بی ام و

بی ام و M2 برقی؛ چرا پروژه قدرتمند باواریا عملی نشد؟

این کوپه برقی با قدرت بیش از هزار اسب بخار، از ترمزهای کربن سرامیک استفاده کرد.

کوپه بی‌ام‌و M2 CSL تنها خودروی مخفی مهندسان باواریا بر پایه‌ی F87 نیست. خودروساز آلمانی در سال ۲۰۲۱ از توسعه یک کوپه برقی خبر داد که شکل‌وشمایل درستی نداشت. هویت این خودرو در آینده نامعلوم ماند تا اینکه اخیرا تصاویر آن به‌طور رسمی منتشر شده است. گویا بی‌ام‌و یک نسخه تمام برقی از نسل نخست M2 را توسعه داده بود.

M2 EV سفر خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و به جایی رسید که نام «بیست» (به معنای هیولا) را به خود گرفت. اعضای تیم دینامیکی و توسعه خودروهای بی‌ام‌و M، بیست را یک نمونه‌اولیه بسیار قدرتمند قلمداد می‌کنند. هر چند که بدنه اصلی این خودرو تفاوت کمی با نسخه اصلی دارد اما زیر صفحات فلزی‌اش، خودرویی خالص قرار گرفته که صرفا برای اهداف توسعه‌وتحقیق و آزمایش‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفته است. بی‌ام‌و به طرفدارانش اطمینان خاطر داده که این کوپه هرگز تولید نخواهد شد.

هر چند که جزئیات پیشرانه برقی M2 EV مشخص نیست اما بی‌ام‌و اعلام کرده که این خودرو از ترمزهای کربن‌سرامیکی و کالیپرهای طلایی سود می‌برد. شارژ بیست از طریق درگاه شارژ قرار گرفته در محل باک سوخت انجام می‌شود و نیرو را به تجهیزات الکترونیکی قرار گرفته در صندوق عقب منتقل می‌کند. هر چند که با خودرویی تمام برقی طرف هستیم اما مهندسان کاپوت بیست را به دو خروجی هوا شیاردار مجهز کرده‌اند.

مهندسان بی‌ام‌و، از بیست به‌عنوان نخستین پروتوتایپ برقی بی‌ام‌و M یاد می‌کنند که بعدها زمینه را برای معرفی سدان برقی i4 M50 چهارموتوری فراهم کرد. این خودروی مستقل به‌همراه سایر خودروهای برقی بی‌ام‌و، راه را برای نخستین مدل برقی «واقعی» M باز خواهند کرد؛ خودرویی که احتمالا شباهت بسیار زیاد به سدان سری ۳ خواهد داشت و بر پایه زبان طراحی و پلتفرم نئوکلاس توسعه پیدا خواهد کرد.

در مقام مقایسه می‌توان به نسخه استاندارد بنزینی M3 G84 مجهز به پیرشانه ۶ سیلندر خطی اشاره کرد که تنها با یک جعبه‌دنده خودکار و سیستم چهارچرخ محرک عرضه خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که پیشرانه نسل بعدی M3 به‌جای نسخه پرچمدار S58، ازنوع B58 باشد؛ درهرصورت تولید یک نسخه بنزینی توسط بی‌ام‌و آن هم در عصر خودروهای تمام برقی و قوانین بسیار سخت‌گیرانه اروپا، جای خوشحالی دارد.

گزارش اختصاصی رسانه «BMWBLOG» نشان می‌دهد که مدل گلِی یک سوپراسپرت تمام برقی به‌عنوان نخستین خودرو برقی برند M در مرکز بی‌ام‌و در مونیخ دیده شده که متاسفانه در ابتدای سال جاری میلادی کنار گذاشته شد. گویا مسئولان  پروژه نتوانستند تولید یک سوپراسپرت فرا ۱,۳۰۰ اسب بخاری را توجیه کنند. به‌این‌ترتیب طرفداران و مشتریان خاص خودروساز اسپرت باواریا مجبورند برای تماشای جایگزین حقیقی M1 کلاسیک، زمان بیشتری را صبر کنند. نظر شما درباره خودوهای برقی بی‌ام‌و چیست؟ آیا عرضه بیست به بازار موجب ضرر مالی بی‌ام‌و می‌شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (313 ديدگاه)

    طراحیش با آدم حرف میزنه
    چی شد آلمانی‌ها به این روز افتادند؟؟

    موافقم 22
    مخالفم 3
    1. علی صفرپور

      ۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      شاید جنگ رو باختن :)

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. mani

      ۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (81 ديدگاه)

      به نظرم مدیریت دید طراحیش خوبه ، ماشین خوشگل شده گفتن پس هیچوقت تولیدش نمیکنیم.

      موافقم 8
      مخالفم 1
    3. علی Shelby

      ۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (632 ديدگاه)

      ولی خیلی خوب بوده

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. Siyavash

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (995 ديدگاه)

    همون بهتر که عملی نشد .

    موافقم 0
    مخالفم 12
  3. سهیل

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    واقعا هیولا بود.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  4. مازیار

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1182 ديدگاه)

    برخلاف بعضی دوستان از ظاهر M4CSL خوشم میاد
    سری 2 نه اونقدر، اما این پکیج CSL اونقدر صلابت داره که اجازه نمیده نادیده بگیریش

    موافقم 9
    مخالفم 4
  5. جرمی کلارکسون

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1065 ديدگاه)

    برقی نشد چون یه آدم ماشین بازی بود که ردش کرد

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD-B

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3127 ديدگاه)

      خودروساز ها ماشین باز ها هیچ اهمیتی براشون نداره !
      اونا فقط می‌خوان ماشین بفروشن به چه کسی مهم نیست
      فروش بیشتر سود بیشتر !
      اونا اگر میدیدن M2 برقی سود زیادی براشون داره مطمئنا تولید میکردن !
      وگرنه فکر نکن اونا براشون خدشه دار شدن نام ماشین های اسپرتشون اهمیت داشته باشه

  6. JaMsHiD-B

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3127 ديدگاه)

    مدل گلِی یک سوپراسپرت تمام برقی به‌عنوان نخستین خودرو برقی برند M در مرکز بی‌ام‌و در مونیخ دیده شده که متاسفانه در ابتدای سال جاری میلادی کنار گذاشته شد. گویا مسئولان پروژه نتوانستند تولید یک سوپراسپرت فرا ۱,۳۰۰ اسب بخاری را توجیه کنند

    کل خودروسازی روی محور سود آوریه نه چیز دیگه !
    فکر نکنید اینا به فکر طرفداران و این جور حرف های کلیشه ای هستن . اینا فقط به فکر سود خودشون هستن
    حالا طی یه بازه زمانی محصولاتشون باب میل ماشین باز ها هم بود دلیل نمیشه که اونا به ما اهمیت میدن
    اونا به عمده خریداران توجه میکنن که یه زمانی دوست داران ماشین و به قولاً پترول هد بود . ولی الان خریداران اصلی و خریداران عمده یه سری آدم دیگه هدف گذاری شدند
    هدف گذاریشون روی هر قشری از جامعه باشه ، روی ماشین باز های واقعی نیست …
    هدفشون یه سری از آدم ها هستن که اون آدم ها می‌خوان نشون بدن چقدر خط و خطوط ماشینشون فضاییه و ماشینشون هزار اسب قدرت داره و خودش خودکار حرکت می‌کنه و چهار تا موتور برقی داره …
    اونا دنبال لذت نمی‌کردن دنبال اعداد توی کاتالوگ میگردن …

    شاید الان بگید نه من مشکلی با بیمر M3 برقی ندارم
    ولی مطمئنا تمام افراد این سایت یه M3 GTR رو به تمامی ماشین های برقی زمان حال و آینده بی ام و ترجیح میدن !

    موافقم 4
    مخالفم 4
  7. عمو سج

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینا عادت کردن به نمایش‌دادن کانسپتایی که حتی خودشونم باور به تولیدش ندارن. حتی تسلا هم ۱۰ ساله میخواد رودستر جدید بده، هی ۳ سال ۳ سال عقب میندازه هنوز نداده بیرون.

    چین اینجوری نیست.
    نیو گفت داریم یه باتری میزنیم با ۱۰۰۰ کیلومتر برد، ۳ ماه نشده داد بازار. شیائومی گفت در آینده موتور میزنم با دور ۲۷۵۰۰ و ۳۰۰۰۰، ۶ ماه نشده تولیدانبوه کرد!

  8. M power

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (468 ديدگاه)

    واقعن ک خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا