طی سالهای اخیر، زمانی که یک بیامو جدید معرفی میشود، سیلی از انتقادات به طراحی آنها در اینترنت و فضای مجازی به راه میافتد که اکثر این انتقادات به جلوپنجرهٔ بزرگ محصولات جدید این شرکت آلمانی اشاره دارند. حال اما موضوع جدیدی برای انتقاد از طراحیهای بیامو به وجود آمده که آن چراغهای جلوی دوقسمتی است یعنی چیزی که پیشنمایش آن سال گذشته در کانسپت XM ارائه شد و سپس طرح نهایی آن را در فیسلیفت X7 و نسل جدید سری ۷ دیدیم؛ اما چرا بیامو تصمیم گرفته از این نوع طراحی استفاده کند؟ چرا درحالیکه M3 جلوپنجرهٔ بسیار بزرگی دارد اما روی دماغهٔ سری ۳ جلوپنجرهٔ کوچکی دیده میشود؟
مدیر طراحی بیامو «دوماگوج دوکک» در مصاحبه با کار مگزین پاسخ این سؤالات را داده است. به گفتهٔ وی، دوسوم خریداران بیامو زیبایی ظریف و هماهنگ میخواهند و به همین دلیل این شرکت در طراحی مدلهای پرفروشی مثل سری ۳ و سری ۵ محافظهکارانه عمل میکند. ازاینرو، تصاویر جاسوسی از فیسلیفت سری ۳ و نسل بعدی سری ۵ نشان از عدم تغییرات ظاهری بزرگ در این خودروها دارند. بااینحال، به گفتهٔ دوکک، آن یکسوم باقیمانده دوست دارند از دیگران متمایز باشند و به همین دلیل سری ۴ و سری ۷ جدید برای پاسخگویی به نیاز آنها طراحی شدهاند. وی دراینباره گفته است:
در گذشته، سری ۴ فقط یک سری ۳ اسپرت بود اما این خریداران متفاوت هستند. آنها خودروی غیرمعمولتری میخواهند و حاضرند برای این خواسته هزینهٔ بیشتری بپردازند
مدیر طراحی گروه بیامو «آدریان ون هویدانک» نیز بر این اظهارات صحه گذاشته و گفته است:
من فکر نمیکنم طراحی خوب باید دوقطبی شود (یعنی نظرات موافق و مخالفی داشته باشد) اما فکر میکنم مفهوم زیبایی میتواند دوقطبی شود. این به خریدار بازمیگردد و اگر یک نوع از خریداران به دنبال خودرویی زیبا و ماندگار باشند اما آن را طراحی میکنیم؛ اما خریدارانی هم وجود دارند که به دنبال چیزی مثل X6 هستند که مطمئناً ایجاد دوقطبی میکند. یا از آن متنفرید و یا آن را دوست دارید. این رویکرد برای سری ۳ یا سری ۵ کار نمیکند زیرا آنها فروش بیشتری دارند
اما طراحیهای جدید بیامو چه زشت باشند و چه زیبا، اعداد دروغ نمیگویند. این شرکت با فروش ۲,۲۱۳,۷۹۵ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ بهترین سال خود را سپری کرده است. زمانی که بحران کمبود چیپ و شیوع بیماری کرونا را هم در نظر بگیریم، این موفقیت چشمگیرتر میشود. بیامو با این فروش، مرسدس بنز با ۲,۰۹۳,۴۷۶ دستگاه و آئودی با ۱,۶۸۰,۵۱۲ دستگاه را پشت سر گذاشته است که این یعنی رویکرد طراحی باواریاییها در بازار کار میکند.
محمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱کلا داداش خراب کردید توجیه نکن
shirko
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اقای ون هویدانگ رو راست بگین بازار ما برای چینی ها ست دیگه چرا چرندیات می بافی، هر چند فامیلتم شبیه اوناست ، در کل گند زدی نفوذی بریتانیا .
ADAK
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا بچه مچه حرف میزنی !
بابا یه شرکت فرا بین المللیه
مگه میشه 1 نفر تصمیم گیرنده باشه که نفوذی باشه و این حرفا …
من کاری با خوب بودن یا بد بودن این طراحی های اخیر بی ام و ندارم ؛ فقط چیزی که هست این تصمیمات ماحصل یه تیم قوی و گروهی گرفته شده
علی الخصوص با روحیات آلمانها و آنالایز بازار و رفتارهای رقبا کم به نظر میرسه اشتباه کنن. هر چند غیر ممکن نیست !
محمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی گروه بیامو «آدریان ون هویدانک» نیز بر این اظهارات صحه گذاشته و گفته است:
من فکر نمیکنم طراحی خوب باید دوقطبی شود (یعنی نظرات موافق و مخالفی داشته باشد) اما فکر میکنم مفهوم زیبایی میتواند دوقطبی شود.
وقتى خودت کار خودت رو تایید میکنى و میگى طراحى خوب پس یعنى توجهى به انتقاد ندارى.یعنى نظر بقیه برات مهم نیست.
و نکته دیگه اینکه معمولا وقتى یه لباس یا آرایش مو یا حتى نوع غذا توسط چند نفر استفاده میشه و با آب و تاب از اون صحبت میکنن یه عده دیگه هم فقط براى اینکه بهشون برچسب به روز زده بشه دنباله رو اون سبک لباس پوشیدن یا آرایش مو و … میرن. و چه بسا اصلا نمیتونن با اون جریان ارتباط برقرار کنن و راحت باشن.
باور بفرمایید اون یک سومى که میرن دنبال طراحى رادیکالى محصولات خودروسازان درصد زیادشون میخوان برچسب به روز بودن رو داشته بشن.
محمد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱متاسفانه این آمار فروش گول زننده باعث شده که این ها باورشون بشه محصولاتشون قشنگه ولی نکته ای که بهش فکر نمیکنن اینه که خیلی از این خریداران برای امکانات bmw اون رو می خرن نه طراحیش، مثلا خود من اگر در یک کشور اروپایی زندگی می کردم مسلما این سری هفت جدید جزو گزینه های اصلیم برای خرید بود اون هم فقط به خاطر طراحی داخلی و امکاناتش و گرنه طراحی خارجیش که حال بهم زنه ولی متاسفانه طراح ها و مدیر های bmw تفاوت این دو مورد رو درک نمی کنن و حاضر به قبول کردنش نیستن
سپهر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱والا طراحی بیرونیشم فوق العادس و بهترین سری هفت تاریخه منتها المانی ها اینقد طراحیشون خوب و ماندگاره و روح شخصیت داره که وقتی اتاق جدید میاد دل کندن از اتاق قبلی هم واقعا سخته و نیاز به زمان هست که عادت کنیم به طراحی جدید
AMANTE
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱حرف شما دو نفر درست اما اون یک سوم افرادی که دنبال ماشین متفاوت هستن، شاید نمیخوان ماشینشون اینقدر ناهماهنگ باشه ( نگفتم زشت ).
در ضمن شما الان اون یک سوم رو یه خورده زیاد حساب کردی چون الان سری ۲، ام ۴ و ام ۳، سری ۴، i4، سری ۷، i7، ایکس ۷، ix و بزرودی X8 از این سبک طراحی جدیدتون استفاده میکنن و این به نظرم بیشتر از یک سوم هست.
یه خورده به اون دو سوم هم رحم کنید و چند تا BMW با طراحی عالی بسازید.
ممد ژانگولر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱هنوزم پای حرفم هستم این ماشین شاهکاریه تو برقیا
هم از داخل و خارج زیباست هم از نظر آپشنها فوق العاده خاص و پیشرو
محمدهادی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱منم باهات کاملا موافقم
البته ماهیت کلی این سبک طراحی بی ام و،پتانسیل تفاوت شدید آراء رو بدنبال داره که بنده جزو کاملا موافقاشم
چون یه بی ام و کاملا مدرن و طراحی پیچیده رو بوجود میاره و این برای کسی مثل من خوشاینده
Moein
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱همه این انتقاداتی که ما میکنیم بر فرض درست بودن،اما آمار فروششون تو دنیا چیز دیگه ای میگه
حتما سلیقه مردم اینطوری میپسنده که اینطور بنز رو هم پشت سر گذاشت تو فروش
هر چند که من خودم هر چی عاشق داخل سری هفت جدید شدم،همزمان از ظاهرش اصلا خوشم نیومد
NAVID۰۰۹۸
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱آمار فروش میگه سلیقهها چینیطور شده که وضع چنین شده !
محمدهادی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱آقا نوید ینی میگی بنز و آئودی اصلا توی چین نفروختن و برای این بازار برنامه ریزی جدی نکردن
و فقط بی ام و به اونجا توجه داشته؟
چون همین چندوقت پیش بود که پدال یه تیتری رفت بالا که توش میگفت بی ام و امسال توی بازار امریکا با شتاب کمی بالاتر از بنز درحال پشت سر گذاشتن تعداد خودروی فروخته شدست
آئودی هم که از همون اول پشت سر بی ام و قرار داره
کیانوش
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱البته این امار فروش مطعلق به گدوه بی ام و هستش یعنی امار مینی و رولزرویس هم حساب کردن اما بنز فقط امار برند خودش رو جداگونه حساب کرده
سعeد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱سوسک هم به بچش میگه قربون دست و پای بلوری ات برم
مهدی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱دو قطبی چی . طراحی بی ام بسیار افتضاح شده
یه مقدار از تولیدات جدید لوکس چینیها یاد بگیرید انصافا دارن عالی کار میکنن
Saeed
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱Bmwدیگه شکله bmw نداره
سپهر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱امثال شما تا پارسال انتقاد میکردین طراحی ب ام و تکراری شده الان میگی شبیه ب ام و نیست،اتفاقا مشخصه های اصالت ب ام و رو کاملا هنرمندانه و هوشمندانه تو طراحی به کار گرفتن
amirhosein23
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱درست گفتی
Farzad
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱یه پیام دارم برای دوماگوج دوکک و آدریان ون هویدانک عزیز ، … 🙂
Carlover
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱شما دفاع نکنین کی دفاع کنه!
بهنام
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱یکی به این احمق بگه متمایز بودن لزوماً زشت بودن نیست. کی گفته که سری چهار با اون دماغه ی مزخرف و خط پنجره ی بی هویت ، اوورهنگ مسخره و …. متمایز هست و خریداران مشتاق چنین چیزی هستند ؟ یه آدم چقدر میتونه کله شق و خودرای باشه ؟
Jdm باز
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱درسته اون یک سوم خاص بودن رو دوست دارن، ولی ایا ناهماهنگی رو کسی دوست داره؟ناموزون بودن رو کسی دوست داره؟ نا متناسب بودن رو کسی دوست داره؟؟؟
شاید این طراحی ها در اولش فروش بالایی داشته باشن، اما یکبار مصرف هستن و چند سال بعد دیگه اون خاص بودن و جذابیت رو نداره
شما الان به یه m3 2014 نگاه کن ، بعد ۸ سال هنوزم جذابه ولی این طراحی های جدید بی ام و ماندگار نیس…
Mad.z.Max
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱دیگه وقتی «دوماگوج دوکک» بشه مدیر ارشد طراحی، از این بیشترم نمیشه انتظار داشت!
دوماگوج دوکک آخه؟ :))
amir
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱کارت درسته بیمر و اعداد هم دروغ نمیگن و بنز و ائودی رو کشیدن پایین هنر میخواد و ادم یه ام سری رنگ خاکستری مات داشته باشه دیگه چی میخواد و اقعا عکساش هم میخکوب کنندست
محمدهادی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ایول
net
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱چراغ زیر چراغ باریک جلو سری ۷ جدید و x7 جدید با جلوپنجره بزرگ خیلی فاجعه زشت هست
ماکان
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام . به سلیقه شخصی خودم برند بی ام و هرکدام از مدل هایش را به هر شکلی هم که طراحی کند ، من همه آنها را به صورت کمتر و بیشتر دوست دارم . خیلی ببخشید هرکسی هم که از عقیده و سلیقه من خوشش نمیاد ، باید بگم که اصلاً برام مهم نیست .
GMA
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه :)))
پیام
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا دیگه اینقد حرص نخورین کاریه که شده حالا شاید اعتراض ما طرفدارای ایرانی به گوششون رسید واسه بازار ایران یه فیس لیفت بهتر دادن بیرون به اسم IRAN Edition
محمدهادی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱😂😂😂👏
حامد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی از طراحان صنعتی انقدر پشت میز طراحی میشینن که از بعضی واقعیت ها دور میشن
ایشون باید بدونه این کلاس خودرویی ۸۰ درصد مشتریاشون در واقع برای به رخ کشیدن و پز این ماشینو میخرن.وقتی که اکثریت جامعه سری ۷ جدید رو یه ماشین نه چندان جالب از نظر طراحی بدونه قطعا مشتریاش ازش دور میشن
مثلا مرسدس اس کلاس ممکنه از این سری ۷ از نظر تکنولوژی کمتر باشه ولی یه ماشینی هست که همه عاشقشن و به چشم همه زیبا و با ابهت هست. چیزی که تو سری ۷ جدید اصلا نیست.
GMA
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱S کلاس از سری ۷ تو تکنولوژی کمتره؟!:))
در دنیایی واقعی مقایسه شدن که بشه این حرفو زد؟!
بعید میدونم در حد مرسدس باشه ولی باید صبر کرد و دید
مردیم از خوشی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱این طراحی به نظرم خیلی زیباست ولی نه برای شرکتی با اصالت bmw
اگه این طراحی برای یک خودرو کره ای بود یا چینی جای تحسین داشت ولی به نظرم در حد bmw نیست مخصوصا که چراغ دو قسمتی را کره ای ها باب کردند و چراغ نازک را چینی ها
رامتین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱باز بنظرم این جلوپنجره بزرگ روی سری4 قابل تحمل هست. چون این خودرو بشکل کوپه هست و ارتفاع کمی داره و اگه پلاک هم روش نصب نشه و کاملا هم مشکی بشه میشه گفت اوکیه. اما طراحی سری7 نابوده از نظرمن. با این طراحی میخواد با S کلاس بجنگه؟ حس میکنم بی ام و میخواست یکم سری7 را شبیه رولزرویس کنه…
Alan.r
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی M3 وM4 بد نبود ولی سری هفت دیگه فاجعه است از BMW انتظار بیشتری داشتم
amirhosein23
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱دیگه بی ام وه ها تکراری شده بود و خوبه که تعقیر کرده ولی سلیقهای هست
Sina10
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱فروش مشخص نمیکنه چقدر یه طراحی موفق بوده
کلی عامل در فروش هستن
اینکه چیز واضحیه
پدرام
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱پس خودش هم اذعان داره که دو سوم از خریداران دنبال طراحی ظریف و هماهنگ هستند تا اینجا هم مساله ای نیست m3 و m4 هم تا حدی قابل قبول طراحی هاشون اما این سری7 واقعا قسمت جلوش چه جذابیتی برای مصرف کننده داره بیشتر شبیه هیوندای و ماشین چینی شده
پارسا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱خدا وکیلی ام ۳ جدید خوشکله ، طراحی داخلی جدیدشون هم خوبه , ولی امان از این سری ۷ه عین سمند فضایی شده
شهر نشین
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی خاصشون یه چیزی شبیه ماشینای چینی یا آستین مترو است ولی مارک بی ام وی داره.بعضیا حس دورافتاده بودن و خاکی بودن آستین مینی یا ماشینای چینی رو دوست دارن و حالا بی ام وی همچین طراحی ای رو تو سطح جهانی اراءه میده و علاقه مندان میخرن.
پیام
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱تا وقتی ماشین رو از نزدیک ندیده باشیم باید در موردش نظر ندیم .چون من سری ۸ رو از رو عکس هاش زیبا نمیدونستم و قضاوت بیجا میکردم تا وقتی که سه سال پیش تو استانبول دیدم نظرم به کلی عوض شد .باید ماشین رو از نزدیک دید و لمس کرد و بعدش قضاوت کرد.