بی ام و

عینک واقعیت ترکیبی و تِله پارکینگ: دستاوردهای جدید بی ام و در CES 2024

خودروهای بی‌ام‌و با این دو فناوری هم می‌بینند و هم خودشان به‌دنبال جای پارک می‌گردند.

بی‌ام‌و در سال‌های اخیر نشان داده که علاقه زیادی به استفاده از فناوری‌های روز دنیا در خودروهایش دارد. این برند آلمانی در رویداد CES 2024 در لاس‌وگاس از برخی از جدیدترین فناوری‌های خودرویی خود رونمایی کرده است که شامل عینک واقعیت ترکیبی می‌شود. متاسفانه این عینک‌ها آنقدر روی دنیای واقعی تاثیرگذا نیستند که بی‌ام‌و XM را خودرویی زیبا جلوه دهند اما می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای داده‌های سیستم را نمایش دهند.

این محصول تازه که با نام «ایر ۲» رونمایی شده نتیجه همکاری برند باواریایی با مجموعه «ایکس ریل» محسوب می‌شود که برای انجام‌وظیفه خود از یک پنل میکرو LED ساخت سونی استفاده می‌کند. این پنل که به‌شکل یک عینک زیبا درآمده است می‌تواند جهت‌های پیشنهادی و هشدارهای سیستم رهیاب را به‌همراه محتوای سرگرم‌کننده و منوهای مختلف نمایش دهد. بی‌ام‌و در بدنه آن از بلندگو هم استفاده کرده تا درکنار هدایت بصری، راهنمایی صوتی را هم انجام دهد. مهندسان این عینک پا را از آن هم فراتر گذاشته و عینک جدید را به دستیار صوتی آمازون، الکسا، مجهز کرده‌اند.

از نخستین باری که بی‌ام‌و کار روی این دسته فناوری‌ها را آغاز کرد، ۱۶ سال گذشته است. سال پیش هم در همکاری با شرکت مالک و سازنده فیسبوک، متا، روی یک عینک دیگر با نام «کانکت راید» کار می‌کرد. اما همان‌گونه که مسئولانش اقرار کرده‌اند، تولید چنین محصولی کاری دشوار است. بی‌ام‌و می‌گوید که سختی تولید چنین عینکی حفظ ثبات تصویر در دید راننده محسوب می‌شود؛ چون عینک باید بتواند در شرایط رانندگی سخت و چالش‌ برانگیز مانند پیچیدن، رد شدن از روی یک دست‌انداز بزرگ یا شتاب‌گیری هم تصویر خود را به‌طور صحیح روی فضای اطراف بیاندازد. به همین دلیل است که برای به ثمر رسیدن این فناوری باید چندین سال صبر می‌کردیم.

بی‌ام‌و از همکاری با متا و ایکس‌ریل راه و روش قراردادن نمایشگر روی شیشه یا HUD در برابر چشمان راننده را به‌خوبی آموخته است. «پیتر لرنت»، مسئول بخش فناوری‌ها و اختراعات بی‌ام‌و، می‌گوید:

به لطف همکاری‌های تحقیقاتی اخیر با «متا ریالیتی لب» و «ایکس ریل»، در آماده و یکپارچه‌سازی دستگاه XR خارجی در تجربه راننده محصولاتمان پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم. ما از پرچمداربودن در این حوزه خوشحالیم و آماده‌ایم به متشتریانمان تجربه نفس‌گیر XR را در آینده ارائه کنیم.

بی‌ام‌و امید دارد با گذر زمان و کاهش هزینه سخت‌افزار عینکش را مقرون‌به‌صرفه کند. این برند آلمانی به‌جز کار روی عینک‌های واقعیت ترکیبی روی فناوری پارک از راه دور خود نیز سرمایه‌گذاری کرده است؛ فناوری که با نام «پارک پیشخدمتی از راه دور» شناخته می‌شود. البته ممکن است این نام تصور یک انسان را در ذهن ایجاد کند که درحال پارک کردن خودروی بی‌ام‌و پشت کامپیوترش باشد. شاید عجیب باشد که بدانید این تصور نادرست نیست.

بی‌ام‌و برای توسعه سیستم پارک از راه دور با برند «والنو»، تامین‌کننده چندجانبه صنعت خودرو، همکاری کرده تا با کمک مهندسان آن بتواند به تصمیم‌گیری سیستم هوشمند خود کمک کند. در مکان‌های شلوغ احتمال گیج‌شدن سیستم‌های خودران وجود دارد پس بی‌ام‌و باید برای این سناریوها هم آماده باشد. بنابراین و برخلاف روند کاری فناوری پارک خودکار که با فشردن یک دکمه عملیات پارک را به‌شکلی محدود برای راننده انجام می‌دهد، سیستم تازه بی‌ام‌و به یک اپراتور در نقطه‌ای دوردرست اجازه می‌دهد تا عملیات پارک را برای راننده انجام دهد؛ بی‌ام‌و نام این اپراتور را تله‌اپراتور گذاشته است.

هر دو برند بی‌ام‌و و والنو معتقدند که این سیستم روشی برای دستیابی به نسل بعدی راه‌حل‌های خودران L4 به شمار می‌رود. به این ترتیب راننده از خودرو خارج می‌شود اما خودرو به‌دنبال جای پارک می‌گردد. در پروژه اخیر بی‌ام‌و، تله‌اپراتور این کار را انجام خواهد داد.

در ادامه این برند باواریایی به مشتریان کنونی خود نوید امکان تماشای محتوای ویدئویی بیشتری را داد که همه‌وهمه از طریق نرم‌افزار «ویدئو اپ» سیستم‌عامل بی‌ام‌و دردسترس قرار گرفته‌اند. نظر شما درباره فناوری تازه بی‌ام‌و چیست؟ آیا احتمال دارد سیستم واقعیت ترکیبی به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر خودرو تبدیل شود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. احسان سعیدی

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    والنو یا والئو؟؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. BMW

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    کیکه با واگعی؟..🥲😁

    موافقم 2
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا