بی ام و

بی ام و M4 GT3، هیولای جدید پیست برای رقابت در مسابقات IMSA

ب‌ام‌و M4 GT3 قیمتی برابر ۵۳۰ هزار دلار دارد. اگر خریدار قصد تهیه بسته کامپتیشن را هم داشته باشد، باید ۵۵ هزار دلار ناقابل بیشتر بپردازد. این خودرو یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای گروه «ب‌ام‌و موتوراسپرت» از لحاظ مهندسی است. خریداران می‌توانند از آن در کلاس‌های GT Daytona و GT Daytona pro در مسابقات قهرمانی IMSA WeatherTech استفاده کنند.

برای کسانی که با این مسابقات آشنایی ندارند باید یگوییم که کلاس GT Pro تنها مخصوص رانندگان حرفه‌ای است که دارای نشان طلا یا پلاتینیوم هستند؛ بنابراین رانندگان آماتور و شرکت‌کنندگان تازه باید در گروه GT در کنار برخی رانندگان حرفه‌ای به رقابت بپردازند. گفتنی است که خودروی یادشده در این دو کلاس کاملا یکسان است و تفاوت آن‌ها تنها در رانندگانشان است.

ب‌ام‌و M4 GT3 را به‌عنوان جایگزین دو مدل M8 GTE و M6 GT3 رونمایی کرد. شالوده اصلی آن هم برپایه مدل جاده‌ای M4 بنا شده است. هدف اصلی سازنده از رونمایی این خودرو کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات نسبت به نسل‌های گذشته بود. همچنین تغییرات فنی اساسی هم در ساختار آن ایجاد شده است.

جلوپنجره بزرگ این خودروی مسابقه‌ای کاربرد نسبتا متفاوتی نسبت به جلوپنجره مدل جاده‌ای M4 دارد؛ درحالی‌که در M4 جاده‌ای، هوا به سمت سیستم خنک‌کننده و روغن می‌رود، خودرو GT3 از نیروی هوا برای مصارف آیرودینامیکی و رادیاتور استفاده می‌کند. سوراخ‌های لبه‌های سپر هم مخصوص خنک‌سازی تایرها هستند.

موتور این خودرو یک واحد تویین توربو P58 M است که بر پایه موتور S58 ب‌ام‌و M4 کامپتیشن توسعه داده شده است. قدرت و گشتاور خروجی آن هم برابر ۵۹۰ اسب بخار و ۶۲۹ نیوتن متر است که آن را به قوی‌ترین موتور ۶ سیلندر خطی ب‌ام‌و (از زمان ب‌ام‌و M1 گروه ۵) تبدیل می‌کند. این موتور از نسل گذشته خود ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر شده و مکان قرارگیری آن هم به‌خاطر سیستم آیرودینامیکی موجود برروی کاپوت کمی عقب‌تر و پایین‌تر آوررده شده است. این کار به توزیع وزن بهتر هم کمک شایانی کرده است.

از دیگر نکات جذاب این خودرو می‌توان به عدم اتصال موتور به جعبه‌دنده اشاره کرد. در M4 GT3 موتور به یک میل‌گردان وصل می‌شود تا نیرو را به ترنس‌اکسل‌های عقب منتقل کنند. این ترنس‌اکسل که توسط شرکت «Extract» ساخته شده است، برخلاف یک خودروی جاده‌ای شامل یک کلاچ، دیفرانسیل، موتور آغازگر و آلترنیتور هم می‌شود که به آن قابلیت جابه‌جایی و تعمیر راحت‌تری را می‌دهد.

پیشرفت‌های M4 GT3 تنها به موتور آن ختم نمی‌شود. فناوری موجود در کابین این خودرو مسابقه‌ای به مقاله‌ای مختص خود را نیاز دارد. سازنده مدعی است که برای استفاده از این خودرو در پیست مسابقه به هیچ بازتنظیم اضافه‌ای نیاز نیست. ب‌ام‌و M4 GT3 به همراه فرمان فاناتک «Fanatec» (پشتیبان مسابقات GT) عرضه می‌شود تا دارنده درصورت نیاز، بتواند از آن در سیستم‌های شبیه‌ساز هم استفاده کند. این فرمان کربنی از طراحی موتوراسپرت، دکمه‌های نورپردازی‌شده و پدال‌های تعویض دنده dual action کربنی سود می‌برد.

صندلی‌ها کاملا به کف خودرو و میل‌های محافظ (رول‌کیج‌ها) متصل شده است تا از حداقل جابه‌جایی و لقی آن هم جلوگیری شود. ب‌ام‌و M4 GT3 برای تامین فضای پای لازم برای رانندگان مختلف به پدال‌های جابه‌جا شونده مجهز شده است. نمایشگر میان کنسول این خودرو همانند نمونه‌های دیگر GT3، رنگی بوده و به دوربین عقب و رادار خودرو متصل شده است تا با بررسی حرکات پشت‌سر خودرو، موقعیت رانندگان حریف را نشان دهد.

این خودرو برخلاف نسخه‌های M6 GT3 و M8 GTE، از تایرهای «تحت توسعه» میشلین استفاده نمی‌کند؛ یعنی تایرهای نسل گذشته تنها قابل استفاده در شرایط خاصی چون مسابقات بودند اما حال، هر خریداری می‌تواند از این تایرها استفاده کند. اگر به عقب خودرو نگاه کنید، شاهد حضور بالچه بزرگ مسابقه‌ای خواهید بود که این‌بار، از بخش بالایی به پایه خود متصل شده است. دلیل استفاده از این نوع بالچه که اخیرا در صنعت خودرو مرسوم شده است، حفظ نیروی عمودی (Down Force) خودرو است؛ چراکه بالچه‌های معمولی در سرعت‌های بالا دچار خمیدگی بیشتری می‌شوند و در نتیجه، از نیروی عمودی خودرو کاسته می‌شود. در کنار بهره‌وری از سفتی بیشتر، این اتصالات جدید بالچه به‌خاطر فضای بیشتری که در زیر آن ایجاد می‌کنند، باعث حفظ جریان بهتر هوا و افزایش راندمان می‌شوند.

در پشت خودرو شاهد برچسب نام «موتول» هستیم. روغن و سایر مایعات M4 GT3 توسط این شرکت تامین می‌شود که نزدیک به سه ساله است که با ب‌ام‌و موتوراسپرت همکاری می‌کند. دیگر نکته قابل توجه بخش پشتی، هواکش‌های روی در صندوق عقب هستند که در کنار کمک به خنک‌سازی بخش‌های داخلی، وظیفه تهویه هوای کابین را هم برعهده دارند. همانطور که می‌دانید شیشه ماشین‌های مسابقه طبق قوانین باز نمی‌شود؛ پس وجود تهویه هوا برای رانندگان حیاتی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    و چقدر ما تو ایران موتور اسپرت نداریم

    خدا نکنه کسی دلش بخواد باید پدری پولدار داشته باشه بفرسته دبی یا ترکیه . اینجا نهایت 4نفر رفاقتی جمع میشن تو پیست آزادی با استانداردهای 50سال پیش خیلی حواس جمع ن مبادا کاری کنن ماشین به خرج بیفته . ماشین هم نهایت هاچبک

    فردا روزی اماراتی هارو خواهید دید چون چندسالیه به شدت در آکادمی ها مشغول تریبت هستن . عربستان. امارات .قطر. بحرین . در مجموع همینا کلی پیست دارن ولی ما همچنان به دنبال زد و بند و رانت و فساد و..

    موافقم 28
    مخالفم 3
  2. زیزیگولو

    ۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    عظمت پنهان 👍👍👍👌👌👌❤❤❤

    موافقم 20
    مخالفم 1
  3. ماکان

    ۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (34 ديدگاه)

    سلام . انشاالله که هرچه زودتر شرایط جوری بشه که همه جور ماشینی از بی ام و مخصوصاً مدل های فول سایز آن وارد کشور ایران شود ، هرکسی هم که تونست میخره ، هرکسی هم که نتونست نمیخره .

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۷ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      منپمخاف وارادت کالاهای لوکس هستم.

      موافقم 4
      مخالفم 21
    2. حسین

      ۷ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      من مخالف وارادت کالاهای لوکس هستم.

      موافقم 2
      مخالفم 35
      1. Clean energy (صیانت!)

        ۷ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1333 ديدگاه)

        منم مخالف شما هستم

        موافقم 22
        مخالفم 1
      2. 1123

        ۸ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (527 ديدگاه)

        بله اینجوری دیگه ثمره تلاش نکردنتون به چشم نمیاد و فشاری هم بهتون نمیاد

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. حسین

          ۸ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (1011 ديدگاه)

          ۱۱۲۳، خودتو به اون راه نزن.

          موافقم 1
          مخالفم 5
  4. محسن

    ۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (175 ديدگاه)

    همچنان زشت

    موافقم 7
    مخالفم 30
    1. سهیل

      ۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (121 ديدگاه)

      همچنان عقب مونده

      موافقم 3
      مخالفم 3
  5. محمدهادی

    ۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    خودروی نسل پیش ام ۶ که با وجود عمر زیادش نتایج بسیار درخشانی تو لاین دی تی ام اروپا کسب کرد
    امیدوارم رانندگان تو بخش های مختلف موتور اسپرت از این هدیه ی تازه رسیده شرکت اسپرت محور بی ام و نهایت بهره رو ببرن و برگ زرین جدیدی در تاریخ موتور اسپرت بی ام و رقم بزنن

    ❤️❤️BMW❤️❤️

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. سرخ پوست

    ۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اولین ماشینای بی ام و هم جلو پنجره عمودی داشتن و بی ام و باید از اول جلو پنجرش اینتوری میشود وقتی برای اولین بار دیدم نسل جدید m3 و m4 رو واقعاء حالم به هم خورد ولی نمیدونم چرا علان عاشقشم؟؟؟………..نمیدونم🤔🤔🤔

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. سهیل

      ۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (121 ديدگاه)

      دلیلش اینه که بی ام و به عنوان خودروساز پیشرو باید چند سال از مشتری ها جلوتر باشه. سری ۵ سال ۲۰۱۰ هم که اومد همه جبهه گرفتن ولی هنوز که هنوزه از خودروهای جدید کره ای شکیل تر و زیباتره. یعنی یه مدت طول میکشه که شما به فلسفه طراحی این خودرو و بروز بودنش پی ببرید. سری ۳ قبل واقعا زیبا بود ولی سرعت تحولات خیلی زیاده.

      موافقم 5
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا