قیمت بی ام و i8 از ۱۵۰ هزار دلار شروع شد و حالا به حدود ۴۰ هزار دلار رسیده است تا پیشرفتهترین خودروی تولیدی باواریا با قیمتهای بسیار نازلی در دسترس خریداران باشد.
درحالیکه بی ام و i8 یکی از خاصترین و گرانترین خودروهای بازار کشور ماست و قیمت آن از ۲۰ میلیارد تومان هم فراتر میرود، اما در بازارهای جهانی داستان کاملاً متفاوتی دارد و افت قیمت وحشتناک باعث شده با بهای بسیار نازلی در بازار کارکردهها حضور داشته باشد. داستان این خودرو در سال ۲۰۰۹ آغاز شد یعنی زمانی که ژرمنها کانسپتی به نام ویژن افیشنت داینامیکس را در نمایشگاه فرانکفورت معرفی کردند. این کانسپت نماینده دسته جدیدی از تکنولوژیهایی بود که باعث میشد پیشرانه درونسوز بی ام و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. پیشرانه موجود در کانسپت ویژن افیشنت داینامیکس نهایتاً در اکثر محصولات بی ام و، از سری ۱ گرفته تا X5 بکار رفت.
همچنین بخوانید: یک تصادف ساده با بی ام و i8 در ایران، چقدر هزینه تعمیر دارد؟
دو سال بعد و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ بی ام و سرانجام کانسپت i8 را رونمایی کرد که نه تنها دسته جدیدی از محصولات اسپرت این برند بود بلکه از نظر طراحی نیز زبان متفاوتی را به نمایش میگذاشت. بی ام و i8 جزو معدود خودروهایی است که در نسخه تولیدی وفاداری زیادی به مدل مفهومی خود دارد. این خودرو از طراحی برجسته و آیرودینامیکی سود میبرد و به شکل کوپهای دو در عرضه شده است. همه ما i8 را دوست داریم هرچند بجای پیشرانه ۸ سیلندر از قوای محرکه پلاگین هیبریدی در آن استفاده شده که شامل نمونه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو و موتوری برقی است. با دیدن قوای محرکه سؤالات زیادی درباره آن به وجود آمد و این سؤالات از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۲۰ یعنی آخرین سال تولید i8 باقی ماندند. با اینکه i8 را میتوان پیشرفتهتر از زمان خود دانست اما بنا به دلایلی افت قیمت زیادی دارد و هماکنون میتوان آن را با قیمت بسیار پایینی در آمریکا خریداری کرد.
واژههای افیشنت داینامیکس به خوبی گویای اهداف بی ام و بودهاند چرا ترکیبی از سواری خودروهای اسپرت و راندمان بالا را نشان میدهند. از طرف دیگر i8 به همراه i3 ساختار نامگذاری جدیدی را به ارمغان آوردند به گونهای که نام تمامی خودروهای برقی این خودروساز با حرف i شروع میشود. قوای محرکه این خودرو ۳۵۷ اسب بخار قدرت تولید میکند و باعث دستیابی به صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میشود. بنویت جیکوب مدیر طراحی بی ام و مسئول خلق این پروژه بوده و نتیجه نهایی نیز خودرویی بسیار جذاب است. ارتفاع کوتاه، خطوط هدفمند و زیبا از جمله ویژگیهای ظاهری i8 به شمار میروند. جلوپنجره و چراغهای نازک روی پهنای خودرو تأکید دارند درحالیکه روی کاپوت ورودی هوای بزرگی دیده میشود که البته هدف از وجود آن مشخص نیست زیرا پیشرانه در وسط خودرو قرار دارد. با اینکه همه این فاکتورها میتوانستند موفقیت خودروی جدید بی ام و را تضمین کنند اما بازار هرگز روی خوش به آن نشان نداد.
این خودرو در ابتدا پکیجی فوقالعاده به نظر میرسید. پیشرانه ۱.۵ لیتری با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده بود و موتور برقی نیز فقط مسئول اکسل جلو بود. باتری ۷.۱ کیلووات ساعتی i8 توان پیمایش برقی چندانی نداشت اما برد مجموع خودرو به حدود ۵۳۰ کیلومتر میرسید. در سال ۲۰۱۶ باتری بزرگتر ۱۱.۶ کیلووات ساعتی روی خودرو نصب شد تا توان پیمایش برقی آن به ۴۸ کیلومتر افزایش یابد. ژرمنها در سال ۲۰۱۸ نسخه روباز این خودرو را با کمی اضافهوزن رونمایی کردند هرچند وزن خودرو همچنان رقم مطلوب ۱۵۴۲ کیلوگرم بود که دلیل این وزن پایین را میتوان به استفاده از بدنه کربنی نسبت داد. هدآپ دیسپلی، چراغهای جلوی لیزری، دوربینهای دید عقب و… جزو ویژگیهای i8 هستند.
اما بازهم این ویژگیها برای جلب نظر خریداران کافی نبودند. در طول حدود ۶ سال تولید این خودرو فروش حدود ۲۰ هزار دستگاهی را ثبت کرد. به نظر ما چندین عامل در فروش کم این خودرو مؤثر بودند. اول اینکه i8 بسیار جلوتر از زمان خود بود. خودروهای پلاگین هیبریدی در آن زمان خیلی فراگیر نبودند. همچنین بازار مطمئن نبود که i8 یک کوپه اسپرت است یا خودروی اسپرت واقعی. شتاب خودرو تا زمانی که باتری شارژ بود خوب به نظر میرسید و هندلینگ هم خیلی شبیه خودروهای اسپرت تمامعیار نبود. چرخهای کمعرض چسبندگی بالایی نداشتند و نسخه اولیه از سیستم بازیابی انرژی هم چنگی به دل نمیزد؛ و واقعیت این بود که کسی نمیخواست پشت فرمان یک خودروی اسپرت با پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری بنشیند. کمبودی هم از نظر رقبا وجود نداشت و جدای از پورشه ۹۱۱ میتوانستید مرسدس AMG GT با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو را بخرید که حتی قیمت کمتری هم داشت.
همه این فاکتورها معنای بدی برای تیم فروش بی ام و داشتند اما امروز خبر خوبی برای خریداران هستند. قیمت بی ام و i8 در سال ۲۰۱۴ از حدود ۱۳۶ هزار دلار شروع شد و در سال آخر عرضه به ۱۵۰ هزار دلار رسید. در حال حاضر این خودرو را میتوان با قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار خرید هرچند قیمت مدلهای کم کارکرد ۲۰۲۰ به حدود ۸۰ هزار دلار میرسد. در بازار ایران i8 قیمت باورنکردنی ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومانی دارد.
Cehx
۱۶ بهمن ۱۴۰۳طراحی واقعا چشم نواز بچه بودم اینو می دیدم با خودم می گفتم این طراحی از اینده اومده ولی الان هر خودرو ساز بخواد اینده نگری کنی چراغ هارو باریک می کنه و جلوپنجره رو می بنده
Yaghoob
۱۶ بهمن ۱۴۰۳الان یه فرد صاحب نفوذ میره ده تاش رو میخره و میاره ایران میفروشه و بوم….
یه شبه ره صد ساله میره
Cehx
۱۶ بهمن ۱۴۰۳چرا راه دور میری شما الان این وارداتی ها رو بخوای تو بازار آزاد بخری یه ماشین برا خودت میخری یکی برای فروشنده یکی هم برا دولت
یک ماشین می خری ولی پول سه تا رو میدی تازه در بهترین حالت خیلی از وارداتی ها اوضاعشون ازین هم بدتره
داریوش
۱۶ بهمن ۱۴۰۳یادم میاد زمانی که رونمایی شد بردش کمتر از 80 کیلومتر بود با زمان شارژ طولانی.
تو ایران هم حسابی صدا به پا کرده بود یدونه آبی تو نمایشگاه تهران بود همه مثل ندید بدید ها میرفتن نمایشگاه دستمالی میکردن.