در حالت عادی همه ما انتظار داریم سیستم اطلاعات سرگرمی یک خودروساز با ورود به نسل جدید خود بهتر از نسل قبلی باشد. نمایشگرها طبیعتاً باید پاسخگوتر، روشنتر و باکیفیتتر باشند. همچنین نرمافزار بکار رفته در این سیستمها نیز باید بهتر عمل کنند و شما تواناییها و قابلیتهای بیشتری را نسبت به قبل دریافت کنید. ولی سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 8 بیامو آنگونهای که فکر میکردیم نیست.
گفتن این عبارت ما را اذیت میکند چراکه جزو طرفداران سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 7 بیامو بودهایم. این سیستم ترکیبی عالی از کنترلهای فیزیکی و نمایشگرهای لمسی برای عملکردهای اصلی بوده و تمامی اجزای مربوط به کنترلر آن نیز با هماهنگی زیبایی در کنار یکدیگر قرار داشتهاند. خود نرمافزار iDrive 7 فاقد مشکل چندانی بوده و واکنشهای بسیار سریعی دارد. همچنین ساختار منوها نیز منطقی طراحی شده است. اکثر کارشناسان خودرویی معتقدند سیستم iDrive 7 نقاط قوت زیادی دارد و از جمله این افراد جیمز ریسویک سردبیر اتوبلاگ است. ریسویک و زاک پالمر نویسنده این مجله چندین هفته را بهصورت جداگانه سرگرم بررسی سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive 8 بکار رفته در بیامو i4s جدید بودهاند و هر دو نفر انتقادات مشابهی به این سیستم جدید داشتهاند.
- بررسی زاک پالمر
متأسفانه iDrive 8 بهترینهای iDrive 7 را گرفته و آنها را کاملاً به نقطهضعف تبدیل کرده است. آنچه انتقادات اصلی من به این سیستم را شکل میدهد پیچیدگی انجام برخی کارهاست. چیزی که میتوانستید با یک لمس ساده در iDrive 7 انجام دهید حالا نیازمند چندین بار لمس نمایشگر است. برای مثال کنترلهای سیستم تهویه مطبوع را در نظر بگیرید. بیامو تمامی کنترلهای فیزیکی را حذف نموده و آنها را در منوی جدیدی با نام منو آبوهوا قرار داده است. کنترلهای دما همچنین در زیر نمایشگر لمسی قرار دارند اما اگر بخواهید گرمکن صندلی را فعال کنید باید در منوی آبوهوا به دنبالش باشید. همین موضوع درباره سرعت فن، جهت فن و… صدق میکند. واضح است که چنین کاری وقتگیر بوده و باعث حواسپرتی نیز خواهد شد.
مورد بعدی تنظیمات کنترل پایداری دینامیک بیامو هستند. هنوز هم دکمه فیزیکی در کنسول مرکزی برای انتخاب حالت کشش اسپرت وجود دارد اما بجای فشار دادن ساده دکمه باید ابتدا آن را لمس کنید سپس دو برابر روی نمایشگر بزنید تا بهصورت کامل کشش اسپرت را فعال نمایید. چرا؟!
به همین منوال به منوی تنظیمات جدید میرسیم که از طریق هوم اسکرین قابلدسترسی بوده ولی طراحی جالبی ندارد. قبلاً از منویی با استایل ستون مانند برای تنظیمات خودرو استفاده میشد و کنترلر iDrive نیز هماهنگی خوبی با آن داشت اما استراتژی جدید بیامو برای ناوبری انحصاری از طریق نمایشگر لمسی طراحی شده و بنابراین انتخاب یک ویژگی امری زمانبر خواهد بود. شاید با گذشت زمان به این نوع طراحی عادت کنید و استفاده زیاد از کنترلهای صوتی نیز کمکحال شما باشد اما ساختار قبلی منطقیتر به نظر میرسید.
نهایتاً باید گفت کل سیستم کندتر حس میشود. برنامهها و دیگر آیتمها زمان لود بیشتری دارند. همچنین گاهی اوقات لگ هایی در زمان لمس نمایشگر دیده میشود و در کل این سیستم به اندازه iDrive 7 روان و پاسخگو نیست. این موضوع میتواند استفاده از نرمافزار جدید باشد اما خب انتظار ما این نبود. iDrive 8 جدید میتوانست روانتر و راحتتر باشد اما نسبت به چیزی که فکر میکردیم فرسنگها فاصله دارد.
- بررسی جیمز ریسویک
پس از حدود ۵ دقیقه سوار شدن بر بیامو i4 من حسی شبیه چارلتون هستون در پایان فیلم Planet of the Apes دارم! برخلاف زاک من هرگز علاقه ویژهای به iDrive 7 نداشتم اما حداقل این سیستم کارکرد خوبی داشت و فهمیدن منوهای آن کار راحتی بود. این سیستم در کل نسخه تکامل یافته از iDrive موجود از سال ۲۰۱۰ تاکنون بوده و به همین خاطر ژرمنها توانستهاند در طول زمان آن را بهبود بخشد.
ولی در کل با زاک موافقم و میگویم بیامو سیستم اطلاعات سرگرمی خودش را خراب کرده است. این سیستم جدید گیج کننده تر و پیچیدهتر به نظر میرسد. همچنین کندتر عمل میکند. برای گشتن در منوهای مختلف مجبور خواهید بود صبر کنید تا صفحه بعدی دیده شود.
من هم مثل زاک طرفدار کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه مطبوع هستم اما دیگر خبری از آنها نیست. نکته دیگر درباره ویژگی سادهای همچون رادیوست. بله میدانم که افرادی زیادی به موزیک موردعلاقه خود گوش میدهند و احتمالاً از سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده میکنند که چیز خوبی است اما هنوز هم افرادی مثل من به رادیو گوش میدهند. برای این منظور رادیو ماهوارهای SiriusXM وجود دارد.
از دهه ۳۰ میلادی تاکنون اینترفیس هایی برای کنترل ایستگاههای رادیویی در خودروها وجود داشته است. در غیر این صورت میبایست بین ایستگاههای مختلف جستوجو کنید تا بتوانید کانال مدنظر خود را بیابید؛ و بله بیامو فکر میکند مالکان به دنبال گوش دادن به ۴۷۰ کانال رادیوی ماهوارهای خواهند بود! در سیستم iDrive 8 بجای انتخاب پیشفرض ایستگاههای رادیویی شما همیشه به لیست ۴۷۰ کانال رادیو بازمیگردد و بیوقفه باید بین آنها کانال مدنظر خود را پیدا کنید.
سیستم اطلاعات سرگرمی فولکسواگن ID.4/GTI نیز تنظیمات رادیویی مشابهی دارد که اصلاً به درد نمیخورد. حدس میزنم این رادیو توسط فردی طراحی شده که نمیداند هنوز هم افرادی به رادیو گوش میدهند. علاوه بر این نمیخواهم به استفاده از نمایشگر برای فعالسازی گرمکن صندلی اشاره کنم مخصوصاً زمانی که میدانم لود نمایشگر با تأخیر همراه خواهد بود.
meysam
۱۳ تیر ۱۴۰۱واقعا از شرکتی مثل بیامو بعید بود
Phonix
۱۳ تیر ۱۴۰۱انقلاب فرهنگی داره میکنه
عجیبه واقعا چه میکنن اینا
pedram7
۱۳ تیر ۱۴۰۱دنیا خودرو سازی داره نابود میشه
RezaRs
۱۳ تیر ۱۴۰۱گیج کننده شده خب همون قبلیو میذاشتن نهایت یکم رنگ بندی و گرافیک رو بهتر میکردند
RezaRs
۱۳ تیر ۱۴۰۱خیلی برای هرکار ساده ای بایذ ور بری با مانیتور یهو اتفاقی که نباید بیوفته میوفته
AMIR / ARMI
۱۳ تیر ۱۴۰۱الان طرف با خودش میگه کاش به جای اون فیبر کربن روی داشبورد
منو و عملکرد سیستم ماشین شبیه گوشی های اندروید ۸ سال پیش نبود
برای شرکت های بزرگ چنین سیستمی خجالت آور
چند تا UI دیزاینر و فرانت اند کار استخدام کنید به جایی بر نمیخوره
ورشکست هم نمیشید
RezaRs
۱۴ تیر ۱۴۰۱اره اینجاباهات موافقم سیستم تطلاعات سرگرمی این که کاربریش راحت باشه خیلی واقعا مهمه میدونی خصوصا الان که دکمه های فیزیکی که هرکدوم معلوم بود برا چکاری اند کم شدن تو رانندگی اینا اذیت میکنه هر بگردی تو صفحه ها باز دستیار عای صوتی خیلی عالین بی ام و ix هم با دستت رو هوا با یه سری حرکتا اهنگو عقب جلو و اینا میکنه باز اونش خوبه ولی وقتی میشه منظم تر سیستم اطلعات سرگرمی رو طبقه بندی کرد خب چه نیازی هست به این کارا
AMIR / ARMI
۱۳ تیر ۱۴۰۱چندین سال پیش یدونه گوشی هواوی خریده بودم نمیدونم g630 این مدل ها بود اسمش اندروید ۴ داشت فکر کنم
یاد منوی اون افتادم ناخودآگاه
ماکسیمیلیان
۱۳ تیر ۱۴۰۱هر که انکار کند، من این سخن را تایید میکنم😂.
JDM lover
۱۳ تیر ۱۴۰۱بی ام و اصن راه خودشو گم کرده
اون از طراحی سری هفت ، اینم از این
porsche
۱۳ تیر ۱۴۰۱نه واقعا بی ام وه از اول هم جلو پنجره عمودی داشت به مرور زمان این بازی رو ائودی شروع کرد همه رفتن طرف گنده کردن گریل ماشین ها اینم اومد گریل رو عمودی کرد گندش کرد که هم از مد عقب نیوفته هم متفاوت باشه خیلی تو مخ نیست
JDM lover
۱۴ تیر ۱۴۰۱من با جلو پنجره اش مشکلی ندارم مشکلم با هماهنگ نبودن اجزای بدنه سری هفت هست
Mr Naftalin az roghan abad
۱۳ تیر ۱۴۰۱مرسدس هم داره این روند مسخره لمسی رو ادامه میده ، تو اس کلاس دیدیم، تبلت تسلایی من بهش میگم. فوردم همینطور، از نظرم فیزیکی بی ام و معروف بود به سادگی با خفنی و همه چی! جالبه اینکارو میکنن که ادم به سختی کولر رو روشن کنه! مثلا موقع رانندگی خیلی سخته، سیستم باید با کیفیت باشه مثلا آئودی با کیفیت میسازه. لمسی هاش رو که دیدیم، پورشه هم تجمع دکمه هارو برداشت کرد یک مشکی پیانو بزرگ ، تازه همونم قراره بره بشه مثل تایکان…. پففففف آدم بره یک ماشین ارزون قیمت راحت بگیره حداقل سختی نکشه برای تغییر تنظیمات ماشین!
RezaRs
۱۴ تیر ۱۴۰۱مرسدس لمسیه اما باز به راحتی دکمه هاست و گم نمیشی تو مانیتور ها
mrnaftalinazroghanabad70
۱۴ تیر ۱۴۰۱خب اره اون پایین قرار داره و نیاز به گشتن دنبالش نیست ولی آخه من دکمه ای میخوام :(((((
heshmat021
۱۳ تیر ۱۴۰۱ui/ux شرکت ها عموما داغونه
برقی ساز ها خوبن خیلی رابط کاربری اشون کامله مخصوصا تسلا و مثل یه گوشی بروز میمونه
در حالی که بقیه در حد گوشی های چند سال پیشن
porsche
۱۳ تیر ۱۴۰۱خوب تسلا کل ارتباط راننده و ماشین با اون تلویزیون :) وسط داشبورده اگه بدکار می کرد که کسی طرفش نمی رفت اینم خوب کار کرده که ملت راضی باشن
T
۱۴ تیر ۱۴۰۱دیگه نگین از بی ام وه بعید بود دیگه هیچ خودرو سازی مثل قدیم نیست و همه پاشدن رفتن تو سمت اقتصادی و فروش بیشتر با زرق و برق بیشتر برای گول زدن و کیفیت داغون تر بنظرم اگر صنعت خودرو ول کنید به یک چیز دیگه علاقه مند بشین بهتره
T
۱۴ تیر ۱۴۰۱خودروساز ها دیگه برای علاقه شما ماشین نمیسازن واقعا ماشین خارجی میبینم تعجب میکنم که چرا اینقدر پسرفت کردن چینی ها حتی جلو زدن از برند های بی ام وه و بنز! خیلی بده
porsche
۱۴ تیر ۱۴۰۱اهان داش این بزرگ ترین اتفاق قرنه شما از چه سالی با ما ارتباط برقرار کردی؟ الان 1401 شمسی و2022 سال بعد از میلاد مسیح هستیم
arashk
۳۱ تیر ۱۴۰۱درسته دکمه فیزیکی زودتر خراب میشه ولی واقعاً موقع رانندگی نمیشه بعضی کارها رو با نمایشگر لمسی انجام داد و بهتره حداقل سیستم تهویه فیزیکی میموند