بامو در سال ۲۰۰۷ با انتشار پوسترهایی از حیوانات، ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو توسط آئودی و مرسدس را به سخره گرفت!
بامو تعصب عجیبی روی انتقال قدرت دیفرانسیل عقب داشت تا جایی که ساخت خودروی دیفرانسیل جلو را نوعی توهین به مقدسات میدانست! به همین دلیل، باواریاییها برای دههها فقط خودروهای محرک عقب میساختند و به تغییر این رویه حتی فکر هم نمیکردند. این در حالی بود که آئودی اساساً فقط با خودروهای دیفرانسیل جلو به رقابت با مرسدس و بامو برخاسته بود و در دههٔ ۸۰ هم سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو را ارائه کرد.
از سوی دیگر، مرسدس هم برای چندین دهه به ساخت خودروهای دیفرانسیل عقب متعهد ماند و هرچند زمانی که در دههٔ ۶۰ شرکت اتویونیون (مالک آئودی) را در اختیار داشت یک سدان کامپکت دیفرانسیل جلو با کد W118 را توسعه داد اما این خودرو هیچگاه تولید نشد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۹۶ مرسدس اولین خودروی دیفرانسیل جلوی خود را با نام A کلاس معرفی کرد. بااینوجود، بامو هنوز روی خودروهای دیفرانسیل عقب پافشاری میکرد و قصد نداشت پاسخی به رقبای دیفرانسیل جلوی خود از آئودی و مرسدس بدهد.
این موضوع حتی تا جایی پیش رفت که بامو رقبای آلمانی خود را به خاطر ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو مسخره کرد. این داستان مربوط به سال ۲۰۰۷ است یعنی زمانی که نسل اول سری ۱ تازه به بازار آمده بود. بامو هرچند سری ۱ را برای رقابت با هاچبکهای دیفرانسیل جلوی آئودی A3 و مرسدس بنز A کلاس در نظر گرفته بود اما حتی در این هاچبک هم به سنت خود پایبند ماند و سری ۱ را بهصورت دیفرانسیل عقب ساخته بود. این کار باعث خلق یک هاچبک کامپکت دیفرانسیل عقب شد که کاملاً غیرمعمول بود.
بااینحال، بامو معتقد بود کار درست را خودش انجام داده است زیرا در سال ۲۰۰۷ با انتشار پوسترهایی، خودروهای دیفرانسیل جلوی مرسدس و آئودی را به تمسخر گرفت. در این پوسترها، تصویر حیواناتی که با پاهای عقب خود حرکت میکنند شامل اسب، قورباغه و خرگوش، بهگونهای ویراش شده بودند که پاهای محرک آنها به جلو منتقل شده بود. این کار نمای مضحکی به حیوانات مذکور بخشیده بود و بامو زیر پوسترها نوشته بود به همین دلیل است که ما دیفرانسیل جلو نمیسازیم.
بامو سعی کرد همچنان روی عقیدهٔ خود پافشاری کند و حتی نسل دوم سری ۱ هم در سال ۲۰۱۱ با پلتفرم دیفرانسیل عقب معرفی شد اما چند سال بعد، باواریاییها فهمیدند که آئودی و مرسدس کار درست را انجام دادهاند و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو برای برخی خودروها مناسبتر است. به همین دلیل، MPV کوچک سری ۲ اکتیو تورر در سال ۲۰۱۴ بهعنوان اولین محصول دیفرانسیل جلوی بامو معرفی شد. در سال ۲۰۱۹ نیز بامو بازهم کوتاه آمد و نسل سوم سری ۱ را بهصورت دیفرانسیل جلو معرفی کرد. این سنتشکنی بزرگی برای شرکتی بود که چندین دهه فقط خودروهای دیفرانسیل عقب ساخته بود و به مذاق خیلی از طرفداران هم خوش نیامد.
بااینحال، بامو به مسیر خود ادامه داد و شرکتی که زمانی خودروهای دیفرانسیل جلو را مسخره میکرد، امروز چندین مدل مختلف با پلتفرم دیفرانسیل جلو در سبد محصولاتش دارد.
Taha Ayoobi
۲۶ فروردین ۱۴۰۳به نظرم زیاده روی میکرده چون هر نوع محور محرک استفاده خودشو داره.
مثلا دیفرانسیل عقب توی برف و یخ خیلی سخت تر از دیفرانسیل جلو میتونه درست راه بره
A.m.A
۲۶ فروردین ۱۴۰۳نمیدونم چرا یاد مسخره بازیای سامسونگ و نهایتا انجام دادن همون کار افتادم!
𝐀𝐥𝐢
۲۶ فروردین ۱۴۰۳داستان جالبی بود
محمدهادی
۲۷ فروردین ۱۴۰۳بسیار بحث شیرین و جذابیه
ماجرای نزدیک نشدن برندهایی مثل مرسدس بنز و بی ام و به محور محرک جلو
واقعا این موضع گیری از نظر من ۰ذااب و خفنه
انفاقا هاچ بک محور عقب بسیار متمایز و با ارزش تره تا یک هاچ بک داغی که ادعای پرفورمنس داره ولی محور محرکش محور جلوعه
بنظر من فقططط و فقققط باید خودروهای اقتصادی و بسیار کم هزینه ی شهری باید محور جلو باشن
بنظر من حتی تویوتا کمری و هوندا آکورد و مزدا ۶ و فورد فیوژن و کرایسلر 300 هم باید اصالتا محور عقب میبودن
من همیشه از این ماجرا دلخور بودم
Behi
۲۶ فروردین ۱۴۰۳اون موقع این عکسها تو مجلات خودرویی خیلی بازتاب داشت!
18:45
۲۶ فروردین ۱۴۰۳دهنش سرویس🐸😂😂
زیزیگولو
۲۶ فروردین ۱۴۰۳اون عکس آئودی چقدر شبیه پیکان گوجه ای های قدیمی خودمون هستش😂
۲۶ فروردین ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Audi-BMW-Mercedes-6.jpg
به پیکان آرم ایودی زدن 😂😂😂
Hadi
۲۶ فروردین ۱۴۰۳جاده و خیابان برفی، یخ زده، بارانی، گل و لای و شن و ماسه ای با دفرانسیل جلو تایرها خیلی کمتر لیز میخوره به دو علت هم این که معمولا موتور قسمت جلو هست و وزن بیشتری رو تایرهای جلو منتقل میکنه و باعث میشه درگیری تایر و آسفالت بیشتر بشه و کمتر سر بخوره و یک علتش هم فرمان پذیر بودن تایر های جلو و ثابت نبودنش در حین چرخش تایر هاست
تو جاده و خیابون خشک هم دف عقب بهتره چون سیستم فرمان و دیفرانسیل از هم جداین و باعث میشه فرمان پذیری، هندلینگ و لذت رانندگی بیشتر بشه
همچنین حس شتاب و سرعت در حالت دف عقب بیشتر منتقل میشه و ممکنه راننده فکر کنه خیلی ماشین پرشتابی سوار شده حتی اگه صفر تا صدش 16 ثانیه باشه
amirboss
۲۶ فروردین ۱۴۰۳سال ۲۰۰۷ عجب سالی بود
اون سالها یه جورایی خودرو سازی داشت به اوج خودش میرسید و قبل از بحران سال ۲۰۰۸ کلی مدل جدید بخصوص خودروسازهای کره ای به دنیا معرفی کردن که واردات خودرو با ایران هم آزاد شد.
من خودم هنوزم که هنوزه طرفدار سیستم انتقال قدرت RWD هستم و از این تبلیغ بی ام و تو اون سالها خیلی خوشم اومد.
ولی خوب هر Drivetrain مزایا و معایب خودش رو داره که همه میدونن و احتیاج به توضیح نداره.
ولی لذت سواری تو سیستم انتقال قدرت RWD بیشتره و به این دلیله که خودرو های لوکس از این سیستم استفاده میکنن.
علی جردن
۲۷ فروردین ۱۴۰۳از قدرت چین و پیشرفتشون میشه استخدام کردن نادر فقیه زاده نخبه طراحی خودروهای بیامو تو کارخونه های چین گفت که نشان از حرکت اصولی چینی ها برای صنعت خودروسازیشون هست و تو این زمینه برنامه ریزی درستی کردند. ایول چین کبیر
Taha Ayoobi
۲۷ فروردین ۱۴۰۳بله داریم طراحی هاشو میبینم که شبیه یانگ وانگ U9 شده
jalopy
۲۷ فروردین ۱۴۰۳از کره بدبخت کشیدید بیرون حالا نوبت چینه؟
نکنه مقصد بعدی هنده؟ یا روسیه؟
فردا منتظر دویست تا اکانت با اسم های لادا سواران کرج باشید
MOHAMMAD
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مدیرعامل مدیران خودور هستید؟
یا نمایندگی دارید؟
MOHAMMAD
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳به غیر از سری ۱ نسل جدید ،کدوم محصولش دف جلو هست؟
البته سری ۱ هم نسخه ایکس درایو داره
کلا سری۱ نسل جدید انگار یه محصول جداس از بی ام دبلیو حس بی ام و نمیده
طراحیش خیلی شهری و خانوادگی هست تا ریسینگ و اسپرت
BMW
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳با این حساسیت اش بعضی موقع ها باید چیزهای جدید رو امتحان کرد، خوبه که پافشار باشی ولی نه دیگه تا این حد