بیامو قصد دارد برای بار دیگر یک اثر هنری را روی یکی از خودروهای مسابقهای خود حک کند.
در سال ۱۹۷۵ «الکساندر کالادر» بیامو ۳.۰ CSL را به نخستین اثر هنری این برند یا خودروی هنری آن تبدیل کرد. حال با فرا رسیدن سال ۲۰۲۳ میلادی و گذشت نزدیک به ۵۰ سال از آن زمان، برند لوکس و اسپرت آلمانی کار روی بیستمین خودروی هنریاش را آغاز کرده است.
بیشتر خودروهای هنری بیامو بر اساس مدلهای مسابقهای این برند و زیرشاخههای بیامو موتوراسپرت ساخته شدهاند؛ پس بیستمین اثر هنری باواریاییها نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود و بر پایه جدیدترین جنگجوی آنها، M هیبرید V8، ساخته خواهد شد. بدنه تمام کربنی این خودرو بهعنوان بوم خالی نقاشی هنرمند ایتوپیایی، «جولی مِهرِتو»، نقشآفرینی خواهد کرد. این هنرمند بهصورت رسمی ازطرف برند بیامو برای به سرانجام رساندن این کار انتخاب شده است.
اما پیش از آنکه دست جولی به خودروی مسابقهای بیامو برای شرکت در مسابقات استقامت جهان، WEC، برسد، عکاسان از آن در موزه «گوگنهایم» در نیویورک تصویربرداری کردهاند. دیدن یک خودروی مسابقهای با فیبرکربن خالص رویدادی نادر به شمار میرود.
خودروی بیامو M هیبرید V8 که هماکنون در مسابقات IMSA به رقابت میپردازد موفق شد در هفته گذشته برای نخستین بار روی سکوی قهرمانی برود. بیامو این خودرو را در کلاس LMDh مسابقات WEC تولید کرده تا هم بتواند در IMSA حضور داشته باشد و هم از سال ۲۰۲۴ در لمان به رقابت بپردازد. بیامو احتمالا سال ۲۰۲۴ را بهخاطر همپوشانی تاریخی با بیست و پنجمین سالگرد حضور خودروی V12 LMR در مسابقات ۲۴ ساعتی لمان در پیست «لاسارته» انتخاب کرده است.
M هیبرید V8 برخلاف سایر مدلهای جادهای بیامو که در طی سالها بزرگتر و سنگینتر شدهاند، تنها ۱۰۳۰ کیلوگرم وزن دارد. با وجود اینکه مقایسه ابرخودروهای مخصوص مسابقه با مدلهای جادهای درست نیست اما شاهکار تازه بیامو با هر استانداری که در نظر داشته باشید، تحسین برانگیز محسوب میشود. مسلما با ابر جلوپنجرهای که طراحان این خودرو برایش درنظر گرفتهاند، حتی اگر کسی بخواهد هم نمیتواند آن را در خیابان براند.
البته با توجه به سابقه تاریخی خودروسازان در تبدیل ابرخودروهای مسابقهایشان به نمونههای جادهرو احتمال ورود M هیبرید V8 را هم به بازار میدهیم. پیشتر خودروسازانی چون پورشه و مرسدسبنز بهترتیب نمونههای جادهای ۹۱۱ GT1 و CLK GTR را روانه بازار کرده بودند.
نیروگاه ابرخودروی LMDh بیامو یک واحد V8 است که برخلاف تصور عمومی نسخه ۴.۴ لیتری S68 تویین توربو موجود در خودروهای M اسپرت یا جایگزین آینده آن نیست. این موتور که با کد P66/3 شناخته میشود یک واحد ۴ لیتری است که نخستینبار زندگی خود را بهعنوان موتور مدل مسابقهای M4 DTM 2017 آغاز کرده بوده است. بخش درونسوز پیشرانه M هیبرید V8 که به دو توربوشارژر مجهز شده است، به تنهایی ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نظر شما درباره ابرخودروی بیامو و شانس پیروزی آن در مسابقات قهرمانی استقامت جهان چیست؟
harry.potter
۱۰ تیر ۱۴۰۲ساخت بدنه خودرو کار سختی نیست
الیاف + رزین + قالب
پول و عشق می خواد و یه تیم ۱۰ نفره از مهندسین
راستی یه سوال تو ایران چه طوری میشه هایپر کار تولید کرد؟ اگه یکی سرمایه داشته باشه مجوز میدن؟
چرا کسی تا حالا دنبالش نرفته؟
یه چی مثل w motor
M/D
۱۰ تیر ۱۴۰۲واقعا برای من هم سوال بود که چرا هیچکس تو ایران هایپرکار تولید نکرده؟
خودروساز های ما که بازار رو گرفتن میومدن مثل افغانستانی ها یه هایپرکار می زدن
یعنی برای خودرو ساز های ما هایپرکار صرفه اقتصادی نداره؟یا دلیلش یچیز دیگه است؟
Winter
۱۰ تیر ۱۴۰۲دقیقا صرفه اقتصادی ندارع واسشون
پول تو پراید و سهام و برج سازی و … هست
ذلیل
۱۱ تیر ۱۴۰۲حالا دیگه مطمئنم شما بچه هستین. کی افغانیها هایپر کار زدن؟ مثل لامبورگینی ایرانی؟ ظاهراً روح بزک بازی سایپا و ایرانخودرو در شما حلول کرده.
مجتبی .
۱۲ تیر ۱۴۰۲خودرو سازهای ما هدفشون فقط وفقط پوله و مهندسی وافتخار مسابقات وتاریخ سازی هیچ جایگاهی توفکرشون نداره.
مهراد
۱۰ تیر ۱۴۰۲آره خیلی سادس ، از طرفی ایران سرزمین فرصت هاست و منم تعجب میکنم با اینهمه پیشرفت چرا هایپرکار نساختن ( از در عقب )
Winter
۱۰ تیر ۱۴۰۲سرمایه داشته باشی بله مجوز میدن
منتهی واسه پولدارهای ایرانی نمیصرفه پولاشونو خرج این چیزا کنن
یه عده که با پراید و سمند بیشتر از این حرفا سود میکنن
یه عده هم ترجیح میدهند بجای سرمایه گذاری رو این چیزا که سود خاصی واسوشن بجز معروفیت ندارد برن سه تا سه تا برج بسازن یا مثلاً یه جوری با بالا آیین کردن قیمت سهام(وارد و خارج کردن حجم هنگفت سرمایه ) جیب سرمایه گذارای بیچاره رو خالی کنند و در واقع با همون پولشون کلی سود کننبعد هم از سهام خارج شن برن مرحله ۲ تو مرحله دو با طلا و دلار یکم بازی میکنن و یه سودیم اونجا میبرن و باز یه عده ساده از مردم تا میبینن طلا داره گرون میشه میرن میخرن و بعد باز اون پولدار عزیز یهو سرمایش و خارج میکنه با سود و باز مردم زمین میخورن
کلا اون عزیزان سرمایه دار ترجیح میدم با پولاشون بیشتر رو جیب مردم ضعیف و متوسط مانور بدن اینطوری سود خیلی بیشتری هم میبرن
وگرنه ماشاالله کم سرمایه دار نداریم تو ایران که بتونم ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کنم روی ساخت ماشین مسابقه ای ( با وجود نیروی کار نسبتا ارزون و تامین منابع از داخل با همین سرمایه میشه ماشین مخصوص مسابقات ساخت)
CSL 3
۱۰ تیر ۱۴۰۲نمای فیبر کربن از همه شون قشنگتره .
اون طرح های هنری که قبلا رو i8 و سری ۷ و CSL زده بودن اصلا جذاب نبودن اکثرا .
البته این هنرمند جدیده شاید یچی جذاب طراحی کنه که اونم هر چی باشه باز به فیبر کربن نمیرسه :))
Arshia m3csl
۱۰ تیر ۱۴۰۲حسم میگه بی ام و قراره یک هایپرکار شهری بر اساس همین ماشین تولید کنه تا جلو amg one مرسدس بنز رقیب بیاره امیدوارم بی ام و سوپراسپرت و یا هایپر کار هم تولید کنه جای هایپر کار یا یک سوپراسپرت تو سبد محصولات بی ام و خالیه
مهراد
۱۰ تیر ۱۴۰۲من اصولا آدم بخشنده ای هستم ، هنرمنده و هنرش مال شما ، بی ام و با بدنه لخت فیبرکربنی بدون رنگ هم مال من ، دیگه چی میخواین از این بهتر 😪😪
Dariush saadat
۱۰ تیر ۱۴۰۲طبق معمول جلو پنجره افتضاحی داره
Royal Driver
۱۰ تیر ۱۴۰۲ماشین مسابقهای بیشتر عملکردش مهمه تا ظاهرش
BMW
۱۰ تیر ۱۴۰۲فقط یک جمله میگم زیباست برای من
بی ام و
۱۱ تیر ۱۴۰۲به به
تنها امید بی ام و بازا در حوزه ی ابرخودرو
چندروز پیش هم که در ایمسا خوب نتیجه گرفت
پیروزی تو در لمانز امسال ببینیم سلطان ایرودینامیک و وزن
بسیار این خودروی بی ام و رو از بین ساخته های این چند ساله ش دوست میدارم
آخه یادگار شایسته ی V12 Lmr رویاییه
Siyavash
۱۱ تیر ۱۴۰۲شاهکاره…کاشکی یه نسخه خیابانی از همین بسازن و بره برایه رقابت با مرسدس و فراری و استون مارتین
*ALI*
۱۱ تیر ۱۴۰۲خیلی قشنگه مخصوصا با اون رگه های نوری که داره جلوی ماشین مخصوصا همون که طرح جلو پنجره داره چقدر با حال طراحی شده
El Padrino
۱۱ تیر ۱۴۰۲دوست عزیز کسای دیگه ای رفتن سراغ هایپر کار ساختن اما پشیمون شدن، نمونش سیروان موتورز که یه هایپر کار غول داشت میساخت به اسم فونیکس از این محصول هایی که اگه تموم میشد با افتخار میگفتی این ایرانیه(هیبرید بود و انجین مرسدس آ ام گ را خریداری کرده بودن) اما حیف که مافیا خودرو سازی آخرش کله پاش کردن و ورشکسته شد و این پروژه هم به بن بست خورد. مثل پروژه جمشید آرین که آخرش ماشینو انداخت تو رودخونه و از ایران رفت بهت توصیه میکنم تو این راه قدم بر ندار سرمایه تو خراب نکن (سرمایه فقط پول نیست، وقت و انرژی جوونیته) اگر هم ایده خفنی داری از ایران برو اونجا اجراش کن . اینجا بن بسته تهش ، پ.ن البته میدونم پدال این کامنت منو نمیذاره