بامو M3 از زمان معرفی نسل اول خود تاکنون پیشرانههای زیادی را به چشم دیده است. این خودرو در ابتدا با نیروگاه آهنین ۴ سیلندر کوچک معرفی و در ادامه با پیشرانه ۶ سیلندر خطی ارائه شد و نهایتاً هم پذیرای یک پیشرانه ۸ سیلندر شد. با کمحجم سازی پیشرانهها در عصر مدرن، M3 هرگز با پیشرانه ۸ سیلندر عرضه نشد و نسل کنونی که از پیشرانه ۶ سیلندر استفاده میکند احتمالاً در آینده هیبریدی شده و نهایتاً آماده آیندهای الکتریکی شود.
این مدل E46 کوپهای که مشاهده میکنید کاملاً با عصر کنونی صنعت خودرو متفاوت بوده و پیشرانه آن تعویض گردیده است. در واقع نیروگاه ۶ سیلندر خودرو جای خود را به نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری تنفس طبیعی متعلق به M5 E60 داده است. این پیشرانه قدرت ۵۰۷ اسبی و گشتاور ۵۲۰ نیوتون متری دارد که نسبت به M3 استوک آن زمان کاملاً قویتر شده است.
اما تغییرات M3 یاد شده به همین موارد ختم نمیشود. جدای از نصب پیشرانه قویتر، متخصصان اتوسرویس پرو کار گیربکس را نیز تعویض کرده و بجای نمونه ۶ سیلندر دستی از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه استفاده کرده است. احتمالاً این گیربکس از M3 E92 گرفته شده است.
این کوپه کاملاً ارتقا یافته در تستهای سرعت و شتاب شرکت کرده و واقعاً هم عملکرد شگفتانگیزی داشته به گونهای که سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را نیز ثبت کرده است. سباستین فتل میگوید محدودیتهای سرعت در اتوبانهای آلمان محلی از اعراب ندارند و چنین ویدئوهایی نیز گفتههای فتل را تائید میکنند.
پیشرانه ۱۰ سیلندر این خودرو در دورهای بالای ۸ هزار غرش جذابی داشته و راننده نیز به دنبال ثبت سرعتهای بالاست. شاید این پکیج برای خودروهای دو نفره و سبکوزن خوب باشد اما خب بامو هرگز چنین محصولی را تولید نخواهد کرد.
محمد امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰یه مقاله، حدود ۲ سال پیش در سایت موتور یک خوندم که یه لیست از موتور های محبوب جاده ای bmw رو ارائه داده بود ، و جایگاه اول و دوم و سوم رو براتون میگم
3_ موتور ۵ لیتر ده سیلندر تنفس طبیعی با کد s85 ، واقعا نمیتونم توضیحی راجبش بدم ، یه شاهکاره که بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تولید شد و با ۵۰۵ اسب قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور ، واقعا هنوز هم سرزنده به حساب میاد ، و معمولا اون رو با ماشین m5 e60 به یاد میارن
2_ موتور شش سیلندر خطی ۳.۵ لیتر تنفس طبیعی با کد m88/3 ، که معمولا با ماشین e28 m5 به یاد آورده میشه ، واقعا یه شاهکار بود
با 286 اسب قدرت و 340 نیوتون متر گشتاور ، یه موتور کامل بود ، بالانس خیلی خوبی داشت و در عین حال برای رانندگی دور پایین هم نرم بود ، و خیلی خوب پرفورمنس میداد در خت مستقیم
1_ موتور ۴ لیتر v8 تنفس طبیعی با کد n63 ، به نظرم بهترین انتخواب ممکن در بین موتور های bmw بود، با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور، خیل خوب به نظر میرسه ، این موتور معمولا با ماشین m3 e92 شناخته میشه ، یعنی bmw ترین bmw
طراحی موتور در بخش سر سیلندر و سیستم پاشش سوخت و ایگنیشن، طوری بود که با افت ناگهانی گشتاور در دور موتور بالا ، باعث افزایش دور موتور میشد و در کنار گیربکس بی نظیر m3 e92 ، تاپ اسپید فوق العاده ای داشت و گفته میشه که حتی تاپ اسپید ۳۱۰ هم ثبت کرده ، البته این موضوع مستند هست و توسط کانال auto topnl انجام شد که برای یه موتور ۴۲۰ اسب بخار و یه ماشین سنگین اونم حدود ۱۲ سال پیش خیلی حرف داره
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰محمدامین عزیز
استدلالت برا اینکه به ای ۹۲ میگی ب ام و ترین ب ام و چیه ؟
محمد امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰حرف من نیست ، دقیقا لقب این ماشین هست از نظر خیلی ها
مثلا ، فراری 360 هم بهش میگن فراری ترین فراری
ولی این دلیل نمیشه که ارزش معنوی بیشتری از 365 gtb4 یا 250 gt Europe داشته باشه
مازیار
۲۱ مهر ۱۴۰۰حالا مشکل شد دوتا😀
اگه 360 فراری ترین فراری باشه
پس 288GTO چیه؟
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰اها ایول
نه منظورم این بود که اتاقe92چه ویژگی داره که این لقبو بهش دادن ؟
چون من خودمم عاشق این اتاقم اینقد روش حساسم .
محمد امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰درسته مازیار جان ، درواقه این لقب ها خیلی جدی نیستن ، ولی خب ۳۶۰ یه گنگ خاصی داره
کلا برای خودم همه ی فراری ها دوست داشتنی هستن
GT
۲۱ مهر ۱۴۰۰در مقابل F40، دیگه کدوم فراری ای میتونه ادعای فراری ترین بکنه؟!
پشت سرش هم 250 GTO و لافراری افسانه ای قرار میگیرند
Reza Waffen SS
۲۱ مهر ۱۴۰۰لامصب داره با روح و روان آدم بازی میکنه
M.K karimi
۲۱ مهر ۱۴۰۰دیوونه کنندست 😍🤩 واقعا نمیشه هیچ توصیفی رو توش گنجوند 😍:))
پول داشتم نیم میلیون هم بود بازم می ارزید … فقط صداش🤤
taha malek
۲۱ مهر ۱۴۰۰این ویدیو با این صدا دلپذیر روز من ساخت ببین رانندش چ حالی میکنه
امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰خسته نباشی با ۵ برابر قدرت یه ۴۰۵ عهد بوق ۷۰ تا سرعتش بیشتره(۲۳۰ دیدم حتی بالاتر) شاهکار کردی بابا داغونمون کردی این همه قدرت کجا میره دقیقا؟
امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰۵۰۰ اسب: ۳۰۰ تا سرعت
۱۵۰ اسب به روز تیون (۴۰۵): ۲۳۰ تا سرعت
قدرت ۱۰۰ برابر سرعت ۱.۱ برابر
🤦😂🤦🤦🤦😂
محمد امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰داداش تاپ اسپید اصلا مهم نیست
مهم اون مقدر زمانی هست که صرف میشه تا به اون سرعت مشخص رسید و در اصل شتاب ، شتاب شناسه ی بهتری برای سنجش قدرت موتور هست
محمد امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰البته
یه نکته ای هم بگم که به فیزیک پایه مربوط میشه ، در واقع موتور انرژی لازم رو برای افزایش انرژی جنبشی خودرو تأمین میکنه ، و انرژی جنبشی هم با مربع سرعت رابطه ی مستقیم داره … این یعنی ، انرژی مورد نیاز برای بالا بردن سرعت ، از۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت ، خیلی خیلی بیشتر هست تا مقدار انرژی لازم برای بالابردن سرعت از ۳۰ کیلومتر تا ۷۰ کیلومتر برساعت ، درواقع نسبتش حدود ۲.۷ میشه ، حالا تصور کن که این نسبت برای افزایش سرعت از ۴۰۰ به ۴۱۰ چه قدر میشه …. تمام توام موتور ۴۰۵ نمیتونه یک خودرو را از سرعت ۴۰۰ به ۴۱۰ برسونه
Ninja
۲۱ مهر ۱۴۰۰واقعا برای کسایی که درس دبستانشون رو یادشون نیست متاسفم
واقعا متاسفم که بعضیا معنی مقاوت هوا هم نمیدونن
بعد به خودشون میگن عشق ماشین
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰اینا همونایی هستن که زیر پست جنگنده های نظامی آمریکا مینویسن :
سلطان ELXالان از پشت به این جوجه نوربالا میزنه !
انتظاری از این طیف آدما نمیشه داشت !
Swedish arrogant tiger
۲۱ مهر ۱۴۰۰شیرون 1500 اسب تاپ اسپید 420
پارس 110 اسب تاپ اسپید 220
بوگاتی 14 برابر پارس قدرت دارد ولی کمتر از دوبرابر سرعت
پس پارس از بوگاتی شاهکار تر است :)
M.K karimi
۲۱ مهر ۱۴۰۰😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐 این چه منطقیه دیگه
امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰کسی نگفت پارس شاهکاره بحث اتلاف قدرت ۹۹.۹۹۹ درصدی بی ام و هست حتی شیرون هم ۵۰۰ اسب کارایی نداره اتلافه که باعث میشه با ۱۴ برابر قدرت ۱.۸ برابر سرعت داشته باشی نمودار نمایی مقومت هوا و اصطکاک اینقدر تاثیر نداره
Carbonado Aventador
۲۱ مهر ۱۴۰۰با اجازتون وقتی میان قدرت یه ماشین رو میگن فلان قدره..
یعنی قدرت خالصشو میگن..
نه قدرت اتلاف نشدشو!!
ویرون که اون موقع ۱۰۰۰ اسب بود ؛ تو مستند ابرکاخانه ها ، مهندسش میگفت قدرت اصلی موتور ۳۰۰۰ اسب بخاره که ۲۰۰۰ تاش اتلاف انرژی گرمایی و موارد دیگشه و ۱۰۰۰ تاش خالصه!!!
.
درکل کامنتای عجیب غریبی گذاشتی!!
از این دست کامنتا مبخوای بزاری اینجا نزار..
بهت میخندن!
Mad.z.Max
۲۱ مهر ۱۴۰۰در حدی داری شعر میگی که حتی حوصلم نمیشه واست توضیح درست درمون بدم.
فقط اینکه اگه یه گاری رو هم به چرخ و تایر درست حسابی با بلبرینگ های مناسب و بالانس خوب مجهز کنی و بندازیش توی سرازیری، بلکه تا دویست کیلومتر سرعت رو هم پر کنه. پس با این منطق آب دوغ خیاری، گاری وسیله بهتریه واسه شما!
ببین، گاهی که آدم علمش رو نداره، بهتره سکوت کنه
و سعی کنه چارتا چیز یاد بگیره بجاش
امین
۲۱ مهر ۱۴۰۰داداش کربونادو برو ترمودینامیک یکم مطالعع کن اون قدرت هایی که نام بردی اتلاف از انرژی شیمیایی بنزینه که به گرما و انرژی مکانیکی تبدیل نیشه ببین کیا درس میدن بهم خندیدم دبیرستان رو که ان شاع اله پاس کردی مزدا جون تو هم علمی تر جواب بده خودت بدون اینکه جوابی داشاه باشی چ.رت ریپلای میرنی
Mad.z.Max
۲۱ مهر ۱۴۰۰صفر تا ۲۲۰ به قول خودت یه پژوی ۱۵۰ اسبی چقدر طول میکشه؟ من بگم؟ بالای ۲ دقیقه، اونم توی یه جاده ی صاف، بدون باد مخالف
حالا یدور همین ویدیویی که توی این صفحه هست رو ببین، خودت بشمار ببین توی چند ثانیه تا ۲۵۰ تا رو پر میکنه، تا سیصد تا رو هم همینطور.
بابا پژو درسته ممکنه تا ۲۲۰ تا بره، اما توی اون سرعت به مو بند هست منهدم شدنش
دیگه خودت و اطرافیانت کیفیت و استهلاکش رو از نزدیک لمس کردین!! زشته این صحبتا بخدا
بازم میگم، سکوت عیب نیس واقعا!
Mad.z.Max
۲۱ مهر ۱۴۰۰راستی، اسم اکانتم هم مزدا نیست! آقای باسوات
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰هی میخوام هیچی نگم نمیزارن !
هی میخام جواب آدمای مث اینو ندم نمیزارن !
جناب
مقدار نیروی مقاومت هوای وارد شده به یک جسم متحرک بستگی به دو عامل داره :
۱:مساحتی که جسم در تماس با جریان باد هس .
۲:تندی حرکت جسم
مقدار این نیرو با تندی رابطه مستقیم و توان ۲ داره .
یعنی شیب نمودار F_V بصورت ناگهانی افزایش شدید پیدا میکنه .
یعنی مقدار نیروی موتور لازم برای افزایش تندی در سرعت های بالا خیلی بیشتر از سرعت های پایینه .
بچه جون
قرار نیس تو طبیعت همه چی بصورت خطی باشه !
مثلا میزان نیروی مورد نظر برا افزایش سرعت از ۱۰۰ تا ۱۱۰ خیلی بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ هس !
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰هی میخوام هیچی نگم نمیزارن !
جناب
مقدار نیروی مقاومت هوای وارد شده به یک جسم متحرک بستگی به دو عامل داره :
۱:مساحتی که جسم در تماس با جریان باد هس .
۲:تندی حرکت جسم
مقدار این نیرو با تندی رابطه مستقیم و توان ۲ داره .
یعنی شیب نمودار F_V بصورت ناگهانی افزایش شدید پیدا میکنه .
یعنی مقدار نیروی موتور لازم برای افزایش تندی در سرعت های بالا خیلی بیشتر از سرعت های پایینه .
بچه جون
قرار نیس تو طبیعت رابطه بین همه کیمت های فیزیکی بصورت خطی باشه !
مثلا میزان نیروی مورد نظر برا افزایش سرعت از ۱۰۰ تا ۱۱۰ خیلی بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ هس !
مهردادکمال
۲۱ مهر ۱۴۰۰اینو به ام فور ۲۰۲۱ترجیح میدم
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰تو بگو کی ترجیح نمیده !
من اتاق ای ۴۶ رو افسانه ای ترین اتاق از افسانه ای ترین سری ( سری۳) کمپانی بی ام و میدونم !
Swedish arrogant tiger
۲۱ مهر ۱۴۰۰با دیدن فیلم دلم یه e46 با موتور V10 خواست : )
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰درسته موتور وی ۱۰ عالیه.
ولی موتور ۳.۲ لیتری روی بیمر ای ۴۶ از افسانه ای ترین موتورای ب ام و هس .
Mad.z.Max
۲۱ مهر ۱۴۰۰دقیقا من عاشق اون انجین و کلا عاشق اون مدل هستم. خداوند نصیبمون کنه :)
shayan demon
۲۱ مهر ۱۴۰۰ی ویدیو تو یوتوب دیدم m5 ده سیلند کنار وایپر
غرش وایپر تا حدی بلند بود که صدا بی ام و مثل چهار سیلندا بود
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰اره
اون لحظه به کیلومتر وایپرم یه نیگا مینداختی !
گیج زدن کیلومتر دور موتور وایپر از جالب ترین پدیده های قرن 21 هس !
M@M@DRZ 911
۲۱ مهر ۱۴۰۰وای وای من عاشق این نسل از m3 ام . مخصوصا که اصلا اومدن اون موتور v10 دوست داشتنی m5 رو هم و گذاشتن که دیگه اصلا به کنار . من یکی این نسل از m3 یکی بی ام و 3.0csl m3 رو از بهترین بی ام و های تاریخ می دونم .
مهدی
۲۱ مهر ۱۴۰۰واسه منی که کلا از برند بی ام و خوشم نمیاد این اتاق دوست داشتنی ترین اتاق بی ام و هست با اختلاف
R@m!n
۲۱ مهر ۱۴۰۰بنظرم زیبا ترین بی ام و تاریخ هست مدل E46
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰تو نمایشگاه خودرو هم یه نفر اینو به یکی از مدیران ب ام و گف که پاسخ بی ادبانه و تند مدیر مواجه شد !
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰تو نمایشگاه خودرو هم یه نفر اینو به یکی از مدیران ب ام و گف که پاسخ بی ادبانه و تند مدیر مواجه شد !!!!
R@m!n
۲۱ مهر ۱۴۰۰چرا آخه ؟
mohamadreza
۲۲ مهر ۱۴۰۰کلا بی ام و زیاد موافق این موضوع نیست که ای ۴۶ بهترین و زیباترین اتاق بی ام و در تمام طول تاریخ بوده است !!
Carbonado Aventador
۲۱ مهر ۱۴۰۰واقعا نمیدونم چه چیزی تو طبیعتو فیزیک موتورای وی ۱۰ هست که انقدر خوش صداشون میکنه!!!
هوراکان
وایپر
M5
کررا
همشون وی ۱۰ های فوق العاده خوش صدایی بودن!!!
OMID
۲۱ مهر ۱۴۰۰ال اف ای
mohamadreza
۲۱ مهر ۱۴۰۰جالبترم این که خیلی تو صنعت خودرو کم بودن ؛ یعنی واقعا ماشینایی که انجین ۱۰ سیلندر دارن ؛خیلی کمتر از تعداد سیلندرهای دیگه هس .( به غیر از ۱۶ سیلندر البته )
ARMAN
۲۱ مهر ۱۴۰۰چقد این جمله ناراحت کنندس
در نهایت برای آینده ای الکتریکی