در مسابقهٔ U-Drag، شاهد نبردی نزدیک بین تسلا مدل ۳ پرفورمنس و بامو M3 CS و تقابل برق و بنزین هستیم اما برنده کدام خودرو خواهد بود؟
پیش از اینکه سراغ تماشای ویدئو برویم تا پاسخ سؤال بالا را دریابیم، بهتر است ابتدا مروری بر اعداد و ارقام داشته باشیم. تسلا مدل ۳ پرفورمنس به دو موتور الکتریکی مجهز است که در جدیدترین نسخهٔ این خودرو مجموعاً ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این خودرو با وجود باطریهای سنگین، کمتر از صد کیلوگرم از رقیب آلمانی سنگینتر است (۱۸۳۷ کیلوگرم در برابر ۱۷۶۰ کیلوگرم) و با هر بار شارژ میتواند تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند. تسلا همهٔ این ویژگیها را با قیمت مناسبی ارائه میکند که از تنها ۵۵ هزار دلار شروع میشود.
اعداد و ارقام مدل ۳ پرفورمنس بسیار قابلتوجه هستند ولی آیا برای مغلوب کردن بامو M3 CS کافی خواهند بود که زیر کاپوت خود سلاح خطرناکی در قالب یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو را پنهان کرده است؟ این موتور ۵۵۰ اسب بخار قدرت دارد که ۴۰ اسب بخار از رقیب الکتریکی بیشتر است اما از سوی دیگر، سدان باواریاییها ۹۰ نیوتن متر گشتاور کمتری دارد. نیروی موتور بامو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود تا از این لحاظ با تسلا برابر باشد. در قیمت اما اختلاف دو ماشین بسیار زیاد است زیرا سدان بامو با قیمت پایهٔ ۱۲۰ هزار دلار، بیش از دو برابر گرانتر از رقیب آلمانی است.
بنابراین، با قدرت بیشتر، وزن کمتر و قیمت بسیار گرانتر، انتظار میرود M3 CS رقیب الکتریکی را در گردوغبار خود رها کند اما آیا چنین خواهد شد؟ در اولین مسابقه، بامو ابتدا جلو افتاد ولی در ادامه تسلا خود را به رقیب رساند و در مسیر برگشت هم پیشتازی را حفظ کرد. در مسابقهٔ دوم با جابجایی رانندهها، بازهم پیروزی به مدل ۳ رسید اما این بار رقابت هیجانانگیزتر بود. آمار و ارقام نشان میدهند که هردو خودرو ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدهاند ولی درحالیکه تسلا پس از ۱۱ ثانیه به پایان ۴۰۰ متر رسیده، بامو این کار را ۰.۱ ثانیه دیرتر انجام داده است. در کل مسابقهٔ U-Drag هم تسلا با تایم ۳۳ ثانیه برنده شد اما M3 CS پس از ۳۳.۲ ثانیه به خط پایان رسید.
مقایسه مشخصات فنی
تسلا مدل ۳ پرفورمنس | بامو M3 CS | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۴۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۸۳۷ کیلوگرم | ۱۷۶۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۵۵,۳۸۰ دلار | ۱۱۹,۶۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۸,۶۸۵ دلار | ۱۳۲,۶۹۵ دلار |
محمد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳اگه از دید ماشین بازی نگاه کنیم قطعا m3 لذت بخش تره اما فاصله قیمتی دوبرابر ، هزینه نگهداری خیلی کمتر تسلا و سیستم خودران مدل ۳ رو برای استفاده روزمره خیلی جذاب تر میکنه و ارزش خرید بیشتری بهش میده
شایان
۲۱ بهمن ۱۴۰۳تنها ماشین درونسوز اسپرتی که تونست این جعبه الکتریکی رو در شتاب شکست بده و با صدای مخوف پا به پاش آسفالت رو به آتش بکشه بدون نیاز به آسفالت مخصوص، لاستیک مخصوص و چسب صنعتی مخصوص 🥰
ماشالله BMW 🔥🇩🇪
Siyavash
۲۱ بهمن ۱۴۰۳حالت خوبه داداش..۶ یا ۷ سال پیش نیسان gtr بود که تویه درگ مدل هایه مختلف تسلا رو شکست داد تا این که مدل هایه p1000 و پلاد معرفی شدن که قاتل پرچمدار بودن..اتفاقا همین مدل تسلا که دیدی خیلی وقت پیش gtr شکستش داد…ولی انتخابم چشم بسته بین تسلا و بی ام و ..قطعا بی ام و هست..
سوشیانت
۲۱ بهمن ۱۴۰۳همین جعبه الکتریکی تو شرایط استاندارد ۰.۵ ثانیه شتاب بهتری داره در ضمن فقط یک متعصب میتونه ویژگی هایی مثل سوخت مخصوص و تایر مخصوص رو معایب بدونه اینا اتفاقا توانایی های شرکت رو نشون میده
شایان
۲۱ بهمن ۱۴۰۳ناله کن
شایان
۲۲ بهمن ۱۴۰۳از علی نوا یاد گرفتم
شایان
۲۲ بهمن ۱۴۰۳در ضمن از لایک و دیسلایک برای اعتبار و ارزش حرف هاتون استفاده کنید گلم منظورم از کنید علی نوا و طاها و تو و اکانت های دیگتون
Taha Ayoobi
۲۲ بهمن ۱۴۰۳شایان، رضا، پیام، داریوش، چند بار اسم عوض میکنی؟
Hamidrez
۲۱ بهمن ۱۴۰۳هر که با ایلان در افتاد ، ورافتاد 🙂
(Ali(chevynova
۲۱ بهمن ۱۴۰۳تسلا با نصف قیمت پیروز شد
ماشالاه بهش
amir
۲۱ بهمن ۱۴۰۳تسلا گیربکس سه دنده و کاربرات چهاردهنه نداره پس بدرد نمیخوره
sadra gholami
۲۱ بهمن ۱۴۰۳ولی بیشتر از نصف قیمت bmw هست
هزینه سوخت خوب
هزینه نگداری
لاسیتیک/فیلتر/لنت/روغن موتور/روغم گیربکس/……
پیام
۲۱ بهمن ۱۴۰۳چی میکنه این تسلا!!!
محمد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳چه میکنه جشنواره ها
محمد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳بالای دو هزار و دویست تا کامنت فقط با این اکانتت گذاشتی و فقط دیسلایک درو کردی دریغ از یه کامنت درست حسابی به جز همون جشنواره که دل بچه های سایت رو شاد کردی ، بعدشم اون کشته نرده نیست و کشته مرده هست برای کسی که تو جشنواره مقام میاره این املای ضعیف خیلی بده ، ربطش به سایپا و میتسوبیشی هم نفهمیدم چی بود ولی مهم نیست یه مقاله کن به جشنواره ارسال کن جایزه میدن
M
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خیلی عجیبه
ایونیک تسلا رو شکست داد ولی از بی ام و باخت.
اما تسلا بی ام و رو برد.
این نشون میده صفر تا صد و تایم پیست مقایسه خوبی نیست و بستگی به خیلی از شرایط داره.
new reventon
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دلیلی که تسلا وزن خودروهاشون آورده پایین استفاده از spot wielding روی ورق های 4 لایه هسته، خیلی از قطعات هم کستینگ آلمینیومه. جدا ازون اگه body in white محصولات تسلا رو ببینید پر حفره هستن، مثل استخان پرندگان
new reventon
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دلیل دیگشم، تسلا از. کمترین قطعات تو خودروهاش استفاده میکنه، هم تو داخل هم خارج، هم قیمت رو اورده پایین، هم پروسه ساخت و هم وزن
new reventon
۲۱ بهمن ۱۴۰۳استفاده از کلمه گیربکس تک سرعته اشتباهه، چون اینا اصلا گیربکس ندارن،( موتور اینا خودش میتونه تا 17 هزار دور در دقیقه گردش کنه، یعنی تا سرعت بیش از 2 هزار کیلومتر در ساعت(سرعت خودرو) جواب میده). کنترل حدااکثر گشتاور رو با field oriented control انجام میدن که یک بورد الکترونیکیه، سرعت موتور( سنکرون) هم همواره با فرکانس ولتاژی که به موتور میدن متناسبه، یعنی سرعت موتور بالاتر، فرکانس بیشتر(120f/p)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ بهمن ۱۴۰۳سپاس از نکته خوبی که گفتید
new reventon
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خواهش میکنم🌹
امیر دهقان
۲۱ بهمن ۱۴۰۳در منابع و وبسایتهای خارجی برای ماشینهای برقی از همین عبارت گیربکس تک سرعته استفاده میشه
TRANSMISSIONS: 1-speed automatic
https://www.motortrend.com/reviews/2024-tesla-model-3-long-range-dual-motor-awd-highland-first-test-review/
new reventon
۲۱ بهمن ۱۴۰۳اون ها خبر نگار خودرویی هستند نه مهندس و اشتباه مینویسند.اصولا گیربکس تک سرعته به چه معناست و قراره چه کاری انجام دهد(وقتی نه مبدل سرعته و نه گشتاور) ؟ اره اگر موتور نمیتوانست به تنهایی به سرعت بالا برسه،و یا اگر نیاز بود گشتاور با توجه به سرعت خودرو تغعیر کنه، نیاز بود که استفاده بشه. گشتاور که همواره ثابته و حداکثر گشتاور با محاسبات FOC تامین میشود، سرعت هم با فرکانس تغعیر میکند.
امیر دهقان
۲۱ بهمن ۱۴۰۳در خودروهای درونسوز، گیربکس برای تغییر نسبت دندهها و هماهنگ کردن دور موتور با سرعت خودرو استفاده میشه، اما در خودروهای برقی نیازی به این کار نیست. در خودروهای برقی، یک مجموعه چرخدنده کاهشی ثابت بین موتور و چرخها قرار داره که معمولاً نسبت کاهش ۸:۱ تا ۱۰:۱ داره. این قطعه کار همون گیربکس رو انجام میده، ولی فقط یک نسبت دنده ثابت داره، به همین خاطر بهش “گیربکس تک سرعته” یا “Single-Speed Transmission” میگن. بنابراین گیربکس تک سرعته هم رایجه و هم از نظر فنی درسته حتی اگر ما مجموعه چند دنده نداشته باشیم.
ضمناً، در برخی ماشینهای برقی مثل پورشه تایکان از گیربکس دو سرعته هم استفاده شده
new reventon
۲۱ بهمن ۱۴۰۳اینکه گفتم گشتاور ثابته، منظورم تو همه دور هاست، البته گشتاور با شدت جریان متناسبه، فرمول گشتاور موتور سنکرون رو میتونید جستجو کنید. و برای اینکه میزان توانی که از باتری ها میگیریم و به موتور میدهیم تبدیل به حدااکثر گشتاور بشه و تلفات نداشته باشیم بشه بایدid (یا مولفه جریان که همسو با میدان مغناطیسی روتور) حذف بشه، که محاسبات خیلی پیچیده ایی داره که توسط مجموعه ایی از المان های سخت افزاری و نرم افزاری تحت عنوان FOCانجام میشود.
kh@sh@y@r
۲۱ بهمن ۱۴۰۳استاد بزرگ برای سرعت 2000 km/h میدونی چقدر توان برای غلبه بر فقط نیروی آیرودینامیک میخواد که اینجا میای گوهرافشانی میکنی.
————————
توان لازم برای غلبه بر ایرودینامیک = 0.5 * ضریب درگ * چگالی هوا * سطح مقطع * سرعت به توان سه (این رابطه برای سرعت جریان کمتر از 0.3 سرعت صوت صادقه)
————————-
که اگر بخوام برای تسلا مدل 3 حساب کنم چیزی بیشتر از 50 مگاوات میشه. تازه در سرعت های بالاتر از سرعت صوت اثرات شوک مایل و قائم هم حساب نکردم که اگه بر مبنای جریان تراکم پذیر مافوق صوت بخوام اثرات نیروهای ایرودینامیکی رو حساب کنم بیشتر از صدها مگاوات میشه.
—————————–
BMW is GOD
۲۱ بهمن ۱۴۰۳ببخشید ولی وزن بیامو رو اشتباه زدید وزن بیامو m3 کامپتیشن ایکس درایو ۱۷۳۰ کیلو هستش و تازه این سی اس هستش که وزنش ۱۶۸۰ کیلو هستش لطفاً اصلاح کنید
امیر دهقان
۲۱ بهمن ۱۴۰۳در ویدئوی این درگ همین وزن 1760 کیلو ذکر شده
اون 1680 وزن خشک هست، اینجا وزن رو با مایعات حساب میکنن
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/tesla-model-3-performance-takes-on-bmw-m3-cs-proves-money-doesnt-win-races-power-does_6.jpg
ali_x76
۲۱ بهمن ۱۴۰۳نمیدونم چرا اما تو ذهنم اختلاف وزن ب ام و و تسلا ۴۰۰-۵۰۰ کیلو بود.
سر همین رفتم وزن تسلا اس پلد رو هم چک کردم که حدود ۲۱۰۰ کیلوئه و خیلی خیلی سبکتر از ب ام و M5 هیبریدی جدید
یعنی ب ام و خیر امواتش خواست مزایای بنزین رو با برق ترکیب کنه، به جاش معایبشون رو ترکیب کرد.
Siyavash
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دقیقا درست گفتی..برداشته تمام معایب رو گلچین کرده..
Saman
۲۱ بهمن ۱۴۰۳تسلا واقعا عالیه اصلا نمیشه چشم ازش برداشت بسیار شیک و از نظر مهندسی بی رقیب 😇
amirboss
۲۱ بهمن ۱۴۰۳به صورت فنی موتورهای الکتریکی مورد استفاده تو خودروها عموما از نوع القایی هستن که تنها با تغییر فرکانس تغذیه”AC” از منبع تغذیه میشه و با تغییر فرکانس میشه به دور موتور و تغییر سرعت خودرو دست پیداکرد و عملا نیازی به مبدل دور یا گشتاور نداره.
M power
۲۲ بهمن ۱۴۰۳ماشینه بنزینیو ترجیح میدم به برقی
M power
۲۲ بهمن ۱۴۰۳بنزینی به برقی ترجیح میدم