آیا نسخه جدید کراساوور خانوادگی برقی iX با برطرف کردن مشکلات گذشته به محصولی ایدهآل تبدیل شده است؟
چه بخواهیم و چه نخواهیم، برند آلمانی بیامو که زمانی تولیدکننده برخی از زیباترین محصولات اسپرت بازار خودروی جهان بود، حال اصراری عجیب بر خطا و آزمایش در دپارتمان طراحی خود دارد و راه تولید خودروهایی با جلوپنجرههای عظیم را در پیش گرفته است؛ حتی اگر این محصولات مانند iX برقی باشند و عملا نیازی به جلوپنجره نداشته باشند. سال ۲۰۲۵ آمد، نوبت به محصولات ۲۰۲۶ بیامو رسید و همچنان شاهد استفاده از این اِلمان هستیم؛ تنها خبر خوب این است سبک طراحی کنونی بیامو کمی پختهتر شده و میتواند زوایای تیز و نتراشیده «کیدنی» را در خود حل کند.
هر چند که فیسلیفت ۲۰۲۶ کراساوور سایز متوسط iX هم به ویژگی کودکانه روشنکردن جلوپنجره مجهز شده است اما عملکردی بزرگسالانه دارد و میتواند ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۱,۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای خودرویی در این کلاس خیرهکننده به شمار میرود. به این ترتیب، بیامو iX تنها با تکیه بر نیروی داخلی خود میتواند در عرض ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و شتابگیری را تا رسیدن به سرعت محدودشده ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد؛ ارقامی که چند سال پیش تنها به سوپراسپرتها تعلق داشت.
البته نمونههای ضعیفتر این خودرو که با پسوندهای xDrive45 و xDrive60 M Sport شناخته میشوند بهترتیب امکان دسترسی به ۴۰۷ و ۵۴۴ اسب بخار قدرت را برای راننده ممکن میکنند و نهایتا به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسند؛ مانند یک ولوو! سخنگوی برند بیامو درباره فیسلیفت تازه iX اعلام کرده که افزایش قدرت نه با تغییر اجزا بلکه ازطریق بهبود سیستم راندمان خودرو امکانپذیر شده است.
بیامو iX 2026 بهلطف بهرهمندی از فناوریهای تازه در زمینه باتری در زمینه مصرف انرژی و راندمان حرکتی هم به بهبود مناسبی دست یافته است؛ هدررفت نیرو در ین کراساوور بهروزرسانیشده کمتر شده و حال طبق تحقیقات چرخه رانندگی اروپا، WLTP، تا ۸ درصد عملکرد بهتری را ارائه میکند.
نیروی حرکتی نمونه پایه این شاسیبلند چهار چرخ محرک از طریق یک بسته باتری ۹۴.۸ کیلووات ساعتی تامین میشود که با تکیهبر شارژ سریع ۱۷۵ واتی، گستره پیمایشی ۶۰۰ کیلومتری در اختیار راننده قرار میدهد. نسخههای بالاردهتر این شاسیبلند از باتریهای ۱۰۹ و ۱۹۵ کیلووات ساعتی استفاده میکنند.
بیامو به خوبی میدانسته که استفاده از باتریهای بزرگ باعث افزایش وزن خودرو میشود پس برای خنثی سازی اثر آن، محور عقب را به بلبرینگهای هیدرولیکی جدید مجهز کرده است. نسخه پرچمدار M70 از فنربندی بادی تطبیقی و کنترل ارتفاع خودرو هم سود میبرد که درکنار ضربهگیرهای با کنترل الکترونیکی، میل ضدلغزش جدید، سیستم ترمز قدرتمندتر و فرمانپذیری چرخهای عقب، پکیج iX را کامل میکنند.
بیامو برای راضی نگه داشتن خیل بیشتری از مشتریان خود، بسته M اسپرت را هم در اختیار آنها قرار داده است تا با خرید آن، از رینگهای آلیاژی بزرگتر ۲۲ یا ۲۳ اینچی، سپر جلو و عقب اسپرت، رنگبندی سیاه، هواکشهای بزرگتر، صندلیهای اسپرت سری M، فرمان مزین به چرم، پدال گاز و ترمز سری M و کنسول مرکزی به رنگ سیاه براق بهرهمند خواهند شد. باقی بخشهای کابین در تمام مدلها یکسان خواهد بود و همگی از امکانات پایه این خودرو مانند سیستم ناوبری، نمایشگرهای لمسی و دستیارهای صوتی و ایمنی بهرهمند خواهند شد.
سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو هم به نسخه ۸.۵ ارتقا پیدا کرده است؛ یعنی بیامو iX 20267 از همان سیستمعاملی استفاده میکند که نسل بعدی خودروهای بیامو موسوم به نئوکلاس از ان بهرهمند خواهند شد. بیامو در نظر دارد تا نسخههای مختلف iX را در گستره قیمتی ۷۶ تا ۱۱۲ هزار دلار به دست مشتریان برساند. نظر شما درباره این شاسیبلند چیست؟ آیا این مدل میتواند کاستیهای نسل گذشته را جبران کند؟
احمدرضا
۱۲ بهمن ۱۴۰۳هواپیماس مگه تو ۳ ثانیه ۱۲۰۰ تا بره
😄
شوخی کردم
لطفا متن اصلاح کنین
BlackWing
۱۲ بهمن ۱۴۰۳میدونم اشتباه تایپی هستش اما تقریباً هیچ چیزی جز نور نمیتونه توی ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر برسه !!
Mr Tiger
۱۲ بهمن ۱۴۰۳به به و به به… واقعاً نواقص قبلی رو برطرف کرد… پیمایش ۶۰۰ کیلومتری هم جای بحثی نذاشته… خط و انحناهای بدنه هم عالی شده… کیفیت ساخت هم مثل همیشه فوقالعاده… قیمت رقابتی… این مطمئنم میترکونه
Mr wrong
۱۲ بهمن ۱۴۰۳یه شاسی بلند دلم میخواد راه که میره بلرزه زمین