بیامو نسخه استیشن سدان لوکس-اسپرت خود را هم معرفی کرده است اما آیا میتواند در برابر بنچکارک این کلاس دوام بیاورد؟
استیشنها کلاسی به شمار میروند که پیش از ورود شاسیبلندها به بازار، وظیفه آنها را بر دوش میکشیدند و برای مردم عادی حکم خودرویی همهکاره را داشتند. از زمان افزایش محبوبیت شاسیبلندها و کراساوورها اما فروش این خودروها افت کرد و رو به افول گذاشتند. با این وجود هنوز برندهایی مانند مرسدس و بیامو وجود دارند که به این مدلها متعهد ماندهاند. مرسدسبنز کلاس E استیت و بیامو i5 تورینگ دو تلاش متفاوت از سوی این شرکتهای آلمانی برای حفظ کلاس خودرویی استیشن به شمار میروند که یکی هیبریدی است و دومی صرفا از نیروی برق استفاده میکند.
مقالات مرتبط:
- مقایسه آئودی A5 جدید با بی ام و سری ۳ و مرسدس بنز C کلاس، کدام آلمانی لوکس؟
- تقابل استانداردترین سدانهای جهان: مرسدس بنز کلاس E در برابر بی ام و سری ۵
از آنجا که بیامو جدیدتر است، از آن شروع میکنیم. پیشرانه برقی این استیشن که به سامانه e درایو ۴ بیامو هم مجهز شده است، توان تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت پیشرانه از بسته باتری ۸۱.۲ کیلووات ساعتی استخراج شده و به چرخهای عقب منتقل میشود. سازنده مدعی است که این باتری میتواند با هر بار شارژ کامل، رانندهاش را ۵۳۱ کیلومتر همراهی کند اما درحقیقت باید روی ۴۳۱ کیلومتر حساب باز کنید. خوشبختانه مالک میتواند درصورت نیاز و با تکیهبر شارژ ۲۰۵ کیلوواتی، شارژ باتری را درعرض نیم ساعت از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند.
در نقطه مقابل، زیر کاپوت نسبتا کشیده E300e یک پیشرانه کممصرف ۲ لیتری ۴ سیلندر جا خوش کرده است که ۲۰۳ اسب بخار قدرت تولید میکند. این قدرت بعدا با قدرت پیشرانه برقی ترکیب شده و خروجی نهایی را به ۳۱۲ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر میرساند. راننده میتواند درصورت تمایل از حالت دیفرانسیل عقب یا AWD استفاده کند. قدرت موتور برقی کوچک از یک باتری ۲۵.۴ کیلووات ساعتی تامین میشود که در حالت تمام برقی، راننده را تا ۹۵ کیلومتر همراهی خواهد کرد.
کلاس E استیت روحیه آرام و طبیعت متینی دارد و همین مسئله باعث میشود تا با تکیهبر سیستم بازیابی نیروی ترمز و نحوه ارائه یکدست قدرت توسط پیشرانه هیبریدی، عملکردی یکپارچه را برای راننده خود رقم بزند. این خودرو مانند دیگر محصولات اشتوتگارت بیشتر روی جداکردن راننده از فضای بیرونی تمرکز دارند؛ E300e میتواند در مانورهای رانندگی هم خوش بدرخشد اما نه خبری از صدای هیجانانگیز است و نه رانندگی هیجانانگیز. این خودرو راننده را به آرامش دعوت میکند.
درحالیکه بیامو i5 سواری سفتتری دارد و پاسخ دقیقتری به فشارهای پدال گاز میدهد. i5 تورینگ نهتنها حساسیت بالاتری دارد بلکه آنقدر سریعتر شتاب میگیرد که مرسدسبنز درهرصورت به آن نخواهد رسید. بیامو در این خودرو به سمت توزیع وزن ۵۰:۵۰ رفته و ارتفاع نسخه M اسپرت را کمتر هم کرده است اما درمجموع میتواند همان وظایف کلاس E را هم انجام دهد.
تفاوت اصلی این دو در یکپارچگی ارائه قدرت و عملکرد است. درحالیکه استیشن مرسدس در این کار موفق عمل میکند، i5 تورینگ به مسیری دیگر علاقه دارد. مرسدس برای زندگی روزمره طراحی شده است. درون کابین هم همین داستان صدق میکند. هر چند مرسدسبنز بیشازاندازه از نمایشگر و فناوریهایی مانند دوربین سلفی و… استفاده کرده است اما بهرهوری از قطعات کرومی و چرم رنگی بهجای مشکی سراسری باعث شده تا فضایی دلنشینتر داشته باشد. بیامو هم مشکل بیش از اندازه دییجیتالیشدن را دارد اما از فضایی بسیار ارگونومیک بهرهمند شده که بیشازحد به نمایشگرها وابسته شده است.
در زمینه فضای باری، بیامو i5 تورینگ درصندوق عقب ۵۷۰ لیتر را در اختیار مالک قرار میدهد که با خمکردن ردیف عقب، به ۱,۷۰۰ لیتر افزایش پیدا میکند. خمکردن صندلیها و بار زدن وسایل در این خودرو بهراحتی انجام میشود اما برخلاف مدلهای برقی متداول، خبری از فضای بار زیر کاپوت نیست. هر چند فضای کنونی این استیشن کافی به نظر میرسد. در سوی دیگر، فضای بار مرسدسبنز ۴۶۰ لیتر است که با تاکردن صندلیها عقب به ۱,۶۷۵ لیتر افزایش مییابد. متاسفانه باتری زیر کف خودرو قرار گرفته و باعث بالاآمدن تمام مجموعه صندلیها و بار شده است.
نتیجه گیری
آیا مردم به سمت استیشنها باز میگردند؟ مشخصا پاسخ این سوال منفی است؛ چرا که برای این کار کمی دیر شده است. بیامو با تولید i5 تورینگ نشان داد که میتوان هنوز هم به فکر ساخت این کلاس خودرویی بود. این شرکت میتواند با صرف زمان بیشتر، گستره مسافت قابلپیمایش خودروی خود را هم بهبود ببخشد و حتی وزن آن را کاهش دهد. مرسدسبنز در نقطه مقابل به همان فلسفه محصولات تجاریاش بسنده کرده و خودرویی آشنا را روانه بازار کرده است که برخلاف استیشن بیامو، هدف خاصی ندارد. انگار یک گوشه نشسته و سرگرم کار خودش شده است. نظر شما درباره این دو استیشن جذاب چیست؟ آیا تولید این کلاس در سالهای آینده موجه خواهد بود؟
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳رقابت زشت و زشت تر
NAVID@@98
۲۳ مرداد ۱۴۰۳چِشات زِشت میبینه Y !!!!!!
رقابَت زیبا و زیبا تَر ✌️!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳هریک از این عزیزان زشت اروپایی خدایی در همه چیز اول زشت اروپا عالی اول زشت بیریخت در همه چیز عالی نیستند فقط زشت و زشت تر در ان اروپا زشت است و همیشه اول زشت هرچیز انها
زیبا و زیباتر: اره بیا 👍
NAVID@@98
۲۳ مرداد ۱۴۰۳👑🥇هریک از این عزیزان زیبای اروپایی و آمریکایی درستش اینه :
👑🥇 خدایی در هر چیز اول زیبا اروپامریکا عالی اول زیباذاروپا آمریما در هر چیز اول 🥇👑 عالی هستند اروپا و آمریکا فقط زیبا و زیباتر در اروپا و آمریکا هر چیز اول زیبا است🥇👑 و همیشه اول زیبا هرچیز آنها !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
زیبا و زیباتر !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! : اره اومدم 👍😍
NAVID@@98
۲۳ مرداد ۱۴۰۳👑🥇هریک از این عزیزان زیبای اروپایی و آمریکایی درستش اینه :
👑🥇 خدایی در هر چیز اول زیبا اروپامریکا عالی اول زیبا اروپا آمریکا در هر چیز اول 🥇👑 عالی هستند اروپا و آمریکا فقط زیبا و زیباتر در اروپا و آمریکا هر چیز اول زیبا است🥇👑 و همیشه اول زیبا هرچیز آنها !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
زیبا و زیباتر !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! : اره اومدم 👍😍
این اصلاح شده این درسته همین👉☝️
car lover
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اول فارسی یاد بگیر مجبور نباشی دوبار بنویسی از کتاب فارسی کلاس اول شروع کن
kawaki
۲۳ مرداد ۱۴۰۳هیچکدومشون ….
NAVID@@98
۲۳ مرداد ۱۴۰۳هر یک از این عزیزان ۱۰۰ در ۱۱۰ 😍 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
محمدهادی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳انتخاب من نماینده بی ام و
Taha Ayoobi
۲۳ مرداد ۱۴۰۳مرسدس عجب کابینی داره
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳کابین ساده با یه رنگ ملایم یا تریم چوب و ساعت انالوگ و دکمه فیزیکی رو به صدتا از این کابینها ترجیح میدم
hosen
۲۳ مرداد ۱۴۰۳هیچوقت نتونستم با ماشینهای استیشن ارتباط برقرار کنم
وقتی نسخه سدان هست استیشن چرا
misha
۲۳ مرداد ۱۴۰۳کلاس استیشین یکی از بهترین، کاربردی ترین، متناسب ترین و در عین حال زیباترین کلاس های خودرویی هست، البته متخصص این حوزه آئودی و کمی هم سوبارو هستن
متاسفانه تو کشور ما به دلایلی هرگز استقبال خوبی از خودروهای استیشن نشد
به شخصه آئودی allroad رو به تمام کراس اوور های دنیا ترجیح میدم، ترکیب کارایی و جادار بودن کراس اوور با قابلیت های فنی یه سدان به همراه ظاهر فوق العاده زیبا و مهندسی آلمانی
کسرا
۲۳ مرداد ۱۴۰۳تنها طرفدار استیشت تو ایران میتا هستن اونم از نوع مزدا وانت اتاق دار…
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳داداش پروفایلت رینگهای چه ماشینیه
Taha Ayoobi
۲۴ مرداد ۱۴۰۳فک کنم آلفارومئو 4C باشه
JaMsHiD_R1988
۲۴ مرداد ۱۴۰۳آلفا رومئو جولیا کوادریفولیو
misha
۲۴ مرداد ۱۴۰۳جولیا کوادریفولیو🍀
car lover
۲۴ مرداد ۱۴۰۳تاحالا دقت نکردم، چقدر رینگهاش خوشگله
ALI.A.NLANSR
۲۳ مرداد ۱۴۰۳به نظر من bmw باید روی سری 5 بیشتر تمرکز میکرد واقعاً E جدید خیلی بهتره نسبت به رقیبش مخصوصا تو نسخه های پرفورمنس
B
۲۳ مرداد ۱۴۰۳هر چی بیشتر میگذره زشتی سری ۵ جدید داره برام کم میشه الان به این مرحله رسیدم که میگم طراحیش خوبه 😁
Arshia m3csl
۲۳ مرداد ۱۴۰۳زشت نیست سری ۵ خداییش ولی وزن m5 هاش سنگینه که نقطه ضعفه
JaMsHiD_R1988
۲۴ مرداد ۱۴۰۳آدم به یه مرحله میرسه که براش زشتی عادی میشه
این ماشین اصلا تناسبات نداره
یه چراغ کوچولو تو جلو داره موقعی میای وسط تر میشه یه جلو پنجره که فکر کنم اندازه اش اندازه دوتا کله آدم باشه
سهیل
۲۳ مرداد ۱۴۰۳استیشن ها واقعا پر ابهت هستن. خصوصا استیشن های آمریکایی و علی الخصوص نعش کش کادیلاک
الان ماکتش با تابوت شده ۲۰ میلیون. آرزوی خریدش به دلم موند.
A Sus man
۲۳ مرداد ۱۴۰۳(E300e میتواند در مانورهای رانندگی هم خوش بدرخشد اما نه خبری از صدای هیجانانگیز است و نه رانندگی هیجانانگیز. این خودرو راننده را به آرامش دعوت میکند.)
این جمله توصیف شرکت مرسدس_بنزه
محمدحسین اسماعیل نسب
۲۴ مرداد ۱۴۰۳به نظرم هر دوشون زیبان ولی انتخابم بنزه
بخاطر کابین داخلی یه تیکه
همایون
۲۴ مرداد ۱۴۰۳کاش e کلاس اون هایپراسکرین رو نداشت ولی بازم انتخابم بنزه.یکی از مهمترین شاخصه ها برای یه خودرو تو این کلاس اینکه یه خانواده بتونن باهاش سفر کنن و بنز هیبریدی بسیار قابل اعتمادتر از بیمر برقیه و از اونطرف تو ترافیک شهری و مسافتهای کوتاه هم میشه بنز رو به صورت برقی روند که این یه امتیاز مثبته
گات
۲۶ مرداد ۱۴۰۳حالم بد شد اینارو دیدم
M power
۳۱ مرداد ۱۴۰۳یاد پیکان استیشن های قدیم افتادم
یادش بخیر…..