آلفا رومئوبی ام و

مقایسه نسل جدید بی ام و M3 و آلفارومئو جولیا QV: دو خودرو و دو هدف

مقایسه سدان‌های عملکرد بالا جذاب‌تر و نزدیک‌تر از همیشه شده است اما همچنان یک برنده بیشتر ندارد!

تصویری از نسل گذشته جولیا در برابر M3

نسل تازه آلفارومئو جولیا نسبت‌به نسل گذشته، چندان تغییر خاصی نکرده؛ چرا که سازنده ایتالیایی این خودرو نیازی به انجام این کار ندیده است. از بخش‎‌های دگرگون‌شده این خودرو می‌توان به بهبودهای ظاهری جزئی، دیفرانسیل لغزش‌محدود تازه و کمی قدرت بیشتر اشاره کرد. پس برای کسی که تاکنون مالکیت یک دستگاه آلفارومئو را تجربه نکرده است، امسال زمان مناسبی به نظر می‌رسد؛ تا وقتی که چشم خریدار به بی‌ام‌و M3 بیافتد. رقیب قدرتمند آلفارومئو جولیا QV (کوادریفوگلیو) که نسل‌به‌نسل درحال تغییر است. بی‌ام‌و M3 آنقدر از لحاظ فنی پیشرفت کرده که امروزه می‌توان آن را به آئودی RS4، مرسدس‌ AMG C63s و آئودی RS6 ترجیح داد.

آلفارومئو جولیا QV

نسل تازه آلفا جولیا را می‌توان با نگاه به چراغ‌های سه‌گانه LED جلو، رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی و قاب چراغ‌های عقب تشخیص داد. کابین آن هم به یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی جدید مجهز شده اما بخش اعظم آن، دست نخورده باقی مانده است.

از آلفارومئو جولیا QV انتظار می‌رود مانند یک سدان عملکردبالا عمل کند اما در رانندگی شهری، متانتی دارد که راننده فراموش می‌کند که نشان شبدر QV روی آن نصب شد است. حالت رانندگی نرمال، جولیا را به یک سدان ساده و راحت برای رفت‌وآمدهای شهری و بین‌شهری تبدیل می‌کند. راننده می‌تواند درصورت تمایل از حالت‌های رانندگی دیگر نیز استفاده کند اما این حالت‌های قابلیت شخصی‌سازی مجزا ندارند.

بخش زیادی از لذت رانندگی متمدنانه این خودرو به وزن کم آن برمی‌گردد. این سدان ۱,۶۶۰ کیلوگرمی حدود ۱۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از M3 سدان تولید شده است. در نتیجه این مدیریت وزن، میراگرهای جولیا کار کمتری انجام می‌دهند و در مدیریت ناهمواری‌های جاده عملکرد مناسبی را به نمایش می‌گذارند. فرمان جولیا QV دقت بالایی دارد و می‌تواند به مانورهای ناگهانی به‌خوبی پاسخ دهد اما همچنان می‌تواند کنترل خود را حفظ کند؛ دلیل این امر هم هماهنگی بخش عقب و جلو خودرو است.

نسل گذشته این آلفا، میزبان یک دیفرانسیل لغزش‌محدود الکترونیکی بود که در خروجی پیچ‌های تیز و تحت فشارهای سنگین، عملکرد یکدستی را ارائه نمی‌کرد. با استفاده نسل جدید از یک نمونه مکانیکی، این مشکل تاحد زیادی مرتفع شده است. حال راننده می‌تواند با تکیه‌بر این ارتقا حساب‌شده، رفتار خودرو را بهتر پیش‌بینی کند.

پیشرانه ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر V شکل توربو فراری صدای بی‌نظیری دارد و می‌تواند ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای این سدان کافی به‌نظر می‌رسد. نسل گذشته این خودرو ۵۱۰ اسب بخار قدرت داشت و حقیقتا فرق چندانی نمی‌کرد. عملکرد جعبه‌دنده هم با وجود تاخیر جزئی در کاهش دنده‌های متداول، برای خودرویی در این کلاس مناسب ارزیابی می‌شود. تنها نقد کوچکی که می‌توان به این خودرو گرفت، حس عقب‌ماندن آن از سایر رقبایی است که مدام درحال به‌روزرسانی هستند و با تحت فشار، توانایی بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارند؛ درحالی‌که جولیا QV به راننده می‌فهماند که به حد مجاز نزدیک شده است و از این بیشتر جایی برای فشار اضافه ندارد.

بی ام و M3

از نظر راندمان کلی، تفاوت چندانی میان نسخه تورینگ (استیشن) و سدان M3 نیست بنابراین می‌توان نتیجه یکسانی را از بررسی هرکدام به دست آورد. نخستین چیزی که در سواری این مدل توجه راننده را به خود جلب می‌کند، موقعیت قرارگیری صندلی‌ها به شمار می‌رود. راننده M3 موقعیت پایین‌تر و مسلط‌تری دارد که به‌لطف بهره‌وری مدل تحت‌آزمایش از صندلی‌های کربنی آپشنال میسر شده است.

حالت‌های رانندگی بی‌ام‌و تطبیق‌پذیر هستند و راننده می‌تواند به استفاده از کلیدهای میان‌بر روی فرمان، حالت‌های شخصی‌سازی شده شاسی، فنربندی و پاسخ پدال گاز را فعالسازی کند. کابین M3 به‌طور کلی کیفیت بهتری دارد و به سرنشینانش حس خودرویی گران‌قیمت را القا می‌کند. سیستم اطلاعات-سرگرمی بی‌ام‌و هم به‌مراتب پخته‌تر از سیستم رقیب ایتالیایی برنامه‌نویسی شده است.

در بحث راندمان و سواری، M3 جایی درست روبه‌روی آلفارومئو قرار می‌گیرد. سدان آلمانی در سرعت‌های آرام‌ هم تلاش می‌کند تا توانایی‌هایش را به رخ راننده بکشد و از این رو، رفتار خشک و حساس دارد. صدای ورودی به کابین M3 بیشتر است، راندمان اسپرت‌تری (خشک‌تر) دارد و با تکیه‌بر ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور خروجی موتور، درعرض ۳.۵ ثانیه به سرعت معیار (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد. اگر بتوان آلفارومئو جولیا را یک جنتلمن کت‌وشلوار پوش تصور کرد، بی‌ام‌و M3 یک جوان اسپرت‌پوش است که از پوشیدن لباس‌های طرحدار ترسی ندارد.

با وجود اینکه وزن M3 به‌مراتب بیشتر است اما با افزایش سرعت، حس سنگینی را به راننده القا نمی‌کند؛ چرا که عملکرد فرمان مانند جولیا قابل اطمینان و دقیق ارزیابی می‌شود و حتی قابل پیش‌بینی‌تر از رقیب ایتالیایی رفتار می‌کند. مازاد بر آن، کنترل بدنه در M3 بهتر انجام می‌شود و راننده می‌تواند با استفاده از سیستم «بی‌ام‌و X درایو»، رفتار سیستم چهارچرخ محرک را دستخوش تغییر کند تا به چسبندگی یا هیجان بیشتر دسترسی داشته باشد.

و اما برنده این رقابت…

انتخاب برنده این رقابت دشوار است؛ چرا که هر دو سدان به‌خوبی در کار خود مهارت دارند. با توجه تمثیلی که پیشتر برای این دو خودرو ارائه شد، می‌توان گفت که مشتریان بی‌ام‌و M3 و آلفارومئو جولیا QV با یکدیگر تفاوت دارند. بی‌ام‌و M3 کنترل بدنه بهتر، دقت بالاتر و کابین به‌روزتری دارد و با وجود چهره نه‌چندان عامه‌پسندش، خودروی بااستعدادی قلمداد می‌شود که لیاقت دریافت تاج برتری را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    مقایسه بی‌ام‌و با آلفارمئو اونم مدل M3 که معیار این سگمنت هست عادلانه نیست آلفارمئو باید با یک چینی هم کلاس مقایسه میشد

    موافقم 7
    مخالفم 14
    1. REZA

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (134 ديدگاه)

      گل پسر میدونی الفارمئو چیه اصلآ مال کجاست چه اصالتی داره تست اسباب‌بازی نبوده جناب جردن

      موافقم 20
      مخالفم 3
    2. froG-driVer

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      چینی؟!چی میگی؟چی میزنی؟به قول شاعر:چه خبرتونه!چه خبرتونه؟!چه خبرتونه ؟!

      موافقم 13
      مخالفم 3
    3. Mr. gt c

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (428 ديدگاه)

      اونی که آلفا رومئو میخره میدونه چی میخواد شاید به بی ام نرسه ولی یه عشق و حال مخصوص خودشو داره، فقط از این ناراحتم که آلفارومئو داره جولیا رو میکشه، ای کاش با یک بروزرسانی داخلی عمرش ادامه پیدا می‌کرد، خلاصه باعث بانی این هم استلانتیس نحس هست

      موافقم 14
      مخالفم 2
    4. A Sus man

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      این درسته که من یک فن المانی_ایتالیایی هستم و به نظر من الفارومئو بهتر از بی ام دبلیو M3 هست البته علی xm رو یا تیگو ۸ پلاگین هیبرید مقایسه کن

      با تشکر از سایت پدال

      موافقم 11
      مخالفم 6
    5. JaMsHiD

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      چین تهش بتونه با فرانسه رقابت کنه . تازه از لحاظ تکنولوژی فرانسه باز هم سر تره . صنعت بیست ساله با دویست ساله خیلی فرق داره

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. Mercedes

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (956 ديدگاه)

        برقی ها سلام میرسونن
        تو بنزینی حرفت درسته فقط

    6. زیزیگولو

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6038 ديدگاه)

      میگی آلفارمئو باید با یه چینی همکلاس مقایسه میشد!!!!!!! ……….. داری بدجوری بی انصافی میکنی

      موافقم 15
      مخالفم 1
    7. BMW

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1498 ديدگاه)

      چی میگی،چینی😂😂
      اصلا میدونی آلفا رومئو چیه،مال کجاست چه شکلیه،به صدای اگزوزش اصلا دقت کردی بعد بیاد با چینی های در پیت مقایسه بشه

      موافقم 4
      مخالفم 1
    8. مجید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (267 ديدگاه)

      آلفارومئو جولیتایی که تو ایران نمونش هست رو فک کنم اشتباه گرفتی! آلفا خیلی وقته از اون بحران عبور کرده و امروز یه رقیب جدیه.

    9. اسد

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (839 ديدگاه)

      چرت و پرت گویی فن آلمانبی های متعصب!!!! صد رحمت به فن کره ای ها ، زمانی که آلفا ماشین می‌ساخت بی ام و کجا بود؟!!!!!!؟؛

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. amir

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    طراحی الفا
    فنی بیمر

    موافقم 5
    مخالفم 8
  3. مهران

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    فقط کابین بی ام و🤌

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. علی صفرپور

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      قویا مخالفم

      موافقم 4
      مخالفم 5
  4. froG-driVer

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    کلا از استیشن خوشم نمیاد(جز ولوو) بین این دو تای بالا(تاکید میکنم فقط این دو تا بالایی ها)انتخابم آلفاست.ولی اگه بی ام و استیشن نبود مطمئنا بی ام و بود انتخابم.

    موافقم 6
    مخالفم 6
  5. JaMsHiD

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2796 ديدگاه)

    آلفا رومئو یه حال و هوای دیگه داره . همش که عدد روی کاغذ نیست ، دلی آلفا رو انتخاب میکنم با این که میدونم بی ام و از هر لحاظ سر تره .
    این ماشین قلق داره . کسایی که گرن توریسمو بازی میکنن میدونن مدل GTAm اگه سر پیچ بعد از رد کردن ایپکس تا ته گاز بدی ، در ثانیه ماشین تهش در می‌ره . از اون ماشیناس که تو پیست کار هر کسی نیست روندنش ! صداش و اون دور موتور پر کردنش و قیافش و اون فیبر کربن ها هم بیشتر از هر چیزی دلبری می‌کنه . من خودم اینو دوست دارم .

    موافقم 12
    مخالفم 3
  6. A

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    آلفا رومئو عشقه

    موافقم 15
    مخالفم 2
  7. misha

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    جولیا کوادریفولیو و دیگر هیچ

    موافقم 12
    مخالفم 3
  8. زیزیگولو

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    تنوع محصولات و تعدد مدلای مختلف کمپانیای بزرگ خودروسازی انتخاب رو واسه آدم سخت میکنه

    1. هما

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      انتخاب رو کاغذ رو.انتخاب تو رویا.انگار حالا اینارو میشه خرید که انتخاب سختته

  9. وقیح

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آلفارومئو اصالت و زیبایی

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. Siyavash

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (811 ديدگاه)

    دوتا عشق..عجب مقایسه نابی..👌

  11. محسن گلی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    BMW بی ام وکابین،

    موافقم 3
    مخالفم 2
  12. BMW

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    از نظر طراحی که امیدی نیست ولی خوب این بی ام و بازم تا حدودی قیافه اش رو حفظ کرده

    1. مجید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (267 ديدگاه)

      دقیقا به نسبت بعضی هم‌نسلی‌هاش جذابتره

  13. مجید

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    آلفا تازه یه جونی گرفته هنوز در حدی نیست که بتونه بهترینا رو شکست بده ولی همین که میتونه به چالش بکشونتشون یعنی مدیریتش در مسیر درستیه و اگه همینطور پیش بره احتمال برتریش هم هست.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Lamberto

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      اون بهترینایی که تو میگی فقط از دید مجلات دلقک پول بگیر و ژرمن فن های متعصبه
      ماشین باز واقعی و کسی کا مکانیکو درک کنه خوب میدونه عیار آلفا و ایتالیا چقدره

      موافقم 2
      مخالفم 2
  14. Lamberto

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    لذت رانندگی آلفارومئو با هیچ المانی قابل مقایسه نیس روح خالص رانندگی تست اولین کمپانی واقعی سازنده اتومبیل های اسپرت شهری با نشان کوادریفولیو از سال ۱۹۲۳ سالی که فقط ایتالیا میدونست خودروی اسپرت چطوری ساخته میشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Lamberto

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      ایمپاراتو قبلا گفته بود که دوس داره الفارومئو اتومبیل باشه نه یک آیپد چهار چرخ
      آلمانی های الان صرفا کامپیوتر متحرکن و چون یک خودروی ایتالیایی طراحی کابین مکانیکی تر داشته باشه و کمتر گجتی باشه نقد بهش وارد بشه
      کابین مازراتی گرن توریسمو نسل قبل از تمام کابین های گجتی ماشین های الان با ارزش تر روح دار تر و ارزشمند تره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  15. Lamberto

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    هر چه اتومبیل ویژگی های جعبه دنده و فرمونش مکانیکی تر باشه و کمتر تجهیزات کمکی الکتریکی داشته باشه از دید این داداشی های بلاگر و منتقد ماشین کند و گیج شناخته میشه چون که اینا اصلا بلد نیستن همچین ماشینایی رو برونن و تمام مردمان امروزی عادت کردن که اپراتور باشن نه راننده و همه متکی به تجهیزات کمکی رانندگی هستن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. M power

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (365 ديدگاه)

    حالا درسته الفا خوبه ولی خداییش دیگه تو سر عشق من نزنید

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا