بی ام و

مسابقه درگ بی ام و M3 تیون شده و M3 استاندارد؛ تفاوت چقدر است؟

بی‌ام‌و M3 چه در حالت استاندارد کارخانه‌ای و چه در حالت تیون شده عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. نسخه چهار چرخ محرک این خودرو به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با قدرت ۵۱۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتون متر مجهز است اما شرکت رنچ استودیوز این خودرو را ارتقا داده و می‌خواهیم آن را کمی بررسی کنیم.

کانال یوتیوب کار واو نسخه استوک بی‌ام‌و M3 را در برابر مدل تیون شده M3 قرار داده و با برگزاری چند مسابقه درگ میزان مؤثر بودن این پکیج تیونینگ را بررسی کرده است. رنچ استودیوز توانسته ECU را رمزگشایی کند و بتواند قدرت بیشتری را به دست آورد. به غیر از برنامه‌ریزی دوباره ECU تغییر دیگری در این خودروی آلمانی رخ نداده هرچند همین بهبود نیز باعث می‌شود M3 تیون شده قدرت ۶۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری داشته باشد. دو M3 موردبحث به غیر از این مورد تفاوت دیگری ندارند و هر دو از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک xDrive استفاده می‌کنند و وزنشان هم به ۱۷۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

اما تفاوتی که پکیج تیونینگ یاد شده ایجاد می‌کند سریعاً قابل‌تشخیص است. اگرچه M3 تیون شده در درگ اول استارت خوبی ندارد اما در پشت سر گذاشتن نسخه استوک این خودرو مشکلی نداشته و در خط پایان فاصله‌ای نیم ثانیه‌ای ایجاد می‌کند. M3 تیون شده فاصله ۴۰۰ متر را در ۱۰.۷ ثانیه طی می‌کند درحالی‌که این زمان برای مدل استاندارد ۱۱.۲ ثانیه بوده است. همین نتیجه در دو درگ رولینگ بعدی نیز تکرار می‌شود و مدل استوک نمی‌تواند به پای نسخه ارتقا یافته برسد.

مسابقه نهایی به تست ترمز مربوط می‌شود که اینجا هم دو سدان بی‌ام‌و تفاوت‌هایی را نشان می‌دهند. مدل استوک از ترمزهای کربن سرامیکی استفاده می‌کند درحالی‌که M3 ارتقا یافته به ترمزهای فولادی مجهز شده هرچند دو خودرو تقریباً عملکرد مشابهی دارند. البته M3 استوک با فاصله‌ای کوتاه نسبت به مدل ارتقا یافته پیروز این تست می‌شود. این درگ ها نشان می‌دهند که اندکی دست‌کاری نرم‌افزاری می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی پرفورمنس خودرو بگذارد، این‌طور نیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    من میگم نسخه قبلی

    موافقم 28
    1. Siyavash

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (800 ديدگاه)

      شما عالی میگی…موافق هستم🙏

      موافقم 21
  2. امیرحسین

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    E30 m3 E36 m3 E46 m3 E92 m3 F80 m3

    موافقم 15
  3. گلاب

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تاثیر 90 اسب بخار

    موافقم 19
  4. F

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (223 ديدگاه)

    به نظرم قدرت نسخهء تیون شده بیشتر از 600 اسب هست، نیم ثانیه حاصل افزایش %18 قدرت نمیتونه باشه.

    نظر شما چی هست دوستان؟

  5. حمیدرضا

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اینجا هم ۲۰۶ ریمپ میکنن از ۲۰۶ فابریک میخوره 😅

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. ❤BMW❤

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    واقعا ماشین زیبایی هستش
    جلوش ابهت خشن و رقیب خرد کن و زیادی داره (ابهت بی‌ام‌و ای داره)

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. Aliakbarkhoei

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (146 ديدگاه)

    تلفظ آلمانی: به‌ام‌وه.

    تلفظ انگلیسی: بی‌ام‌دبلیو.

    تلفظ ایرانی: بی‌ام‌وه.

    واقعاً چرا؟!

    (من کلا به تلفظ خیلی گیر میدم*).

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Mehdi

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2362 ديدگاه)

      به تو دهن ما ایرانیا نمیچرخه به ام وه و هر کیم میشنوه فکر میکنه میگه طرف بی براش به معنی نداره خیلی کلمه ها برای همین که تو فرهنگمون قابل چرخش نبوده تغییر کرده بی ام وه راحت تر از به ام و است گفتنش نمیدونم چرا واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا