بی ام و

بی ام و M2 برقی؛ چرا پروژه قدرتمند باواریا عملی نشد؟

این کوپه برقی با قدرت بیش از هزار اسب بخار، از ترمزهای کربن سرامیک استفاده کرد.

کوپه بی‌ام‌و M2 CSL تنها خودروی مخفی مهندسان باواریا بر پایه‌ی F87 نیست. خودروساز آلمانی در سال ۲۰۲۱ از توسعه یک کوپه برقی خبر داد که شکل‌وشمایل درستی نداشت. هویت این خودرو در آینده نامعلوم ماند تا اینکه اخیرا تصاویر آن به‌طور رسمی منتشر شده است. گویا بی‌ام‌و یک نسخه تمام برقی از نسل نخست M2 را توسعه داده بود.

M2 EV سفر خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و به جایی رسید که نام «بیست» (به معنای هیولا) را به خود گرفت. اعضای تیم دینامیکی و توسعه خودروهای بی‌ام‌و M، بیست را یک نمونه‌اولیه بسیار قدرتمند قلمداد می‌کنند. هر چند که بدنه اصلی این خودرو تفاوت کمی با نسخه اصلی دارد اما زیر صفحات فلزی‌اش، خودرویی خالص قرار گرفته که صرفا برای اهداف توسعه‌وتحقیق و آزمایش‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفته است. بی‌ام‌و به طرفدارانش اطمینان خاطر داده که این کوپه هرگز تولید نخواهد شد.

هر چند که جزئیات پیشرانه برقی M2 EV مشخص نیست اما بی‌ام‌و اعلام کرده که این خودرو از ترمزهای کربن‌سرامیکی و کالیپرهای طلایی سود می‌برد. شارژ بیست از طریق درگاه شارژ قرار گرفته در محل باک سوخت انجام می‌شود و نیرو را به تجهیزات الکترونیکی قرار گرفته در صندوق عقب منتقل می‌کند. هر چند که با خودرویی تمام برقی طرف هستیم اما مهندسان کاپوت بیست را به دو خروجی هوا شیاردار مجهز کرده‌اند.

مهندسان بی‌ام‌و، از بیست به‌عنوان نخستین پروتوتایپ برقی بی‌ام‌و M یاد می‌کنند که بعدها زمینه را برای معرفی سدان برقی i4 M50 چهارموتوری فراهم کرد. این خودروی مستقل به‌همراه سایر خودروهای برقی بی‌ام‌و، راه را برای نخستین مدل برقی «واقعی» M باز خواهند کرد؛ خودرویی که احتمالا شباهت بسیار زیاد به سدان سری ۳ خواهد داشت و بر پایه زبان طراحی و پلتفرم نئوکلاس توسعه پیدا خواهد کرد.

در مقام مقایسه می‌توان به نسخه استاندارد بنزینی M3 G84 مجهز به پیرشانه ۶ سیلندر خطی اشاره کرد که تنها با یک جعبه‌دنده خودکار و سیستم چهارچرخ محرک عرضه خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که پیشرانه نسل بعدی M3 به‌جای نسخه پرچمدار S58، ازنوع B58 باشد؛ درهرصورت تولید یک نسخه بنزینی توسط بی‌ام‌و آن هم در عصر خودروهای تمام برقی و قوانین بسیار سخت‌گیرانه اروپا، جای خوشحالی دارد.

گزارش اختصاصی رسانه «BMWBLOG» نشان می‌دهد که مدل گلِی یک سوپراسپرت تمام برقی به‌عنوان نخستین خودرو برقی برند M در مرکز بی‌ام‌و در مونیخ دیده شده که متاسفانه در ابتدای سال جاری میلادی کنار گذاشته شد. گویا مسئولان  پروژه نتوانستند تولید یک سوپراسپرت فرا ۱,۳۰۰ اسب بخاری را توجیه کنند. به‌این‌ترتیب طرفداران و مشتریان خاص خودروساز اسپرت باواریا مجبورند برای تماشای جایگزین حقیقی M1 کلاسیک، زمان بیشتری را صبر کنند. نظر شما درباره خودوهای برقی بی‌ام‌و چیست؟ آیا عرضه بیست به بازار موجب ضرر مالی بی‌ام‌و می‌شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (274 ديدگاه)

    طراحیش با آدم حرف میزنه
    چی شد آلمانی‌ها به این روز افتادند؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. علی صفرپور

      ۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      شاید جنگ رو باختن :)

  2. Siyavash

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (894 ديدگاه)

    همون بهتر که عملی نشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا