بخش M بامو بهعنوان تولیدکنندهی برخی از بهترین خودروهای پرفورمنس بازار شناخته میشود. بنا به اذعان برخی خبرنگاران این حوزه، بامو M4 بهعنوان حد نهایی یک خودروی پرفورمنس دو در به شمار میآید. اما هماینک برادر کوچکتر و جدیدتر بنام M2 پا به میدان گذاشته که عملکرد مناسبی را با بهای کمتری ارائه میدهد.
ما این دو خودروی رؤیایی را بهصورت پهلوبهپهلو مقایسه میکنیم تا برتریهای هر یک را بفهمیم.
سپری جلوی M2 با آن سه ورودی هوای بزرگ نمای آشنای خانوادهی بامو را به نمایش میگذارد درحالیکه در نمای عقب، چهار خروجی اگزوز هشدار میدهند که با یک کوپهی کامپکت معمولی طرف نیستید. خودرو ارتفاع کمتری دارد و رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی بیشازپیش توجهات را جلب میکنند.
همین فرمول مشابه را در M4 نیز میتوانید مشاهده کنید. خروجیهای اگزوز چهارتایی و سپر کم ارتفاع عقب از مشهودترین تغییرات هستند درحالیکه رینگهای ۱۰ پره نیز از طراحی مشابه با برادر کوچکتر سود میبرند. برآمدگی چشمگیری نیز در کاپوت M4 دیده میشود.
اینکه نمای ظاهری کدام خودرو را بپسندید به خود شما بازمیگردد. نمای M2 خشن و جمعوجور است اما M4 طویلتر و صافتر است و ذرهای از ابهت آن کم نشده است.
نمای داخلی
هرکسی که با نمای داخلی سری ۲ عادی آشنایی داشته باشد سریعاً همان نما را در M2 به یاد خواهد آورد.M2 همان طراحی پایه و مواد مورداستفاده در مدل استاندارد را به اشتراک میگذارد که مدرن و بهروز است.
کاربرد دقیق جزئیات مربوط به M-Sport به خاص بودن خودرو کمک میکنند. یکی از این جزئیات عبارت است از فرمان سه پره که کنتراست جالبی را با صندلیهای خودرو ایجاد میکند. این صندلیهای چرمی بهطور شگفتانگیزی از بدن حمایت میکنند و از تنظیمکنندههای کنارهها برای حفظ حالت راننده در هنگام عبور از پیچها سود میبرند.
M4 نیز از ارتقاهایی مشابه برای تمایز از مدل استاندارد بهره میگیرد. همچنین این مدل کیفیت بیشتر و ۹۰ لیتر گنجایش صندوقعقب بیشتری نسبت به M2 دارد. هر دو خودرو ادعا میکنند که فضای کافی برای حمل ۴ سرنشین را دارند اما صندلیهای عقب M2 برای سرنشینان بلندقد دردسرساز خواهد بود.
تجربهی رانندگی
هر دو گونهی M2 و M4 از تواناترین کوپههای پرفورمنس موجود در بازار به شمار میروند اما تفاوتهایی بین این دو وجود دارد. هر دو وزن کم کردهاند اما در M4 این قضیه جدیتر گرفته شده و M4 رژیم لاغری خود را سرسختتر اجرا نموده است. سقف فیبر کربنی M4 نسبت به سقف مدل استاندارد ۶ کیلوگرم سبکتر بوده و مرکز ثقل خودرو را بهمنظور بهبود هندلینگ پایین آورده است.
M2 نیز وزن کم کرده و ۱۰ کیلوگرم از وزن خود را با حذف برخی مواد عایق صدا از دست داده است. البته با همهی این رژیمهای لاغری،M2 تنها ۲ کیلوگرم سبکتر از M4 است. فاصلهی بین محورهای کوتاهتر M2 کمک میکند تا این خودرو چسبندگی و چابکی بیشتری را در پیچها نشان دهد.
هر دو خودرو از فرمان حساس و تیزی استفاده میکنند که با سود بردن از بسیاری از سیستمهای کمکی، پارک این دو خودرو در شهر آسان خواهد بود. با راندن خودرو در جادهها و راههای ناهموار، فرمان خودرو سنگینتر میشود و درک بهتری از آنچه که در زیر چرخهای جلو میگذرد را ایجاد میکند.
پیشرانهها
هر دو خودرو از نیروگاه ۶ سیلندر ۳ لیتری برخوردارند اما تفاوتی چشمگیر در تعداد توربوشارژها وجود دارد.M4 پیشرانهای توئین توربو دارد اما تعداد توربوها در M2 به ۱ عدد کاهش یافته است. به عنوان نتیجه، خودروی کوچکتر ۳۶۵ اسب بخار قدرت دارد که در برابر قدرت ۴۲۵ اسب بخاری M4 کمتر جلبتوجه میکند. در جاده تفاوتهای بین دو خودرو چندان قابلتوجه نیست زیرا به لطف عملکرد اُوربوست M2 که گشتاور در دسترس را از ۳۴۳ پاوند فیت به ۳۶۹ پاوند فیت میرساند، فاصلهها کم میشود.
در بخش شتاب گیری M4 جلو میافتد. اگر هر دو خودرو به گیربکس ۷ سرعته ی دوکلاچه مجهز باشند،M4 در مدت ۴.۱ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰.۲ ثانیه سریعتر از برادر کوچکتر میباشد. مدلهای مجهز به گیربکس ۶ سرعته ی دستی ۰.۲ ثانیه کندتر هستند.
ارزش در برابر پول پرداختی
مدل سطح پایین M2 62600 دلار قیمت دارد که اندکی بیش از آئودی RS3 و مرسدس-ای ام جی A45 میباشد. مدل سطح پایین M4 نیز ۸۱ هزار دلار قیمت میخورد که ۱۴۸۹۰ دلار بیش از مجهزترین مدل M2 میباشد. اگر شما پکیج مسابقهای M4 با سیستم بوست قدرت را انتخاب کنید،۷ هزار دلار بیشتری را نیز باید بپردازید.
M2 نهتنها ارزانقیمتتر است بلکه مصرف سوخت بهتری نیز دارد. با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه، این خودرو در هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر بنزین میسوزاند. نسخههای مجهز به گیربکس دستی مصرف بیشتری دارند.
قضاوت نهایی
کار سختی است که برندهی نهایی را مشخص کنیم زیرا هر دو خودرو توانا هستند و نمای ظاهری جذاب، پرفورمنس بالا و هندلینگ قویای دارند.
اگرچه که M4 حد نهایی پرفورمنس بامو را ارائه میدهد اما برادر کوچکتر که بهطور قابلتوجهی ارزانتر است، بسیاری از مردم را بهسوی خود میکشاند.
REZA
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵داداش بزرگه خوب تره
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵سخت ترین انتخاب و وقتی سخت تر میشه که تا به حال نتونسته باشی کلا این خودرو را از نزدیک دیده باشی
انتخاب من ام 4 چون خودورهای کشیده رو بیشتر دوست دارم
Mohammadreza
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵عزیزان یه سوال داشتم کسی اینجا ۴۲۸ کروک داره یا اطلاعاتی از این ماشین؟ نظر کلی رو میخواستم در مورد این ماشین بدونم
Vorsteiner
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵M4 رو بیشتر ترجیح میدم ، مخصوصا اگه از نوع Vorsteiner باشه …
بهنام طیبی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵جفتشون شاهکار هستن.افرین به BMW
O /\/\ I D
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵وا حسرتا بر ما که فقط میتونیم به عکسا بسنده کنیم …..وا حسرتا :(
(*مهرداد*)
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵امید جان ..امید داشته باش
احمد باقری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵هر دو باحالند. خوش به حال خریداران.
سهیل
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵بنظر من ام2 جذابتره و ظاهر جوان پسند تری داره و طراحی جدیدتری رو ارائه میده و پرفومنس خوبی رو دراختیار خریدار قرار میده دربرابر هزینه پرداختی
MohammadreZa
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵عجب. برا من عشقه BMW سخته خیلی سخته . ولی M4 رو بیشتر میپسندم. البته هرچند که جفتشو میخوام البته الآن اگه هرکدومو بدن میگیرم ولی ترجیح میدم M4 رو بخرم البته رنگ طلایی خاصه خودش
فقط انگلستان
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵بی ام و=سمند ال اکس
پورشه=ژیان
بنز=پیکان
ائودی= سورن
خودروسازی آلمانو براتون شرح دادم صفاشو ببرید