بی ام و

بی‌ام‌و E30، آلمانی چهل‌ساله‌ای که هنوز می‌تواند به خودروهای مدرن آموزش دهد

ب‌ام‌و E30 به‌عنوان دومین نسل سری ۳ برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و بنابراین امسال چهل‌ساله می‌شود. این سالگرد به‌راحتی می‌تواند تحت‌الشعاع جشن‌های پنجاه‌سالگی بخش ب‌ام‌و M قرار بگیرد و فراموش شود اما E30 هم خودرویی شایستهٔ قدردانی است. این خودرو که تا سال ۱۹۹۴ تولید شد، طولانی‌ترین دورهٔ تولید در تاریخ سری ۳ را داشت، افسانه‌هایی مثل M3 را متولد کرد و هنوز هم می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای طراحان خودرو داشته باشد.

ظاهر ساده، سنتی و شیک

در دههٔ ۸۰ میلادی طراحی‌های آئرودینامیک به‌طور گسترده‌ای در صنعت خودروسازی متداول شدند اما ب‌ام‌و بر این موج سوار نشد و برای طراحی سری ۳ نسل E30، صرفاً به به‌روزرسانی ظریف و محافظه‌کارانه‌ای روی همان نسل قبلی E21 اکتفا کرد و در ادامه نیز تغییر چندانی روی آن اعمال نکرد تا جایی که در طول دوازده سال تولید نسل E30، بزرگ‌ترین تغییر ظاهری آن جایگزینی سپرهای کرومی با پلاستیکی بود. همین پیروی نکردن ب‌ام‌و از سبک طراحی آن سال‌ها یکی از دلایل تمایز E30 بوده و باعث شده امروزه هنوز هم جذاب و تازه به نظر برسد.

ابعاد جمع‌وجور، دید عالی

E30 با استانداردهای امروزی خودروی بسیار کوچکی محسوب می‌شود تا جایی که حتی از یک کوپهٔ مدرن سری ۲ هم کوچک‌تر است. همچنین در این خودرو از هکتارها شیشه استفاده شده که این یعنی می‌تواند به‌راحتی از بین ترافیک‌های متراکم شهری و همین‌طور باریک‌ترین راه‌های روستایی عبور کند. البته مطمئناً وقتی در مورد ایمنی و امتیاز در آزمون‌های یورو انکپ نگرانی نداشته باشید، کوچک ساختن یک خودرو آسان خواهد بود اما ایدهٔ یک خودروی رانندهٔ جمع‌وجور که دید رو به بیرون بسیار خوبی داشته باشد به این سادگی‌ها قابل‌اجرا نیست.

آمپرهای واضح، ارگونومی عالی

یکی دیگر از قسمت‌های E30 که هنوز هم تازه احساس می‌شود داشبورد است. این مثل یک اثر هنری به نظر می‌رسد. بیایید با آمپرهای بسیار بزرگ و واضح شروع کنیم که حتی برای افراد کم‌بینا هم قابل‌تشخیص هستند. کنسول میانی به سمت راننده متمایل است تا مشخص شود در داخل خودرو رئیس کیست اما نه آن‌قدر که سرنشین جلو کاملاً منزوی شود. چیدمان سادهٔ کنترل‌های دوار و کشویی نیز باعث می‌شود برای تغییر آهنگ یا دما نیازی به برداشتن چشم از جاده نباشد. نمایشگرهای لمسی یاد بگیرید.

البته E30 مشکلاتی هم داشت که در مقایسه با خودروهای مدرن آن را به ماشین وحشتناکی تبدیل می‌کنند. فرمان بشدت کند، فضای پای نامناسب عقب، شکل احمقانهٔ لبهٔ صندوق بار در نسخهٔ استیشن و هندلینگ خطرناک در آب‌وهوای زمستانی ازجملهٔ این مشکلات هستند اما بااین‌وجود، ب‌ام‌و E30 هنوز هم خودرویی خواستنی است.

همچنین لازم به ذکر است که سری ۳ کنونی به خودرویی بسیار بزرگ‌تر تبدیل شده است و به همین دلیل، حال و هوای E30 را بیشتر می‌توان در سری ۲ کنونی احساس کرد یعنی کوپه‌ای که سریع‌تر و ایمن‌تر از هر E30 است ولی هنوز هم برای لذت بردن از رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ، خودروی کوچکی احساس می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ashkan

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    E30های کاستومایز شده یکی از زیباترین چیزایی هست که یه چشم میتونه توی دنیا ببینه …..

    موافقم 55
    مخالفم 3
  2. aMiRsHaYaN

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    قدیم چقدر بهتر بود

    موافقم 52
    مخالفم 10
    1. M

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (122 ديدگاه)

      ۴۰سال دیگر این حرف هارا درمورد جنسیس گرانبها خواهند زد.

      موافقم 10
      مخالفم 88
      1. TML BN

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1059 ديدگاه)

        چقد نمکی تو…¹⁰⁰⁰

        موافقم 44
        مخالفم 3
      2. aMiRsHaYaN

        ۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (458 ديدگاه)

        آفرین به تو 👏
        همینجوری ادامه بده
        به زودی موفق میشی

        موافقم 32
      3. Shahriar

        ۱۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        باشه حتما ولی اینجوری میگی جرعت داری با جنسیس کوپه esp رو خانوش کن تا اینه فرفره دور خودت به چرخی

  3. Hadi

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    E30 افسانه ای که قدیمی نمیشه…
    هر چی ازش میگذره ارزشش بیشتر میشه…
    معرکس

    موافقم 52
    مخالفم 5
  4. فورد

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (891 ديدگاه)

    یکی از خواستنی ترین ها به نظرم یکی از زیبا ترین طراحی بی ام و

    موافقم 42
    مخالفم 2
  5. مهردادکمال

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2004 ديدگاه)

    والله از نسل جدید بنظرم قشنگتره درسته قدیمی به نظر میاد اما مثل موسیقی دهه هفتاد و هشتاد میلادی با روح ادم بازی میکنه

    موافقم 28
    مخالفم 9
    1. هیچکس

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (165 ديدگاه)

      والله که اینطوری نیست

      موافقم 3
      مخالفم 5
  6. سید علیرضا

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (237 ديدگاه)

    ماشین قدیمی کلاسیک فقط بنز کپل

    موافقم 13
    مخالفم 30
    1. TML BN

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      E230 یا بنز کپل واقعه خودرو عالی و دوست داشتنی ولی رقیب این خودرو نیست و رقیب این خودرو 190E هست بیشتر

      موافقم 34
      مخالفم 3
    2. محمدرضا

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1075 ديدگاه)

      فقط اتاق تانک با موتور ۱۲سیلندر

      موافقم 14
      مخالفم 5
  7. Asa

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    دوستارم ندارم هیچ وقت پشت بی ام و های جدید بشینم تا وقتی حتی یکدونه E30 ,E36 , e46 تو دنیا وجود داره .
    سادگی ، زیبایی و ظرافت این ماشینو‌ نگاه کنین ،ادم دوست داره عاشقش بشه .

    موافقم 17
    مخالفم 7
  8. TML BN

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    E30 واقعا اسطوره بی تکراره و خودرویی خیلی عالی واسه همه جا و واقعا این ماشین خیلی ارزشمند و خیلی جا بهتر از رقیب اصلیش یعنی 190E ظاهر شده و فقط قوی ترین نسخه 190E یعنی EVO II میتونست با M3 در بیوفته ولی من خودم طراحی 190E رو بیشتر دوست چون بالاخره بنز فنم😂😂 ولی این خودرو هم واقعا در زمان خودش و حتی الان خودرو همه چی تمومی بود

    موافقم 21
    مخالفم 1
  9. حامد

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    #برای_حسرت_ماشین_معمولی

    موافقم 23
    مخالفم 4
  10. حمزه آجرلو

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    بی ام و سری سه ، بعد فیس لیفت ، عالی شده ، واقعا حرف نداره ، فقط با تغییر گرافیک چراغ چقدر !!! ، خوب شده !!!! خیلی دوستش دارم .

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. امین

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (661 ديدگاه)

      سپر جلو . و چراغ های جلو کامل تغییر کرده. فقط گرافیک نیست

  11. بی خیال اسم

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    هرچیزی فقط قدیمیش…

    موافقم 11
    مخالفم 3
  12. ❤BMW❤

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    سلطان خودروساز ها = بی‌ام‌و 🥲💔

    موافقم 17
    مخالفم 7
  13. محمدرحمتی

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ۶۳۵ تولید شده تو همون سالهای ب ام و هم اسطوره ای بود برا خودش که جد سری ۶ محسوب میشه واقعا طراحی بی نظیری داشت

  14. بی وطن

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (132 ديدگاه)

    سادگی.اصالت.زیبایی.مثل اب روان.مثل E30
    هنوزم وقتی تو خیابون میبینمش محوش میشم و دیگه حتی i8 هم کنارش باشه به چشمم نمیاد..‌.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. وی

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (376 ديدگاه)

    عزیزان به نظرتون خرید یه بی ام و ای 36 باز سازی شده به عنوان ماشین شهر و قیمت 400 تا 500 کار درستیه؟ چه چالش هایی میتونه داشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا