دی (Dee) دومین خودروی مفهومی بیامو با طراحی فاقد جلوپنجره سنتی است. این سدان برقی، پیشنمایشی از مدلهای الکتریکی آینده با تفاوت ظاهری نسبت به دیگر خودروهای بیامو محسوب میشود.
ظاهرا خودروساز باواریا برای ایجاد تحول در طراحی مدلهای الکتریکی، آماده میشود. فلسفهی طراحی بیامو با نام “کمتر زیاد است” یا less is more تاکید ویژه بر سبک مینیمال و حداقل جزئیات دارد.
خودروی مفهومی Dee از عبارت Digital Emotional Experience به معنی تجربهی تجربه عاطفی (احساسی) دیجیتال گرفته شده است. طراحی بیرونی، شباهت بسیار زیادی به مدل مفهومی ای ویژن سیرکولار دارن که سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.
فاصله چرخهای بیامو دی تا لبهی بدنه (overhang)، بسیار کم در نظر گرفته شده تا ضمن کاهش ابعاد بدنه، مانورپذیری را بهبود دهد. این خودرو چندان بزرگ نیست اما به شکلی طراحی شده است که فاصله محورهای مناسب و فضای راحت داخل کابین داشته باشد.
به زحمت میتوان خطی در نمای جانبی Dee پیدا کرد. طراحی این بخش حتی برای چرخها نیز بسیار ساده است. حالت عجیب و کم هیجان در پشت خودرو با نصب برچسب درجایگاه برند و چراغهای کاملا تخت به اوج میرسد.
بیامو آی ویژن دی از فناوری جوهر دیجیتال استفاده میکند. سال قبل، امکان تغییر رنگ بدنه و ایجاد طرحهای متنوع روی خودروهای بیامو نمایش داده شد؛ اما امسال از E Ink برای قسمتهای مرتبط با چراغهای جلو و عقب استفاده شده است. همچنین شیشههای جانبی قابلیت تغییر شفافیت و ماتشدگی کامل دارند. این قسمتها میتواند مثل یک مانیتور رنگی، تصویر راننده را هنگام ورود به کابین، نمایش دهند.
طرح مفهومی بیامو آی ویژن دی، مجهز به پیشرفتهترین فناوریهای مرتبط با نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) است. در سراسر داشبورد، به جای کلیدهای فیزیکی یا مانیتور، حسگر لمسی وجود دارد. راننده میتواند میزان و چیدمان المانها روی داشبورد یا شیشهی جلو را تغییر دهد. این فناوری توسط بیامو، فیجیتال (phygital) نامگذاری شده است.
مشابه دیگر خودروهای مفهومی در نمایشگاه CES لس وگاس، برای بیامو آی ویژن دی نیز اطلاعات فنی مشخصی وجود ندارد. براساس اظهارات مدیران شرکت سازنده، سدانهای الکتریکی بیامو در آینده نزدیک، ۲۰ درصد ظرفیت شارژ بیشتر، ۳۰ درصد افزایش توان پیمایش و ۳۰ درصد بهبود سرعت شارژ خواهند داشت. همچنین کاهش وزن باتری به میزان ۲۰ درصد طی سالهای آینده محقق خواهد شد.
نسل جدید خودروهای برقی بیامو با معماری مدرن موسوم به نئو کلَس (Neue Klasse) سال ۲۰۲۵ عرضه میشوند. خودروسازی باوریا امیدوار است باتری حالت جامد (solid-state) و فناوری ۴ موتور قدرتمند الکتریکی را در مدلهای تولید انبوه، ارائه دهد.
Royal Driver
۱۵ دی ۱۴۰۱ههی باز میگم ماشین ها واقعا بیروح شدن چه از لحاظ طراحی داخلی و بیرونی چه رانندگی، دیگه ماشینا به جایی دارن میرسن که بجای پات روی پدال گاز باشه، توی هواست و ماشینه داره برای خودش میره، یک حرف بزنی ماشین خودش میره دراز هم بکشی کارتو راه میندازن. این که نشد ماشین و رانندگی با ماشین، رانندگی با ماشین یعنی اینکه چشمت توی مانیتور نباشه که بخوای همهچیز رو از داخلش تنظیم کنی. رانندگی بعنی اینکه دستت به فرمون باشه نگاه صفحه کیلومترت کنی گاز بدی صدای موتور بهت آرامش بده. ماشین نباید که فقط به شتاب و این چیزا باشه. رسما همهی خودروسازا اصالت، طراحی و لذت رانندگی رو دارن فدای تکنولوژی میکنن. الان اینو با یک بی ام و مدل ۲۰۱۵ مقایسه کن، این چیه دیگه آخه؟! این هنر و استعدادی توی این ماشین بکار نرفته، کجاست اون بیمری که به اولد اسکول بودن معروف بود
فرید
۱۵ دی ۱۴۰۱جلوپنجره این شکلی خیلی بهتر از اون جلوپنجره های بزرگ مسخره است
NAVID۰۰۹۸
۱۵ دی ۱۴۰۱کاری به عملکرد این کانسپت و هدف bmw ندارم ، فقط اینو میدونم در طراحی تا حالا هرچی BMW افتضاح دیدیم این یکی پرچمدارشونِ😂🤦♂️🖤!
کیانوش
۱۶ دی ۱۴۰۱از نظر من که جالب بود من طراحی مینیمال رو میلی دوست دارم نمیگم کل محصولاتش رو این مدلی بزنه اما بنظرم هر خودرو ساز باید ی محص.ل مینیمال بده بیرون و در اینده هم از نظر من بازار بع این سمت میره
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲سلیقه باحالی داری ولی من هم بزرگ دوسدارم هم کوچیک یا اینجوریشو چون بی ام و هست دادا بیییی امممممم ووووووو خخخ
RENAULT5
۱۵ دی ۱۴۰۱تنها ماشینی که طراحی خوب داشت…..
بی ام و چرااااا
Muscle car fan
۱۹ دی ۱۴۰۱دقیقا
باید صدای ۸ سیلندر ۱۹۷۰ رو بده تا به یه دنیای دیگه بری
چیه اخه این ماشینا!!!
هیچی دیگه ماشینای قدیمی نمیشه هیچی هیچی هیچی
Muscle car fan
۱۹ دی ۱۴۰۱ماشین باید صدای ۸ سیلندر ۱۹۷۰ بده تا یه روح وارد یه جسم بی جون بشه
AMANTE
۱۵ دی ۱۴۰۱قبلا ترکیب ( ماشین و راننده بود. ) و بعد شد ( ماشین، تکنولوژی و راننده. ) و در آینده قراره بشه ( ماشین، تکنولوژی، هوش مصنوعی. ) و راننده کاملا حذف بشه که برای من که عاشق رانندگی و ماشین هستم، خسته کننده و تنفر برانگیز هست.
Daruosh
۱۵ دی ۱۴۰۱ماشین ها کم کم دارن بی روح میشن و ابهت شون داره از بین میره همش داره مانیتوری میشه و آبشن های فراوون دیگه اون احساس ماشین های دهه قبل رو به آدم نمیده دیگه اون اِلمان ها وجود نداره 😒
من ماشین دهه های قبل رو بیشتر ترجیه میدم مثلا بنز اتاق w124 که تقریبا مال بیست سال پیش هست واقعا احساس خوبی به آدم دست میده وقتی نگاش میکنی نه این ماشین های جدید💔
Royal Driver
۱۵ دی ۱۴۰۱وای راست گفتی W124 عاشقم اگر بشه یکی گیر میارم باهاش هرروز میرم تو جاده و خیابون عشقه این ماشین
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۱اتاق ۱۲۴ بنز نزدیک به چهل سال قبل معرفی شد!
سال ۱۹۸۴
phonix
۱۵ دی ۱۴۰۱این ماشین با این طراحی منو شدیدا یاد ماشین های دهه های قبل بی ام وه میندازه مخوصوا با اون شیب و نا صافی سپر و جلوی ماشین
هیچ اشکالی هم نمیشه ازش گرفت همون طراحی قدیمی رو به روز کردن
یکی هم طراحی نسخه برقی رنو پنج اون رو هم من خیلی دوست داشتم
محمد
۱۵ دی ۱۴۰۱روز به روز بیشتر به این نتیجه میرسم که طراح های بی ام و کودکان 5-6 ساله اند مگه میشه این همه پسرفت و عقبگرد در طراحی؟! واقعا شاید همون پسر که توی برنامه رشیدپور می گفت از شرکت های تسلا و ولوو نامه دارم رو کردن عضو تیم طراحی ، به مدیران بی ام و این رو بگم که این فلسفه less is more اول توی معماری و ساختمان ها بود که بعد ها خیلی ها فهمیدن less is bore، پس این راهی که اون ها دارن میرن آخرش از الان مشخصه کجاست
Royal Driver
۱۵ دی ۱۴۰۱همیشه چیزای قدیمی بود هستن و بودن دوست عزیز, ماشینا،فیلما، مردم و نسل پیش، سبک زندگی همچی که فکر کنی قدیمیش خوب بوده.
Sobhan
۱۵ دی ۱۴۰۱زشته 🤭🤗
PRPR
۱۵ دی ۱۴۰۱فقط پشتش
Amir
۱۵ دی ۱۴۰۱این جلو پنجره اش حذف نشده
کل جلو بدنه شده
peyman-jdm
۱۵ دی ۱۴۰۱جلو پنجره بزرگ رو ناشکری کردیم بد تر شد…
مهران
۱۵ دی ۱۴۰۱نهههههههه😰
Radmehr
۱۵ دی ۱۴۰۱تورو مولا یکم زشت تر بسازین
Radmehr
۱۵ دی ۱۴۰۱دوستانی که میگفتن برند ها از طراحی ساده تسلا الهام خواهند گرفت منظورتون این که نبود؟
OM.01
۱۵ دی ۱۴۰۱https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/BMW_502_1959_01.jpg/1024px-BMW_502_1959_01.jpg
به شخصه ترجیحم اینه BMW بالا رو سفارش بدم lunaz برام برقی کنه یا به شرکت ICON4x4 (فرقی نداره)احتمالا200الی250هزاردلار قیمتش بشه چون تک ساخت هست ولی بنا به دلایل فراوان از تمام محصولات برقی فعلیBMW بهتر خواهد بود! (یه کامنت که چه عرض کنم بلکه یه مقاله جداگانه میخواد علت این حرفی که زدم)
امروزه ماشین ها فاقد روح و زیبایی هستن و بر اساس المان های زیبا شناختی طراحی نمیشن بلکه بر اساس مد طراحی میشن که زود خسته کننده میشه.
Muscle car fan
۱۹ دی ۱۴۰۱اره
من هر چی به اتومبیل کلاسیک نگاه میکنم خسته نمیشم مگه اینکه خوابم بگیره
Hassan
۱۵ دی ۱۴۰۱به نظر می رسه بیمر مرده ! نش کش درست کرده ! این تو زمستون وقتی روش برف بیاد دیگه نمیشه پیداش کرد. میشه جزوی از مبلمان شهری. مینی بوس قدیمی بنز از این طراحی بهتری داره ! اصلا قلبم گرفت!!!
❤BMW❤
۱۵ دی ۱۴۰۱خدایا ، بیامو داره به کجا میره؟
پشتش چرا انقدر قناسه؟
از بقل شبیه پیکان فیسلیفت شده !
درسته فناوری جدید داره ولی من فناوری با این طراحی رو نمیخوام
خدا کنه این فقط یه زمینه برای نشون دادن تکنولوژی باشه وگرنه خیلی زشته
TESLA
۱۵ دی ۱۴۰۱بیصبرانه منتظر معرفی ابرخودرو ۴ موتوره M ev هستم که اگر پیش بینی ها درست باشه میتونه بیش از ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید کنه و صفر تا صدش یه چیزی بین : ۲ تا ۲/۵ ثانیه هست ( البته با توجه به قدرت وحشتناکش امکان زیر ۲ هم هست ) 🚀🚀🚀🇩🇪🇩🇪💪
❤BMW❤
۱۵ دی ۱۴۰۱راستی ، از بیامو سری ۵ خبری نشد؟
REZA
۱۵ دی ۱۴۰۱جای نادر فقیه زاده خالی با سری ۷ / ۶ خاصش ♥️🥲
Mercede kaviani
۱۶ دی ۱۴۰۱ا سلام به محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال شما سال خوبی در پیش رو داشته باشید
با سلام و احترام
مرسده کاویانی
تویوتا موتور احتراقی هیدروژنی جدید را معرفی کرد
تویوتا موتور احتراقی هیدروژنی جدید را معرفی کرد
https://wordlesstech.com/toyota-revealed-new-hydrogen-combustion-engine/
همایون
۱۶ دی ۱۴۰۱با اختراع اتومبیل فرهنگ و علاقه به رانندگی و ماشین بازی به وجود اومد ولی ظاهرن دیگه چیزهایی به نام راننده.لذت رانندگی.پرفومنس بالا.عشق ماشین.تیونینگ ماشین و….. نخواهیم داشت و خودروها به تعریف ساده خودشون خواهند رسید یعنی وسیله ای که منو از مکان Aبه مکان Bمنتقل میکنه مثل مسافری که سوار یه اتوبوس یا تاکسی شده.چقدر آینده بشر ترسناکه!!
همایون
۱۶ دی ۱۴۰۱در دهه بیست.سی و چهل به یه فرمانده ارتش میگفتی روزی خواهد رسید که دیگه رزمناوهایی با ابرتوپهای غول پیکر چهارصد میلیمتری کارایی در جنگ نخواهد داشت و به راحتی توسط یک ناوچه موشک انداز غرق خواهند شد و این پادشاهان دریاها به تاریخ خواهند پیوست بهت میخندید یا میگفت اون آینده چقدر مسخره و کسل کننده خواهد بود.الانم باید قبول کنیم که روزی خواهد اومد که لذت رانندگی و ماشین بازی دیگه وجود نخواهند داشت😞
Porsche 911
۱۶ دی ۱۴۰۱به نظرم طراحی های اخیر ب ام و بعضی از خودروسازان دیگه دارن به ما میفهمونه که در این زمینه شکاف مزاج و علایق مردمان غربی با امثال ما مشخص میشه
البته که قبلا خودروساز ها خودرو های بسیار زیادی می ساختن و ما هم به اونها عشق می ورزیدیم
ولی غربی ها هم طی این چند ساله تغییر مزاج دادن
به طوری طراحی های اخیر ب ام و در بازار کشور هایی مثل آمریکا،اروپا و حتی چین بشدت پرفروش هستن ولی اینجا به دلیل طراحی ناخوانا با سلایق ما زشت نامیده میشن
از طرفی ب ام و از اینگونه طراحی ها ۲ سود کلان میبره
۱-اینکه سلایق جدید مردم رو ارزیابی کرده و بر اساس سلایق و مد روز داره پیش میره و همه شاهد فروش خوبش هستیم
۲- از طرفی با این طراحی ها و فناوری های بحث برانگیز سر تیتر مجلات ماشینی میشه و یکجور تبلیغ بی هزینه برای خودش دست و پا کرده
Bmwgg6
۱۶ دی ۱۴۰۱دوستان بنده شنیدم که این ماشین قابلیت تغییر رنگ هم داره
۱۶ دی ۱۴۰۱این چه ماشین زشتیه از تارا هم زشت تره😐
سعید
۱۶ دی ۱۴۰۱بقران هر چی چند سال پیش طراحی کردم الان بی ام و داره طراحی میکنه خدایی همین جلو پنجره شبیع اینو کشیدم گفتم چرته پرته حالا بی ام و اون زده خدایی
شهاب
۱۶ دی ۱۴۰۱جلو پنجرش شبیه BMW Z3
شلغم
۱۶ دی ۱۴۰۱چقدر زشته
فاطمه
۲۶ خرداد ۱۴۰۲اینا خراب بشن کجا باید درست شن😀😀