دپارتمان زرهی بی ام و 45 سال است که به تولید خودروهای ضدگلوله میپردازد اما شاید افراد زیادی با دستاوردهای آن آشنا نباشند.
همه خودروسازان فقط مشغول تولید خودرو نیستند بلکه بسیاری از آنها به فعالیتهای جانبی مرتبط و غیر مرتبط با خودرو نیز میپردازند. برخی خودروسازان آمریکایی سابقه تولید تانک داشتهاند هرچند هماکنون این کار را انجام نمیدهند. هوندا ژاپن تولید کننده هواپیماست و ساب سوئد نیز سیستمهای موشکی و پژو نیز آسیاب فلفل تولید میکند. بی ام و هم فعالیتهای جانبی خود را دارد و جدای از عرضه محصولات فیبر کربنی مخصوص ورزشکاران و قهرمانان، باواریایی ها خودروهای زرهی نیز را به مدت حدود نیم قرن تولید میکنند. این خودروها که بهصورت رسمی محصولات حفاظتی بی ام و نام دارند انتخاب اول بسیاری از افراد مهم سراسر دنیا بودهاند. دپارتمان زرهی بی ام و کار خود را از سال ۱۹۷۸ شروع کرده است.
در دهه ۷۰ میلادی بود که بی ام و تلاش کرد تا محصولاتی مناسب و زرهی برای مقامات سیاسی و همچنین سلبریتی ها تولید کند. ایده این شرکت ترکیب سواری لذتبخش و مشهور بی ام و با تجهیزات ایمنی و تواناییهای حفاظتی محصولات زرهی بود. تلاشهای مهندسان بی ام و باعث شد برای اولین بار سبد محصولات زرهی و حفاظتی باواریا متولد شد. پیشتاز خودروهای زرهی بی ام و نسخهای ارتقا یافته از سری ۷ نسل E23 با نام سری ۷ های سکیوریتی بود. سری ۷ همچنان در حال تولید است و هر نسل آن از نظر تکنولوژی و تواناییهای حفاظتی ارتقا یافته است. اولین محصول زرهی بی ام و در مقایسه با محصولات مدرن گامهایی ابتدایی را برداشته بود و از شیشههای بالستیک استفاده میکرد. ژرمنها با این خودرو فلسفه حفاظت یکپارچه را به نمایش گذاشتند که طی آن خودرویی با ساختار خود محافظت شونده و متشکل از فولاد تولید میشد تا از سرنشینان حفاظت کند.
بی ام و ۷۳۳ های سکیوریتی جدای از شیشههای ضدگلوله و پانلهای فولادی دارای چندین آیتم قابلتوجه در کابین از جمله سیستم ارتباط داخلی، سیستم آتشخاموشکن، هشدار صوتی و نسل اول گوشی همراه آنالوگ بود. این خودرو از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶ تولید شد و سپس جای خود را به مدل زرهی دیگر یعنی سری ۷ نسل E32 داد. بی ام و در نسلهای بعدی سری ۷ نیز تواناییهای محافظتی این خودرو را ارتقا داد. نسل E32 استاندارد در سال ۱۹۸۷ معرفی شد هرچند نسخههای سکیوریتی دو سال بعد پدیدار شد. همانند مدل قبلی، این خودرو بجای شیشههای عادی از شیشه بالستیک ضخیم استفاده میکرد و شیشههای جلو فقط تا حد مشخصی پایین میآمدند. شیشههای عقب نیز اصلاً قابلیت باز شدن نداشتند.
این شیشههای ضخیم و سنگین به همراه وزن بالای پانلهای زرهی بدنه باعث شدند سری ۷ با استهلاک بیشتر لاستیکها و سقف سرعت کمتر مواجه شود. در صندوقعقب نیز سیستم آتشخاموشکن قرار گرفته بود هرچند سیستم ارتباط داخلی در کابین قرار داشت و ظاهراً یک ماده انفجاری کوچک هم وجود داشت که میتوانست شیشه جلو را منفجر کند. پس از سری ۷ نسل E32 نوبت به نسل E38 و مدلهای سکیوریتی رسید که بر پایه نسخههای 740iL و 750iL شکل گرفته بود. تولید خودروهای زرهی بی ام و در سال ۲۰۰۰ شروع و یک سال بعد به پایان رسید. همانند مدلهای قبلی، این مدلها از بدنه زرهی با وزن بیشتر، شیشههای ضدگلوله و لاستیکهای ران فلت بهره میبردند. با اینکه خودروهای ضدگلوله بی ام و تا آن سال از نوع سری ۷ بودند اما ژرمنها در سال ۱۹۹۷ سری ۵ زرهی را نیز معرفی کردند و یک سال بعد نیز نسخه زرهی بی ام و 330i از راه رسید.
پس از نسل E38 سری ۷ نوبت به نسل E67 رسید تا لباسی ضدگلوله به تن کند. این خودرو در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ و بر پایه 760Li معرفی شد درحالیکه بی ام و 745Li زرهی نیز چند ماه بعد پدیدار گردید. این خودروها با استانداردهای B7 تولید شده بودند به این معنی که در برابر آتش مداوم سلاحهایی همچون مسلسلها و اسنایپرها مقاومت بالایی داشتند. از جمله ویژگیهای متمایز این خودروها میتوان به شیشه جلوی چندلایه قابل جدا شدن، سیستم آتشخاموشکن، سیستم ورود هوای تازه، حفاظت کامل زیر بدنه، سیستم استارت از راه دور و لاستیکهای ران فلت اشاره کرد. یک سال بعد بود که بی ام و اولین شاسیبلند زرهی خود را بر پایه نسل اول X5 رونمایی کرد. البته این خودرو فاقد سطح حفاظتی سری ۷ نسل E38 بود و از سطح حفاظتی B4 بهره میبرد به این معنی که فقط در برابر آتش سلاحهای دستی سبکتر دوام میآورد. شیشه ضدگلوله و ضخیم X5 زرهی دارای پوشش پلی کربنات بود تا در صورت شکستگی شیشهخردههای آن پخش نشوند. سیستم ارتباط داخلی سایر مدلها در این شاسیبلند وجود داشت. هشدار قفل درها و لاستیکهای ران فلت هم جزو دیگر ویژگیهای شاسیبلند زرهی بی ام و بودند.
در اواخر اولین دهه قرن ۲۱ میلادی بی ام و همچنان به تولید X5 زرهی ادامه داد و نسل دوم را به عنوان اولین خودروی سکیوریتی پلاس خود معرفی نمود. این مدل مقاومت بیشتری در برابر گلولهها داشت و میتوانست در برابر کلاشنیکف نیز مقاومت کند. در سال ۲۰۰۹ بی ام و به اولین خودروسازی تبدیل شد که تأییدیه BRV یا وسیله نقلیه مقاوم در برابر گلوله را دریافت میکند. به این ترتیب خودروهای ضدگلوله بی ام و تستهای جامعتری را پشت سر میگذاشتند. در دومین دهه قرن ۲۱ بود که بی ام و سبد محصولات زرهی خود را به روز کرد و خودروهایی با تواناییهای زرهی بیشتر را معرفی کرد.
اما جدیدترین خودروهای ضدگلوله بی ام و در مقایسه با مدلهای قدیمیتر بر پایه سری ۷ و X5 بنا میشوند. X5 زرهی در سال ۲۰۱۹ معرفی شده و حالا نیز در جدیدترین نسل خود قرار دارد و نه تنها از کابینی پیشرفته سود میبرد بلکه قابلیت مقاومت در برابر طیف وسیعی از سلاحها را نیز دارد. این خودرو X5 پروتکشن VR6 نام داشته و به حدی تکامل یافته که در برابر انفجار ۳۳ پوند TNT از فاصله چند متری نیز دوام میآورد. این خودرو امکان سفارش با کامپوزیتهای مختلف برای افزایش قابلیتهای خود را دارد. نیروبخش X5 یاد شده هم پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو است که قدرت را به تمامی چرخها میفرستد. شاسی و سیستم تعلیق این خودرو نیز ارتقا یافتهاند تا در برابر وزن بیشتر خودرو پاسخگویی بهتری داشته باشند.
اما خانواده سری ۷ زرهی شامل مدلهای i7 نیز هست و بنابراین افرادی که میخواهند بدون آلودگی محیطزیست حفاظت شوند میتوانند سری ۷ برقی را سفارش دهند. یکی از ویژگیهای توسعه یافته توسط باواریایی ها با نام بی ام و پروتکشن کور شناخته می شود که به ساختار حمایتی بدنه اشاره دارد. این ساختار از فولاد نظامی تشکیل شده و حفاظت بیشتری را از سرنشینان به عمل میآورد. سدان های زرهی بی ام و همچنین دارای سقف و بخش زیرین بدنه زرهی هستند و در برابر مینهای مختلف و حملات پهپادی مقاومت نشان میدهند. از نظر ضدگلوله و ضد انفجار بودن هم خانواده سری ۷ مشابه X5 هستند هرچند ویژگیهای رفاهی آنها قربانی نشده و طیف وسیعی از تجهیزات در اختیار سرنشینان قرار دارند. خودروهای زرهی بی ام و در اختیار مقامات سیاسی و افراد سرشناس بوده و یکی از جذابترین و گرانترین محصولات این خودروساز آلمانی به شمار میروند.