مقایسه سدانهای عملکرد بالا جذابتر و نزدیکتر از همیشه شده است اما همچنان یک برنده بیشتر ندارد!
نسل تازه آلفارومئو جولیا نسبتبه نسل گذشته، چندان تغییر خاصی نکرده؛ چرا که سازنده ایتالیایی این خودرو نیازی به انجام این کار ندیده است. از بخشهای دگرگونشده این خودرو میتوان به بهبودهای ظاهری جزئی، دیفرانسیل لغزشمحدود تازه و کمی قدرت بیشتر اشاره کرد. پس برای کسی که تاکنون مالکیت یک دستگاه آلفارومئو را تجربه نکرده است، امسال زمان مناسبی به نظر میرسد؛ تا وقتی که چشم خریدار به بیامو M3 بیافتد. رقیب قدرتمند آلفارومئو جولیا QV (کوادریفوگلیو) که نسلبهنسل درحال تغییر است. بیامو M3 آنقدر از لحاظ فنی پیشرفت کرده که امروزه میتوان آن را به آئودی RS4، مرسدس AMG C63s و آئودی RS6 ترجیح داد.
آلفارومئو جولیا QV
نسل تازه آلفا جولیا را میتوان با نگاه به چراغهای سهگانه LED جلو، رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی و قاب چراغهای عقب تشخیص داد. کابین آن هم به یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی جدید مجهز شده اما بخش اعظم آن، دست نخورده باقی مانده است.
از آلفارومئو جولیا QV انتظار میرود مانند یک سدان عملکردبالا عمل کند اما در رانندگی شهری، متانتی دارد که راننده فراموش میکند که نشان شبدر QV روی آن نصب شد است. حالت رانندگی نرمال، جولیا را به یک سدان ساده و راحت برای رفتوآمدهای شهری و بینشهری تبدیل میکند. راننده میتواند درصورت تمایل از حالتهای رانندگی دیگر نیز استفاده کند اما این حالتهای قابلیت شخصیسازی مجزا ندارند.
بخش زیادی از لذت رانندگی متمدنانه این خودرو به وزن کم آن برمیگردد. این سدان ۱,۶۶۰ کیلوگرمی حدود ۱۵۰ کیلوگرم سبکتر از M3 سدان تولید شده است. در نتیجه این مدیریت وزن، میراگرهای جولیا کار کمتری انجام میدهند و در مدیریت ناهمواریهای جاده عملکرد مناسبی را به نمایش میگذارند. فرمان جولیا QV دقت بالایی دارد و میتواند به مانورهای ناگهانی بهخوبی پاسخ دهد اما همچنان میتواند کنترل خود را حفظ کند؛ دلیل این امر هم هماهنگی بخش عقب و جلو خودرو است.
نسل گذشته این آلفا، میزبان یک دیفرانسیل لغزشمحدود الکترونیکی بود که در خروجی پیچهای تیز و تحت فشارهای سنگین، عملکرد یکدستی را ارائه نمیکرد. با استفاده نسل جدید از یک نمونه مکانیکی، این مشکل تاحد زیادی مرتفع شده است. حال راننده میتواند با تکیهبر این ارتقا حسابشده، رفتار خودرو را بهتر پیشبینی کند.
پیشرانه ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر V شکل توربو فراری صدای بینظیری دارد و میتواند ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای این سدان کافی بهنظر میرسد. نسل گذشته این خودرو ۵۱۰ اسب بخار قدرت داشت و حقیقتا فرق چندانی نمیکرد. عملکرد جعبهدنده هم با وجود تاخیر جزئی در کاهش دندههای متداول، برای خودرویی در این کلاس مناسب ارزیابی میشود. تنها نقد کوچکی که میتوان به این خودرو گرفت، حس عقبماندن آن از سایر رقبایی است که مدام درحال بهروزرسانی هستند و با تحت فشار، توانایی بیشتری را از خود به نمایش میگذارند؛ درحالیکه جولیا QV به راننده میفهماند که به حد مجاز نزدیک شده است و از این بیشتر جایی برای فشار اضافه ندارد.
بی ام و M3
از نظر راندمان کلی، تفاوت چندانی میان نسخه تورینگ (استیشن) و سدان M3 نیست بنابراین میتوان نتیجه یکسانی را از بررسی هرکدام به دست آورد. نخستین چیزی که در سواری این مدل توجه راننده را به خود جلب میکند، موقعیت قرارگیری صندلیها به شمار میرود. راننده M3 موقعیت پایینتر و مسلطتری دارد که بهلطف بهرهوری مدل تحتآزمایش از صندلیهای کربنی آپشنال میسر شده است.
حالتهای رانندگی بیامو تطبیقپذیر هستند و راننده میتواند به استفاده از کلیدهای میانبر روی فرمان، حالتهای شخصیسازی شده شاسی، فنربندی و پاسخ پدال گاز را فعالسازی کند. کابین M3 بهطور کلی کیفیت بهتری دارد و به سرنشینانش حس خودرویی گرانقیمت را القا میکند. سیستم اطلاعات-سرگرمی بیامو هم بهمراتب پختهتر از سیستم رقیب ایتالیایی برنامهنویسی شده است.
در بحث راندمان و سواری، M3 جایی درست روبهروی آلفارومئو قرار میگیرد. سدان آلمانی در سرعتهای آرام هم تلاش میکند تا تواناییهایش را به رخ راننده بکشد و از این رو، رفتار خشک و حساس دارد. صدای ورودی به کابین M3 بیشتر است، راندمان اسپرتتری (خشکتر) دارد و با تکیهبر ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور خروجی موتور، درعرض ۳.۵ ثانیه به سرعت معیار (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) میرسد. اگر بتوان آلفارومئو جولیا را یک جنتلمن کتوشلوار پوش تصور کرد، بیامو M3 یک جوان اسپرتپوش است که از پوشیدن لباسهای طرحدار ترسی ندارد.
با وجود اینکه وزن M3 بهمراتب بیشتر است اما با افزایش سرعت، حس سنگینی را به راننده القا نمیکند؛ چرا که عملکرد فرمان مانند جولیا قابل اطمینان و دقیق ارزیابی میشود و حتی قابل پیشبینیتر از رقیب ایتالیایی رفتار میکند. مازاد بر آن، کنترل بدنه در M3 بهتر انجام میشود و راننده میتواند با استفاده از سیستم «بیامو X درایو»، رفتار سیستم چهارچرخ محرک را دستخوش تغییر کند تا به چسبندگی یا هیجان بیشتر دسترسی داشته باشد.
و اما برنده این رقابت…
انتخاب برنده این رقابت دشوار است؛ چرا که هر دو سدان بهخوبی در کار خود مهارت دارند. با توجه تمثیلی که پیشتر برای این دو خودرو ارائه شد، میتوان گفت که مشتریان بیامو M3 و آلفارومئو جولیا QV با یکدیگر تفاوت دارند. بیامو M3 کنترل بدنه بهتر، دقت بالاتر و کابین بهروزتری دارد و با وجود چهره نهچندان عامهپسندش، خودروی بااستعدادی قلمداد میشود که لیاقت دریافت تاج برتری را دارد.
علی جردن
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳مقایسه بیامو با آلفارمئو اونم مدل M3 که معیار این سگمنت هست عادلانه نیست آلفارمئو باید با یک چینی هم کلاس مقایسه میشد
REZA
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳گل پسر میدونی الفارمئو چیه اصلآ مال کجاست چه اصالتی داره تست اسباببازی نبوده جناب جردن
froG-driVer
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳چینی؟!چی میگی؟چی میزنی؟به قول شاعر:چه خبرتونه!چه خبرتونه؟!چه خبرتونه ؟!
Mr. gt c
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳اونی که آلفا رومئو میخره میدونه چی میخواد شاید به بی ام نرسه ولی یه عشق و حال مخصوص خودشو داره، فقط از این ناراحتم که آلفارومئو داره جولیا رو میکشه، ای کاش با یک بروزرسانی داخلی عمرش ادامه پیدا میکرد، خلاصه باعث بانی این هم استلانتیس نحس هست
A Sus man
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳این درسته که من یک فن المانی_ایتالیایی هستم و به نظر من الفارومئو بهتر از بی ام دبلیو M3 هست البته علی xm رو یا تیگو ۸ پلاگین هیبرید مقایسه کن
با تشکر از سایت پدال
JaMsHiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳چین تهش بتونه با فرانسه رقابت کنه . تازه از لحاظ تکنولوژی فرانسه باز هم سر تره . صنعت بیست ساله با دویست ساله خیلی فرق داره
Mercedes
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳برقی ها سلام میرسونن
تو بنزینی حرفت درسته فقط
زیزیگولو
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳میگی آلفارمئو باید با یه چینی همکلاس مقایسه میشد!!!!!!! ……….. داری بدجوری بی انصافی میکنی
BMW
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳چی میگی،چینی😂😂
اصلا میدونی آلفا رومئو چیه،مال کجاست چه شکلیه،به صدای اگزوزش اصلا دقت کردی بعد بیاد با چینی های در پیت مقایسه بشه
مجید
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آلفارومئو جولیتایی که تو ایران نمونش هست رو فک کنم اشتباه گرفتی! آلفا خیلی وقته از اون بحران عبور کرده و امروز یه رقیب جدیه.
اسد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳چرت و پرت گویی فن آلمانبی های متعصب!!!! صد رحمت به فن کره ای ها ، زمانی که آلفا ماشین میساخت بی ام و کجا بود؟!!!!!!؟؛
amir
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی الفا
فنی بیمر
مهران
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط کابین بی ام و🤌
علی صفرپور
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳قویا مخالفم
froG-driVer
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳کلا از استیشن خوشم نمیاد(جز ولوو) بین این دو تای بالا(تاکید میکنم فقط این دو تا بالایی ها)انتخابم آلفاست.ولی اگه بی ام و استیشن نبود مطمئنا بی ام و بود انتخابم.
JaMsHiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳آلفا رومئو یه حال و هوای دیگه داره . همش که عدد روی کاغذ نیست ، دلی آلفا رو انتخاب میکنم با این که میدونم بی ام و از هر لحاظ سر تره .
این ماشین قلق داره . کسایی که گرن توریسمو بازی میکنن میدونن مدل GTAm اگه سر پیچ بعد از رد کردن ایپکس تا ته گاز بدی ، در ثانیه ماشین تهش در میره . از اون ماشیناس که تو پیست کار هر کسی نیست روندنش ! صداش و اون دور موتور پر کردنش و قیافش و اون فیبر کربن ها هم بیشتر از هر چیزی دلبری میکنه . من خودم اینو دوست دارم .
A
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳آلفا رومئو عشقه
misha
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳جولیا کوادریفولیو و دیگر هیچ
زیزیگولو
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تنوع محصولات و تعدد مدلای مختلف کمپانیای بزرگ خودروسازی انتخاب رو واسه آدم سخت میکنه
هما
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳انتخاب رو کاغذ رو.انتخاب تو رویا.انگار حالا اینارو میشه خرید که انتخاب سختته
وقیح
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳آلفارومئو اصالت و زیبایی
Siyavash
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳دوتا عشق..عجب مقایسه نابی..👌
محسن گلی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳BMW بی ام وکابین،
BMW
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳از نظر طراحی که امیدی نیست ولی خوب این بی ام و بازم تا حدودی قیافه اش رو حفظ کرده
مجید
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا به نسبت بعضی همنسلیهاش جذابتره
مجید
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳آلفا تازه یه جونی گرفته هنوز در حدی نیست که بتونه بهترینا رو شکست بده ولی همین که میتونه به چالش بکشونتشون یعنی مدیریتش در مسیر درستیه و اگه همینطور پیش بره احتمال برتریش هم هست.
Lamberto
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اون بهترینایی که تو میگی فقط از دید مجلات دلقک پول بگیر و ژرمن فن های متعصبه
ماشین باز واقعی و کسی کا مکانیکو درک کنه خوب میدونه عیار آلفا و ایتالیا چقدره
Lamberto
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳لذت رانندگی آلفارومئو با هیچ المانی قابل مقایسه نیس روح خالص رانندگی تست اولین کمپانی واقعی سازنده اتومبیل های اسپرت شهری با نشان کوادریفولیو از سال ۱۹۲۳ سالی که فقط ایتالیا میدونست خودروی اسپرت چطوری ساخته میشه
Lamberto
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ایمپاراتو قبلا گفته بود که دوس داره الفارومئو اتومبیل باشه نه یک آیپد چهار چرخ
آلمانی های الان صرفا کامپیوتر متحرکن و چون یک خودروی ایتالیایی طراحی کابین مکانیکی تر داشته باشه و کمتر گجتی باشه نقد بهش وارد بشه
کابین مازراتی گرن توریسمو نسل قبل از تمام کابین های گجتی ماشین های الان با ارزش تر روح دار تر و ارزشمند تره
Lamberto
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳هر چه اتومبیل ویژگی های جعبه دنده و فرمونش مکانیکی تر باشه و کمتر تجهیزات کمکی الکتریکی داشته باشه از دید این داداشی های بلاگر و منتقد ماشین کند و گیج شناخته میشه چون که اینا اصلا بلد نیستن همچین ماشینایی رو برونن و تمام مردمان امروزی عادت کردن که اپراتور باشن نه راننده و همه متکی به تجهیزات کمکی رانندگی هستن
M power
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳حالا درسته الفا خوبه ولی خداییش دیگه تو سر عشق من نزنید