی کاش تویوتا سوپرا سری ۵ با موتور 3jz معرفی شده بود وجهه تویوتا بالاتر میرفت …..ولی خسروان بهتر دانند
BMW
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳نظران رو بخونی کافیه چیزی نیاز نیست بنویسی😂