بی ام و

درباره بی ام و M3 برقی جدید چه می‌دانیم؟

یکی از جنجالی‌ترین خودروهای آینده بی‌ام‌و نسل جدید M3 با قوای محرکه برقی خواهد بود و ما می‌خواهیم به برخی مشخصات این محصول جدید اشاره کنیم.


تلاش‌های بی‌ام‌و برای برقی کردن محصولات خود با توسعه پلتفرم نئو کلاس رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است. این پلتفرم که قرار است در دو سال آینده روی محصولات متنوعی به کار رود باعث خواهد شد خودروهای برقی باواریا به گزینه‌هایی کاراتر با زمان شارژ سریع‌تر و شعاع حرکتی بیشتر تبدیل شوند. همان‌طور که انتظار می‌رود استراتژی جدید بی‌ام‌و شامل بخش M و خودروی نمادین M3 نیز خواهد بود. این سدان پرفورمنس و برقی هنوز سه سال تا تبدیل شدن به واقعیت فاصله دارد اما بی‌ام‌و قبلاً با دادن قول‌های برجسته، جنجال زیادی درباره M3 بر پا کرده است. ما از برخی جزئیات خودروی موردبحث همچون وجود چهار موتور برقی و معماری ۸۰۰ ولتی مطلع هستیم اما طراحی، قدرت ترکیبی موتورها و مشخصات عملکردی خودرو منتشر نشده است. پیش از آنکه M3 برقی جدید معرفی شود بی‌ام‌و نسخه استاندارد i3 را معرفی خواهد کرد.

نام خودرو چه خواهد بود؟

اواخر سال قبل بی‌ام‌و نام iM3 را ثبت کرد و بسیاری از افراد اظهار داشتند این نام برای مدلی پرفورمنس بکار خواهد رفت اما فرانک فن میل مدیرعامل بی‌ام‌و M سریعاً این اخبار را رد کرد و گفت ژرمن‌ها هرگز از حرف i روی خودروی M استفاده نخواهند کرد. البته این برند اخیراً اعلام کرده حرف i را از روی خودروهای بنزینی خود حذف خواهد کرد و آن را روی خودروهای برقی بکار خواهد برد به گونه‌ای که در آینده می‌توانیم انتظار معرفی مدل‌های i320، i330 و i340 را داشته باشیم.

طراحی ظاهری آن چگونه خواهد بود؟

پیش‌نمایش پلتفرم جدید نئو کلاس با کانسپتی به نام ویژن نئو کلاس صورت گرفته است. سدان موردبحث از زبان طراحی کاملاً جدید به همراه جلوپنجره‌ای نورانی سود می‌برد و چراغ‌های جلوی بزرگ و چراغ‌های عقب متمایز جزو شاخص‌ترین المان‌های طراحی ویژن نئو کلاس هستند. این خودرو دارای کاپوت طویل و صندوق کوتاه است که باعث ایجاد ظاهری اسپرت می‌شود. البته مشخص نیست این طراحی در خط تولید تا چه حد تعدیل خواهد شد. بی‌شک بی‌ام‌و با پلتفرم جدید خود می‌تواند زبان طراحی متفاوتی را ارائه نماید. به هر صورت انتظار می‌رود M3 با استفاده از رینگ‌های جدید، تریم های متفاوت بدنه و کابین از نسخه‌های استاندارد i3 متمایز شود. در رندرها شاهد جلوپنجره‌ای گیراتر، دیفیوزرهای بزرگ‌تر و عناصر اسپرت مشابه M3 بنزینی در بدنه هستیم.

M3 برقی جدید از چه پلتفرمی استفاده خواهد کرد؟

بی‌ام‌و M3 برقی جدید به پلتفرم نئو کلاس مجهز خواهد شد. این معماری به‌طور ویژه برای خودروهای برقی توسعه یافته و از باتری‌های ادغام شده با ساختار خودرو بهره می‌برد. امکان نصب باتری‌های ۷۵ تا ۱۵۰ کیلووات ساعتی در این پلتفرم وجود دارد و با هر دقیقه شارژ سریع می‌توان به شعاع حرکتی حدود ۵۰ کیلومتری دست یافت. استفاده از پلتفرم نئو کلاس باعث می‌شود ششمین نسل تکنولوژی‌های قوای محرکه برقی و باتری‌های استوانه‌ای جدید با ۳۰ درصد توان پیمایش بیشتر در خودروهای برقی بی‌ام‌و نصب شوند. این نوع باتری‌ها تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از باتری‌های نسل پنجم فعلی هستند و می‌توانند زمان شارژ را حدود ۳۰ درصد کاهش دهند.

نیروبخش M3 برقی جدید چه خواهد بود؟

این سدان بدون آلایندگی از چهار موتور برقی و سیستم چهار چرخ محرک سود خواهد برد. با اینکه پلتفرم موردبحث می‌تواند تا حداکثر یک مگاوات قدرت معادل ۱۳۴۱ اسب بخار را تولید کند اما مشخص نیست M3 برقی جدید نیز چنین پتانسیلی داشته باشد. نسخه درون‌سوز M3 که همچنان در کنار مدل برقی عرضه خواهد شد قدرت ۴۷۳ اسب بخاری در حالت پایه دارد. جدیدترین شایعات نشان می‌دهد مدل برقی یاد شده حدود ۷۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و بی‌ام‌و M به دنبال عرضه نسخه کامپتیشن آن نیز خواهد بود. بی‌ام‌و همچنین می‌خواهد نسخه دو موتوره و دیفرانسیل عقب از M3 برقی با تجربه رانندگی متفاوت را تولید کند. شاید حتی نسخه استیشن این خودرو نیز ارائه شود ولی چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

چه زمانی معرفی خواهد شد؟

فعلاً سری ۳ و iX3 جدید معرفی نشده‌اند و هیچ‌یک از آن‌ها تا سال ۲۰۲۶ پدیدار نخواهند شد و طبیعی است که M3 برقی پس از معرفی نسخه استاندارد پرده‌برداری شود بنابراین انتظار داریم این خودرو پس از سال ۲۰۲۶ معرفی شود.

چه زمانی عرضه خواهد شد؟

طرفداران خودروهای پرفورمنس باید منتظر بمانند. اولین خودروی بی‌ام‌و با پلتفرم نئو کلاس کراس اور iX3 و سدان i3 خواهند بود که گفته می‌شود فرایند تولید آن‌ها از سال آینده کلید می‌خورد. این خودروها در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد و شاید M3 برقی جدید هم در سال ۲۰۲۷ راهی نمایندگی‌ها شود.

چه قیمتی خواهد داشت؟

بی‌ام‌و می‌گوید M3 برقی همه‌چیز را شکست خواهد داد و بنابراین احتمال دارد قیمت بالایی داشته باشد هرچند برای گمانه‌زنی دراین‌باره بسیار زود است. مدل پایه M3 2024 که ۴۷۳ اسب بخار قدرت دارد با قیمت ۷۷ هزار دلار عرضه می‌شود درحالی‌که M3 کامپتیشن با ۵۰۳ اسب بخار قدرت با قیمت ۸۱ هزار دلاری در دسترس است. احتمال عرضه M3 برقی با قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار باعث خواهد شد این خودرو با سوپرکارهای بنزینی امروزی در یک رده قرار گیرد و با خودروهای برقی دیگر همچون تسلا مدل S پلد (قیمت ۹۰ هزار دلار، قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار) مقایسه شود؛ اما شاید قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار برای M3 برقی خیلی زود باشد و احتمالاً چنین قدرتی برای یک مدل خاص‌تر در نظر گرفته خواهد شد. قوی‌ترین خودروی برقی بی‌ام‌و در حال حاضر i7 M70 سدان با ۶۵۰ اسب بخار قدرت است. این خودرو ۱۷۰ هزار دلار قیمت دارد درحالی‌که قیمت i5 M60 با قدرت ۵۹۳ اسب بخار به ۸۵ هزار دلار می‌رسد. این ارقام آینده را پیش‌بینی نمی‌کنند اما نشان می‌دهند دستیابی به اسب بخارها در یک خودروی برقی چقدر هزینه‌بر است و بنابراین احتمال دارد M3 برقی جدید با قدرت ۷۰۰ اسب بخار حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1510 ديدگاه)

    بهترین طراحیو داره کافیه از نزدیک حسش کنی
    ۱۰۰در۱۰۰ بهتر از تسلا مدل ۳ خواهد بود شک نکنید

    موافقم 3
    مخالفم 20
    1. مردیم از خوشی

      ۱۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1400 ديدگاه)

      صد در صد ؟
      اتفاقا ۵ سال پیش فکر میکردم بد ترین طراحی ها مال تسلاست تا اینکه باقی برند ها شروع کردند به الکتریکی سازی

      موافقم 18
      مخالفم 0
    2. froG-driVer

      ۱۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (420 ديدگاه)

      والا بی ام و m3 رو نمی‌دونم ولی خود بی ام و داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. Taha Ayoobi

      ۱۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2300 ديدگاه)

      تسلا مدل 3 مگه کراس اوور نبود؟ این ربطی نداره به اون فک کنم؟

      موافقم 0
      مخالفم 5
      1. علی جردن

        ۱۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1510 ديدگاه)

        تسلا مدل ۳ یک سدان جمع و جور (سدان کوچک) هست مثل بی‌ام‌و سری ۳

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. علیزاده

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (216 ديدگاه)

    میدانیم که خیلی زشته

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. علی جردن

      ۱۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1510 ديدگاه)

      فقط به شیشه درهاش نگاه کنید متوجه جزئیات کریستالی زیادی میشین …

      موافقم 4
      مخالفم 10
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1256 ديدگاه)

    طراحیش افتضاح

    موافقم 9
    مخالفم 3
  4. صدرا

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    یکی از کابوس های دوران بچگیم این بود که طراحی ها به شکل فجیعی نابود بشن
    مثل فیلم بازگشت به آینده 3
    که واقعا همین جوری شد

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. Mr wrong

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    من فاتحه این کمپانی را خواندم
    شما نیز بخوانید

    موافقم 7
    مخالفم 3
  6. محمد ۱

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (621 ديدگاه)

    اگه استخون بندیش شبیهه عکس رنگ قرمزه باشه… همچین بدم نمیشه….
    البته سلیقه ایه….

    اما از نظر من خوبه……

    ماشینای سطح بالا را باید از نزدیک بهشون دقت کرد…

    خوبن….

    طراحی خلوت و خوبی داره…

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. محمد1

      ۱۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (621 ديدگاه)

      البته نمای جلوشا با دقت ندیده بودم…………. خخ

      نمای کناریش برام جذابه…

      اونای دیگم شاید بیشتر فقط توجهشون به نمای کناری جلب میشه…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. 😐

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو عکسا فکر میکنی خیلی زشته اما از نزدیک ببینی میگی نههههههه درست فکر میکردم . خیلی زشته 😐

    موافقم 8
    مخالفم 3
  8. Dan

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (637 ديدگاه)

    انگار فقط منم که این وسط از طراحی سری نئو کلاس خوشش اومده

    موافقم 1
    مخالفم 11
    1. Amirsh

      ۱۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      منم خوشم اومده
      اونم خیلی

      موافقم 6
      مخالفم 1
  9. مهدی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1652 ديدگاه)

    به عنوان کسی که از بی ام و بدم میاد باید بگم طراحی جالبی داره . ادمو کاملا یاد سری سه دهه ۸۰ میندازه . خوشمان آمد

    موافقم 4
    مخالفم 8
  10. Amirsh

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    من خیلی از سبکش خوشم میاد
    به نظرم این سبک طراحی که توش از خطوط صاف و گیرا و پرهیز از شلوغی و انحنای بی جا استفاده شده ، و ماشین یه استخون بندی مشخص و متمایز از بقیه داره خیلی جالبه
    با جلوش نگاه کنید ، جلوپنجره شده مرکز ثقل طراحی و بقیه ی عناصر طبق اون تعریف شدن ، نه اینکه حالا یه فرم در بیارن و بعد چون بی ام و هست یه جلو پنجره بچسبونن جلوش
    از طراحی هایی که انگار یه لایه ضخیم از انحنا و پیچ و تاب و خطوط بی مورد و بی هدف رو روی یه چهارچوب سوار کردن و یه جورایی پوسته سازی کردن ، خوشم نمیاد

    موافقم 1
    مخالفم 8
  11. ارمان

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    زشت و مضحک

    موافقم 6
    مخالفم 3
  12. زیزیگولو

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5834 ديدگاه)

    شبیه هرچی که باشه ولی شبیه بی ام و نیستش

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. arvin44

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    شبیه سایبرتراک شده تقریبا

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. Taha Ayoobi

    ۱۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2300 ديدگاه)

    به عنوان خودروی برقی و یه محصول آینده نگر، طراحی جلوش فوق‌العاده اس ولی عقبش منو یاد سیتروئن C5 قدیمی تو ایران میندازه.

    موافقم 2
    مخالفم 3
  15. Amir

    ۱۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    چقدر بد فرم شده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. منصور

    ۱۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    اون فرورفتگی طولی وسط کاپوت یه حالت لب شکری بودن رو تداعی میکنه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. BMW

    ۱۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1414 ديدگاه)

    گند طراحی هم در اومده

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا