مدیر ارشد بیامو میگوید که برخلاف تصور برخی از افراد، نگهداشتن خودروی قدیمی میتواند کاری عقلانیتر از خرید نمونه جدید آن باشد.
همگی از تاریخچه بلند و غنی بیامو آگاهی داریم و با مدلهای گوناگون آن از خودروهای اسپرت گرفته تا شاسیبلندها و سدانهای لوکس آشناییم. این برند آلمانی با بهبود سختافزار و نرمافزار مدلهای گوناگونش در تلاش است تا در رقابت بازار داغ خودرو حرفی برای گفتن داشته باشد؛ بنابراین تا زمانی که کسی حاضر به پرداخت هزینه موردنیاز باشد، همیشه یک بیامو جدید و خوب در بازار وجود دارد که بتوان آن را خریداری کرد.
با این وجود و برخلاف تصور عموم، ظاهرا بیامو عطش چندانی برای تحمیل مدلهای جدیدش به مشتریانش ندارد؛ چراکه معتقد است که این کار برای محیطزیست آسیبساز به شمار میرود. اظهار این بیانیه از سوی مدیران ارشد این شرکت کمی تعجبآور است؛ اخیرا مدیر بخش پایداری این برند، «مونیکا درانی»، در لندن به بیان روشهای موجود برای کاهش ضررهای ناشی از صنعت خودرو در محیطزیست پرداخته است.
درانی معتقد است که بهتر است که مردم خودروهای تازه کنونیشان را نگه دارند و آنها که مدلهای قدیمیتری دارند بهجای خرید نمونههای صفرکیلومتر و تازه به تقویت و بهبود خودروهایشان بپردازند. او در اینباره توضیح میدهد:
ما باید درباره طولانیتر کردن عمر خودروها فکر کنیم؛ باید بهجای داشتن یک بازار دستدوم برای فروش خودورهای کارکرده به یکدیگر، عمر خودروهایمان را افزایش دهیم.
فکر ما این است که شما بتوانید فضای داخلی خودروتان را را بهروزرسانی کنید. برای رسیدن به این هدف به مهارتهای جدید در بازار پسازفروش محصولاتمان و طراحی صندلیهای جداشونده نیاز داریم. سرانجام و در ادامه به خودرویی میرسیم که کارکرده محسوب میشود اما شبیه به یک مدل جدید است.
مسلما نظرات درانی با مخالفتهای گوناگون متخصصان صنعت خودرو روبهرو خواهد شد اما بهطور کلی، تمرکز یک شرکت و اعضای ارشد آن روی هدفهای ارزشمندتر از درامدزایی مایه خوشحالی است. افراد بسیاری هستند که به بهبود خودروهای قدیمی علاقه فراوانی دارند. درکنار آن، بازار قطعات نو و دستدوم همچنان داغ است و در سراسر جهان به آن توجه زیادی میشود. اگر یک تامینکننده در این راه قدم بردارد قطعا با بازخورد مثبت روبهرو خواهد شد.
درانی در ادامه اظهاراتش در لندن گفت که صنعت خودرو نمیتواند تمام افراد را به استفاده از خودروهای مشترک و سیستم حملونقل عمومی سوق دهد؛ بنابراین همچنان تقاضای زیادی برای خودروهای شخصی خواهد بود و تغییر این رویه چندان محتمل نیست. نظر شما درباره اظهارات درانی چیست؟ شما آینده صنعت را در کدام جهت میبینید؟!
دانیال
۶ آذر ۱۴۰۱پیشنهاد بدی نیست ولی شاسی و پلفترم و سیستمهای ایمنی مثل ایربگها نمیشه توی ماشینهای قدیمی با هزینه ی قابل توجیهی جایگزین کرد . این در حالیه که افرادی مثل بنده شاید با ظاهر و آپشن کنار بیان ولی با ایمنی ضعیفتر خودروهای قدیمی تر نمیتونن کنار بیان . در ضمن شتابگیری سریعتر و ترمزهای نسل جدید و هندلینگ بهتر خودرهای جدیدتر خودش بخشی از ایمنیِ خودرو محسوب میشه و این موارد هم بعید می بینم با هزینه ی کمی قابل ارتقا باشه
محمد
۶ آذر ۱۴۰۱قطعا اگه تمکن مالی داشته باشی و شرایط خرید آسان باشه مقاومت در برابر نخریدن مدل های جدید تر و بهتر سخته مگر اینکه واقعا اون حسی رو که داری از ماشینت میگیری از نسل های بعدیش نگیری مثل همین e36 توی مقاله
سید علیرضا
۶ آذر ۱۴۰۱خوروهای بی ام و به استهلاک بالا معروف هستند و زود به زود خراب میشن، اگه خودروسازی قراره ماشین های بهتری بسازه این خودشون هستند
Siavash
۶ آذر ۱۴۰۱خودروهای بی ام و به استهلاک بالا معروف نیستند بلکه به اسپرت بودن و جوان پسند بودن معروف هستند و همین باعث میشه فشار زیادی بهشون وارد شه که این فشار بیش از معمول باعث خستگی خودرو میشه که قطعا چون بی ام و ها استهلاک کمتری دارند در این فشار تاب میارند وگرنه اگر خودروی دیگری بود چند برابر مستهلک تر میشد.
SS
۶ آذر ۱۴۰۱نمیشه گفت فقط ب ام و ها فشار بیشتری رو متحمل میشن. ویژگی خودروهای پرفورمنس از هر برندی باشن تحمل کردن فشار هست. کسی که ب ام و 320 میخره دنبال پرفورمنس نیست و کسی که C63 میخره هم دنبال آروم روندن نیست.
اتفاقا موتورهای ب ام و با سرویس درست معمولا مشکل خاصی ندارن.
چیزی که باعث میشه ب ام و ها از نظر استهلاک بدنام باشن اکثرا آیتم هایی هستن که ربطی به فشار بیش از حد ندارن.
این قطعات با عمر مشخص یا Planned obsolescence طراحی میشن و دسترسی به اون ها سخت هست و تعویض اونها هم بسیار گرونتر از چیزی که باید باشه تموم میشه. مثلا قطعه ساده ای که به جای اینکه از فلز ساخته بشه از پلاستیک ارزون ساخته میشه و در جایی از موتور قرار میگیره که برای دسترسی به اون باید چندین قطعه باز بشه و دقیقا با اتمام گارانتی خودرو عمر اون قطعه هم تمام هست.
حالا اگر ب ام و به این فکر باشه که این مشکلات رو برطرف کنه خیلی خبر خوبی هست.
NAVID۰۰۹۸
۶ آذر ۱۴۰۱کسایی که من را میشناسند مطمئناً در گذشته توجه کردند که بارها و بارها به اوورهال کردن خودروهای وارداتی اشاره و تاکید داشتم !!!
ببینید وضع چجور پیش رفته که در کشورهای پیشرفته هم اوورهال کردن ارزشش دارد مشخص میشود ، چه برسه به ایرانی که با هزاران بدبختی مردمش خودرو میخرند و نگهداری میکنند !
در چند مقالهی پیش ، کاربر doktor گفتند وقتی خودروهای ژاپنی و کرهای بالای ۲۰۰ هزارتا کار کردهاند باعث میشه فرسوده و مردم جایشان خودروی چینی بخرند سوار شوند !!!
اما نه دوست عزیز ، کسانی که خودروهایی با بُنیه و عنصر مایهدار مثل ژاپنی آلمانی در این سالها داشته و سوار شدهاند ، هیچگاه نمیتوانند حتی برای چند ثانیه هم چینی بخرند و سوار شوند و کسانی چینی میخرند که یا خودروی ایران داشتهاند یا کرهای که رانندگی با آنها هیچ لذتی ندارد و پوچ هست !
اگر توجه کرده باشید در تهران به شدت بیزینس اوورهال کردن خودروها رونق گرفته و برای موسسههای کار درست باید وقت قبلی بگیرید !
خودروهای جدید اینقدر پیچیده و پُراستهلاک شده به سبب فناوریهای پیچیده که عملاً مصرفی شدهاند و خرید و نگهداری آنها برای قشر معمولی صرف نمیکند و همین باعث میشود خریداران به دوسته تقسیم شوند !
وقتی خودرویی را اورجینال اوورهال کنید ، هیچگاه نگران خراب شدنش نباشید اما اگر گدا بازی در بیاورید و بد و با قطعات فیک اوورهال کنید ، نه تنها مشکلات را برطرف نکردید ، بلکه پول و وقت هم حروم کردید و آیینهی دِق برای خودتان ساختهاید !
مطمئناً این مدیر bmw حرفی را زده که باعث ناراحتی تمام خودروسازان میشه اما حقیقتی آشکار که این مدیر هم به آن اشاره کرده !
محمد
۶ آذر ۱۴۰۱بازم طوماری از شعر های گرانبها
NAVID۰۰۹۸
۶ آذر ۱۴۰۱تو نخون !
تو گریه کن !
Arshia m3csl
۶ آذر ۱۴۰۱دقیقا کسایی که سال هاست پشت بی ام و ۵۴۰ مدل ۲۰۰۹ و مرسدس بنز cls 350 مدل ۲۰۰۸ و بنز e350 مدل ۲۰۰۷ و تویوتا اریون ۲۰۱۳ و هوندا آکورد مدل ۲۰۱۳ و حتی هیوندای ازرا مدل ۲۰۱۲ نشسته عمرا بتونه چری تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو و دیگنتی و فیدلیتی و…بخره و ترجیح میده ماشین ژاپنی و المانی زیباش رو نگه داره و به ماشینش برسه
حسام
۶ آذر ۱۴۰۱آقای نوید ببخشید بنده رو اشتباهی بهتون مثبت دادم .
NAVID۰۰۹۸
۶ آذر ۱۴۰۱خواهش میکنم !
سعی کنید دفعه آخرتون باشه !
ممد ژانگولر
۶ آذر ۱۴۰۱دم این بی ام و گرم جز چهارتا برند مطرح معتبر جهانیه ولی کم حاشیه ترینه
جالبه این همه محصولات شاخ درست کرده ولی همه اسم پورشه و بنز سر زبونشونه از جمله خودم
خیلی مظلومه 😶🌫️
❤BMW❤
۶ آذر ۱۴۰۱هعی
بله
Hadi
۶ آذر ۱۴۰۱در اینکه خودرو های جدید از نظر ایمنی و تجهیزات رفاهی پیشرفت میکنن جای هیچ شکی نیست و خطاهای انسانی رو کم میکنن مثل هشدار خروج از خط و انواع سنسور ها… ولی به نظرم این حرف زده شده درسته
میشه این آپشن ها رو به خودروی موجود اضافه کرد تا یک خودروی جدید ساخت
البته این حرف برای خودروی درست حسابی جواب میده
مثلا بنز ۱۰ سال پیش دستی سر و روش بکشی و ارتقاء داده بشه بازم بهترین کارایی رو داره
یه جورایی بشر دچار تجمل گرایی شده و این باعث آسیب به محیط زیست و خودش میشه در نهایت
Just toyota
۶ آذر ۱۴۰۱راسته میگه واقعا ، خداییش این ب ام و های جدید طراحیشون یه جوری شده و اصلا اون ابهتی که از ب ام و میشناختیم رو دیگه نداره
❤BMW❤
۶ آذر ۱۴۰۱بیامو سری ۳ کامپتیشن جدید که انگار میخواد رقبا رو بخوره
مهردادکمال
۶ آذر ۱۴۰۱خوبی ماشین های قدیمی تر جرم کمتر و سادگی اونها بود ولی با گذشت زمان پوسیدگی های بدنه و شاسی و مستهلک شدن قطعات مکانیکی چیزی هست که راحت ازش نمیشه گذشت.پیدا کردن قطعات یدکی و لوازم مصرفی و توجه دائم به وسیله نیاز به صبر و اشتیاق و علاقه داره به هر حال ماشین صفر چیز دیگه اس. کسایی هم ماشین چینی صفر میخرنشاید به نظر بی سلیقه بیان اما نمیشه بگیم بی عقلن. فقط میخوان بی دردسر از نقطه. A به B جابجا شن و کاری به هندلینگ و لذت رانندگی ندارن فقط میخوان راحت باشن و این هم مورد احترام هست.
پدرام
۶ آذر ۱۴۰۱این بی ام و موجود در تصویر قطعا یکی از بهترین هاست اما من فکر میکنم روز به روز با پیشرفت شرکت ها آلودگی و مصرف سوخت خودروها کمتر داره میشه نسبتا به چند دهه پیش
((ظاهرا بیامو عطش چندانی برای تحمیل مدلهای جدیدش به مشتریانش ندارد؛ چراکه معتقد است که این کار برای محیطزیست آسیبساز به شمار میرود.)) اینو من نفهمیدم مگه مدل های قدیمی برای محیط زیست بهترن؟
امیر _ اهوازی
۷ آذر ۱۴۰۱ایده خوبیه من شخصا دوست دارم
کل ماشینو مدرن و جدید کنن ولی نما قدیمی