بی ام و

آیکنیک ساندز؛ جذاب‌ترین ویژگی سال های اخیر بی ام و

خودروسازان در زمینه استفاده از صداهای غیرواقعی برای خودروهای الکتریکی خود خلاق‌تر از هر زمان دیگری نشان می‌دهند. به خاطر اینکه قوای محرکه الکتریکی چنین خودروهایی فاقد صداست به همین خاطر از نظر جذابیت رانندگی در سطح پایینی قرار می‌گیرند زیرا راننده نمی‌تواند ارتباطی عاطفی با خودرو برقرار کند. خبری از لرزش یا صدا در پیشرانه نیست اما بی‌ام‌و برای ایجاد جذابیت بیشتر در خودروهای الکتریکی با هانس زیمر تماس گرفته است تا سیستم الکتریک آیکنیک ساندز را معرفی نماید. ما پس از بررسی این تکنولوژی در بی ام و i4 M50 می‌توانیم بگوییم با یک ویژگی شگفت‌انگیز روبرو هستیم.

ما هم‌اکنون در میانه یک تست چندروزه با بی‌ام‌و i4 M50 هستیم و صدای شتاب گیری تولیدی توسط هانس زیمر یکی از بخش‌های موردعلاقه در این خودرو بوده است. این سیستم نه تنها عملکرد خوبی دارد بلکه یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های بکار رفته در محصولات بی‌ام‌و محسوب می‌شود.

این سیستم را می‌توان از طریق حالت‌های انتخابی سواری روشن یا خاموش کرد. آیکنیک ساندز بر اساس حالت رانندگی انتخاب شده توسط راننده تغییر می‌کند. این سیستم در حالت‌های کامفورت یا اکو پرو اگرچه قابل‌تشخیص است اما صدای کمتری دارد. ولی در حالت اسپرت شاهد صدای بیشتری هستیم و به هر دستور راننده در بخش گاز و ترمز واکنش نشان می‌دهد. البته این تکنولوژی فقط صدای شتاب گیری و ترمز نیست و پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

زمانی که پدال گاز را فشار دهید آیکنیک ساندز به خوبی به میزان فشار روی پدال واکنش نشان می‌دهد. زیمر و تیم بی‌ام‌و تلاش‌های بسیار زیادی برای هماهنگی فوق‌العاده‌ی این سیستم با دستورات راننده انجام داده‌اند زیرا راننده می‌تواند بی‌وقفه گاز و ترمز را تنظیم کند. واکنش صدای تولیدی به این تغییرات بسیار احساس‌برانگیز است.

البته واضح است که شما می‌دانید این صداها مصنوعی هستند اما به خاطر مهندسی دقیق این صداها و واکنش عالی به دستورات راننده شاهد هماهنگی بسیار خوب بین اجزای مختلف خودرو با آیکنیک ساندز خواهید بود و حس متفاوتی را در خودرویی الکتریکی تجربه خواهید کرد. بهترین راه برای توصیف این سیستم شبیه راندن یک کشتی فضایی در فیلمی علمی تخیلی است.

همچنین به خاطر اینکه صداهای موردبحث در دنیای واقعی وجود ندارند و این نوع سیستم‌ها به تازگی معرفی شده‌اند، مالک با روی باز از چنین سیستمی استقبال خواهد کرد. زمانی که جنگ ستارگان را تماشا می‌کنید درباره صدای TIE سؤال نمی‌کنید بلکه صدای آن‌ها را شگفت‌انگیز می‌دانید. همین موضوع درباره آیکنیک ساندز بی‌ام‌و صدق می‌کند. صداهایی که از خودرو به گوش می‌رسد جدید و درعین‌حال جذاب هستند و مهم نیست که این صداها به‌صورت مصنوعی تولید می‌شوند.

واقعاً این تکنولوژی جذابی است. شبیه زمانی که آئودی R8 V10 یا پورشه ۹۱۱ GT3 را می‌رانید، دوست دارید پدال گاز i4 M50 را فشار دهید و صدایی شبیه کشتی فضایی را بشنوید. باور اینکه خودروسازی همچون بی‌ام‌و چنین صدایی را در یک خودرو قرار داده است سخت خواهد بود اما باید آن را جزو جذاب‌ترین ویژگی‌های چند سال اخیر محصولات باواریا دانست.

نکته دیگر اینکه برخی خودروهای اسپرت بنزینی در سال‌های اخیر از صداهای غیرواقعی برای جذابیت بیشتری سواری استفاده کرده‌اند اما فکر می‌کنیم صدای تولیدی در i4 M50 جذاب‌تر از اکثر صداهای محصولات درون‌سوز هستند. i4 M50 جذابیت‌های دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرعت بالا، هندلینگ خوب و فضای بار زیاد اشاره کرد اما تا به اینجا آیکنیک ساندز بیش از هر چیزی دیگری نظر ما را به خود جلب کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
bmwblog

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. بی نام

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    به به
    حل مشکل بی صدایی موتور الکتریکی
    ولی حالا می مونه رفع مشکل طراحی…

    موافقم 13
    مخالفم 6
    1. دکتر استاپ

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      خدا بگم چیکار کنه اونی که اومد توی شرکت بی ام و گفت
      بچه ها دندون خرگوشی مد شده بریم تو کارش😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 21
      مخالفم 6
    2. سپهر

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (388 ديدگاه)

      طراحیش خیلی هم عالیه

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. بی نام

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (43 ديدگاه)

        طراحی سلیقه ای هست ولی اکثر مردم با این طراحی های ب ام و مشکل دارن .
        پس بهتره یه کاری کنن که دوباره مثل قبل رضایت بیشتر افراد رو بدست بیارن.

        موافقم 4
        مخالفم 7
        1. سپهر

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (388 ديدگاه)

          باید از نزدیک دید،من خودم با طراحی ب ام و سری هفت ۲۰۲۰ مشکل داشتم اما وقتی از نزدیک دیدم خیلی حال کرد

  2. بی نام

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    بالاخره یک خبر خوب از خودروسازهای خارجی
    بعد اون نمایشگاه
    با اون ماشینا…

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. فرحان نصیری

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    به به چه عالی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. joojoo

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (275 ديدگاه)

    اگه راه حلشون اینه….

    ما رو برگردونید به دوران مورسیه لاگو و زوندا و 458 و M5 e60 و mustang GT

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. R@m!n

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    یعنی یه افکت صوتی از این همه نوآوری های موتور و شاسی و سیستم x-drive بی ام و بالاتر و مهم تره ؟؟؟؟

    بنظرم این مقاله بیشتر توهین به بی ام و بود تا تعریف. بعضی موقع ها مقاله های بی ام و بلاگ رو می بینم بیشتر حس می کنم داره گل بخودی می زنه.

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. کیانوش

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (826 ديدگاه)

      بزرگوار میدونی این دو خدرو روی همون پلتفرم نسل قبل توسعه داده شدن x drive رو مگن امسال معرفی کرده

    2. کیانوش

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (826 ديدگاه)

      این همه نواوری که تو میگی فقط در صورتی ممکنه که واسه هر دو خودرو ی پلتفرم مخصوص توسعه بده مثل مرسدس که اس کلای و eqs هر کدوم رو ی پلتفرم جدید ساخته شدن اما بی ام و هم نسخه برقی هم بنزینی رو روی پلتفرم نسل قبل سری هفت توسعه داده

  6. Jdm باز

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    شاید برای اونایی که با بی صدا بودن الکتریکی ها مشکل دارن خوب باشه ولی من خوشم نمیاد
    صدا باید از خود‌موتور بیاد، این قر و فر بازیا چیه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. کیانوش

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (826 ديدگاه)

    صداهای eqs amg رو بیشتر دوست داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا