یکی از نقاط قوت بی ام و آلمان تولید موتورهای پرقدرت است و در این مقاله به قویترین آنها اشاره خواهیم کرد.
بی ام و یکی از شعارهای محوری خود را تولید محصولاتی با بهترین لذت رانندگی اعلام کرده است و بخش بزرگی از این موضوع به موتورهایی مربوط میشود که زیر کاپوت خودروها وجود دارد. برخلاف برندهایی که فقط به یک نوع طراحی وفادار باقی میمانند، بی ام و این روش را انتخاب نکرده و با اینکه موتورهای ۶ سیلندر خطی آن جزو محبوبترینهای بازار هستند اما نیروگاههای ۸ و ۱۲ سیلندر خورجینی باواریا نیز طرفداران زیادی دارند. حتی موتورهای ۴ سیلندر این شرکت هم تواناییهای قابلتوجهی داشتهاند هرچند طبیعی است که این موتورها در لیست قویترین موتورهای ساخت بی ام و حضور نداشته باشند. تغییر استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت باعث شده بی ام و نیز همانند اکثر برندهای مطرح به سمت برقی سازی قوای محرکه خود حرکت کند و به همین خاطر قدرت محصولات هیبریدی و برقی ژرمنها بیشتر از نیروگاههای درونسوز است. برای مثال بی ام و M5 جدید قدرت بیشتری نسبت به نسل پیشین دارد هرچند قدرت موتور بنزینی نسل پیشین بیشتر بوده است.
قویترین موتورهای ساخت بی ام و
۶ سیلندر خطی S58
قدرت: ۵۶۰ اسب بخار
یکی از مشهورترین موتورهای ۶ سیلندر خطی بی ام و با کد S58 شناخته میشود و قویترین نسخه آن در ۳.۰ CSL مدل ۲۰۲۳ نصب شده است. در مجموع ۵۰ دستگاه از این خودرو تولید شده تا به این ترتیب ۳.۰ CSL یکی از کمیابترین محصولات باواریا باشد. قدرت ۵۶۰ اسب بخاری S58 باعث شده این موتور جزو بهترینها باشد. موتور موردبحث علاوه بر خودروی یاد شده در بطن X3 M نسل F97 و X4 M نسل F98 و همچنین M3 و M4 نسلهای F80 و F82 بکار رفته و قدرتی بین ۴۲۵ تا ۵۰۳ اسب بخار را تولید میکند.
۸ سیلندر خورجینی S68
قدرت: ۵۸۵ اسب بخار
موتور S68 جزو جدیدترین نیروگاههای بی ام و است و در مدلهای پرچمداری همچون X7 و XM نصب میشود. این موتور در XM لیبل رد بیشترین قدرت خود یعنی ۵۸۵ اسب بخار را تولید میکند. شاسیبلند موردبحث همچنین از موتوری برقی نیز سود میبرد که حداکثر قدرت خودرو را به ۷۴۸ اسب بخار میرساند. بیشترین خروجی موتور S68 بی ام و در دور ۶۵۰۰ به دست میآید درحالیکه حداکثر گشتاور بین دورهای ۱۸۰۰ تا ۵۴۰۰ در دسترس است. S68 جایگزین موتور S63 در سبد محصولات M شده است.
۱۲ سیلندر خورجینی S70/2
قدرت: ۶۱۸ اسب بخار
بیشک مشهورترین موتور تاریخ بی ام و را میتوان ۱۲ سیلندر خورجینی دانست که هرگز روی محصولی با برند بی ام و نصب نشده است. این موتور که با کد S70/2 شناخته میشود توسط بخش M و بهطور خاص برای مک لارن F1 طراحی شد تا قدرت ۶۱۸ اسب بخار را تولید کند. قدرت این موتور حتی با استانداردهای امروز نیز قابلتوجه است و F1 همچنان رکورد سریعترین خودروی تنفس طبیعی تاریخ را در اختیار دارد. با توجه به روند برقی سازی خودروها به نظر نمیرسد که این رکورد شکسته شود. F1 با وجود این نیروگاه پرقدرت به سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت میرسد. تنها ۱۰۶ دستگاه از مک لارن F1 تولید شده و موتور S70/2 هرگز در هیچ خودروی دیگری نصب نشده تا به این ترتیب جزو کمیابترین الماسهای بی ام و باشد.
۱۲ سیلندر خورجینی N74
قدرت: ۶۲۴ اسب بخار
در حال حاضر هیچ خودروی ۱۲ سیلندری توسط خود بی ام و تولید نمیشود هرچند محصولات رولزرویس همچنان از این موتور پرقدرت بهره میبرند. آخرین نسخه از نیروگاه با ابهت بی ام و با کد N74 شناخته میشود که اولین بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. قویترین نسخهاین موتور روی رولزرویس ریث نصب شده و ۶۲۴ اسب بخار قدرت دارد. بی ام و M760Li xDrive رونمایی شده در سال ۲۰۱۶ نیز به همین موتور مجهز بوده است. به منظور گرامی داشت پایان تولید این موتور، ژرمنها نسخهای سفارشی از سدان لوکس خود با نام M760i فاینال V12 را با سقف تولید ۱۲ دستگاه معرفی کردند. قیمت این خودرو ۲۰۰ هزار دلار بوده است. آخرین نسخه خودروی موردبحث در ژوئن ۲۰۲۲ خط تولید را ترک کرد تا پس از ۳۵ سال پرونده موتور ۱۲ سیلندر بی ام و بسته شود. هنوز مشخص نیست که این موتور تا چند سال در خط تولید رولزرویس باقی خواهد ماند اما فعلاً تولید آن ادامه دارد.
۸ سیلندر خورجینی S63
قدرت: ۶۳۵ اسب بخار
با اینکه محصولات هیبریدی بی ام و M قدرت بیشتری دارند اما M5 CS همچنان عنوان قویترین خودروی بنزینی تاریخ بی ام و را یدک میکشد. نیروگاه ۸ سیلندر خورجینی S63 این خودرو ۶۳۵ اسب بخار قدرت دارد. البته مدل کامپتیشن نیز با قدرت ۶۱۷ اسب بخار فاصله چندانی با برادر پرتوانتر خود نخواهد داشت. جدیدترین نسل M5 که اخیراً معرفی شده با استفاده از قوای محرکه هیبریدی قدرت ترکیبی ۷۱۷ اسب بخاری دارد اما همانطور که گفته شد M5 CS قبلی از موتور بنزینی قویتری استفاده میکند. قوانین آلایندگی سختگیرانه باعث شده موتور S63 جای خود را به S68 بدهد هرچند هنوز قویترین نسخه از S68 که بتواند S63 را پشت سر بگذارد تولید نشده است.
🥇M🏆bavaria///👑
۱۲ اسفند ۱۴۰۳مرسی شاهین بزرگوار🙏❤️🏁
شاهین
۱۲ اسفند ۱۴۰۳ارادت دارم
شهروند ایرانی
۱۲ اسفند ۱۴۰۳چرا هیچ وقت خودش یه هایپر نزد مثلا همون موتور اف وان بگیره تا خرخره تیون کنه یه تویین توربو هیبرید با ۱۰۰۰ اسب بده بیرون
امیر
۱۲ اسفند ۱۴۰۳یه سوال این فضا سازی مجازی یا واقعی هست که اکثر موتورهای بی ام و یا حتی بنز بعد از 5 سال با کارکردهای 80 تا 100 هزارتا روغن ریزی میفتن؟
Cehx
۱۲ اسفند ۱۴۰۳باور غلطی هسته ولی اگه بهش رسیدگی نکنی روغنو دیر به دیر عوض کنی و هی باهاش گاز بدی
بله امکان این اتفاق در برخی نمونه هست(نه همشون) که اونا هم معمولا موتور های قدیمی مربوط به قبل از 2010 هست
اونم با کارکرد های بالای 200 تا وگرنه هیچ موتوری تا 100 هزارتا اخ نمیگه حتی این چینیا با این وضعیت بنزین
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳اروپایی ها و به خصوص آلمانی ها، به علت پیچیدگی موتوراشون، و قدرت های بالا گرفتن از موتور های کم حجم، نسبت به بقیه خودرو سازی ها ماشیناشون استهلاک بالایی داره.
برا همین اگر سرویس ها و اینارو به موقع انجام ندی خیل اثرات بدی روشون میذاره مثل دیر عوض کردن روغن.
و اینکه بله خیلی هاشون زیر 100 هزار کارکرد به روغن ریزی میوفته
nima.jdm
۱۲ اسفند ۱۴۰۳دقیقا همینه
ماشینای اروپایی فقط دردسرن
بخصوص بی ام و که منو یاد چراغ چک روشن میندازه
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳نیما
حالا فقط دردسر هم نه، ولی تا یه مدتی بهت حال میدن، بعدش خرجه
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳Bmw is god
بابا سوراخ شدیم به خدا، حالا بین این همه آدم برا شما استثنا در اومده، قاعده که عوض نمیشه.
Armanbimmer
۱۲ اسفند ۱۴۰۳موتور های خفن زیادی بی ام و داشته
هرچند اینجا در مورد قوی ترین ها صحبت شده ولی موتور های افسانه ای زیادی بی ام و داشته
مثل N63 , S65 , S55
این مدل ها هم خفن بودن هر چند که این پیشرانه ها قوی تر و خفن تر هست ولی چند موردی که گفتم بد نبودن
BMW is GOD
۱۲ اسفند ۱۴۰۳نسل قبلی ام ۵ تو نسخه عادی ۶۰۰ اسب و تو نسخه کامپتیشن ۶۳۰ است و تو نسخه سی اس ۶۴۰ اسب
نسل جدید ام ۵ تو نسخه عادی ۷۳۰ اسب هستش ولی حالا نمیدونم که کامپتیشن این نسل تولید میشه یا نه چون بعضی جاها گفته شده که تولید خواهد شد و بعضی جاها هم گفته شده که تولید نخواهد شد اما در صورت تولید نسخه کامپتیشن حدس میزنم قدرتش تقریبا ۷۶۰ اسب بشه و نسخه cs که احتمالاً سال ۲۰۲۷ بیاد قدرتش تقریباً ۷۸۰ اسب باشه البته تمام این اسب بخارهایی که گفتم همش اعلام کارخونه بود و در واقعیت خیلی بیشتر هستن
دوستان کسی اطلاع داره که نسخه کامپتیشن نسل جدید ام ۵ تولید میشه یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟
Mehdi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳سادگی،قدرت،هزینه کم، نگهداری آسان،سرویس هاشو دیر انجام بدی آخ نگه از مشخصات انجین های آلمانی نیست😂 اینا همش بر آمریکاست🔥😉
nima.jdm
۱۲ اسفند ۱۴۰۳اسم بی ام و میاد ناخودآگاه یاد چراغ چک روشن میفتم
BMW is GOD
۱۲ اسفند ۱۴۰۳یعنی واقعا کامنت بعضی از دوستان رو که میخونم از خنده میمیرم 🤣🤣🤣
(((خودروهای آلمانی کم اصطلاحترین خودروهای دنیا هستن هم تجربهاش رو داشتم و هم سایت های خارجی این رو تایید کردن)))
تو جدول استهلاک و دوام و قابلیت اطمینان آلمانیها همیشه بهترین هستن و این رو ثابت کردن
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۳حسن راست میگفت، هر …. میگید میشه سند، کجا گفته آلمانی کم استهلاکه؟؟؟
BMW is GOD
۱۲ اسفند ۱۴۰۳اول (مرسدس بنز❤️بیامو💙پورشه💛آئودی💜فورد🧡لامبورگینی💚) و بعد بقیه کمپانیها
لامصب این ۶ تا کمپانی انقدر خفن هستن که اصلاً نمیشه گفت
♥️♥️♥️زنده باد این ۶ تا کمپانی♥️♥️♥️
Saeed
۱۲ اسفند ۱۴۰۳لطفاً همچنین مقاله ای رو با برند ها دیگه هم بنویسید
جعفر
۱۲ اسفند ۱۴۰۳إدم گریه اش میگیره 6 8. 12 خورجین خطی. ای خدایا……..
ایران زمین
۱۲ اسفند ۱۴۰۳هرچند میدونیم این فقط یک روئیاست،اما باز با این حال امیدواریم یک تحولی هم در خودرو سازی خودمون بوجود بیاد… اول در اقتصاد مملکت و بعد هم ماشینسازیمون😔😔😔😔
حسن پاشایی
۱۳ اسفند ۱۴۰۳ب ام و موتور ده سیلندر هم تولید کرد که در این مقاله جایش خالی بود