بی ام و

بررسی سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 8، گام‌های معکوس بی ام و!

در حالت عادی همه ما انتظار داریم سیستم اطلاعات سرگرمی یک خودروساز با ورود به نسل جدید خود بهتر از نسل قبلی باشد. نمایشگرها طبیعتاً باید پاسخگوتر، روشن‌تر و باکیفیت‌تر باشند. همچنین نرم‌افزار بکار رفته در این سیستم‌ها نیز باید بهتر عمل کنند و شما توانایی‌ها و قابلیت‌های بیشتری را نسبت به قبل دریافت کنید. ولی سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 8 بی‌ام‌و آن‌گونه‌ای که فکر می‌کردیم نیست.

گفتن این عبارت ما را اذیت می‌کند چراکه جزو طرفداران سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 7 بی‌ام‌و بوده‌ایم. این سیستم ترکیبی عالی از کنترل‌های فیزیکی و نمایشگرهای لمسی برای عملکردهای اصلی بوده و تمامی اجزای مربوط به کنترلر آن نیز با هماهنگی زیبایی در کنار یکدیگر قرار داشته‌اند. خود نرم‌افزار iDrive 7 فاقد مشکل چندانی بوده و واکنش‌های بسیار سریعی دارد. همچنین ساختار منوها نیز منطقی طراحی شده است. اکثر کارشناسان خودرویی معتقدند سیستم iDrive 7 نقاط قوت زیادی دارد و از جمله این افراد جیمز ریسویک سردبیر اتوبلاگ است. ریسویک و زاک پالمر نویسنده این مجله چندین هفته را به‌صورت جداگانه سرگرم بررسی سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 8 بکار رفته در بی‌ام‌و i4s جدید بوده‌اند و هر دو نفر انتقادات مشابهی به این سیستم جدید داشته‌اند.

  • بررسی زاک پالمر

متأسفانه iDrive 8 بهترین‌های iDrive 7 را گرفته و آن‌ها را کاملاً به نقطه‌ضعف تبدیل کرده است. آنچه انتقادات اصلی من به این سیستم را شکل می‌دهد پیچیدگی انجام برخی کارهاست. چیزی که می‌توانستید با یک لمس ساده در iDrive 7 انجام دهید حالا نیازمند چندین بار لمس نمایشگر است. برای مثال کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع را در نظر بگیرید. بی‌ام‌و تمامی کنترل‌های فیزیکی را حذف نموده و آن‌ها را در منوی جدیدی با نام منو آب‌وهوا قرار داده است. کنترل‌های دما همچنین در زیر نمایشگر لمسی قرار دارند اما اگر بخواهید گرم‌کن صندلی را فعال کنید باید در منوی آب‌وهوا به دنبالش باشید. همین موضوع درباره سرعت فن، جهت فن و… صدق می‌کند. واضح است که چنین کاری وقت‌گیر بوده و باعث حواس‌پرتی نیز خواهد شد.

مورد بعدی تنظیمات کنترل پایداری دینامیک بی‌ام‌و هستند. هنوز هم دکمه فیزیکی در کنسول مرکزی برای انتخاب حالت کشش اسپرت وجود دارد اما بجای فشار دادن ساده دکمه باید ابتدا آن را لمس کنید سپس دو برابر روی نمایشگر بزنید تا به‌صورت کامل کشش اسپرت را فعال نمایید. چرا؟!

به همین منوال به منوی تنظیمات جدید می‌رسیم که از طریق هوم اسکرین قابل‌دسترسی بوده ولی طراحی جالبی ندارد. قبلاً از منویی با استایل ستون مانند برای تنظیمات خودرو استفاده می‌شد و کنترلر iDrive نیز هماهنگی خوبی با آن داشت اما استراتژی جدید بی‌ام‌و برای ناوبری انحصاری از طریق نمایشگر لمسی طراحی شده و بنابراین انتخاب یک ویژگی امری زمان‌بر خواهد بود. شاید با گذشت زمان به این نوع طراحی عادت کنید و استفاده زیاد از کنترل‌های صوتی نیز کمک‌حال شما باشد اما ساختار قبلی منطقی‌تر به نظر می‌رسید.

نهایتاً باید گفت کل سیستم کندتر حس می‌شود. برنامه‌ها و دیگر آیتم‌ها زمان لود بیشتری دارند. همچنین گاهی اوقات لگ هایی در زمان لمس نمایشگر دیده می‌شود و در کل این سیستم به اندازه iDrive 7 روان و پاسخگو نیست. این موضوع می‌تواند استفاده از نرم‌افزار جدید باشد اما خب انتظار ما این نبود. iDrive 8 جدید می‌توانست روان‌تر و راحت‌تر باشد اما نسبت به چیزی که فکر می‌کردیم فرسنگ‌ها فاصله دارد.

  • بررسی جیمز ریسویک

پس از حدود ۵ دقیقه سوار شدن بر بی‌ام‌و i4 من حسی شبیه چارلتون هستون در پایان فیلم Planet of the Apes دارم! برخلاف زاک من هرگز علاقه ویژه‌ای به iDrive 7 نداشتم اما حداقل این سیستم کارکرد خوبی داشت و فهمیدن منوهای آن کار راحتی بود. این سیستم در کل نسخه تکامل یافته از iDrive موجود از سال ۲۰۱۰ تاکنون بوده و به همین خاطر ژرمن‌ها توانسته‌اند در طول زمان آن را بهبود بخشد.

ولی در کل با زاک موافقم و می‌گویم بی‌ام‌و سیستم اطلاعات سرگرمی خودش را خراب کرده است. این سیستم جدید گیج کننده تر و پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. همچنین کندتر عمل می‌کند. برای گشتن در منوهای مختلف مجبور خواهید بود صبر کنید تا صفحه بعدی دیده شود.

من هم مثل زاک طرفدار کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع هستم اما دیگر خبری از آن‌ها نیست. نکته دیگر درباره ویژگی ساده‌ای همچون رادیوست. بله می‌دانم که افرادی زیادی به موزیک موردعلاقه خود گوش می‌دهند و احتمالاً از سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده می‌کنند که چیز خوبی است اما هنوز هم افرادی مثل من به رادیو گوش می‌دهند. برای این منظور رادیو ماهواره‌ای SiriusXM وجود دارد.

از دهه ۳۰ میلادی تاکنون اینترفیس هایی برای کنترل ایستگاه‌های رادیویی در خودروها وجود داشته است. در غیر این صورت می‌بایست بین ایستگاه‌های مختلف جست‌وجو کنید تا بتوانید کانال مدنظر خود را بیابید؛ و بله بی‌ام‌و فکر می‌کند مالکان به دنبال گوش دادن به ۴۷۰ کانال رادیوی ماهواره‌ای خواهند بود! در سیستم iDrive 8 بجای انتخاب پیش‌فرض ایستگاه‌های رادیویی شما همیشه به لیست ۴۷۰ کانال رادیو بازمی‌گردد و بی‌وقفه باید بین آن‌ها کانال مدنظر خود را پیدا کنید.

سیستم اطلاعات سرگرمی فولکس‌واگن ID.4/GTI نیز تنظیمات رادیویی مشابهی دارد که اصلاً به درد نمی‌خورد. حدس می‌زنم این رادیو توسط فردی طراحی شده که نمی‌داند هنوز هم افرادی به رادیو گوش می‌دهند. علاوه بر این نمی‌خواهم به استفاده از نمایشگر برای فعال‌سازی گرم‌کن صندلی اشاره‌ کنم مخصوصاً زمانی که می‌دانم لود نمایشگر با تأخیر همراه خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoblog

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    واقعا از شرکتی مثل بی‌ام‌و بعید بود

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. Phonix

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      انقلاب فرهنگی داره میکنه
      عجیبه واقعا چه میکنن اینا

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. pedram7

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (75 ديدگاه)

      دنیا خودرو سازی داره نابود میشه

      موافقم 10
      مخالفم 5
  2. RezaRs

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (297 ديدگاه)

    گیج کننده شده خب همون قبلیو میذاشتن نهایت یکم رنگ بندی و گرافیک رو بهتر میکردند

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. RezaRs

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (297 ديدگاه)

      خیلی برای هرکار ساده ای بایذ ور بری با مانیتور یهو اتفاقی که نباید بیوفته میوفته

      موافقم 8
      مخالفم 1
  3. AMIR / ARMI

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    الان طرف با خودش میگه کاش به جای اون فیبر کربن روی داشبورد
    منو و عملکرد سیستم ماشین شبیه گوشی های اندروید ۸ سال پیش نبود
    برای شرکت های بزرگ چنین سیستمی خجالت آور
    چند تا UI دیزاینر و فرانت اند کار استخدام کنید به جایی بر نمیخوره
    ورشکست هم نمی‌شید

    موافقم 13
    مخالفم 6
    1. RezaRs

      ۱۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (297 ديدگاه)

      اره اینجاباهات موافقم سیستم تطلاعات سرگرمی این که کاربریش راحت باشه خیلی واقعا مهمه میدونی خصوصا الان که دکمه های فیزیکی که هرکدوم معلوم بود برا چکاری اند کم شدن تو رانندگی اینا اذیت میکنه هر بگردی تو صفحه ها باز دستیار عای صوتی خیلی عالین بی ام و ix هم با دستت رو هوا با یه سری حرکتا اهنگو عقب جلو و اینا میکنه باز اونش خوبه ولی وقتی میشه منظم تر سیستم اطلعات سرگرمی رو طبقه بندی کرد خب چه نیازی هست به این کارا

  4. AMIR / ARMI

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    چندین سال پیش یدونه گوشی هواوی خریده بودم نمیدونم g630 این مدل ها بود اسمش اندروید ۴ داشت فکر کنم
    یاد منوی اون افتادم ناخودآگاه

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. ماکسیمیلیان

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (646 ديدگاه)

      هر که انکار کند، من این سخن را تایید می‌کنم😂.

      موافقم 10
      مخالفم 1
  5. JDM lover

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    بی ام و اصن راه خودشو گم کرده
    اون از طراحی سری هفت ، اینم از این

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. porsche

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      نه واقعا بی ام وه از اول هم جلو پنجره عمودی داشت به مرور زمان این بازی رو ائودی شروع کرد همه رفتن طرف گنده کردن گریل ماشین ها اینم اومد گریل رو عمودی کرد گندش کرد که هم از مد عقب نیوفته هم متفاوت باشه خیلی تو مخ نیست

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. JDM lover

        ۱۴ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (886 ديدگاه)

        من با جلو پنجره اش مشکلی ندارم مشکلم با هماهنگ نبودن اجزای بدنه سری هفت هست

  6. Mr Naftalin az roghan abad

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    مرسدس هم داره این روند مسخره لمسی رو ادامه میده ، تو اس کلاس دیدیم، تبلت تسلایی من بهش میگم. فوردم همینطور، از نظرم فیزیکی بی ام و معروف بود به سادگی با خفنی و همه چی! جالبه اینکارو میکنن که ادم به سختی کولر رو روشن کنه! مثلا موقع رانندگی خیلی سخته، سیستم باید با کیفیت باشه مثلا آئودی با کیفیت میسازه. لمسی هاش رو که دیدیم، پورشه هم تجمع دکمه هارو برداشت کرد یک مشکی پیانو بزرگ ، تازه همونم قراره بره بشه مثل تایکان…. پففففف آدم بره یک ماشین ارزون قیمت راحت بگیره حداقل سختی نکشه برای تغییر تنظیمات ماشین!

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. RezaRs

      ۱۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (297 ديدگاه)

      مرسدس لمسیه اما باز به راحتی دکمه هاست و گم نمیشی تو مانیتور ها

      1. mrnaftalinazroghanabad70

        ۱۴ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (70 ديدگاه)

        خب اره اون پایین قرار داره و نیاز به گشتن دنبالش نیست ولی آخه من دکمه ای میخوام :(((((

  7. heshmat021

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (410 ديدگاه)

    ui/ux شرکت ها عموما داغونه
    برقی ساز ها خوبن خیلی رابط کاربری اشون کامله مخصوصا تسلا و مثل یه گوشی بروز میمونه

    در حالی که بقیه در حد گوشی های چند سال پیشن

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. porsche

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      خوب تسلا کل ارتباط راننده و ماشین با اون تلویزیون :) وسط داشبورده اگه بدکار می کرد که کسی طرفش نمی رفت اینم خوب کار کرده که ملت راضی باشن

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. T

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    دیگه نگین از بی ام وه بعید بود دیگه هیچ خودرو سازی مثل قدیم نیست و همه پاشدن رفتن تو سمت اقتصادی و فروش بیشتر با زرق و برق بیشتر برای گول زدن و کیفیت داغون تر بنظرم اگر صنعت خودرو ول کنید به یک چیز دیگه علاقه مند بشین بهتره

  9. T

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    خودروساز ها دیگه برای علاقه شما ماشین نمیسازن واقعا ماشین خارجی میبینم تعجب میکنم که چرا اینقدر پسرفت کردن چینی ها حتی جلو زدن از برند های بی ام وه و بنز! خیلی بده

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. porsche

      ۱۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      اهان داش این بزرگ ترین اتفاق قرنه شما از چه سالی با ما ارتباط برقرار کردی؟ الان 1401 شمسی و2022 سال بعد از میلاد مسیح هستیم

  10. arashk

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    درسته دکمه فیزیکی زودتر خراب میشه ولی واقعاً موقع رانندگی نمیشه بعضی کارها رو با نمایشگر لمسی انجام داد و بهتره حداقل سیستم تهویه فیزیکی میموند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا