خودروسازان با شدت تمام در حال حرکت به سمت الکتریکی سازی محصولات خود بوده و ب ام و هم یکی از آنهاست. علاوه بر عرضه مدل خبرساز iX و i4، این خودروساز تغییرات وسیعی را در کارخانه خود در مونیخ اعمال میکند. ب ام و میخواهد نیمی از محصولاتش تا چند سال آینده از نوع الکتریکی باشد و به همین خاطر نیمی از تولیدات کارخانه مونیخ نیز از همین نوع خواهند بود. این یک تغییر مهم برای کارخانهای با حدود ۱۰۰ سال قدمت است، کارخانهای که چندین دهه به تولید خودروهای درونسوز مشغول بوده است.
البته این بخش آسان قضیه است. شاید تولید یک خودروی بدون آلایندگی جزو سختترین کارها به حساب آید اما مشکل مهم دیگری هم وجود دارد. بلومبرگ اخیراً با یکی از اعضای هیئتمدیره ب ام و صحبت کرده و او گفته است:
چالش بزرگ ما فروش خودروهای الکتریکی توسط نمایندگیهاست. ما دقیقاً در زمانی درست وارد بازار خودروهای الکتریکی شدهایم. زمانی که تقاضا در حال افزایش بوده و شارژ خودروهای الکتریکی نیز پیشرفتهای زیادی داشته است
پیتر نوتا اشتباه نمیکند. شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی در حال افزایش بوده و زمان شارژ آنها نیز کاهش مییابد. خودروسازان زیادی در حال ارائه شارژ رایگان بوده و دولت آمریکا نیز اخیراً برنامههای خود برای سرمایهگذاری ۷.۵ میلیارد دلاری روی جایگاههای شارژ خودروهای الکتریکی را اعلام کرده است. بهطور خلاصه باید گفت خودروها و زیرساختهای الکتریکی به سرعت در حال پیشرفت هستند.
یکی از نویسندگان وبسایت Inside EVs نیز در این گفتوگو حضور داشته و گفته است:
یکی از اشکالات عرضه انبوه خودروهای الکتریکی این است که نمایندگیها به اندازه کافی اطلاعات ندارند
قطعاً علاقه زیادی به این خودروها وجود دارد. پیشفروش فورد F-150 کاملاً خوب بوده و همین موضوع درباره ب ام و iX و i4 نیز صدق میکند؛ اما واقعیت این است که خودروهای الکتریکی کمتر از ۲ درصد کل بازار را در اختیار دارند.
نویسنده Inside EVs میگوید:
فروش یک خودروی الکتریکی سه تا چهار بار زمان بیشتری نسبت به یک خودروی درونسوز میطلبد. فروشندگان خودروهای الکتریکی بدگویی این خودروها را نمیکنند بلکه فقط آنجا هستند تا پول دربیاورند
همچنین انتخاب خودروی الکتریکی به معنی بازنگری اساسی درباره شارژ این خودروها است و احتمالاً این کار در خانه یا جایگاه شارژ سریع انجام خواهد شد. خریداران همچنین باید درباره زمان و شعاع حرکتی فکر کنند، چیزی که قبلاً هرگز وجود نداشته است. سوختگیری یک خودروی درونسوز زمانی کمتر از ۵ دقیقه میخواهد اما این موضوع درباره خودروهای الکتریکی کاملاً متفاوت است.
این در واقع اصل مشکل است. فروش خودرویی الکتریکی به خریداری که اولین تجربه مالکیت را خواهد داشت کار آسانی است؛ اما شما چگونه خواهید توانست فردی که عاشق کادیلاک ۸ سیلندر است را به خرید خودروی الکتریکی متقاعد کنید؟! مشکل دیگر هم عدم اشراف فروشندگان به اطلاعات و تکنولوژیهای خودروهای الکتریکی است. تفاوت بین شارژ سطح ۱ و ۲ در چیست؟ طول عمر باتری چقدر خواهد بود؟ خرید خودروی الکتریکی چقدر روی هزینه برق خریدار تأثیر خواهد گذاشت؟ از کجا بفهمیم جایگاه شارژ خودروی الکتریکی کجاست؟ ما پاسخ این سؤالات را میدانیم اما بسیاری از مردم نمیدانند.
خودروسازان اما تغییر میکنند. پورشه قبل از عرضه تایکان یک برنامه تمرینی برای نمایندگیها برگزار کرد. از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰ برنامه مشابه برای فروشندگان محصولات این برند برگزار شده است. ب ام و نیز تائید کرده برنامه مشابهی را در نظر خواهد گرفت. البته اوضاع در حال تغییر است. فروش محصولات الکتریکی فولکس در سال جاری دو برابر شده و این خودروها در سهماهه سوم امسال سهم ۱۰.۴ درصدی از بازار را به خود اختصاص دادهاند؛ اما یکچیز واضح است: بازار خودرو اگر بخواهد روی خودروهای الکتریکی حساب کند حتماً نیازمند آموزش زیادی خواهد بود.
Nima
۹ آبان ۱۴۰۰خیلى مطلب خوبى بود. سپاس.
حقایق بزرگى روشن شد.
zeg
۹ آبان ۱۴۰۰بهتره تو نمایندگی های فروش بی ام و همراه هر ماشین جدید که جلوپنجره بزرگ ایستاده داره، یه مسواک مخصوص بدهند که دندونای زشت اون رو هر شب مسواک کنه. مثل خرگوش نیششون بازه
افشار
۹ آبان ۱۴۰۰این بی ام و ها را بدن به نمایندگیهای ایرانخودرو ! چنان مهارتی در فروش دارن که هر کدام را چندین برابر قیمت قالب میکنند به مردم گیج همیشه در صحنه !
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۹ آبان ۱۴۰۰از خدامونه همچین چیزی برسه دستمون حتی با چند برابر قیمت!
افشار
۱۰ آبان ۱۴۰۰راست میگی به خدا
SF90 STRADALE
۹ آبان ۱۴۰۰لطفاً لیست با ارزش ترین برندهای خودرویی دنیا که موسسه اینتر برند منتشر کرده رو بزارین ، با تشکر
ممد ژانگولر
۹ آبان ۱۴۰۰برای bmw واقعا متاسفم که بلد نیست حتی تونبونشو بالا بکشه
My favorite car is audi and tesla 🇺🇸 🇩🇪
۹ آبان ۱۴۰۰😔
علی
۹ آبان ۱۴۰۰من از اول گفتم هنوز آماده کامل برای عرضه خودروهای الکتریکی نیست شما گفتین : نه !!
Navid
۹ آبان ۱۴۰۰اینور یه جو تبلیغاتی و رسانه ای برای خودروهای الکتریکی راه انداختن، که اون آمادگی رو به زورم شده ایجاد میکنن. الان نسل جدید متمایل به خودروهای الکتریکی شده. آدمایی که مثلا ماشین تسلا دارن، انگار ماشین با کلاس تری دارن. یه جورایی دارن جو رو ایجاد میکنن. بخوایم نخوایم، باید قبول کنیم که وضعیت عوض شده.
بنزین امسال هم برای ما گرون شده و همچنان در حال افزایش قیمته، و این روی فروش ماشین های پرمصرف، اثر منفی داره.
ارسلان
۹ آبان ۱۴۰۰خب طبیعیه قبلا دانش تولید درونسوز پیچیده بود و مهندسی دقیق رو طلب میکرد در نتیجه توان تولید یه ماشین هیجان انگیز کاره هر کسی نبود در نتیجه حس خاص بودن رو به خریدار القا میکرد به طوری که مهندسی هر شرکتی یه امضای اختصاصی پای محصولش میزد و حسی که از راندن ش بهش دست میداد حسی بود که فقط در محصولات اون برند پیدا میشد که قلب خریدارش رو تسخیر میکرد به همین دلیل کسایی که پولشو داشتن پارکینگشون دستچینی از خودروهای خاص چندین برند بود چراکه حس هر خودرو متفاوت و بطوری دوست داشتنی بود که نمیشد بیخیالش بشی و میخوای همه رو با هم داشته باشی هر انجینی پرفورمنسی صدای خاص و خصوصیات هیجان انگیزه خودش رو داشت
اما الان دیگه در بخش فنی همه شدن دو تا سیم پیچ روی هم (رتور استاتور) که وصله به یه پکیج باتری و هیچ تمایزی در تمامی ماشینها از تمام شرکتا در بخش فنی دیگه وجود نداره خب پس فروشنده چیو بیاد توضیح بده ؟؟ همش محدود میشه به انتخابه کارخونه در رابطه با نوع آرمیچر که چند اسب توان داشته باشه و چقدر برق مصرف کنه با توجه اینکه ماشین اقتصادیه یا اسپورت؟
اگه اینده به همین شکل پیش بره و همه برقی بشن دیگه هیچ توجیه عقلانی وجود نخواهد داشت که ادم به فراری و لامبورگینی (لامبو هم اینو خوب فهمیده برای همین نمیخاد از درون سوز و 12 سیلندر دست بکشه) و رولزرویس و بنتلی و حتی خوده تسلا پول بده چرا ؟؟وقتی تمام ماشین ها از لحاض فنی از یک تکنولوژی (آرمیچر) استفاده میکنن در نتیجه حس راندن همشون مشابه هم خواهد بود و در بخش فنی همه در یک سطح خواهند بود چه از لحاظ دوام چه از لحاظ پرفورمنس … به همین دلیل وقتی برقی همه گیر بشه و مانعی به اسم دانش مهندسی خودرو از بین بره صدرصد میتونم بگم چینی ها میشن سلطان صنعت خودروسازی دنیا به همون شکلی که صنعت گوشی هوشمند رو تسخیر کردن یعنی کیفیت جهانی در کنار قیمت بسیار رقابتی و بعضا ارزانتر یعنی بیشتر از پولی که دادی آش بهت دادن در مقابل شرکتهای کشورهای دیگه
MehdiTurbo
۹ آبان ۱۴۰۰چقدر اون قسمت بخش پارکبنگ دستچین درونسوز دوست داشتم خوش به حال اونایی که تو این دوره بودند و پارکینگشون دستچینی از چندین برند بود
به نظرم دوران طلایی خوروهای درونسوزم همین دو دهه اخیر بود که هم طراحی و امکانات و تکنولوژی کنار یه موتور درونسوز بود
خوش به حال اونایی که تو این دوره پارکینگاشون پر برندای مختلف بوده
هر چند یه درصد کمی از مردم دنیاند و تو ایران که اصلا دسترسی به اون خودروها نبود مثل امریکایی های قلدر و لامبورگینی و فراری و …
R@m!n
۹ آبان ۱۴۰۰چقدر قشنگ گفتی ارسلان جان متاسفانه ما ماشین دوست ها دیگه باید کم کم بارمونو بزاریم رو کولمون بریم. تا چند سال دیگه چیزی بنام صنعت خودروسازی وجود نخواهد داشت و خلاصه میشه تو یه اتاقک با چند تا باتری.
ارسلان
۹ آبان ۱۴۰۰MehdiTurbo
باعثه افتخاره که همه ی ما در این سایت یا هر جایی نظری می نویسیم یا صحبتی که میکنیم و بقیه میخونن یا میشنون ازش حس خوبی بگیرن بجای نوشتن جملات نفرت انگیز ایشاله که همینطور باشه منم از جملات شما حس خوبی گرفتم شاید به این دلیل که اتفاق نظر داریم آرزوی موفقیت برات دارم و شک نکن اگه بخوایی و مصمم باشی به خواسته هات میرسی
R@m!n
مخلص آقا رامین
من خودم به شخصه به آینده خیلی امیدوارم درسته که درونسوز یه روزی جاشو به دیگری میده ولی قانونه بازار اینه که میگه بازار براساس علایق همه ی مردم رفتار میکنه نه براساس قانون !! یعنی بازار تک بعدی نیست به تمام موقعیت های مکانی ای خواهد رفت که درخواستی در اونجا وجود داشته باشه که در ازای اجابت اون درخواست بتونه سرمایه جذب کنه و خودشو غنی تر کنه سرمایه شبیه به تنه ی درخته اول متمرکزه و بصورت موازی به سمت بالا میره و بعد که یکم قد کشید تنه ی درخت تقسیم میشه به شاخه ها که هر شاخه در نهایت به یک موقعیت مکانی در اطراف درخته میره الکتریکی سازی فعلی زوری بوده نه یک روند طبیعی ما نمیتونیم درخت رو مجاب کنیم تمام شاخه ها رو به یه سمت بفرسته چون درخت میخواد تمام نوره اطرافش رو جذب کنه برای غنی تر کردن خودش از انرژی خورشید توی دنیا در هر بیزنسی مسلما علایق متنوع هست و بازار و سرمایه هم بین علایق تقسیم میشن و مثله شاخه های درخت به سمته درخواستها گسترش پیدا میکنن یکی از این شاخه ها هم میتونن الکتریکی ها باشن ولی قطعا بازار دنیای خودرو درهای جدیدی هم خواهد گشود تا بتونه درخواست ماشین بازا رو هم اجابت کنه و جذابیت خودش رو حفظ خواهد کرد به همون شکلی که از دنیای خودرو میشناختیم فقط یکم زمان نیازه تا درختی بدون برگ زمستان رو پشت سر بزاره و در بهار دوباره پر بار و سبز بشه الان ما توی همون زمستونه هستیم .. متاسفانه اولای زمستون هم هس
R@m!n
۹ آبان ۱۴۰۰لامصب خیلیم سرده ولی با اینکه آنچنان خوش بین نیستم از ته دل آرزو می کنم مثله حرفات دنیای خودرو جذاب بمونه.
MC20
۹ آبان ۱۴۰۰ارسلان جان عالی گفتی . . . مثل همیشه . . . ولی درضمن با این متن زیبا حال مارو هم گرفتی . . . ولی به شخصه امیدوارم به زودی تلاش های ایتالیایی ها برای دور زدن قانون منع فروش درون سوز های سوپر اسپرت به نتیجه برسه . . . اگه یه وقت نرسید هم نوابغ سرزمین چکمه با ایجاد صدای کامپیوتری برای دور موتور و دیگر ترفند ها باز هم تمایزشون رو به دنیا نشون خواهند داد . . . درست مثل روز اول ورودشون به دنیای خودرو سازی . . . این بار هم کیلومتر 0 می کنند و با ورود به دنیای ساخت سوپراسپرت های برقی لذت سواری اسپرت رو با پارامتر های شبیه سازی شده برای دنیا به ارمغان می یارن . . .فقط امیدوارم با کمک عنصری به نام نبوغ این لگ بین شبیه سازی و واقعیت رو کم و در نهایت به 0 برسونن . . .
ارسلان
۹ آبان ۱۴۰۰MC20
لطف داری داداش گل
شک نکن فناوری های جدید غیر از آرمیچر ظهور خواهند کرد و هیجانی که ماشین بازا میشناسن رو دوباره به صنعت خودرو برمیگردونن با آلودگی صفر مطلق نه اینکه جای دود رو عوض کنن از اگزوز ماشین به دودکش نیروگاه برق / حالا آلودگی تولید و دفع باتری بماند
در مورد درون سوزها هم به شخصه فکر میکنم چیزی شبیه به اسب خواهند شد ینی قدیما همه اسب داشتن پولدارا ماشین الان همه ماشین دارن پولدارا اسب و بساط مسابقات اسب دوانی و این حرفا چرا اینو میگم ؟؟ چونکه اولا صنعت نفت و انجین احتراق داخلی به زور قانون فقط از خودروها حذف خواهند شد ولی همچنان هواپیمای جت انجین های دیزل 12 سیلندر تانک ها قطارهای باری دیزل و موتور دیزلی کشتی های کانتینربر و باری با پیستونهای غول آسا و مصرف وحشتناک گازوییل شون و همینطور نیروگاه های سوخت فسیلی بدلیل ارزان و پر بازده بودن همچنان از سوخت فسیلی استفاده خواهند کرد جدای از گاز طبیعی یعنی نفت خام وقتی رفت پالایشگاه درحالی که خروجی میشه پلاستیک و قیر و مالچ و گازوییل و بقیه مشتقات نفتی و غیره باز یه طرف ماجرا هم بنزین خواهد بود و این بنزین یه جا مصرف میشه که من به نظرم جدای مصارف صنعتی یا نظامی مصرف شخصیش میتونه همون راندن درونسوزا برای قشر ثروتمند باشه اگه روزی درونسوز کلا جمع بشه البته شایدم اینطور نشه بلاخره هر چی نباشه کسی از آینده خبر نداره ولی صحبت من صرفا احتمالات هس
MC20
۹ آبان ۱۴۰۰موافقم داداش احتمال زیاد همون مثال اسبی که زدی میشه …
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۹ آبان ۱۴۰۰کاملا درسته ، این تکنولوژی شرکتا نیست که قدرت رو تعیین پیکنه بلکه انتخابشونه
حامد قدسی
۱۰ آبان ۱۴۰۰چقدر ساده انگارانه حرف می زنید…
پیچیدگی تکنولوژی اتفاقا بیشتر شده که باعث میشه نتونن خیلی خوب توضیحش بدن نمایندگی ها و احتیاج به بازآموزی و یادگرفتن مفاهیم جدید دارن. بله تکنولوژی خودرو برقی قطعات مکانیکی کمتری داره و ولیبه معنی این نیست که چیزی برای متمایز کردنشون از همگدیگه وجود نداشته باشه.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۹ آبان ۱۴۰۰هنوز زیرساخت ها کامل آماده نیست ولی این همه تبلیغات….