بیامو همچنان پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی میسازد اما آن را در بطن موتورسیکلت جذابی به نام K1600 GT قرار داده است.
نام برخی خودروها با بعضی پیشرانهها عجین شده است. برای مثال شورولت کوروت با پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شناخته میشود و وانتهای هوی دیوتی رم نیز به استفاده از پیشرانههای دیزلی کامینز شهرت دارند. بیامو هم در همین دسته قرار میگیرد. ژرمنها برای چند دهه با پیشرانه ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی شناخته شدهاند، پیشرانهای که در دهه ۸۰ میلادی روی بسیاری از محصولات این خودروساز نصب شد. با گذشت زمان پیشرانههای ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی بیامو جای خود را به نمونههای توربو دادند. اگرچه این نیروگاههای آهنین قدرت بیشتری داشتند اما فاقد کاراکتر و شخصیت نمونههای تنفس طبیعی قبلی بودند. بیامو هنوز هم پیشرانه ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی را میسازد اما این پیشرانه فقط روی موتورسیکلت نصب میشود.
نیروگاه آهنین ۱.۶ لیتری موردبحث روی بیامو K1600 GT وجود دارد و ویژگیهای شاخصی که قبلاً در پیشرانه خودروهای باواریا دیده شده بودند روی این موتورسیکلت هم به چشم میخورند؛ مثلاً آرایش DOHC که چهار سوپاپ را در هر سیلندر کنترل میکند بین پیشرانههای موردبحث مشترک است. همچنین ردلاین این پیشرانه به ۸۵۰۰ دور در دقیقه میرسد که برای یک موتورسیکلت جذابیتهای زیادی خواهد داشت.
بیامو این پیشرانه ۱۶۰ اسب بخاری را بهصورت عرضی در فریم کمعرض موتورسیکلت K1600 GT نصب کرده و زاویه آن ۵۵ درجه به سمت جلوست. خروجی میللنگ در انتهای پیشرانه نیست بلکه بین فضای سیلندرهای دوم و سوم قرار گرفته است. این برند همچنین گیربکس ۶ سرعته سکونشئال موتورسیکلت موردبحث را بهصورت عرضی نصب کرده و یک شفت نیز چرخ عقب را به حرکت درمیآورد.
اگرچه اکثر مقالات مربوط به موتورسیکلت در پدال منتشر میشود اما K1600 بسیار خاص به نظر میرسد. این محصول از ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش، صندلی و دستههای کنترل گرم شونده، شیشه جلوی برقی برای محافظت از موتورسوار و ترکنشین در برابر باد و چراغ جلوی LED تطبیقی سود میبرد. بیامو K1600 GT همچنین دارای سیستم صوتی است هرچند فکر نمیکنیم چنین چیزی در موتورسیکلت کارایی زیادی داشته باشد. البته اگر روی شنیدن موزیک پافشاری کنید میتوان از هدفونهای بلوتوثی داخل کلاه ایمنی استفاده کرد.
پیشرانههای ۶ سیلندر خطی صدایی جذاب و توازن بسیار خوبی ایجاد میکنند. این نرمی به معنی سواری راحت و برجسته در ترددهای روزمره خواهد بود. گیربکس نیز نقش مهمی در این میان بازی میکند و زمانی که حرکت خود را شروع کنید دیگر نیازی به استفاده از کلاچ برای تعویض دندهها نخواهد بود. باید دانست نام K1600 به سری محصولات خاص بیامو اشاره دارد و مدل GT حاضر در تست اسپرت ترین آنهاست. نسخههای دیگر از صندلی ترکنشین راحتتر و فضای ذخیرهای بیشتری استفاده میکنند. تنها انتقاد ما از نظر ارگونومی به کیفهای این موتورسیکلت مربوط میشود که از روی آن حذف شدهاند و میتوان آنها را با کلید کیلس باز و بسته کرد. البته این کیفها فاقد فضای کافی برای نگه داشتن کلاه ایمنی هستند و نمیتوانند یک لپتاپ بزرگ را حمل کنند.
پیشرانه بزرگ به معنی موتورسیکلت بزرگ است و خود پیشرانه به تنهایی وزن ۱۰۲ کیلوگرمی از وزن کل ۳۵۵ کیلوگرمی موتورسیکلت را تشکیل میدهد. حتی زمانی که هنگام ترافیک در کنار یک خودرو پارک کنید طول ۲.۳ متری موتورسیکلت بیامو K1600 GT به چشم خواهد آمد. از نظر هندلینگ و سواری نیز محصول جذاب بیامو هیچ کمبود و نقصی ندارد. این موتورسیکلت با اکثر تجهیزات و آپشن ها قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار خواهد داشت و اگر بخواهیم یک خودرو در این بازه قیمتی برای سفری بینقارهای انتخاب کنیم، موتورسیکلت موردبحث نیز در لیست حضور خواهد یافت؛ اما مهمتر اینکه تنها یک اشاره به دستهگاز K1600 GT کافی است تا متقاعد شویم بیامو باید پیشرانه تنفس طبیعی خود را دوباره به محصولاتش بازگرداند.
مشخصات بیامو K1600 GT | |
نوع وسیله نقلیه | پیشرانه وسط، چرخ عقب محرک، دونفره، موتورسیکلت بدون درب |
پیشرانه | ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپه تنفس طبیعی با بلوک آلومینیومی و سیستم انژکتوری |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۶۰/۱۸۰ |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۲۳۲۴/۱۰۰۰/۱۴۴۰ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۱۶۱۷ |
وزن (کیلوگرم) | ۳۵۵ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۳.۱ |
زمان طی مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) | ۱۱.۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۰۱ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۸ |
ممد ژانگولر
۱۶ دی ۱۴۰۲این موتور یکی از قابلیاتاش اینه تا ۵ نفر هم میشه سوارش بشن .
NAVID۰۰۹۸
۱۶ دی ۱۴۰۲مگه من اَزین دنیا چی میخوام جز یه هوندا گالوینگ یا GT K1600 با ۱۰۰ میلیون تومن پول تو کارتم تا بتونم دورِ دنیا را با عشقم بزنم !
تازه با اضافه ۱۰۰ میلیون هم خونه بخرم تشکیل زندگی …. آره !
محمد مهدی
۱۷ دی ۱۴۰۲داری 10.000 تایی میشی ولی به خدا جز حرف بی ربط تو این سالها هیچی نداشتی بگی
عزیزم تو از عوامل پدال هستی که با سیاست ( حرف رو مخ بزن و بازدید ها رو بالا ببر ) ! داری به این سایت خدمت میکنی
همین الان میتونم 10 تا سایت برتر ایران رو نام ببرم که تو هر کدومشون یک نفر مشابه رفتار شما داره به درآمد زایی سایت کمک میکنه .
متاسفم برای ایرانی بودنم و متاسفم برای تفکر زننده و زشت ایرانی
۱۶ دی ۱۴۰۲اگه ازتون پرسیدن بچه کجایید
بگید پدال بچه نداره همه مردن
حسین
۱۷ دی ۱۴۰۲پس احتمالا اینایی که اینجا هستن
زامبی همون بچه هان
۱۷ دی ۱۴۰۲نمیدانم
ARIAN
۱۶ دی ۱۴۰۲دارم فکر میکنم که اگه این موتور افتاد رو پات چطوری جفت پاهات قلم میشن😂 355 کیلوعه😂
18:45
۱۷ دی ۱۴۰۲ممنون آقا شاهین عالی و جذاب بود مقاله👏👏❤️
میتونم تصور کنم که موقع نوشتن مطلب خودتون هم کلی هیجان داشتین 😉
ب ام و k1600 بیشتر از اینکه یه سیکلت باشه به خودروها شبیه هست. یجورایی سری7 دوچرخ یا بعبارتی سری 7 موتورسیکلت هاست! بیراه نیست اگه بگیم کسی که پول خرید سری 7 و نداره اما میخواد شبه تجربه ای رو ازش داشته باشه میتونه k1600 بخره با سواری نرم، پیشرانه بی نظیر و هندلینگ عالی و طیف وسیعی از امکانات…
شاهین
۱۷ دی ۱۴۰۲قربان شما حسین جان. واقعا همینطوره؛ موتورسیکلت ۶ سیلندر چیزی هست که به سختی دیده میشه و دست پخت بی ام و هم قطعا جذاب خواهد بود.
18:45
۱۷ دی ۱۴۰۲دقیقا شاهین جان👍👍
BMW
۱۷ دی ۱۴۰۲در حسرت فقط😢
احمد
۱۷ دی ۱۴۰۲فقط هوندا گلدوین
M power
۱۸ دی ۱۴۰۲فقط BMW 1000RR
سید مهدی
۱۸ دی ۱۴۰۲سلام ممنون از اطلاعات خوبتون ولی تو ایران تهش میتونی با trk بری مسافرت و در حسرت موتور شش سیلندر و موتورهای ادونچر bmw
فرزاد افشار
۲۱ دی ۱۴۰۲قیمت موتور سنگین جوری رفته بالا که پولدارا هم نمی تونن بگیرن….علاقه بیشتر نسل جوون هوندا CB1300,CBR1100, . کاوازاکی نینجا H2R. سوزوکی هایابوسا. یاماها R1 . سوزوکی GSXR . بی ام و S1000RR . دوکاتی 1199R و ….
نادر
۱۶ تیر ۱۴۰۳سلام
من تاحالا تجربه داشتن موتورسنگین ونداشتم.برای مسافرت با موتوری دراین حدواندازه ووزن درصورت داشتن مجوزمهمترین توصیه های لازم چی هستن؟
برای یک ایرانگردی ۲۰روزه همراه همسرم مهمترین نکات لازم ازلحاظ فنی وامنیتی چه چیزایی هستن؟
خواهش میکنم عزیزانی که تجربه مسافرت با این غول های دوچرخ دوست داشتنی روداشتن راهنمایی بفرماین.
ضمن ارزوی بهترین اوقات برای علاقه مندان موتورهای سنگین صمیمانه خاستارسلامتی شما عزیزان هستم.