بی ام و

بی ام و M در حال کار روی یک خودروی الکتریکی چهار موتوره است!

بی‌ام‌و M پس از برگزاری جشن‌های متعدد برای گرامی داشت ۵۰ سالگی خود اعلام کرد در حال تست پروتوتایپ هایی با قوای محرکه تمام الکتریکی است. این خودروها بر پایه بی‌ام‌و i4 M50 تولید شده‌اند اما از چهار پیشرانه الکتریکی، سیستم کنترل دینامیک سواری جدید و تنظیمات شاسی متفاوت سود می‌برند. اگرچه محصولات پرفورمنس و الکتریکی بی‌ام‌و همچون i4 M50 و iX M60 قبلاً تولید شده‌اند و i7 M70 نیز در سال ۲۰۲۳ پدیدار خواهد شد اما فعلاً یک خودروی الکتریکی تمام‌عیار از بی‌ام‌و M را ندیده‌ایم. این موضوع در آینده تغییر خواهد کرد و بازوی پرفورمنس باواریا خود را به بهترین شکل ممکن آماده عصر خودروهای الکتریکی خواهد نمود. این شرکت به دنبال حفظ تجربه رانندگی احساسی و عاطفی در آینده‌ای بدون آلایندگی است.

به گزارش carscoops، اولین خودروی تست بی‌ام‌و M بر پایه i4 M50 شکل گرفته اما از برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد سود می‌برد. در آغاز به طراحی ظاهری اشاره می‌کنیم که از چهره M3/M4 درون‌سوز، بدنه پهن‌تر و پوشش بدنه مخصوصی سود می‌برد. نکته سورپرایز کننده اینکه جلوپنجره بزرگ و ورودی‌های هوای روی سپر فاقد پوشش استتاری هستند و احتمالاً به خنک شدن قوای محرکه الکتریکی و دیگر قطعات مکانیکی کمک می‌کنند. کابین این پروتوتایپ نیز کاملاً دستخوش تغییر شده و تکنولوژی‌های بکار رفته در آن باعث شده‌اند این خودرو شبیه یک آزمایشگاه سیار به نظر برسد. تغییرات مهم‌تر زیر بدنه پنهان شده‌اند. بی‌ام‌و M چهار پیشرانه الکتریکی را سیستم کنترل دینامیک سواری یکپارچه را در نظر گرفته است. به همین خاطر سیستم چهار چرخ محرک کاملاً جدید وجود دارد و هر چرخ توسط واحد کنترل مرکزی و به‌صورت مستقل کنترل می‌شود. سیستم تعلیق نیز بهبود یافته و برخی قطعات بخش جلو از M3/M4 گرفته شده‌اند تا استحکام پیچشی بالاتری داشته باشند.

این خودروساز اشاره‌ای به قدرت ترکیبی چهار پیشرانه در پروتوتایپ خود نداشته اما انتظار ارقام احساس‌برانگیزی را داریم زیرا ژرمن‌ها درباره “سطحی بی‌سابقه از پرفورمنس” صحبت می‌کنند. در ویدئوی رسمی بی‌ام‌و M می‌توانیم عملکرد این خودرو در یک پیچ تانک دونات مانند را ببینیم هرچند به نظر می‌رسد این ویدئو با کمک جلوه‌های ویژه تهیه‌ شده است. به عنوان یادآوری باید گفت بی‌ام‌و i4 M50 استاندارد از دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ۵۳۶ اسب بخار و گشتاور ۷۹۵ نیوتون متر سود می‌برد. بی‌ام‌و ادعا می‌کند به لطف گشتاور بالا و عدم وجود تأخیر می‌توان با سرعت‌های بسیار بالاتری از پیچ‌ها عبور کرد. درک هاکر مدیر توسعه بی‌ام‌و M می گوید:

الکتریکی سازی سطح کاملاً جدیدی از آزادی را برای ارائه دینامیک خاص محصولات M ایجاد کرده است؛ و ما می‌توانیم این پتانسیل را مشاهده کنیم. به همین خاطر محصولات اسپرت و پرفورمنس ما همچنان ترکیب بی‌مثال از دینامیک، چابکی و دقت را در آینده‌ای بدون آلایندگی ارائه خواهند کرد.

ما نمی‌دانیم این پروتوتایپ چهار موتوره تولید خواهد شد یا خیر اما تکنولوژی بکار رفته در آن احتمالاً راهی محصولات آتی بی‌ام‌و M خواهد شد. در نظر داشته باشید این خودروساز به زودی نسخه تولیدی XM را به عنوان محصولی پرچم‌دار روانه بازار خواهد کرد. این محصول به قوای محرکه ۸ سیلندر پلاگین هیبریدی مجهز خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Kamy

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (694 ديدگاه)

    خیلی دیر دست به کار شدی بی ام و جان …

    موافقم 19
    مخالفم 8
  2. امیر حسین

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بی زحمت تو دهنی بزرگی به امریکا بزن.

    موافقم 18
    مخالفم 7
  3. حسین دهمرد

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    تو سالروز کودتا تو ایران پدال هم کودتا کرده با این اخبار جذاب

  4. سهیل

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    سرور خودروهای اسپرت. جلوپنجرش می ارزه به کل هیکل لامبرگونی برنج

    موافقم 4
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا