بی ام وطراحی

بحران طراحی در بی ام و، دوره گذار به قیمت قربانی کردن هویت برند

ب‌ام‌و برای حرکت به سمت الکتریکی‌سازی، گام در مسیر طراحی اشتباهی گذاشته که هویت این برند اصیل آلمانی را قربانی کرده است.

در ب‌ام‌و اتفاقی بشدت ناراحت‌کننده در حال وقوع است. این برند از مدل‌های زیبایی مثل سری ۳ نسل G20، سری ۵ نسل G30 و X5 نسل G05 به یک زبان طراحی جدید موقتی رسیده است که در نسل جدید سری ۵ و X3 می‌بینیم. این خودروها وظیفه دارند چشم‌ها را برای دیدن مدل‌های نئو کلاس که از سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد آماده کنند. این منجر به سردرگمی ب‌ام‌و شده است که بی‌هدف فقط خودروهایی با ظاهری متفاوت طراحی می‌کند.

چه اتفاقی برای هویت برند افتاد؟ نمی‌توان در طول شش یا هفت سال از سه زبان طراحی کاملاً متفاوت استفاده کرد و چنین چیزی در صنعت خودروسازی بی‌سابقه است. خودروسازان معمولاً حداقل هر شش سال یک بار زبان طراحی خود را تغییر می‌دهند اما از زمانی که ایلان ماسک تسلا را به باارزش‌ترین خودروساز جهان تبدیل کرد، شرکت‌های رقیب مثل ب‌ام‌و و مرسدس با دستپاچگی تلاش کردند موفقیت این خودروساز آمریکایی را تکرار کنند. این منجر به ساخت طیف گسترده‌ای از خودروهای الکتریکی عجیب توسط آلمانی‌ها شد.

بدین منظور، ب‌ام‌و قصد ایجاد تحول بزرگی در طراحی خودروهای خود دارد و هیچ بازگشتی از این مسیر وجود نخواهد داشت. این شرکت قبلاً کانسپت‌های ویژن نئو کلاس و نئو کلاس X را معرفی کرده و صراحتاً گفته است که خودروهای تولیدی آیندهٔ باواریا شبیه این کانسپت‌ها خواهند بود؛ بنابراین، بهتر است به این طراحی‌ها عادت کنید زیرا ب‌ام‌و قصد دارد خود را با تسلا همگام کند اما مشکل اینجا است که باواریایی‌ها این کار را به قیمت قربانی کردن هویت خود انجام می‌دهند. در این رابطه جالب است گفته‌های معاون مهندسی خودروهای مرسدس در مورد طراحی‌های آیندهٔ شرکتش را مرور کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مرسدس قصد دارد از طراحی عجیب و قطره‌ای شکل مدل‌های EQ خود فاصله بگیرد یا نه گفته است:

ما این نظر را داریم و این نظر را جدی می‌گیریم. با نگاهی به زبان طراحی کانسپت CLA، می‌توانید ببینید که شاهد پذیرش این موضوع بوده‌ایم

برای یادآوری، کانسپت CLA ظاهری معمولی‌تر از سدان‌هایی مثل EQE و EQS دارد. وی اساساً می‌گوید خودروهای آینده‌ای که برای آیرودینامیک و شعاع حرکتی بهینه طراحی می‌شوند در راه هستند و مرسدس می‌خواهد برای تمام محصولات خود، چه الکتریکی و چه درون‌سوز، یک زبان طراحی مشترک را اعمال کند یعنی برخلاف چیزی که باعث شکست زیربرند EQ شد.

مرسدس باید این کار را انجام می‌داد زیرا مردم خودروی زیبایی می‌خواهند که الکتریکی باشد نه یک خودروی الکتریکی که ظاهر خوبی نداشته باشد فقط به این دلیل که تیم طراحی به ۰.۰۱ Cd ضریب درگ کمتر برای افزایش برد و بهبود آیرودینامیک نیاز داشته است. باید مرسدس را تحسین کرد که این موضوع را فهمید اما متأسفانه به نظر می‌رسد برای ب‌ام‌و خیلی دیر شده باشد. آن‌ها زبان طراحی‌ای را برای خودروهای نئو کلاس خود انتخاب کرده‌اند که عجیب و آینده‌نگر به نظر می‌رسد. همچنین تاکنون مصاحبه‌های متعددی از طراحان ب‌ام‌و دیده‌ایم که نتوانسته‌اند توجیه مناسبی برای انتخاب این مسیر طراحی ارائه کنند و توضیحات آن‌ها همیشه سطحی بوده است.

در حال حاضر در سبد محصولات ب‌ام‌و یک زبان طراحی برای سری ۷ داریم، یک زبان طراحی کاملاً متفاوت برای نسل جدید سری ۵ و X3 داریم، XM شبیه هیچ خودروی دیگری در سبد محصولات کنونی ب‌ام‌و نیست و به‌زودی نسل جدید سری ۳ را بر اساس کانسپت ویژن نئو کلاس خواهیم داشت که بازهم با طراحی کاملاً متفاوتی ارائه می‌شود؛ اما در آینده چه اتفاقی برای طراحی‌های ب‌ام‌و خواهد افتاد؟ پاسخ این سؤال مشخص نیست. قطعاً همهٔ ما نهایتاً به ظاهر نسل بعدی خودروهای این شرکت عادت خواهیم کرد اما شرکتی که برای چندین دهه هویتش با عنوان «ماشین نهایی رانندگی» شناخته می‌شد نباید چنین باشد.

متأسفانه ب‌ام‌و راه را اشتباه رفته و همهٔ این‌ها تقصیر ایلان ماسک است. البته کسانی که تأیید نهایی را برای گام گذاشتن در این مسیر جدید داده‌اند نیز قطعاً در بحران طراحی کنونی ب‌ام‌و نقش پررنگی دارند. خبر خوب اینکه اگر وقتی خودروهای جدید ب‌ام‌و به بازار عرضه شدند فروش مناسبی را تجربه نکنند، سهامداران بر سر همین افراد فریاد خواهند زد و این زمانی است که تغییرات عمده‌ای رخ خواهد داد. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً روابط عمومی ب‌ام‌و بیانیه‌ای صادر خواهد کرد و اظهار خواهد داشت که شرکت قصد دارد به هویت قدیمی خود بازگردد. این همان کاری است که مرسدس هم‌اکنون در حال انجام آن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD-R1988

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1684 ديدگاه)

    بی هویتی بیشتر از این؟
    بعدش کدوم آیرودینامیک؟
    نیسان آبی از نئو کلاس ها آیرودینامیک تره
    مرسدس اومد زیبایی رو فدای آیرودینامیک کرد . بی ام و چی؟
    گند زد چون تسلا خیر سرش تونسته خیلی با طراحی رادیکال رشد کنه
    خودشونم دلیلی برای این طراحی ها ندارن !
    اگه این روند ادامه پیدا کنه بی ام و خیلی خیلی شدید افت می‌کنه
    و اگر کار به نئو کلاس بکشه و بی ام و دست بردار نباشه ، بی ام و نابود میشه
    خودضونم

    موافقم 13
    مخالفم 10
    1. 😐

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      این حجم از گند زدن به کمپانی بی ام و ، عادی نیست
      کار ، کاره دعانویسه . بنظرم کمپانیای رقیب دعا نویس خوب استخدام کردن طلسم کردن بیمرو .هیچ علت منطقی دیگه ای پیدا نمیشه 😐

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. froG-driVer

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (384 ديدگاه)

        اگه بخوایم منصفانه قضاوت کنیم،بی ام و هیچوقت قرار نیست به اون ابهت و بزرگی و جلال و شکوه قبلی اش برسه.این کنار.ولی الان تو شرایط الان اگه بخوایم بین بد و بدتر انتخاب کنیم بهتره منطقی فکر کنیم و محصولات جدید رو انتخاب کنیم.بنظرم xmو7series جدیدبهتر از بقیه ان البته به نظر من.

        موافقم 4
        مخالفم 9
        1. Taha Ayoobi

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2241 ديدگاه)

          حاجی سری 7 و ایکس ام بدترینا شونن.

          موافقم 3
          مخالفم 3
    2. شهروند ایرانی

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      مشکلشون دقیقا این که همه چیز عوض کردن بجز اون جلو پنجره کلیوی بقول خودشون که دست طراح بسته مجبور یه دماغ خوک جلوی همه ماشینا بزارن اما مرسدس این مشکل نداره فقط لوگو خودشو داره بس فقط بوگاتی و بی او دبلیو این مشکل دارن

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. JaMsHiD-R1988

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1684 ديدگاه)

    خودشونم میدونن این طراحی ها هیچ آینده ای نداره ! فقط انگار مشکل اعصاب و روان دارن
    انشاالله تمامی طراحای در حال حاضر بی ام و اخراج بشن . به بدترین شکل ممکن . با لگد پرتشون کنن بیرون

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4490 ديدگاه)

      انشالله دالگشون هم پرت کنن بیرون چون اعصاب من رو هم خورد کردن

      موافقم 10
      مخالفم 0
    2. MehdiTurbo

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2049 ديدگاه)

      ولی اینجور نیست جمشید جان
      داستان اینه دنیای خودرو و دنیای جهان قرار کاملا تغییر کنه
      زندگی ها خیلی رباتیک میشه و خیلی شغلا از داخل منزل و با عینک مجازی انجام خواهد شد
      داستان خودرو هم اینه دستورش از بالا میاد و فقط بی ام و نیست داستان کل خودروسازی هان نمیدونم این فیلمای علمی تخیلی اینده نگرانه را دیدی تا حالا دیدی توش خودرو ها چه شکلی اند همه چیز پیشرفته است ولی بی روح
      بی ام و بنز و یه سری خودروسازا حالا تسلا فقط پیشتاز شدند و خودرو ها همگی اون شکلی خواهند شد نه خیلی زود ولی به مرور این روند بی ام و … هم برای تغییر ذهنیت مردم حتی اگه ببینی طراحیاشونم خیلی شبیه تون فیلماست یه چیزی بین دنیایی که داشتیم و اون فیلماس و به مرور کاملا خودرو و ماهیتیش تغییر خواهد کرد
      واسه همین میگم لذت اسب الان خیلی بیشتر و ای کاش میشد حداقل تو شهر با اسب رفت اینو اونور

      موافقم 2
      مخالفم 8
      1. MehdiTurbo

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2049 ديدگاه)

        البته اینم بستگی به این داره که مردم تحت سلطه اون سبک قرار بگیرند یا نه مثل عینک مجازی و …
        که متاسفانه با اتفاقی که با همستر افتاد مرد به خاطر پول هر کاری میکنند ولی اگه روند برگرده این اتفاق نخواهد افتاد
        اگه بیافته داستان فقط بی ام و نیست

        موافقم 3
        مخالفم 2
  3. KAIZEN

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3625 ديدگاه)

    تقصیر ایلان ماسک نیست
    اون راه خودشو داره میره
    اینا نمیتونن راه خودشونو پیدا کنن
    از قبل ضعف داشتن، ولی یه تکانه از بیرون لازم بود که ضعفشون رو بیاد
    اون تکانه ممکنه ایلان ماسک بوده باشه یا هرچیز دیگه ای
    ولی منبع مشکل تو خودشونه و پاسخش هم همونجاست
    یه کتابی هست بنام استراتژی اقیانوس آبی، استراتژی اقیانوس سرخ.
    پیشنهاد میدم حتما بخونین

    موافقم 16
    مخالفم 1
  4. Mr wrong

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (101 ديدگاه)

    این نوار مشکی دور جلو پنجره سری ۵ چی میگه؟
    انگار با نوارچسپ خواستن درز دورش رو بگیرن
    یا اون قسمت های مزخرف مشکی رنگ سپر میخوان چیو نشون بدن؟

    موافقم 13
    مخالفم 0
  5. javad-bmw

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    من عاشق بِ ام وِ هستم و از اسم اکانتم معلومه.
    اما نباید با تعصب نظر داد ، واقعا هویت این برند در حال از بین رفتن هست.
    حتی اگه یه بِ ام وِ ، مارکش هم روش نباشه راحت میشد تشخیصش داد ، اما الان ببینید ماشیناش چه شکلی شدن.
    کاش مدیرانش منتظر این نمیموندن که براشون خریدار پیدا نشه ، که بعدش بخوان دنبال راه حل باشن ، البته شاید هم مشتری پیدا کنن که اون وقت دیگه باید گریه کنیم.

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. امیرعلی

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (32 ديدگاه)

      دقیقا.
      اگر هم مشتری هاشون بیشتر شده باشه احتمالا دلیلش طراحی نیست.
      مطمعنا افراد خیلی کمی طراحی های جدید رو به قبلی ها ترجیح میدن که اونا هم بچه های جوگیر هستن و چیزی از زیبایی نمیدونن.

      موافقم 8
      مخالفم 0
  6. 😐

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    (٫متأسفانه ب‌ام‌و راه را اشتباه رفته و همهٔ این‌ها تقصیر ایلان ماسک است))
    من وظیفه اخلاقی خودم میدونم که ازین به بعد فحش خواستم بدم ، به ایلون ملعون بدم 🫡
    ممنون که منو از سردرگمی دراوردید . خیلی دنبال عاملش میگشتم

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4490 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/BMW-2-1.jpg
      بنظر من دنبال دالگ عاملش بگرد
      این چه طراحی کرده چطوری تونسته اینو طراحی کنه اصلا این ماشین نیست اینو باید برد تو بازی های جی تی ای ترکوند
      نه اینکه تو واقعیت بیاری بفروشی به مردم بدبخت

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. new reventon

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      اتفاقا جلو پنجره بزرگ آشی بود که لکسوس برا بی ام و درست کرد. اونم این زمان که همه جلو پنجره ها دارن محو میشن

      موافقم 1
      مخالفم 10
    3. FY

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (290 ديدگاه)

      چرا انقدر دنبال تنش و دعوایی؟ …… بی ام و هر روز داره طراحیش بدتر میشه …… دیگه این آخریه که افتضاحه ….. کاش باز بتونه به اون طراحی های افسانه ای بر گرده…🤔

      موافقم 8
      مخالفم 2
  7. Mr wrong

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (101 ديدگاه)

    از المانی جماعت بعیده اینهمه هول شدن و دستپاچه گی .رسما خودشونو خراب کردن از ترس
    نمیدونم چرا

    موافقم 12
    مخالفم 0
  8. SMS

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (112 ديدگاه)

    کمکم دارن شبیه ماشینای چینی میشن

    موافقم 8
    مخالفم 3
  9. بهنام

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    تمام نکته های این مقاله چیزهایی هستن که همین کاربران پدال در چند سال گذشته راجع به طراحی های بی هویت ب ام و گفته اند و قطعاً در جای جای جهان علاقه مندان به این برند أصیل هم همین نکته ها و نگرانی ها رو داشته و به گوش ب ام و رسانده اند . تعجب از اینکه آنها به این راه در پیش گرفته مصمم هستن و ظاهراً دغدغه ی طرفداران ارزشی برای آنها ندارد .
    یک نکته بنده سری هفت جدید که چند وقتی در کشور حضور داره رو از نزدیک دیدم و خبر بد اینکه این ماشین با این زبان طراحی حتی از نگاه نزدیک هم زشت و ناهمگون هست . پس اون قضیه که باید ماشین رو از نزدیک ببینیم تا پی به زیبایی طراحی ببریم کنسله .

    موافقم 10
    مخالفم 0
  10. سبحان

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (293 ديدگاه)

    من طراحی های مینیمال تسلا رو به صد تا کج و کوله بیریخت بی هویت المانی مثل بی ام و ها و مرسدس های الان ترجیح میدم
    عکس اخر نگاه کنید انقدر خط و خطوط داره انگاری صورت اکبر خفتگیر با 100 تا جای چاقو هستش

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Sina_carshow

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (97 ديدگاه)

      جز اینکه بی ریخت هستن بسیار گرونم هستن
      فکر کن قیمت الان eqs هستش ۶۵۰ هزار درهم با ۲۹۰ اسب بخار الکتریکی! بنز عزیزم بیا پایین کدوم آدم عاقلی میاد به اون آشغالت که شتاب داره نه رنج داره نه کیفیت ساخت بنز رو داره پول میده وقتی از خود بنز s500 با ۴۳۰ اسب هستش که همه جوره بهتره
      بی ام و اینقدر حقیر شده که مدل i4 میان با بی وای دی سیل مقایسه میکنن یوتوبرا بعد میگن بی وای دی سیل بهتره با نصف قیمت که واقعا هم هست ( تجربه شخصی ) تسلا مدل ۳ که هیچی از روش رد میشه اون حسابش جداس
      تو محدوده قیمتی i4 تو همین بی ام و سری ۳ و ۵ هستن حتی میتونی یه m3 کم کار تمیز با یه موتور خوش صدا و خفن بگیری
      همینه که هیچی تو سطح شهر دیده نمیشه آ

      موافقم 8
      مخالفم 1
  11. bahrami1370

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام خدمت همگی دوستان و سردبیر محترم

    گاها چیزهای ترند میشن و مد میشن و عده‌ی زیادی چشم بسته از اون حمایت می کنند و بدون فکر کردن فقط و فقط در آن جهت گام بر می دارند و یا فکر می کنند .

    جدیدا در دنیای طرفداران ماشین در ایران مد شده که به طراحی های ب ام و گیر میدن . به حدی این مد شده که حتی افراد با تجربه‌ای مثل سردبیر نشریه پدال هم گیر این مد افتاده و در پست معرفی ب ام و X3 جدید در چند روز پیش یک نظر غیر تخصصی و بسیار احساسی را بیان نمودند .

    چند نکته لازم است که خدمتتون عرض کنم :

    1.دنیا رو به جلو است نه رو به عقب … کسانی که منتظرند ب ام و هنوز مثل دهه 90 طراحی کنه و چراغ چهار دایره‌ای بسازه باید بگم که متاسفانه دهه 90 تمام شد و الان 2024 است.

    2. سند برای اینکه ب ام و بسیار موفق عمل کرده است حتی در بخش طراحی این است که درچند سال گذشته رهبر فروش در بخش لاکچری بازاربوده و مرسدس و آئودی با فاصله عقب افتاده اند . قضیه تسلا هم کاملا جداست.

    3. کدام یک از شما تا حالا یک سری 7 جدید 2024 یا XM رو از نزدیک دیده ؟
    با اجازه‌تون من به خاطر سفرهای خارج از کشورم بارها و بارها دیدم و سوار شدم و حتی در نمایشگاه ها غرفه ب ام و و بنز را با هم دیده‌ام .

    چه باور کنید چه نه ! طراحی های جدید بسیار چشمگیر ، زیبا و عالی هستد . در حدی وقتی سری 7 را با اس کلاس مقایسه می کنید ( به صورت حضوری نه عکس و ویدیو ) متوجه میشید که ب ام و تقریبا 10 سال جلو افتاده است .

    پس لطفاً از جو خارج بشید و واقعیت ها در بازار و فروش و تعداد طرفدار و سود شرکت ببینید …

    یه جمله مشهور است که میگه در مورد طراحی ماشین زمانی قضاوت کنید که آن را ببینید .

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. JaMsHiD-R1988

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1684 ديدگاه)

      آشغال آشغاله . این ماشینایی هم که میبینیم آشغاله
      کسی هم دنبال چهار چراغ گرد نیست !
      ما یه ماشین با جلو پنجره متناسب با بدنه و یه چراغ که داخلش با طراحی مناسب نشون از وجود دو چراغ رو بده نیاز داریم
      نه یه زنبور چاقو کش که مثل کامیکازه ها رفتن حمله کنن
      حالا شما میگی دنیا اینو قبول کرده فقط مردم ما قبول نکردن ، بهتره به شما بگم که همون XM بیریخت هفده هزار دلار سرش تخفیف گذاشتن تا به فروش برسه ! تمام این ها هم به سرنوشت XM دچار میشن

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. Amirsh

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      باهاتون کاملا موافقم
      خیلی از جهت گیری ها درست نیستن
      من خودم شخصا با طراحی نووکلاس خیلی حال میکنم . اگه نسخه تولیدیش هم به ظرافت کانسپتش باشه خیلی نو آورانس

      موافقم 2
      مخالفم 8
    3. Blue

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (372 ديدگاه)

      سری ۷ تو تهران هست و از نزدیک دیدیم بی ریختیشو!!

      موافقم 7
      مخالفم 1
    4. ! i M α η δ υ α R

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1935 ديدگاه)

      بهرامی عزیز اگر بیمرهای جدید رو از نزدیک دیدی و خاک بر سر شدن زیبایی شناسی رو در این محصولات تشخیص ندادی باید بگم ، یا متعصبی یا جوگیر شدی …

      پس لطفاً خودت از جو خارج شو …

      پست رو هم نخوندی عزیزم …

      بنز با اون بنز بودنش داره دور می زنه و از وسط این راه بن بست بر می گرده ، بیمر هم امروز نه اما فردا یا پس فردا دور خواهد زد …

      بیمر با تمام ” اهن و تلپش” یک دهم بنز در دنیا نه سرمایه و نه زیرساخت و نه اهمیت داره …

      اینها همه تقصیر اون ماسک آفریقایی تباره که یه مشت بچه سال رو دنبال خودش داره به ناکجا آباد می بره …

      دیگه تحمل ادا اطوارهای احمقانه نسل Z در دنیا حال بهم زن شده

      موافقم 9
      مخالفم 7
    5. سهیل

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کاملا قبول دارم. جو ایران بخاطر بسته بودنش بسیار از زبان طراحی روز دنیا عقبه. تا جایی که یه سری پراید سوار شدن متخصص زیبایی شناسی ماشینها.
      شما هر وقت پولت به بی ام و رسید نخرش برو بنز بخر.
      فقط فروش بیشتر نشوندهنده این هست که اون طراحی موفق بوده یا نه. نمیگم طراحی عالی شده ولی سبک جدیدی رو ایجاد کرده.
      مردم ایران هم بشدت سنتی و محدود هستن. هنوز که هنوزه فکر میکنن بنز لوکس ترین و پرفروش ترین ماشین دنیاست. بدون شک اگر یه بی ام و جدید رو از نزدیک ببینن عاشق طراحی و پرستیژش میشن.
      واقعا تا کی باید این نظرات سطحی و کودکانه رو تو پدال بخونیم

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. عارف رضاییان

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (140 ديدگاه)

        البته که مازراتی لوکس ترینه حتی لوکس تر از بنز و بیمر

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. Taha Ayoobi

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2241 ديدگاه)

          عارف جان مازراتی سبکش جداست جسارتا.

          موافقم 2
          مخالفم 0
    6. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2241 ديدگاه)

      بهرام درست میگی، کامل با حرف هات موافقم.

      ولی طراحی هارو بعضی هارو بد خراب کرده بی ام و.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    7. Michael

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شما حتی اگه خارج هم زندگی کنی باز نه ملاک میشه نه این توجیه منطقی برای بقیه اس
      اول اینکه باید بگم احتمالا شما تخصصی تو طراحی و فهم طراحی و زیبایی شناسی ندارید و زبان طراحی مخصوص خودرو های با اصالت متعلق به کشوراشونو نمیشناسین وگرنه همچین حرفی نمیزدین و از جو خودتون خارج میشدین
      حتی خود خارجیاش که طرافدار مرسدس و بی ام وِ هستن با این طراحی های شخماتیک کاملا مخالفن و هر بار که با هر کدومشون صحبت میکنم میگن طراحی های زشت و بی هویت از دو کمپانی بزرگ و بنام با ریشه اصلات و هویت طولانی که صنعت خودروسازی زمانی دگرگون و متحول کردن!!!
      به عنوان کسی که کارش طراحی هست به خصوص تو مورد خودرو، با قاطعیت میگم بی ام و از زمانی که جلو پنجرش رو تغییر داد پا به مرخرف شدن طراحی هاش گذاشت!
      جلو پنجره ماشینای با اصالت مهم ترین هویتشونه یا باید طبق همون تغیر زبان کل طراحی بدنه خودرو تغییر بدن یا باید همون چند سال یبار به صورت جزئی پیکربندی ماشین رو عوض کنن
      مثلا بنتلی و رولز هنوز که هنوز تونسته هویت طراحی خودشو حفظ کنه درسته همین رولز دست بی ام وِ هست اما اگه سختگیری انگلیسی ها درمورد یکی از با اصالت ترین ماشیناشون نبود، این هم به گند کشیده میشد!
      مورد دوم: خودرو ها دارن از نظر قدرت موتور افت میکنن و هر روز دارن قدرت موتور کمتر پرفورمنس کمتر و بجاش تبلت های مانیتورینگ بیشتر برای سرگرمی های مسخره عرضه میکنن تا حوصلمون از رانندگی کسل کننده با این ماشین کنترلی شارژی های مسخره سر نره
      تقریبا همه خودروسازی ها دچار این بحران ایلان ماسک شدن حتی جنرال موتورز و کمپانی هاش اما حداقل اونا از یه زبان طراحی خاص خودشون دارن پیروی میکنن موضوع اینکه بی ام وِ چنان گند زده که اصلا نمیشه تحمل کرد طراحیاشو
      بعدشم واقعا ربطی نداره آدم یه ماشینو طراحیشو از نزدیک ببینه یا از تو عکس مثلا، من اصلا کاری با حرف اون طراح عزیزی که این شعر قشنگ سروده ندارم اما آدم عقل و قدرت بینایی و ادراک داره پس میتونه تشخصی بده و بفهمه سمفونی طراحی و زیباشناسی و پیکربندی چیه…
      و موضوعی که اشاره کردین شما درمورد فروش، بی ام و فروشش اتفاقا از مرسدس بنز هم کمتر بوده تو این چندین سال اگر به آمار فروش رسمیش دقت کنید، قیمتای الکی فضایی و قدرت کمتر که مرسدس هم دست کمی نداره البته اما یکم مدیر تخیلیش داره سر عقل میاد ظاهرا!
      خیلی مقاله سردبیر پدال رو در رابطه با این موضوع رو دوست داشتم
      زد کاملا تو هدف
      ایلان ماسک گند و تِری که تو مسیر صنعت خودروسازی زد رو هیچ کمپانی و شخصی نمیتونست بزنه بخصوص فاجعه ای که تو صنعت خودروسازی از دو غول کمپانی خودروسازی دیدیم!
      بعد از اونجایی که درمورد آلمانی ها شناخت کوچیکی دارم میدونم که اینا از بعد جنگ جهانی(که شستوشو مغزی دادنشون)«وارد مسائل تاریخی سیاسی نمیخوام بشم» اصالت و هویت تاریخ خودشونو حاضرن بفروشن که همینم سر ماشیناشون متاسفانه در حال وقوعه!!!

      موافقم 1
      مخالفم 2
  12. BlackWing

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    بی‌ام‌و جزو معدود برندهاییه که ناسزا گفتن بهش طول عمر آدم رو افزایش میده

    رسماً دارن سطل آشغال تولید میکنن

    موافقم 12
    مخالفم 4
  13. bahrami1370

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    و آقای اشتری خطاب حرفم به شماست .
    اگر نمی تونید بی طرف باشید لطفاً رسانه دست نگیرید .

    جهت گیری کاملا مغرضانه پدال در مورد ب ام و مشهود و علنی است .

    به عکس همین مقاله توجه کنید که نوشته Just buy a Mercedes همین جمله کافیه که سطح پدال رو بسیار پایین بکشد .

    اهل فن متوجه صحبتم هستند .

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. امیر دهقان

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (704 ديدگاه)

      منبع مطلب سایت autoevolution هست و تصویر هم از همین سایت گرفته شده
      https://www.autoevolution.com/news/bmw-designers-have-lost-their-minds-and-were-all-just-along-for-the-ride-235609.html

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. JaMsHiD-R1988

      ۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1684 ديدگاه)

      استاد یه دقیقه تعصب این آشغالا رو نکش به قرآن دلیلی نیست تا موقعی که آئودی هست این سطل زباله هارو خرید

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2241 ديدگاه)

      بهرام کاریست که شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. ارسلان

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (502 ديدگاه)

    یاده ولوو افتادم که وقتی خودروسازی داشت به سمت تونل باد و ایرودینامیک کردن خودروها میرفت میگفت ما نمیزاریم باد ماشین های ما رو طراحی کنه و به طراحی ماشینهای معکب مستطیلی به سبک لادا و فیات های 1960 ادامه داد تا ورشکست شد و بعدشم چینی ها خریدنش
    احتمالا در اینده بی ام و هم چینی بشه البته نه به این زودیا چون بیمر هر چقدر هم ضرر بده از اونور با فروش رولزرویس و مینی ضررش رو جبران میکنه

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2241 ديدگاه)

      چه جالب داستان ولوو رو نمیدونستم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. KAIZEN

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3625 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/bmw-1er-2024-4-2-767×431.jpg
    سمی ترین محصول اخیر BMW
    اصلا رگ و ریشه BMW تو این ماشین میبینین؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. abbas

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (270 ديدگاه)

      این که رسما ی نسخه کیا شده دیگ

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. آرین

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (430 ديدگاه)

      من یاد برلیانس سری 200 می افتم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. R@min

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    این بی هویتی در طراحی صرفا در ظاهر کلی نیست بلکه در المان های شاخص طراحی هم نمود داره !!

    شاید جالب ترین نمونه نسل ۸ کوروت باشه، اوایل گفتن این ماشین بی هویت شده و به میراث طراحی اجدادش پشت کرده اما با نگاهی جزئی تر چندین اشاره و ادای احترام واضح به گذشته محصول و برندش مشهوده، از فرم چهار چراغ مستطیلی، استفاده از خود آرم کوروت در طراحی که شبیه حرف Y هست و در چهار نسل اخیر استفاده شده و چندین ایستراگ در داخل کابین از محصولات قدیمی کوروت و جی ام. برای طرفدار این برند این جزییات کاملا به چشم میاد اما در محصولات بیمر به تمام این ها پشت شده یا بشدت کمرنگ شده به قیمت تفاوت زودگذر !!

    امیدوارم از خر شیطون بیان پایین.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  17. amirboss

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    نکته اینجاست برندی مثل بی ام و که از زبان طراحی پخته و کاملی استفاده میکرد یه باره تصمیم به یه تغییر بنیادی گرفت.
    حالا سیاست بی ام و تو این تصمیم چی بوده فعلا باعث شده دید مردم نسبت به این برندتغییر کنه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  18. MjM

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    در آینده ازین دوران به عنوان دوران افول طراحی بی ام و یاد خواهد شد

    موافقم 6
    مخالفم 2
  19. همایون

    ۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    به نظرم x3 زیباترین طرح رو تو همه نسلهاش داره چرا میگید زشته؟کدوم نسلش ازین نسل زیباتر بوده؟

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2241 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/bmw/manhart-bmw-x3-m/

      خوشگل یعنی این

      موافقم 1
      مخالفم 0
  20. علی جردن

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1487 ديدگاه)

    بی‌ام‌و هیچ وقت اشتباه نکرده

    موافقم 2
    مخالفم 7
    1. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2241 ديدگاه)

      هر چیزی اولین بار داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. Dun Dun

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    فقیه زاده می‌گفت کمپانی از مردم نظر سنجی کرده مردم دلشون میخواست بی ام دبلیو تو طراحی نماد یا آرم کمپانی و با ابهت نشون بده
    این و گفت
    بعد گفت مردم خوششون نیومد و خود مردم هم نمی‌دونم چی خوان
    در خواست ابهت مردم اینا بشکل عجیبی تفسیر کردن گفتن جلو پنجره رو هر چی بزرگتر کنیم ابهت می‌ره بالاتر و خوشگل میشه ماشین

    موافقم 5
    مخالفم 0
  22. مرغ سحر

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بنده یک ساله دو دو تا چهار تا میکنم و کلی نقشه هنوز نتونستم یک دستگاه تارا این گل سرسبد محصولات ایران خودرو بگیرم بعد ملت دارن طراحی بی ام و را به چالش میکشن
    اگر در مورد طراحی تارا و اطلس G بحث میکردیم به فهم نزدیک تر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهرزاد

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    در اوج باید تغییر کرد
    این همون چیزى هست که همه ى برند هاى بزرگ مى دونن که بزرگ مى مونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. اشکان

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    مشکل اینجاس که بی ام و هول و دستپاچه شده میخواد از بقیه رقیب هاش مثل تسلا عقب نمونه و به خودش اجازه میده هر چیزی که تو ذهن مریض طراح های بی ام و اومد رو پیاده کنه و بسازه ،
    یه خودرو ساز نباید طراحی خودروهاشو خیلی تهاجمی انجام بده ، الان مثلاً بنز یا تسلا رو نگاه کنید ، اگر یه کمپانی واقعا کمپانی باشه باید در نهایت زیبایی یه خودرو آیرودینامیکی رو طراحی کنه ، بی ام و داره از چین تقلید می‌کنه مثل بی ام و سری ۷ حالا خودتون فکر کنید که چی رو تقلید کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Taha Ayoobi

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2241 ديدگاه)

    من یه سوال دارم

    مگه خودشون نمیبینن چی طراحی کردن؟
    یعنی الان خودشون راضی ان از اینا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. M power

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    من فقط نمیدونم چجوری جزو ده شرکت برتر دنیا شده
    والبته در خودرو سومین شرکت بزرگ و پرفروش دنیاست

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا