بی ام ومرسدس بنز

مقایسه بی ام و i5 تورینگ و مرسدس بنز کلاس E استیت: آیا استیشن‌ها زنده‌اند؟

بی‌ام‌و نسخه استیشن سدان لوکس-اسپرت خود را هم معرفی کرده است اما آیا می‌تواند در برابر بنچکارک این کلاس دوام بیاورد؟

استیشن‌ها کلاسی به شمار می‌روند که پیش از ورود شاسی‌بلندها به بازار، وظیفه آن‌ها را بر دوش می‌کشیدند و برای مردم عادی حکم خودرویی همه‌کاره را داشتند. از زمان افزایش محبوبیت شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها اما فروش این خودروها افت کرد و رو به افول گذاشتند. با این وجود هنوز برندهایی مانند مرسدس و بی‌ام‌و وجود دارند که به این مدل‌ها متعهد مانده‌اند. مرسدس‌بنز کلاس E استیت و بی‌ام‌و i5 تورینگ دو تلاش متفاوت از سوی این شرکت‌های آلمانی برای حفظ کلاس خودرویی استیشن به شمار می‌روند که یکی هیبریدی است و دومی صرفا از نیروی برق استفاده می‌کند.

مقالات مرتبط:

از آنجا که بی‌ام‌و جدیدتر است، از آن شروع می‌کنیم. پیشرانه برقی این استیشن که به سامانه e درایو ۴ بی‌ام‌و هم مجهز شده است، توان تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت پیشرانه از بسته باتری ۸۱.۲ کیلووات ساعتی استخراج شده و به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. سازنده مدعی است که این باتری می‌تواند با هر بار شارژ کامل، راننده‌اش را ۵۳۱ کیلومتر همراهی کند اما درحقیقت باید روی ۴۳۱ کیلومتر حساب باز کنید. خوشبختانه مالک می‌تواند درصورت نیاز و با تکیه‌بر شارژ ۲۰۵ کیلوواتی، شارژ باتری را درعرض نیم ساعت از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند.

در نقطه مقابل، زیر کاپوت نسبتا کشیده E300e یک پیشرانه کم‌مصرف ۲ لیتری ۴ سیلندر جا خوش کرده است که ۲۰۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این قدرت بعدا با قدرت پیشرانه برقی ترکیب شده و خروجی نهایی را به ۳۱۲ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر می‌رساند. راننده می‌تواند درصورت تمایل از حالت دیفرانسیل عقب یا AWD استفاده کند. قدرت موتور برقی کوچک از یک باتری ۲۵.۴ کیلووات ساعتی تامین می‌شود که در حالت تمام برقی، راننده را تا ۹۵ کیلومتر همراهی خواهد کرد.

کلاس E استیت روحیه آرام و طبیعت متینی دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا با تکیه‌بر سیستم بازیابی نیروی ترمز و نحوه ارائه یکدست قدرت توسط پیشرانه هیبریدی، عملکردی یکپارچه را برای راننده خود رقم بزند. این خودرو مانند دیگر محصولات اشتوتگارت بیشتر روی جداکردن راننده از فضای بیرونی تمرکز دارند؛ E300e می‌تواند در مانورهای رانندگی هم خوش بدرخشد اما نه خبری از صدای هیجان‌انگیز است و نه رانندگی هیجان‌انگیز. این خودرو راننده را به آرامش دعوت می‌کند.

درحالی‌که بی‌ام‌و i5 سواری سفت‌تری دارد و پاسخ دقیق‌تری به فشارهای پدال گاز می‌دهد. i5 تورینگ نه‌تنها حساسیت بالاتری دارد بلکه آنقدر سریع‌تر شتاب می‌گیرد که مرسدس‌بنز درهرصورت به آن نخواهد رسید. بی‌ام‌و در این خودرو به سمت توزیع وزن ۵۰:۵۰ رفته و ارتفاع نسخه M اسپرت را کمتر هم کرده است اما درمجموع می‌تواند همان وظایف کلاس E را هم انجام دهد.

تفاوت اصلی این دو در یکپارچگی ارائه قدرت و عملکرد است. درحالی‌که استیشن مرسدس در این کار موفق عمل می‌کند، i5 تورینگ به مسیری دیگر علاقه دارد. مرسدس برای زندگی روزمره طراحی شده است. درون کابین هم همین داستان صدق می‌کند. هر چند مرسدس‌بنز بیش‌ازاندازه از نمایشگر و فناوری‌هایی مانند دوربین سلفی و… استفاده کرده است اما بهره‌وری از قطعات کرومی و چرم رنگی به‌جای مشکی سراسری باعث شده تا فضایی دلنشین‌تر داشته باشد. بی‌ام‌و هم مشکل بیش از اندازه دییجیتالی‌شدن را دارد اما از فضایی بسیار ارگونومیک بهره‌مند شده که بیش‌ازحد به نمایشگرها وابسته شده است.

در زمینه فضای باری، بی‌ام‌و i5 تورینگ درصندوق عقب ۵۷۰ لیتر را در اختیار مالک قرار می‌دهد که با خم‌کردن ردیف عقب، به ۱,۷۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. خم‌کردن صندلی‌ها و بار زدن وسایل در این خودرو به‌راحتی انجام می‌شود اما برخلاف مدل‌های برقی متداول، خبری از فضای بار زیر کاپوت نیست. هر چند فضای کنونی این استیشن کافی به نظر می‌رسد. در سوی دیگر، فضای بار مرسدس‌‎بنز ۴۶۰ لیتر است که با تاکردن صندلی‌ها عقب به ۱,۶۷۵ لیتر افزایش می‌یابد. متاسفانه باتری زیر کف خودرو قرار گرفته و باعث بالاآمدن تمام مجموعه صندلی‌ها و بار شده است.

نتیجه گیری

آیا مردم به سمت استیشن‌ها باز می‌گردند؟ مشخصا پاسخ این سوال منفی است؛ چرا که برای این کار کمی دیر شده است. بی‌ام‌و با تولید i5 تورینگ نشان داد که می‌توان هنوز هم به فکر ساخت این کلاس خودرویی بود. این شرکت می‌تواند با صرف زمان بیشتر، گستره مسافت قابل‌پیمایش خودروی خود را هم بهبود ببخشد و حتی وزن آن را کاهش دهد. مرسدس‌بنز در نقطه مقابل به همان فلسفه محصولات تجاری‌اش بسنده کرده و خودرویی آشنا را روانه بازار کرده است که برخلاف استیشن بی‌ام‌و، هدف خاصی ندارد. انگار یک گوشه نشسته و سرگرم کار خودش شده است. نظر شما درباره این دو استیشن جذاب چیست؟ آیا تولید این کلاس در سال‌های آینده موجه خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (982 ديدگاه)

    رقابت زشت و زشت تر

    موافقم 6
    مخالفم 16
    1. NAVID@@98

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (707 ديدگاه)

      چِشات زِشت میبینه Y !!!!!!

      رقابَت زیبا و زیبا تَر ✌️!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

      موافقم 16
      مخالفم 5
      1. car lover

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (982 ديدگاه)

        هریک از این عزیزان زشت اروپایی خدایی در همه چیز اول زشت اروپا عالی اول زشت بیریخت در همه چیز عالی نیستند فقط زشت و زشت تر در ان اروپا زشت است و همیشه اول زشت هرچیز انها
        زیبا و زیباتر: اره بیا 👍

        موافقم 3
        مخالفم 10
        1. NAVID@@98

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          👑🥇هریک از این عزیزان زیبای اروپایی و آمریکایی درستش اینه :
          👑🥇 خدایی در هر چیز اول زیبا اروپامریکا عالی اول زیباذاروپا آمریما در هر چیز اول 🥇👑 عالی هستند اروپا و آمریکا فقط زیبا و زیباتر در اروپا و آمریکا هر چیز اول زیبا است🥇👑 و همیشه اول زیبا هرچیز آنها !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
          زیبا و زیباتر !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! : اره اومدم 👍😍

          موافقم 6
          مخالفم 4
        2. NAVID@@98

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          👑🥇هریک از این عزیزان زیبای اروپایی و آمریکایی درستش اینه :
          👑🥇 خدایی در هر چیز اول زیبا اروپامریکا عالی اول زیبا اروپا آمریکا در هر چیز اول 🥇👑 عالی هستند اروپا و آمریکا فقط زیبا و زیباتر در اروپا و آمریکا هر چیز اول زیبا است🥇👑 و همیشه اول زیبا هرچیز آنها !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
          زیبا و زیباتر !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! : اره اومدم 👍😍

          این اصلاح شده این درسته همین👉☝️

          موافقم 2
          مخالفم 6
      2. car lover

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (982 ديدگاه)

        اول فارسی یاد بگیر مجبور نباشی دوبار بنویسی از کتاب فارسی کلاس اول شروع کن

  2. kawaki

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (91 ديدگاه)

    هیچکدومشون ….

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. NAVID@@98

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (707 ديدگاه)

      هر یک از این عزیزان ۱۰۰ در ۱۱۰ 😍 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

      موافقم 8
      مخالفم 3
    2. محمدهادی

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2315 ديدگاه)

      انتخاب من نماینده بی ام و

  3. Taha Ayoobi

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3534 ديدگاه)

    مرسدس عجب کابینی داره

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. car lover

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (982 ديدگاه)

      کابین ساده با یه رنگ ملایم یا تریم چوب و ساعت انالوگ و دکمه فیزیکی رو به صدتا از این کابینها ترجیح میدم

      موافقم 9
      مخالفم 3
  4. hosen

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    هیچ‌وقت نتونستم با ماشین‌های استیشن ارتباط برقرار کنم
    وقتی نسخه سدان هست استیشن چرا

    موافقم 4
    مخالفم 6
  5. misha

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    کلاس استیشین یکی از بهترین، کاربردی ترین، متناسب ترین و در عین حال زیباترین کلاس های خودرویی هست، البته متخصص این حوزه آئودی و کمی هم سوبارو هستن
    متاسفانه تو کشور ما به دلایلی هرگز استقبال خوبی از خودروهای استیشن نشد
    به شخصه آئودی allroad رو به تمام کراس اوور های دنیا ترجیح میدم، ترکیب کارایی و جادار بودن کراس اوور با قابلیت های فنی یه سدان به همراه ظاهر فوق العاده زیبا و مهندسی آلمانی

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. کسرا

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (159 ديدگاه)

      تنها طرفدار استیشت تو ایران میتا هستن اونم از نوع مزدا وانت اتاق دار…

    2. car lover

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (982 ديدگاه)

      داداش پروفایلت رینگهای چه ماشینیه

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3534 ديدگاه)

        فک کنم آلفارومئو 4C باشه

        موافقم 0
        مخالفم 2
      2. JaMsHiD_R1988

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2313 ديدگاه)

        آلفا رومئو جولیا کوادریفولیو

        موافقم 2
        مخالفم 1
      3. misha

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (98 ديدگاه)

        جولیا کوادریفولیو🍀

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. car lover

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (982 ديدگاه)

          تاحالا دقت نکردم، چقدر رینگهاش خوشگله

  6. ALI.A.NLANSR

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    به نظر من bmw باید روی سری 5 بیشتر تمرکز میکرد واقعاً E جدید خیلی بهتره نسبت به رقیبش مخصوصا تو نسخه های پرفورمنس

    موافقم 5
    مخالفم 4
  7. B

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    هر چی بیشتر میگذره زشتی سری ۵ جدید داره برام کم میشه الان به این مرحله رسیدم که میگم طراحیش خوبه 😁

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. Arshia m3csl

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      زشت نیست سری ۵ خداییش ولی وزن m5 هاش سنگینه که نقطه ضعفه

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. JaMsHiD_R1988

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2313 ديدگاه)

      آدم به یه مرحله میرسه که براش زشتی عادی میشه
      این ماشین اصلا تناسبات نداره
      یه چراغ کوچولو تو جلو داره موقعی میای وسط تر میشه یه جلو پنجره که فکر کنم اندازه اش اندازه دوتا کله آدم باشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. سهیل

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    استیشن ها واقعا پر ابهت هستن. خصوصا استیشن های آمریکایی و علی الخصوص نعش کش کادیلاک
    الان ماکتش با تابوت شده ۲۰ میلیون. آرزوی خریدش به دلم موند.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. A Sus man

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    (E300e می‌تواند در مانورهای رانندگی هم خوش بدرخشد اما نه خبری از صدای هیجان‌انگیز است و نه رانندگی هیجان‌انگیز. این خودرو راننده را به آرامش دعوت می‌کند.)

    این جمله توصیف شرکت مرسدس_بنزه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. محمدحسین اسماعیل نسب

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به نظرم هر دوشون زیبان ولی انتخابم بنزه
    بخاطر کابین داخلی یه تیکه

    موافقم 3
    مخالفم 4
  11. همایون

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (693 ديدگاه)

    کاش e کلاس اون هایپراسکرین رو نداشت ولی بازم انتخابم بنزه.یکی از مهمترین شاخصه ها برای یه خودرو تو این کلاس اینکه یه خانواده بتونن باهاش سفر کنن و بنز هیبریدی بسیار قابل اعتمادتر از بیمر برقیه و از اونطرف تو ترافیک شهری و مسافتهای کوتاه هم میشه بنز رو به صورت برقی روند که این یه امتیاز مثبته

    موافقم 3
    مخالفم 3
  12. گات

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (296 ديدگاه)

    حالم بد شد اینارو دیدم

  13. M power

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (257 ديدگاه)

    یاد پیکان استیشن های قدیم افتادم
    یادش بخیر…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا