بامو i16 قرار بود با قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی چهار سیلندر با حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت، جایگزین i8 شود اما به دلیل شیوع کرونا این پروژه لغو شد.
هرچند بامو M نهایتاً شاسیبلند بزرگ و بحثبرانگیز XM را بهعنوان پرچمدار خود انتخاب کرد اما چند سال پیش قرار بود یک سوپراسپرت جذاب این پرچم را بالا ببرد. این خودرو که بهعنوان جانشین i8 شناخته میشد، i16 نام داشت و حالا توسط رئیس طراحی بامو «دوماگوج دوکک» در رسانههای اجتماعی رونمایی شده است. درحالیکه این خودرو به خط تولید نزدیک شده بود اما نهایتاً پروژه به حالت تعلیق درآمد که دلیل آن احتمالاً شیوع بیماری کرونا بوده است. با توجه به رندرهایی که دوکک از I16 منتشر کرده است، ظاهر این سوپراسپرت شبیه ترکیبی از تناسبات i8 با عناصر برگرفته از کانسپت ویژن M سال ۲۰۱۹ به نظر میرسد.
درحالیکه تعدیل طراحی کانسپتها اتفاق خوشایندی نیست اما این کار جذابیت i16 را نسبت به کانسپت ویژن M افزایش داده است. بهطورکلی، I16 بهعنوان تفسیر مدرنی از بامو M1 کلاسیک در نظر گرفته شده و قرار بود پرچمدار و ویترین تواناییهای سازندهٔ باواریایی باشد. در جلوی خودرو چراغهای چندضلعی تهاجمی نمای چشمگیری را ایجاد کرده و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل برجسته هم با ورودیهای هوا احاطه شده است. به نظر میرسد اتاق و درهای پروانهای این سوپراسپرت از i8 گرفته شده باشد اما پشت پنجرههای i16 ورودی هوای بزرگی دیده میشود که در i8 وجود نداشت. طراحی عقب سوپراسپرت جدید بامو هم با چراغهای باریک، لوگوهای بامو در گوشهها مشابه M1 و کاور سهبخشی پیشرانه، با الهام از کانسپت M ویژن شکل گرفته است.
به گفتهٔ دوکک، توسعهٔ این ماشین در کمتر از ۱۲ ماه صورت گرفته که شامل نمای بیرونی و داخلی میشود. چنین سرعتی در پیشرفت پروژه به لطف استفاده از همان شاسی مونوکوک کربنی i8 حاصل شده که در تناسبات کلی خودرو هم مشهود است. طراح بامو حرفی در مورد پیشرانهٔ این خودرو نزده است اما طبق گزارشاتی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، قرار بود در I16 مثل i8 از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی استفاده شود اما این سیستم بهبودهای بزرگی را در قدرت و برد تمام الکتریکی تجربه میکرد.
طبق شایعات، قوای محرکهٔ این سوپراسپرت از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو به همراه موتورهای الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت. همچنین برد تمام الکتریکی خودرو هم بیش از صد کیلومتر گزارش شده بود. درنهایت اما i8 در سال ۲۰۲۰ بدون معرفی جایگزین از روی خط تولید کنار رفت زیرا بامو تصمیم به لغو پروژهٔ I16 گرفت. به گفتهٔ دوکک، شیوع کرونا در لغو این پروژه نقش داشته است:
درحالیکه ما فشار میآوردیم، جهان در سال ۲۰۲۰ تغییر کرد و متأسفانه باید کار روی این پروژه متوقف میشد.
P
۲۱ بهمن ۱۴۰۲نمای جلوی جذاب اما نمای عقبش مخصوصا تو عکس اخری اصلا جالب به نظر نمیرسه
Can
۲۱ بهمن ۱۴۰۲از xm خیلی بهتر میشد اما بازم اونی که باید میشد نیست . هنوزم نمیتونه جایگزین M1 باشه .
۲۱ بهمن ۱۴۰۲I8 خدابیامرز از این بروزتر بود برای شادی روحش صلواطت بفرستید 💔😭😭😭😭
محمد
۲۱ بهمن ۱۴۰۲چه l16 چه ویژن M هردو خفن هستن ولی طراحی i8 یه چیز دیگست
محمدهادی
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ولی بلاخاره یروزی بیمر یک کوپه ی موتور وسط همه فن حریف میده بیرون
حسم میگه اونروز خیلی به این روزها نزدیکه
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۲جالب نسبت اصلا
𝐀𝐥𝐢
۲۱ بهمن ۱۴۰۲اصلا زیبایی i8 رو نداره
Siyavash
۲۱ بهمن ۱۴۰۲افسوس…
Soroush
۲۱ بهمن ۱۴۰۲I8نقطه اوج طراحی ب ام و بود و جایگزین کردنش واقعا کار سختیه. این مدل هم نمیتونست جانشین شایسته ای برای i8باشه ولی به هرحال ترجیح میدادم این مدل تولید باشه تا xm
JaMsHiD
۲۲ بهمن ۱۴۰۲Classic for ever
BMW
۲۲ بهمن ۱۴۰۲قشنگ جلوش جالا شاید عقبش جالب نباشه ولی خوب باحاله🥲👍
Piero Ferrari
۲۲ بهمن ۱۴۰۲حیف شد!
Siyavash
۲۲ بهمن ۱۴۰۲جلوش خیلی شبیه مازراتی هست…
Sam
۲۲ بهمن ۱۴۰۲واقعاً i8 میتونست یه هایپرکار باشه
طراحی جذابی که فک نکنم دوباره تکرار بشه
ای کاش bmw برگرده به طراحی های قبل سال 2018
M power
۲۸ بهمن ۱۴۰۲یک دقیقه سکوت