بی ام و

بی ام و روی فناوری الکتروموتور درون چرخ کار می‌کند

شرکت همکار بی‌ام‌و دو موتور برقی را با هم ترکیب و کوچک‌ کرده و نتیجه حاصل را در هر چهار چرخ یک خودرو قرار داده است.

خوردوسازی آلمانی بی‌ام‌و هم‌اکنون درحال آزمایش و وارسی فناوری تازه برای قرار دادن الکتروموتور محرک درون چرخ‌های خودروی برقی است. این تکنولوژی شامل روتور دوگانه‌ای می‌شود که می‌تواند گستره مسافت قابل‌پیمایش خودرو را بهبود ببخشد. باوارایی‌ها برنامه دارند در ماه‌های آینده به فازهای بعدی توسعه این محصول آینده‌نگرانه برسند اما هنوز با آن فاصله زیادی دارند.

مسئولیت ساخت این موتورهای کوچک برعهده شرکت فناوری واقع‌در مونیخ، «دیپ درایو»، گذشته شده است. مهندسان مجموعه یادشده برای دستیابی به هدف خود، اجزای دو موتور برقی را در ابعاد مونتاژ کرده و با روش خاص خود، آن‌ها را به یک پیشرانه برقی کوچک تبدیل کردند. تفاوت اصلی اختراع دیپ‌درایو، چرخش هم‌زمان هر دو روتور درون الکتوموتور است؛ درحالی‌که در پیشرانه‌های برقی متداول تنها یک روتور دروان می‌کند. نتیجه کار هم راندمان بهتر موتور برقی شده است.

دیپ‌درایو با طراحی کوچک این پیشرانه موفق شده تا با یک تیر، دو نشان را هدف بگیرد؛ چراکه موتورهای کوچک و بهینه این شرکت درون چرخ‌های یک بی‌ام‌و جای می‌گیرند؛  بنابراین این شرکت می‌تواند درون هر چرخ سدان i5 یک موتور برقی قرار دهد و کارهای تازه‌ای با آن انجام دهد. اما مسئله به این سادگی‌ها نیست و هر دو شرکت باید به‌صورت تناتنگ همکاری کنند تا فناوری به مرحله تولید انبوه و کیفیت لازم برای بهره‌وری در خودروهای بی‌ام‌و برسد.

تست‌های شبیه‌‌سازی شده اولیه نشان می‌دهند که این فناوری هم تطبیق‌پذیری بالایی دارد و هم می‌تواند قدرت مدنظر بی‌ام‌و را تامین کند. با تجهیز خودروهای آینده بی‌ام‌و به موتورهای برقی دیپ‌درایو درون چرخ، بی‌ام‌و می‌تواند از محصولاتی تازه و آینده‌نگرانه پرده‌برداری کند که برگ برنده‌ای بی‌مانند دارند. نظر شما درباره این فناوری چیست؟ آیا صنعت خودرو به سمت استفاده از موتورهای درون‌چرخی خواهد رفت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3153 ديدگاه)

    ایده جالبی هست. باید دید تا چه حد به عمل میرسه

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. سبحان

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      به این موتور ها میگن Electric hub motor
      ایده جدید یا تکنولوژی جدیدی نیست
      توی دوچرخه های برقی و برخی موتور سیکلت های برقی همین الان داره استفاده میشه

      موافقم 11
      مخالفم 5
      1. مازیار

        ۲۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3153 ديدگاه)

        بله منم نگفتم ایده جدید و واضحه که منظورم برای خودرو بود

        موافقم 10
        مخالفم 2
    2. یاسر

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام این طرح ایده من در ۵سال پیش بود که توجه
      نکردن

      موافقم 3
      مخالفم 4
      1. مسعود

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        قدمتش بیشتر از ۵ ساله برادر من

  2. محمد

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    بعد یه سری دانشمند تو سایت عقیده دارن کار خودروهای الکتریکی تمومه و آینده ای ندارن ! موتور های احتراقی تقریباً به توسعه یافته ترین حالت خودشون رسیدن ولی برقی ها کلی جا برای پیشرفت و بهتر شدن دارن

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. RR

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودروی برقی سهم بزرگی از آینده داره اما دررحال حاضر اغراق شده و بیش از حد بهش توجه شده
      به همین دلیله که بنز ، GM ، فورد و بقیه کمپانیای بزرگ روی هیبرید دارن سرمایه گذاری میکنن و یه قدم از برقیا عقب نشینی کردند تا زمانی که تقاضا برای برقی افزایش پیدا کنه و زیرساخت فراهم بشه ( مخصوصا نگرانی از بابت شارژ و برد خودرو )
      یکم مقالات روز دنیا رو دنبال کن حداقل . انقد سریع با یه خبر جوگیر نشو

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۲۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (84 ديدگاه)

        من خیلی بیشتر از تو اکانت تازه سبز شده مقالات رو بالا پایین کردم اون مشکلاتی هم که گفتی کمتر از ده سال دیگه حل میشن از ترس خودرو های برقی ارزون قیمت چینی هم که شده سرمایه گذاریشون رو کم نمیکنن تا تلاش هاشون به باد بره ، اطلاعات خاصی نداری مجبور نیستی الکی کامنت بذاری و جوگیرانه ادای عقل کل هارو در بیاری

        موافقم 5
        مخالفم 7
    2. فری

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      بزودی موتوری درون‌سوز با قدرت و سرعت و گشتاوری باورنکردنی به جهان معرفی میشه که سایزی باریک و کوچیک‌ داره درحد همین موتورهای برقی.
      پس تا اونروز لطفاً اظهار نظر قطعی نکن.

      موافقم 2
      مخالفم 4
    3. عابر

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      چطور با اطمینان میگی موتورهای احتراقی تقریبا به توسعه یافته ترین حالت خود رسیده اند!!!

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. مجتبی .

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    مزایای زیادی دارن وعملکرد ماشین روهم قطعا بهتر میشه وعلاوه بر کمک به تقسیم وزن مناسب قطعات واسطه هم حذف میشه وتوضیع نیرو به بهترین شکل انجام میشه ودرصورت خرابی یک یا دوموتور بازهم قابل حرکت هست فضای بار هم خیلی بیشتر میشه واحتمالا درآفرود هم فوق العاده هست ولی خب پیچیدگی خودشو داره.

  4. پاتریوت

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    طرح جدیدی نیست ولی ظاهرا بخاطر اینکه در دورهای پایین و ابتدای حرکت گشتاور لازم برای به حرکت درآوردن یک ماشین سنگین رو ایجاد نمیکرد فقط در دوچرخه و موتور برقی استفاده میشد . ولی با این اختراع جدید شاید بتونن تو ماشین هم استفاده کنن که خیلی کارو آسون میکنه و وزن رو پایین میاره و استهلاک رو کم میکنه و چهار چرخ متحرکه. بنظرم اگر جواب بده تو تریلیها و ماشینهای سنگین هم عالیه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. مهدی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    شرکت ها در این مسیر با دو چالش جدی مواجه هستند یکی نسبت حجم به قدرت موتور های الکتریکی (حتی پیشرفته) برای جای دادن درون چرخ و با چهار موتور نیروی زیادی در اختیار قرار نمی دهند و با تکنولوژی امروز موتورهای الکتریکی نیروی بدست آمده نهایتا ۱۲۰ کیلو وات قدرت با هر چهار موتور بدست آورد که فقط برای اتومبیل های اقتصادی مناسب باشد.
    چالش دیگر ساخت موتور با تحمل ضربات بسیار شدید که از چرخ اتومبیل در حال رانندگی به موتور وارد خواهد شد.

  6. علی Shelby

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    اگر عمل کرد خوبی داشته باشه خوبه

  7. M power

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    فقط باید بگی دسخوش بیمر
    البته اگه ب سرانجام برسه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  8. دوکاتی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    بی ام و نمی خواد زیاد روی چرخ برقی کار کنه یدونه از این موتورهای اسکوتر برقی چینی از شرکت کویر بخره همین تکنولوژی تو چرخ عقب اسکوتر های برقی چینی منتاژ کویر موتور هست یا علی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. محمد

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    به نظرم میتونه آینده‌ی پیشران های برقی باشه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. محمد عباس زاده الوار

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،من این ایده رو ۲۰سال پیش به فکرم رسید،البت با این تفاوت که از الکتروموتور القایی برای این کار استفاده بشه و با این کار سیستم لنت از بین می‌ره و با کاهش یا قطع میدان موجب ترمز کردن خودرو میشه

  11. حمید

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام. به نظرم بهترین ایده این است که چهار موتور برقی هر کدام درون یک چرخ قرار گیرند. ولی دو نکته خوب است در نظر گرفته شود. اول اینکه توان دو موتور عقب با هم و دو موتور جلو با هم یکدست شود طوری‌که با کاهش قدرت یکی، دیگری توان آن را تامین کند و هم توان باشند. دوم اینکه از انرژی مغناطیسی برای افزایش بازده موتور بهره ببرند.

  12. میلاد

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خنده داره کسایی که تا حالا موتور ماشینو نه بارکردن نه نحوه کارشون می‌دونن داستان میگن مثلاً میگه موتور احتراقی یا سوختی به تکامل رسیده و.. موتور احتراقی غیرقابل تکامله چون هرروز سوختهای جدیدی ساخته میشه و موتور برقیه که آینده ندارد فک کردین ساخت موتور با سوخت اتمی سخته یا پرهزینست نه تو همین ایران یکی از دوستان ساخت و باکلی فلاکت تونست تست کنه موتور کاتالیستی که هر صدهزار تا یه کاتالیست به اندازه یه سکه مصرف می‌کنه ماشین برقی فلاکته ازنطر موتوری راحته ولی برقش داستانه تجربه دارم تو همین آلمان طرف عشق محیط زیست بود دوتا ماشین برقی گرفته بود این تموم میشد میزد شارژ اون یکی که شارژش پربودو میبرد تایم شارژشم هجده ساعت پر تا ۲۰۰کیلومتر صفر بنی من از تهران بخوام برم شهرستان یه مسافت پونصد کیلومتری که پنج ساعت راهه رو باید دو روز برم و تومسیر دنبال جایگاه شارژی باشم که بتونم کپه مرگمو بزارم شخصا طرفدار موتور سوختی هستم با هرسوختی و ماین موتور موفق تره و در آینده موتورهای اتمی سوختی کاتالیستی یا مشابه خواهیم بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ارش

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میلاد جان الان مسافت پیمایش تسلا رسیده به یک بار شارژ هزار کیلومتر برادر اطلاعات شما باید به روز بشه
      باتری ساخته شده که هیچوقت د شارژ نمیشه بهتره دانش را ارتقا بدیم
      عزیز دلم من سازنده و طراح موتور براش لس هستم ولی تو ایران جوابی نگرفتم
      طراح هواپیما هستم تو ایران جوابی نگرفتم
      و……
      شاد باشی

  13. مصیب صادقی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خیلی خوبه بدیش اینه که منه ایرانی فقط در همین حده نظر دادن تو فضای مجازی فعالم و هیچ دخلی تو عمل ندارم

  14. محمد حسن

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تا وقتی تحریم هستیم این چیز هاهم نیست خودمون داریم با دست های خودمون خودمون رو بدبخت میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا