این وانت کوچک، ساده و جالبی است که توسط یک شرکت آلمانی طراحی شد، در یونان تولید شد و به کشورهای مختلف صادر شد.
بخش موتورسیکلت بامو که با نام بامو موتوراد شناخته میشود، در موزهٔ خود در کارولینای جنوبی، به مناسبت گرامیداشت صد سال تولید موتورسیکلت، نمایشگاه ویژهای را برگزار کرده است. در این نمایشگاه، ۵۳ وسیلهٔ نقلیهٔ مختلف به نمایش درآمدهاند که در بین آنها، چیز بسیار عجیبی دیده میشود. این یک وانت ساده و کوچک متعلق به دههٔ ۶۰ است. چرا باید در نمایشگاهی که به موتورسیکلت اختصاص دارد چنین خودرویی حضور داشته باشد؟ پاسخ این سؤال داستان جالبی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.
وانت داستان ما فارمبیل نام دارد و ساخت سال ۱۹۶۵ است. این وانت توسط شرکت تراکتورسازی آلمانی فاهر در دههٔ ۵۰ طراحی شد. تولید فارمبیل در سال ۱۹۶۲ در یونان توسط یک شرکت یونانی بنام فارکو آغاز شد. یک سال بعد، کرایسلر این شرکت و کارخانهٔ آن را خرید اما همچنان تا سال ۱۹۶۶ به تولید فارمبیل ادامه داد. این وانت کوچک به پیشرانهٔ ۷۰۰ سیسی دو سیلندر تخت موتورسیکلت بامو مجهز شده بود که در عقب نصب شده و ۳۲ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به همین دلیل، در جلوی وانت نشان بامو دیده میشد و ازاینرو، فارمبیل در نمایشگاه بامو موتوراد به نمایش درآمده است.
پیشرانهٔ هوا خنک بامو بسیار جانسخت بود و نگهداری آسانی داشت که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفاده در این وانت ساده تبدیل میکرد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس چهار سرعته به چرخهای عقب منتقل میشد. فارمبیل ۳,۳۵۰ میلیمتر طول، ۱,۵۹۵ میلیمتر عرض و ۱,۵۵۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۱,۷۶۰ میلیمتر است که یعنی حتی از فیات ۵۰۰ امروزی هم کوچکتر است. این وانت همچنین با وزن تنها ۵۸۴ کیلوگرم، بسیار سبک است. ظرفیت بار فارمبیل ۶۰۰ کیلوگرم است و نهایت سرعت آن به ۷۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
هرچند فارمبیل در یونان تولید میشد اما عجیب اینکه نتوانست مجوز عرضه در بازار این کشور را دریافت کند و به همین دلیل، تولیدات کارخانه به کشورهای مختلف در سراسر جهان صادر میشد. این وانت برای بازار فرانسه به پیشرانهٔ سیتروئن 2CV مجهز شد و نمونههای مخصوص ارتش انگلستان هم از پیشرانهٔ هیلمن استفاده میکردند. مجموعاً تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه از این وانت جالب ساخته شد که در حال حاضر فقط حدود ۱۰۰ دستگاه آنها باقیمانده که بیشترشان در دست کلکسیونرها هستند.
NAVID۰۰۹۸
۸ آذر ۱۴۰۲شتر گاو پلنگ به رسم شکل 😂 !
amir
۸ آذر ۱۴۰۲حالم بد شد این دیگه چه سمیه
NAVID۰۰۹۸
۸ آذر ۱۴۰۲چرا به من ریپلای میزنی !
میدونی این کار افراد بیشخصیتِ !
آقا اجازه ، پدال میشه دعواشون کنید ، خیلی بیتربیتن آخه ، مرسی ، اَه !
amir
۸ آذر ۱۴۰۲چون حسم به فارمبیل مثل حسم نسبت به کامنتای نویده
محمد
۸ آذر ۱۴۰۲شکل و کارایی ماشین شبیه شخصیت و محتوا های کامنت کاربر navid0098 هستش ، سم و بی محتوا
۰۰۹۸سامورایی
۸ آذر ۱۴۰۲خودرو های این شکلی برای کاربری های آسان و دم دستی و ساده و بادوام ساخته می شن و به صورت گسترده استفاده نمی شن.
X
۸ آذر ۱۴۰۲اگر ایرانخودرو میساختش الان فارمبیل پلاس توربو اتوماتیک 6 دنده جوانان EFPارتقاع یافته مجهز به ESC V4 سقف شیشه ای داشبورد206داشتیم
حسین
۸ آذر ۱۴۰۲با پیشرانه هیلمن؟
کدوم نوعش؟
یاد خودرو یونانی پونی با موتور پراید افتادم!
راجب اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل هم مطلب بگذارید.
محسن
۸ آذر ۱۴۰۲پونی که برای هیوندا بود ساخت کره هم بود
𝐀𝐥𝐢
۸ آذر ۱۴۰۲کم کمش براش در میذاشتن
آرش آمریکایی
۸ آذر ۱۴۰۲سه پاچه لایک
فازمبیل دیسلایک
ناشناس
۸ آذر ۱۴۰۲https://www.namco.gr/en/production/farmobil/historical-photos
https://www.namco.gr/en/production/pony/pony%C2%AE-613
Enzo Ferrari 2008
۸ آذر ۱۴۰۲کوچیک سم
amir
۸ آذر ۱۴۰۲دقیقا
Mercedes
۸ آذر ۱۴۰۲پس تنها کشور بدبخت با تاریخ غنی ما نیستیم😂
برادران یونانی سلام
حسین دهمرد
۹ آذر ۱۴۰۲میتونه جایگزین مناسبی برای موتورهای سه چرخه ی باری باشه
دانیال
۹ آذر ۱۴۰۲چقد عزیزه اینوانت😍
ابزارهای ساده و جان سخت و کم دردسر برام خیلی جذابن