بی ام وتسلا

نبرد شانه‌به‌شانه تسلا مدل 3 پرفورمنس و بی‌ام‌‍و M3 CS در درگ رفت و برگشتی

در مسابقهٔ U-Drag، شاهد نبردی نزدیک بین تسلا مدل ۳ پرفورمنس و ب‌ام‌و M3 CS و تقابل برق و بنزین هستیم اما برنده کدام خودرو خواهد بود؟

پیش از اینکه سراغ تماشای ویدئو برویم تا پاسخ سؤال بالا را دریابیم، بهتر است ابتدا مروری بر اعداد و ارقام داشته باشیم. تسلا مدل ۳ پرفورمنس به دو موتور الکتریکی مجهز است که در جدیدترین نسخهٔ این خودرو مجموعاً ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. این خودرو با وجود باطری‌های سنگین، کمتر از صد کیلوگرم از رقیب آلمانی سنگین‌تر است (۱۸۳۷ کیلوگرم در برابر ۱۷۶۰ کیلوگرم) و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند. تسلا همهٔ این ویژگی‌ها را با قیمت مناسبی ارائه می‌کند که از تنها ۵۵ هزار دلار شروع می‌شود.

اعداد و ارقام مدل ۳ پرفورمنس بسیار قابل‌توجه هستند ولی آیا برای مغلوب کردن ب‌ام‌و M3 CS کافی خواهند بود که زیر کاپوت خود سلاح خطرناکی در قالب یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو را پنهان کرده است؟ این موتور ۵۵۰ اسب بخار قدرت دارد که ۴۰ اسب بخار از رقیب الکتریکی بیشتر است اما از سوی دیگر، سدان باواریایی‌ها ۹۰ نیوتن متر گشتاور کمتری دارد. نیروی موتور ب‌ام‌و از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود تا از این لحاظ با تسلا برابر باشد. در قیمت اما اختلاف دو ماشین بسیار زیاد است زیرا سدان ب‌ام‌و با قیمت پایهٔ ۱۲۰ هزار دلار، بیش از دو برابر گران‌تر از رقیب آلمانی است.

بنابراین، با قدرت بیشتر، وزن کمتر و قیمت بسیار گران‌تر، انتظار می‌رود M3 CS رقیب الکتریکی را در گردوغبار خود رها کند اما آیا چنین خواهد شد؟ در اولین مسابقه، ب‌ام‌و ابتدا جلو افتاد ولی در ادامه تسلا خود را به رقیب رساند و در مسیر برگشت هم پیشتازی را حفظ کرد. در مسابقهٔ دوم با جابجایی راننده‌ها، بازهم پیروزی به مدل ۳ رسید اما این بار رقابت هیجان‌انگیزتر بود. آمار و ارقام نشان می‌دهند که هردو خودرو ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده‌اند ولی درحالی‌که تسلا پس از ۱۱ ثانیه به پایان ۴۰۰ متر رسیده، ب‌ام‌و این کار را ۰.۱ ثانیه دیرتر انجام داده است. در کل مسابقهٔ U-Drag هم تسلا با تایم ۳۳ ثانیه برنده شد اما M3 CS پس از ۳۳.۲ ثانیه به خط پایان رسید.

مقایسه مشخصات فنی

تسلا مدل ۳ پرفورمنس ب‌ام‌و M3 CS
پیشرانه الکتریکی دو موتوره ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۴۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۸۳۷ کیلوگرم ۱۷۶۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۵۵,۳۸۰ دلار ۱۱۹,۶۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۵۸,۶۸۵ دلار ۱۳۲,۶۹۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    اگه از دید ماشین بازی نگاه کنیم قطعا m3 لذت بخش تره اما فاصله قیمتی دوبرابر ، هزینه نگهداری خیلی کمتر تسلا و سیستم خودران مدل ۳ رو برای استفاده روزمره خیلی جذاب تر می‌کنه و ارزش خرید بیشتری بهش میده

    موافقم 41
    مخالفم 10
  2. شایان

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تنها ماشین درونسوز اسپرتی که تونست این جعبه الکتریکی رو در شتاب شکست بده و با صدای مخوف پا به پاش آسفالت رو به آتش بکشه بدون نیاز به آسفالت مخصوص، لاستیک مخصوص و چسب صنعتی مخصوص 🥰
    ماشالله BMW 🔥🇩🇪

    موافقم 34
    مخالفم 17
    1. Siyavash

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1004 ديدگاه)

      حالت خوبه داداش..۶ یا ۷ سال پیش نیسان gtr بود که تویه درگ مدل هایه مختلف تسلا رو شکست داد تا این که مدل هایه p1000 و پلاد معرفی شدن که قاتل پرچمدار بودن..اتفاقا همین مدل تسلا که دیدی خیلی وقت پیش gtr شکستش داد…ولی انتخابم چشم بسته بین تسلا و بی ام و ..قطعا بی ام و هست..

      موافقم 13
      مخالفم 16
    2. سوشیانت

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3796 ديدگاه)

      همین جعبه الکتریکی تو شرایط استاندارد ۰.۵ ثانیه شتاب بهتری داره در ضمن فقط یک متعصب میتونه ویژگی هایی مثل سوخت مخصوص و تایر مخصوص رو معایب بدونه اینا اتفاقا توانایی های شرکت رو نشون میده

      موافقم 9
      مخالفم 26
      1. شایان

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (6 ديدگاه)

        ناله کن

        موافقم 16
        مخالفم 4
        1. شایان

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          از علی نوا یاد گرفتم

      2. شایان

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (266 ديدگاه)

        در ضمن از لایک و دیسلایک برای اعتبار و ارزش حرف هاتون استفاده کنید گلم منظورم از کنید علی نوا و طاها و تو و اکانت های دیگتون

        1. Taha Ayoobi

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5345 ديدگاه)

          شایان، رضا، پیام، داریوش، چند بار اسم عوض میکنی؟

  3. Hamidrez

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    هر که با ایلان در افتاد ، ورافتاد 🙂

    موافقم 8
    مخالفم 31
  4. (Ali(chevynova

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (7479 ديدگاه)

    تسلا با نصف قیمت پیروز شد
    ماشالاه بهش

    موافقم 10
    مخالفم 40
    1. amir

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3808 ديدگاه)

      تسلا گیربکس سه دنده و کاربرات چهاردهنه نداره پس بدرد نمیخوره

      موافقم 42
      مخالفم 9
      1. sadra gholami

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (36 ديدگاه)

        ولی بیشتر از نصف قیمت bmw هست
        هزینه سوخت خوب
        هزینه نگداری
        لاسیتیک/فیلتر/لنت/روغن موتور/روغم گیربکس/……

        موافقم 2
        مخالفم 7
    2. پیام

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2234 ديدگاه)

      چی میکنه این تسلا!!!

      موافقم 8
      مخالفم 22
      1. محمد

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (252 ديدگاه)

        چه می‌کنه جشنواره ها

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. محمد

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (252 ديدگاه)

          بالای دو هزار و دویست تا کامنت فقط با این اکانتت گذاشتی و فقط دیسلایک درو کردی دریغ از یه کامنت درست حسابی به جز همون جشنواره که دل بچه های سایت رو شاد کردی ، بعدشم اون کشته نرده نیست و کشته مرده هست برای کسی که تو جشنواره مقام میاره این املای ضعیف خیلی بده ، ربطش به سایپا و میتسوبیشی هم نفهمیدم چی بود ولی مهم نیست یه مقاله کن به جشنواره ارسال کن جایزه میدن

          موافقم 3
          مخالفم 2
  5. M

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    خیلی عجیبه
    ایونیک تسلا رو شکست داد ولی از بی ام و باخت.
    اما تسلا بی ام و رو برد.
    این نشون میده صفر تا صد و تایم پیست مقایسه خوبی نیست و بستگی به خیلی از شرایط داره.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. new reventon

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    دلیلی که تسلا وزن خودروهاشون آورده پایین استفاده از spot wielding روی ورق های 4 لایه هسته، خیلی از قطعات هم کستینگ آلمینیومه. جدا ازون اگه body in white محصولات تسلا رو ببینید پر حفره هستن، مثل استخان پرندگان

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. new reventon

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    دلیل دیگشم، تسلا از. کمترین قطعات تو خودروهاش استفاده میکنه، هم تو داخل هم خارج، هم قیمت رو اورده پایین، هم پروسه ساخت و هم وزن

    موافقم 4
    مخالفم 2
  8. new reventon

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    استفاده از کلمه گیربکس تک سرعته اشتباهه، چون اینا اصلا گیربکس ندارن،( موتور اینا خودش میتونه تا 17 هزار دور در دقیقه گردش کنه، یعنی تا سرعت بیش از 2 هزار کیلومتر در ساعت(سرعت خودرو) جواب میده). کنترل حدااکثر گشتاور رو با field oriented control انجام میدن که یک بورد الکترونیکیه، سرعت موتور( سنکرون) هم همواره با فرکانس ولتاژی که به موتور میدن متناسبه، یعنی سرعت موتور بالاتر، فرکانس بیشتر(120f/p)

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3098 ديدگاه)

      سپاس از نکته خوبی که گفتید

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. new reventon

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (465 ديدگاه)

        خواهش میکنم🌹

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. امیر دهقان

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (771 ديدگاه)

      در منابع و وب‌سایت‌های خارجی برای ماشین‌های برقی از همین عبارت گیربکس تک سرعته استفاده می‌شه
      TRANSMISSIONS: 1-speed automatic
      https://www.motortrend.com/reviews/2024-tesla-model-3-long-range-dual-motor-awd-highland-first-test-review/

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. new reventon

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (465 ديدگاه)

        اون ها خبر نگار خودرویی هستند نه مهندس و اشتباه مینویسند.اصولا گیربکس تک سرعته به چه معناست و قراره چه کاری انجام دهد(وقتی نه مبدل سرعته و نه گشتاور) ؟ اره اگر موتور نمیتوانست به تنهایی به سرعت بالا برسه،و یا اگر نیاز بود گشتاور با توجه به سرعت خودرو تغعیر کنه، نیاز بود که استفاده بشه. گشتاور که همواره ثابته و حداکثر گشتاور با محاسبات FOC تامین میشود، سرعت هم با فرکانس تغعیر میکند.

        موافقم 5
        مخالفم 4
        1. امیر دهقان

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (771 ديدگاه)

          در خودروهای درون‌سوز، گیربکس برای تغییر نسبت دنده‌ها و هماهنگ کردن دور موتور با سرعت خودرو استفاده می‌شه، اما در خودروهای برقی نیازی به این کار نیست. در خودروهای برقی، یک مجموعه چرخ‌دنده کاهشی ثابت بین موتور و چرخ‌ها قرار داره که معمولاً نسبت کاهش ۸:۱ تا ۱۰:۱ داره. این قطعه کار همون گیربکس رو انجام می‌ده، ولی فقط یک نسبت دنده ثابت داره، به همین خاطر بهش “گیربکس تک سرعته” یا “Single-Speed Transmission” می‌گن. بنابراین گیربکس تک سرعته هم رایجه و هم از نظر فنی درسته حتی اگر ما مجموعه چند دنده نداشته باشیم.

          ضمناً، در برخی ماشین‌های برقی مثل پورشه تایکان از گیربکس دو سرعته هم استفاده شده

          موافقم 7
          مخالفم 1
      2. new reventon

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (465 ديدگاه)

        اینکه گفتم گشتاور ثابته، منظورم تو همه دور هاست، البته گشتاور با شدت جریان متناسبه، فرمول گشتاور موتور سنکرون رو میتونید جستجو کنید. و برای اینکه میزان توانی که از باتری ها میگیریم و به موتور میدهیم تبدیل به حدااکثر گشتاور بشه و تلفات نداشته باشیم بشه بایدid (یا مولفه جریان که همسو با میدان مغناطیسی روتور) حذف بشه، که محاسبات خیلی پیچیده ایی داره که توسط مجموعه ایی از المان های سخت افزاری و نرم افزاری تحت عنوان FOCانجام میشود.

        موافقم 2
        مخالفم 2
    3. kh@sh@y@r

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      استاد بزرگ برای سرعت 2000 km/h میدونی چقدر توان برای غلبه بر فقط نیروی آیرودینامیک میخواد که اینجا میای گوهرافشانی میکنی.
      ————————
      توان لازم برای غلبه بر ایرودینامیک = 0.5 * ضریب درگ * چگالی هوا * سطح مقطع * سرعت به توان سه (این رابطه برای سرعت جریان کمتر از 0.3 سرعت صوت صادقه)
      ————————-
      که اگر بخوام برای تسلا مدل 3 حساب کنم چیزی بیشتر از 50 مگاوات میشه. تازه در سرعت های بالاتر از سرعت صوت اثرات شوک مایل و قائم هم حساب نکردم که اگه بر مبنای جریان تراکم پذیر مافوق صوت بخوام اثرات نیروهای ایرودینامیکی رو حساب کنم بیشتر از صدها مگاوات میشه.
      —————————–

      موافقم 3
      مخالفم 1
  9. BMW is GOD

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ببخشید ولی وزن بی‌ام‌و رو اشتباه زدید وزن بی‌ام‌و m3 کامپتیشن ایکس درایو ۱۷۳۰ کیلو هستش و تازه این سی اس هستش که وزنش ۱۶۸۰ کیلو هستش لطفاً اصلاح کنید

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (771 ديدگاه)

      در ویدئوی این درگ همین وزن 1760 کیلو ذکر شده
      اون 1680 وزن خشک هست، اینجا وزن رو با مایعات حساب میکنن
      https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/tesla-model-3-performance-takes-on-bmw-m3-cs-proves-money-doesnt-win-races-power-does_6.jpg

  10. ali_x76

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (427 ديدگاه)

    نمیدونم چرا اما تو ذهنم اختلاف وزن ب ام و و تسلا ۴۰۰-۵۰۰ کیلو بود.
    سر همین رفتم وزن تسلا اس پلد رو هم چک کردم که حدود ۲۱۰۰ کیلوئه و خیلی خیلی سبکتر از ب ام و M5 هیبریدی جدید
    یعنی ب ام و خیر امواتش خواست مزایای بنزین رو با برق ترکیب کنه، به جاش معایبشون رو ترکیب کرد.

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. Siyavash

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1004 ديدگاه)

      دقیقا درست گفتی..برداشته تمام معایب رو گلچین کرده..

  11. Saman

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (190 ديدگاه)

    تسلا واقعا عالیه اصلا نمیشه چشم ازش برداشت بسیار شیک و از نظر مهندسی بی رقیب 😇

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. amirboss

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    به صورت فنی موتورهای الکتریکی مورد استفاده تو خودروها عموما از نوع القایی هستن که تنها با تغییر فرکانس تغذیه”AC” از منبع تغذیه میشه و با تغییر فرکانس میشه به دور موتور و تغییر سرعت خودرو دست پیداکرد و عملا نیازی به مبدل دور یا گشتاور نداره.

  13. M power

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (472 ديدگاه)

    ماشینه بنزینیو ترجیح میدم به برقی

  14. M power

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (472 ديدگاه)

    بنزینی به برقی ترجیح میدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا