بی ام و

بی ام و iX 2026؛ جدیدترین شاسی بلند برقی باواریا معرفی شد

آیا نسخه جدید کراس‌اوور خانوادگی برقی iX با برطرف کردن مشکلات گذشته به محصولی ایده‌آل تبدیل شده است؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، برند آلمانی بی‌ام‌و که زمانی تولیدکننده برخی از زیباترین محصولات اسپرت بازار خودروی جهان بود، حال اصراری عجیب بر خطا و آزمایش در دپارتمان طراحی خود دارد و راه تولید خودروهایی با جلوپنجره‌های عظیم را در پیش گرفته است؛ حتی اگر این محصولات مانند iX برقی باشند و عملا نیازی به جلوپنجره نداشته باشند. سال ۲۰۲۵ آمد، نوبت به محصولات ۲۰۲۶ بی‌ام‌و رسید و همچنان شاهد استفاده از این اِلمان هستیم؛ تنها خبر خوب این است سبک طراحی کنونی بی‌ام‌و کمی پخته‌تر شده و می‌تواند زوایای تیز و نتراشیده «کیدنی» را در خود حل کند.

هر چند که فیس‌لیفت ۲۰۲۶ کراس‌اوور سایز متوسط iX هم به ویژگی کودکانه روشن‌کردن جلوپنجره مجهز شده است اما عملکردی بزرگسالانه دارد و می‌تواند ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۱,۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای خودرویی در این کلاس خیره‌کننده به شمار می‌رود. به این ترتیب، بی‌ام‌و iX تنها با تکیه بر نیروی داخلی خود می‌تواند در عرض ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و شتابگیری را تا رسیدن به سرعت محدودشده ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد؛ ارقامی که چند سال پیش تنها به سوپراسپرت‌ها تعلق داشت.

البته نمونه‌های ضعیف‌تر این خودرو که با پسوندهای xDrive45 و xDrive60 M Sport شناخته می‎‌شوند به‌ترتیب امکان دسترسی به ۴۰۷ و ۵۴۴ اسب بخار قدرت را برای راننده ممکن می‌کنند و نهایتا به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند؛ مانند یک ولوو! سخنگوی برند بی‌ام‌و درباره فیس‌لیفت تازه iX اعلام کرده که افزایش قدرت نه با تغییر اجزا بلکه ازطریق بهبود سیستم راندمان خودرو امکان‌پذیر شده است.

بی‌ام‌و iX 2026 به‌لطف بهره‌مندی از فناوری‌های تازه در زمینه باتری در زمینه مصرف انرژی و راندمان حرکتی هم به بهبود مناسبی دست یافته است؛ هدررفت نیرو در ین کراس‌اوور به‌روزرسانی‌شده کمتر شده و حال طبق تحقیقات چرخه رانندگی اروپا، WLTP، تا ۸ درصد عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.

نیروی حرکتی نمونه پایه این شاسی‌بلند چهار چرخ محرک از طریق یک بسته باتری ۹۴.۸ کیلووات ساعتی تامین می‌شود که با تکیه‌بر شارژ سریع ۱۷۵ واتی، گستره پیمایشی ۶۰۰ کیلومتری در اختیار راننده قرار می‌دهد. نسخه‌های بالارده‌تر این شاسی‌بلند از باتری‌های ۱۰۹ و ۱۹۵ کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند.

بی‌ام‌و به خوبی می‌دانسته که استفاده از باتری‌های بزرگ باعث افزایش وزن خودرو می‌شود پس برای خنثی ‌سازی اثر آن، محور عقب را به بلبرینگ‌های هیدرولیکی جدید مجهز کرده است. نسخه پرچمدار M70 از فنربندی بادی تطبیقی و کنترل ارتفاع خودرو هم سود می‌برد که درکنار ضربه‌گیرهای با کنترل الکترونیکی، میل ضدلغزش جدید، سیستم ترمز قدرتمندتر و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، پکیج iX را کامل می‌کنند.

بی‌ام‌و برای راضی نگه داشتن خیل بیشتری از مشتریان خود، بسته M اسپرت را هم در اختیار آن‎‌ها قرار داده است تا با خرید آن، از رینگ‌های آلیاژی بزرگ‌تر ۲۲ یا ۲۳ اینچی، سپر جلو و عقب اسپرت، رنگ‌بندی سیاه، هواکش‌های بزرگ‌تر، صندلی‌های اسپرت سری M، فرمان مزین به چرم، پدال گاز و ترمز سری M و کنسول مرکزی به رنگ سیاه براق بهره‌مند خواهند شد. باقی بخش‌های کابین در تمام مدل‌ها یکسان خواهد بود و همگی از امکانات پایه این خودرو مانند سیستم ناوبری، نمایشگرهای لمسی و دستیارهای صوتی و ایمنی بهره‌مند خواهند شد.

سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو هم به نسخه ۸.۵ ارتقا پیدا کرده است؛ یعنی بی‌ام‌و iX 20267 از همان سیستم‌عاملی استفاده می‌کند که نسل بعدی خودروهای بی‌ام‌و موسوم به نئوکلاس از ان بهره‌مند خواهند شد. بی‌ام‌و در نظر دارد تا نسخه‌های مختلف iX را در گستره قیمتی ۷۶ تا ۱۱۲ هزار دلار به دست مشتریان برساند. نظر شما درباره این شاسی‌بلند چیست؟ آیا این مدل می‌تواند کاستی‌های نسل گذشته را جبران کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (755 ديدگاه)

    هواپیماس مگه تو ۳ ثانیه ۱۲۰۰ تا بره
    😄
    شوخی کردم
    لطفا متن اصلاح کنین

    موافقم 22
    مخالفم 2
  2. BlackWing

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1421 ديدگاه)

    میدونم اشتباه تایپی هستش اما تقریباً هیچ چیزی جز نور نمیتونه توی ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر برسه !!

    موافقم 23
    مخالفم 5
  3. Mr Tiger

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    به به و به به… واقعاً نواقص قبلی رو برطرف کرد… پیمایش ۶۰۰ کیلومتری هم جای بحثی نذاشته… خط و انحناهای بدنه هم عالی شده… کیفیت ساخت هم مثل همیشه فوق‌العاده… قیمت رقابتی… این مطمئنم میترکونه

    موافقم 51
    مخالفم 11
    1. Sina_carshow

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (371 ديدگاه)

      ماشین خیلی قشنگیه از نزدیک
      به نظرم زیبا ترین شاسی بلند بی ام و در کنار X5 هستش
      و داخلش هم به طرز عجیبی وقتی نشستم راحت بود راحتی‌ در سطح سری 7 بود اصن خیلی باحال بود صندلی‌ های خیلی نرمی هم داشت عین مبل های راحتی خونه خاص بود

      موافقم 25
      مخالفم 8
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3150 ديدگاه)

        خیلی گران هست و به همین دلیل کم مشتری شد

        موافقم 18
        مخالفم 5
    2. MehdiTurbo

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      منکه اصلا طراحیش دوست نداشتم این طراحی نسل جدید بی ام و اصلا قابل مقایسه با نسل قبل و بی ام و سابق نیست
      الان خیلی از خودروهای اقتصادی طراحی زیباتری دارند
      به نظر من بی ام و با طراحی جدیدش نابود شد
      واقعا از لحاظ طراحی در حد یه خودرو چینی شده
      هنوز که هنوز طراحی نسلای قبلش دو سه تا سرگردن بالا ترن

      موافقم 25
      مخالفم 9
    3. خارخنجولک

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      درب عقب سمت راننده ضربه خورده، اگه مال من بود همتون میگفتین دور رنگه

  4. Mr wrong

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    یه شاسی بلند دلم میخواد راه که میره بلرزه زمین

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5584 ديدگاه)

      اسکالید وی

      موافقم 8
      مخالفم 12
  5. مهدی میباخ

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    توی throttle house گفته بودن که تجربه سواری و رانندگی با این ماشین عالیه و تنها چیزی که این ماشین رو خراب میکنه ظاهرشه

    موافقم 9
    مخالفم 4
  6. Saeedfarshchian

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (205 ديدگاه)

    بهتر شده طراحیش

    موافقم 18
    مخالفم 2
  7. سهیل

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    چیزی که باید درنظر گرفت اینکه اکثرا بی ام و رو بخاطر پرفورمنس بالا میخرن. بنابراین تا زمانی که این پرفورمنس وجود داره و یا بهتر میشه تغییر طراحی چندان رو انتخاب مشتری تاثیر نمیزاره. بی ام و همیشه یه بی ام و هست. طراحی های قدیمش نظر نسل های قدیم رو جلب میکرد و طرحی های جدید نظر نسل جدیدکه سن کمتری دارن رو جلب میکنه. در واقع این به بازاریابی هوشمندانه بی ام و برمیگرده.

    موافقم 19
    مخالفم 3
  8. kasra

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    من دیروز تو ۲۰۶ داشتم از سر کار میومدم
    یهو دیدم از داشبود داره بخار در میاد تا بخودم اومدم دیدم اب جوش زیر پام داره قول قول میکنه
    ماشین رو با یدک کش بردم خونه باز کردم دیدم رادیت لولش پاره شده عوض کردم 😐

    بد سوختم😁

    موافقم 18
    مخالفم 2
  9. Taha Ayoobi

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5584 ديدگاه)

    همه چیش خوبه

    موافقم 9
    مخالفم 4
  10. مهدی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (205 ديدگاه)

    کاش ب ام و از این طرح پشت آمپر شبیه ام وی ام X22 دست بر می داشت.!!

    موافقم 5
    مخالفم 6
  11. Saeed Jame

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    از زشتی زیادش لذت بردم این کجا قبلیا کجا
    تو جلو پنجرش دوتا ادم جامیشه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  12. Moro

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    از هر چی ماشین آلمانیه، متنفرم، الا پورش.
    وقتی انگلیس هست، آلمان چی میگه.
    شاسی بلند میخوای؟ لندروور بخر،ی چرخش می ارزه به این،
    سوپر کار میخوای؟ استون مارتین بخر، نه مک لارن بخر.
    کلاسیک میخوای؟ لوکس میخوای؟ بیل به کمر رولزرویس و بتنلی مگه خورده میری میباخ میخری؟🤣🤣
    اصلا با ماشین آلمانی حال نمیکنم، چه طوری عده میشن طرفدار بنز و بی ام و؟؟
    آها بچه سالن خخخ

    موافقم 1
    مخالفم 2
  13. حسین

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی پراید و محصولات سایپا ‌و ایران خودرو هست BMW کیلو چنده…
    همه ی کارخانه های آلمانی از روی نسخه های ایرانی کپی برداری می کنند…

  14. لکی

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما بجای آرم BMW MVM تصور کن ! تمام مشخصات همین باشه و ماشین MVM باشه، اصلا به چشم نمیاد لامصب دنیا دنیای برند و مارکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا