i4 اولین خودروی الکتریکی بامو محسوب میشود که بخش M روی آن کار کرده است و بنابراین، اگر بخواهیم یکی از خودروهای الکتریکی بازار را نام ببریم که برای علاقهمندان به رانندگی هیجانانگیز باشد، همین ماشین خواهد بود. ویژگیهای i4 روی کاغذ امیدوارکننده به نظر میرسند زیرا این خودرو بر اساس سری ۴ گرن کوپه ساخته شده و از موتورهای الکتریکی eDrive نسل پنجم بامو استفاده میکند که ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۷۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند و هر چهارچرخ این نسخهٔ M50 را به حرکت درمیآورند.
هرچند ویژگیهای زیر پوست i4 M50 خیلیها را تحت تأثیر قرار میدهد اما طراحی بیرونی آن نمیتواند اینطور باشد. البته تناسبات کشیدهٔ استایل گرن کوپهٔ این خودرو جذابیت خاص خود را دارد اما آن جلوپنجرهٔ کلیوی شکل عظیم، لطمهٔ بزرگی به طراحی دلپذیر خودرو زده است. البته نظر کسانی که این ظاهر را دوست دارند هم قابلاحترام است.
کابین i4 با کیفیت استثنایی و طراحی شیک و مدرن داشبورد، برای مالکین سری ۳ و سری ۴ کنونی آشنا خواهد بود. نمونهٔ آزمایشی ما در کنار تودوزی چرمی و تریم فلزی مات، از تزئینات فیبر کربنی فراوانی هم بهره میبرد که حال و هوای محصولات M را بیشتر میکند هرچند که وزن ۲.۳ تنی بااینحال و هوا منافات دارد. در اینجا سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 بامو از طریق یک نمایشگر بزرگ افقی ارائه میشود که درواقع از صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۴.۹ اینچی تشکیل شده است.
گرافیک این سیستم بسیار واضح و رابط کاربری آن پاسخگویی مناسبی دارد اما گشتن در مجموعهای از آیکونها و منوهای فرعی در هنگام رانندگی دشوار است. ازجملهٔ دیگر تکنولوژیهای پیشرفتهٔ i4 هم میتوان به ناوبری ماهوارهای، اینترنت ۴G و دستیار شخصی هوشمند اشاره کرد. با وجود نصب یک موتور الکتریکی در عقب، صندوق بار این ماشین ۴۷۰ لیتر ظرفیت دارد که تنها ۱۰ لیتر از سری ۴ گرن کوپه کمتر است.
موقعیت پایین رانندگی در i4، پشت فرمان به راننده حس خفگی میدهد و سرنشینان عقب هم چندان راحت نیستند. همچنین باطریهایی که در کف خودرو نصب شدهاند هم بخشی فضای پا را قربانی کردهاند و هرچند فضای زانو برای سرنشینان بلندقد کافی خواهد بود اما ارگونومی خودرو ایدهآل نیست. بااینحال، مزیتهای نصب باطری در زیر کف خودرو در هنگام حرکت خود را نشان میدهند. هرچند i4 خودروی الکتریکی سنگینی است اما به لطف مرکز ثقل پایین، اسپرت و دقیق احساس میشود و وزن آن کمتر از واقعیت به نظر میرسد.
i4 M50 بهخوبی تغییر جهت میدهد و از پیچها عبور میکند و این احساس را به راننده میدهد که روی هرکدام از چرخها بار یکسانی قرار دارد. یکی از اصلیترین ویژگیها در دینامیک رانندگی i4 فرمان است. این فرمان دقیق است و امکان هدایت با دقت خودرو را فراهم میکند که درنتیجه سرعت پیمودن پیچها افزایش پیدا میکند. M50 هنگام تختهگاز روی چرخهای عقب خود چمباتمه میزند و با سرعتی چشمگیر به جلو شلیک میشود. روی مسیر خشک، برای کشش هیچ مشکلی وجود ندارد و خودرو بهراحتی قدرت خود را به شتابی سریع تبدیل میکند.
البته در سرعتهایی پایین اگر از تمام ۵۴۴ اسب بخار قدرت موتورها استفاده کنید باید فرمان را سفت بگیرید زیرا ۴۳۰ نیوتن متر گشتاوری که فقط به چرخهای جلو منتقل میشود، فرمان را در دستان راننده میچرخاند. در هوای بارانی هم برخی مشکلات آشکار میشوند. i4 M50 به دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی مجهز نیست و در عوض از ترمزها برای کنترل هرز گردی چرخها استفاده میکند. به همین دلیل، در پیچهای تنگ روی مسیر خیس همهچیز میتواند خراب شود اما کمی مدارا با پدال گاز اوضاع را بهتر میکند. البته باید توجه داشت که M50 یک مدل M تمامعیار نیست و بهطورکلی رفتار آرامتری دارد.
به لطف سیستم تعلیق بادی در عقب، سواری i4 هم با این شخصیت آرام مطابقت دارد و روی مسیرهای ناهموار خوب عمل میکند. این موضوع در حالت رانندگی راحت بیشتر خود را نشان میدهد اما از سوی دیگر، در این حالت وزن خودرو خیلی کمتر کنترل میشود. پالایش خودرو هم عالی است و صدای باد و لاستیکها بهخوبی کنترل شده است. این ویژگی وقتی با سکوت موتورهای الکتریکی ترکیب میشود، i4 را به خودروی بسیار دلپذیری برای رانندگیهای طولانی بزرگراهی تبدیل میکند. کشش خودرو در خط مستقیم در سرعتهای بالا خیرهکننده نیست اما پرفورمنس خودرو بسیار قوی بوده و برای سبقت گرفتن نیاز به تلاش زیادی ندارد.
جذابیت i4 M50 با برد اعلامی ۵۱۰ کیلومتری بیشتر میشود. ما آزمایش خود را با ۹۰ درصد شارژ باطریها آغاز کردیم که طبق اعلام خودرو باید بردی ۳۷۵ کیلومتری را فراهم کند اما پس از ۱۴۵ کیلومتر رانندگی در جادههای مختلف، شارژ باطریها به ۴۴ درصد کاهش یافت و از برد خودرو ۱۸۰ کیلومتر باقی ماند. با استفاده از شارژ سریع ۲۱۰ کیلوواتی میتوان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطریها را ظرف ۳۱ دقیقه شارژ کرد.
i4 M50 با قیمت ۶۳,۹۰۵ پوند، حدود ۴ هزار پوند از تسلا مدل ۳ پرفورمنس گرانتر است که برد اعلامی آن ۵۵ کیلومتر بیشتر بوده و در شتاب صفرتاصد هم ۰.۸ ثانیه از بامو سریعتر است؛ اما صرفنظر از اعداد و ارقام، i4 با کابین خوشساخت، سرعت فوقالعاده و دینامیک رانندگی بالا همچنان پکیجی قوی محسوب میشود. بااینحال، شاید مدل ارزانتر i4 eDrive40 انتخاب بهتری باشد زیرا ۱۲ هزار پوند از M50 ارزانتر است و با حذف موتور جلو، ۱۶۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد. این نسخه هرچند با ۳۴۰ اسب بخار قدرت که صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود، پرفورمنس ویرانگر برادر قویتر خود را ارائه نمیکند اما در عوض ۷۵ کیلومتر برد بیشتری دارد.
جمعبندی
i4 M50 کیفیت سنتی بامو را در قالب یک پکیج الکتریکی کم نقص ارائه میکند. ممکن است این خودرو جذابیت رانندگی مطلق مدلهای M بنزینی را نداشته باشد اما i4 از پرفورمنس انفجاری، شاسی اسپرت و پالایشی استثنایی برخوردار است که این ویژگیها وقتی با برد مناسب، کیفیت ساخت عالی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جذاب و توانایی شارژ سریع ترکیب میشود، آنرا به یک شاهکار چشمگیر تبدیل میکند.
مشخصات فنی بی ام و i4 M50
BMW i4 M50 | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | ۵۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۷۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر/ساعت |
باطری | ۸۰.۷ کیلووات ساعت |
برد | ۵۱۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۶۳,۹۰۵ پوند |
AMIR / ARMI
۱۸ دی ۱۴۰۰امار فروش برند های لوکس در ایالات متحده
بی ام و 336 هزار دستگاه
تسلا 313 هزار دستگاه
لکسوس 304 هزار دستگاه
امسال سال 2022 تسلا بی ام و رو هم کنار میزنه
امار های امسال تسلا یه شوک اساسی به برند های لوکس داد
GT
۱۸ دی ۱۴۰۰خواهشا دیگه اسم تسلا را کنار برندهای لوکس ساز نیار، الان بشدت حالت تحوع گرفتم از این حرفت🤢
یه فرمون و یه نمایشگر با پلاستیک چه چیز لوکسی داره؟
AMIR / ARMI
۱۸ دی ۱۴۰۰اگه به علایق یه سری مثل شما بود دنیا وارونه بود
ولی من عین همین تو سایت دیگه خوندم
زمین بری بالا بیای با پرچم نازی ها بری مقر تسلا رو هم فتح کنی
همه دنیا تسلا رو یه برند لوکس میدونن حالا بشین یه 20 تا دیس دیگه به این کامنت بده
GT
۱۸ دی ۱۴۰۰«بشین یه ۲۰ تا دیس دیگه به این کامنت بده»
برای من اصلا این بحث بچگانه اهمیتی نداره که بخوام لایک و دیسلایک فیک بدم جناب
Sina10
۱۸ دی ۱۴۰۰به نظر من هم مدل 3 لوکس حساب نمیشه
شاید بشه X و S رو رقیب E کلاس یا مثلا X6 حساب کرد ولی تسلا مدل ۳ نسخه های پایه اش در حد فولکس واگن iD3 هست
و نمیشه لوکس حسابش کرد
Achtung
۱۹ دی ۱۴۰۰حیف فولکس واگن . تسلا فاجعه تمام عیاره
مردیم از خوشی
۱۹ دی ۱۴۰۰فاجعه برای برند ها معتبر و با سابقه
ممد هلکت سوار
۱۸ دی ۱۴۰۰از تو انتظار آرمیچر پرستی نداشتم
ایلان ماسک داره نابود میکنه لذت رانندگی رو
اون صدای خفن
اون جذابیت
اون سرعت
داره از بین میره با وجود ادمایی مث تو و ایلان ماسک
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.isna.ir%2Fnews%2F93082110520%2F%25D8%25AA%25D9%2588%25D9%2582%25D9%2581-%25D8%25A2%25D9%2584%25D9%2588%25D8%25AF%25DA%25AF%25DB%258C-%25D9%2587%25D9%2588%25D8%25A7%25DB%258C-%25D8%25AC%25D9%2587%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25A8%25D8%25A7-%25D8%25AA%25D8%25B9%25D8%25B7%25DB%258C%25D9%2584%25DB%258C-%25D8%25A7%25DB%258C%25D9%2586-90-%25DA%25A9%25D8%25A7%25D8%25B1%25D8%25AE%25D8%25A7%25D9%2586%25D9%2587&psig=AOvVaw1VQapYfwR1JSp3ZMkZsSYo&ust=1641755690146000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCIDvztjuovUCFQAAAAAdAAAAABAJ
بزن رو این لینک برو ببین چه وضعیتی داره کارخونه ها
میدونم المیرا الا میاد میگه: تسلا داره بشر رو نجات میده از گرم شدن و منقرض شدن تسلا خداس قربون تسلا بشم درد هر چ تسلا هس بخوره ت سرم فدای تسلا بشم من
باید خدمتت عرض کنم که تا کارخونه هایی هستن که دارن به طرز وحشتناکی الودگی تولید میکنن تو داری به ماشین گیر میدی
خیلی نا راضی هستی با عمو ایلان برو مریخ !!!!!
حسین
۱۹ دی ۱۴۰۰تسلا که مطمعنا لوکس است ولی انگار خودش نمیخواد لوکس باشه.ولی به هر حال لوکسه
خودت دوست داری بگن بنز لوکس نیست.
GT
۱۹ دی ۱۴۰۰از نگاه شما کدوم لوکسه واقعا؟
این؟
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Class-2022-1024-27.jpg
یا این؟!
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/02/Tesla-Model-3-Long-Range-UK-2021-2.jpg
قضاوت با خودتون….
Taha Malek
۱۹ دی ۱۴۰۰از کابین تسلا صدای قیژ قیژ پلاستیکاش میاد
Mercedes Benz
۲۰ دی ۱۴۰۰سلام
خب معلومهکمه مرسدس
به نظر من تسلا به دلیل داشتن امکانات بی نظیر رقیب بزرگی برای مرسدس است
ارین صاحب جمعی
۱۸ دی ۱۴۰۰چرا امریکایی فن عزیز جوک میگی اول بی ام و شد دوم لکسس سوم مرسدس چهارم تسلا پنجم آئودی
مردیم از خوشی
۱۸ دی ۱۴۰۰این bmw واقعا عالیه باید دید نسل جدید تسلا مدل 3 چه میکنه این نسلش دیگه قدیمی شده
احتمالا نسل جدیدیش هم زمان با معرفی مدل دو رونمایی بشه
حیدر
۱۸ دی ۱۴۰۰این بی ام و ماشینی هست برای افرادی که خودرو الکتریکی دوست دارن ولی از ظاهر خودرو های الکتریکی خوششان نمیاد و از ظاهر ماشین های بنزینی معمولی بازار مثل همین بی ام و M3 خوششان میاد پس گزینه خوبی واسه این افراد هستش و این که نمیدونم چرا Auto Express سعی داشت نکات منفی ماشین رو نمایش بده و همش از عیب و ایرادات خودرو گفته بود.
من که به شخصه این خودرو رو به نسبت مدل ۳ ترجیح میدم.
Bilbo
۱۹ دی ۱۴۰۰عالی.
بنظرم ب ام و ورود خیلی خوبی به الکتریکی شدن داشت. به دور از هیجان. با یه تفکر مخلوط از احتیاط و جنجال. ترکیبی که جواب خیلی خوبی هم میده. فروش i4 و ix ها تو 2022 اوج میگیرن و با الکتریکی شدن سری 3 و سری 5 و سری 7 طی دو سال آینده، بامو بطور همزمان میتونه به خوبی روند الکتریکی شدن محصولاتش رو در کنار فروش بنزینی ها ادامه بده. آینده خیلی روشنی تو دوره الکتریکی ها برای ب ام و در پیشه. مدیریت تو این کمپانی واقعا معرکس.
همینکه تو هر پستش داره هیت میشه از طرف یه عده مشخص و محدود، یعنی کار داره درست انجام میشه 🤤
Bhp1400
۱۹ دی ۱۴۰۰بی ام و یکم فشار نمی یاره به خودش لامصب
مثل بنز نیست بیشتر تلاش بکنه
Roham
۱۹ دی ۱۴۰۰هر چقدر می گذره بازم چشمم به این جلو پنجره زشت جدید ب ام و عادت نمی کنه
حیف ب ام و نیست واقعا؟!