بی ام و

تست شتاب و سرعت ب‌ام‌و M3 V10 در اتوبان

ب‌ام‌و M3 از زمان معرفی نسل اول خود تاکنون پیشرانه‌های زیادی را به چشم دیده است. این خودرو در ابتدا با نیروگاه آهنین ۴ سیلندر کوچک معرفی و در ادامه با پیشرانه ۶ سیلندر خطی ارائه شد و نهایتاً هم پذیرای یک پیشرانه ۸ سیلندر شد. با کم‌حجم سازی پیشرانه‌ها در عصر مدرن، M3 هرگز با پیشرانه ۸ سیلندر عرضه نشد و نسل کنونی که از پیشرانه ۶ سیلندر استفاده می‌کند احتمالاً در آینده هیبریدی شده و نهایتاً آماده آینده‌ای الکتریکی شود.

این مدل E46 کوپه‌ای که مشاهده می‌کنید کاملاً با عصر کنونی صنعت خودرو متفاوت بوده و پیشرانه آن تعویض گردیده است. در واقع نیروگاه ۶ سیلندر خودرو جای خود را به نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری تنفس طبیعی متعلق به M5 E60 داده است. این پیشرانه قدرت ۵۰۷ اسبی و گشتاور ۵۲۰ نیوتون متری دارد که نسبت به M3 استوک آن زمان کاملاً قوی‌تر شده است.

اما تغییرات M3 یاد شده به همین موارد ختم نمی‌شود. جدای از نصب پیشرانه قوی‌تر، متخصصان اتوسرویس پرو کار گیربکس را نیز تعویض کرده و بجای نمونه ۶ سیلندر دستی از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه استفاده کرده است. احتمالاً این گیربکس از M3 E92 گرفته شده است.

این کوپه کاملاً ارتقا یافته در تست‌های سرعت و شتاب شرکت کرده و واقعاً هم عملکرد شگفت‌انگیزی داشته به گونه‌ای که سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را نیز ثبت کرده است. سباستین فتل می‌گوید محدودیت‌های سرعت در اتوبان‌های آلمان محلی از اعراب ندارند و چنین ویدئوهایی نیز گفته‌های فتل را تائید می‌کنند.

پیشرانه ۱۰ سیلندر این خودرو در دورهای بالای ۸ هزار غرش جذابی داشته و راننده نیز به دنبال ثبت سرعت‌های بالاست. شاید این پکیج برای خودروهای دو نفره و سبک‌وزن خوب باشد اما خب ب‌ام‌و هرگز چنین محصولی را تولید نخواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    یه مقاله،  حدود ۲ سال پیش در سایت موتور یک خوندم که یه لیست از موتور های محبوب  جاده ای bmw رو ارائه داده بود ، و جایگاه اول و دوم و سوم رو براتون میگم
    3_ موتور ۵ لیتر ده سیلندر تنفس طبیعی با کد s85 ، واقعا نمیتونم توضیحی راجبش بدم ، یه  شاهکاره که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تولید شد و با ۵۰۵ اسب قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور ، واقعا هنوز هم سرزنده به حساب میاد ، و معمولا اون رو با  ماشین m5 e60 به یاد میارن
    2_ موتور شش سیلندر خطی ۳.۵ لیتر تنفس طبیعی   با کد m88/3 ، که معمولا با  ماشین e28 m5 به یاد آورده میشه ، واقعا یه شاهکار بود
    با 286 اسب قدرت و 340 نیوتون متر گشتاور ،  یه موتور کامل بود ، بالانس خیلی خوبی داشت و در عین حال برای رانندگی دور پایین هم نرم بود ، و خیلی  خوب پرفورمنس می‌داد در خت مستقیم
    1_ موتور ۴ لیتر v8 تنفس طبیعی  با کد n63 ، به نظرم بهترین انتخواب ممکن در بین موتور های bmw بود، با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور، خیل خوب  به نظر  میرسه ،  این موتور معمولا با ماشین m3 e92  شناخته میشه ،  یعنی bmw ترین bmw
    طراحی موتور در بخش سر سیلندر و سیستم پاشش سوخت و ایگنیشن،  طوری بود که با افت ناگهانی گشتاور در دور موتور بالا ، باعث افزایش دور موتور میشد و در کنار گیربکس بی نظیر m3 e92 ، تاپ اسپید فوق العاده ای داشت و گفته میشه که حتی تاپ اسپید ۳۱۰ هم ثبت کرده ، البته این موضوع مستند  هست و توسط کانال auto topnl انجام شد   که برای یه موتور ۴۲۰ اسب بخار و یه ماشین سنگین اونم حدود ۱۲ سال پیش خیلی حرف داره

    موافقم 21
    1. mohamadreza

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      محمدامین عزیز
      استدلالت برا اینکه به ای ۹۲ میگی ب ام و ترین ب ام و چیه ؟

      1. محمد امین

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        حرف من نیست ، دقیقا لقب این ماشین هست از نظر خیلی ها
        مثلا ، فراری 360 هم بهش میگن فراری ترین فراری
        ولی این دلیل نمیشه که ارزش معنوی بیشتری از 365 gtb4 یا 250 gt Europe داشته باشه

        1. مازیار

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          حالا مشکل شد دوتا😀
          اگه 360 فراری ترین فراری باشه
          پس 288GTO چیه؟

        2. mohamadreza

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          اها ایول
          نه منظورم این بود که اتاقe92چه ویژگی داره که این لقبو بهش دادن ؟
          چون من خودمم عاشق این اتاقم اینقد روش حساسم .

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. محمد امین

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (2187 ديدگاه)

          درسته مازیار جان ، درواقه این لقب ها خیلی جدی نیستن ، ولی خب ۳۶۰ یه گنگ خاصی داره
          کلا برای خودم همه ی فراری ها دوست داشتنی هستن

        4. GT

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (1662 ديدگاه)

          در مقابل F40، دیگه کدوم فراری ای میتونه ادعای فراری ترین بکنه؟!
          پشت سرش هم 250 GTO و لافراری افسانه ای قرار می‌گیرند

          موافقم 1
          مخالفم 4
  2. Reza Waffen SS

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    لامصب داره با روح و روان آدم بازی میکنه

    1. M.K karimi

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (862 ديدگاه)

      دیوونه کنندست 😍🤩 واقعا نمیشه هیچ توصیفی رو توش گنجوند 😍⁦⁦:))
      پول داشتم نیم میلیون هم بود بازم می ارزید … فقط صداش🤤

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. taha malek

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (916 ديدگاه)

    این ویدیو با این صدا دلپذیر روز من ساخت ببین رانندش چ حالی میکنه

  4. امین

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (520 ديدگاه)

    خسته نباشی با ۵ برابر قدرت یه ۴۰۵ عهد بوق ۷۰ تا سرعتش بیشتره(۲۳۰ دیدم حتی بالاتر) شاهکار کردی بابا داغونمون کردی این همه قدرت کجا میره دقیقا؟

    مخالفم 15
  5. امین

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (520 ديدگاه)

    ۵۰۰ اسب: ۳۰۰ تا سرعت
    ۱۵۰ اسب به روز تیون (۴۰۵): ۲۳۰ تا سرعت
    قدرت ۱۰۰ برابر سرعت ۱.۱ برابر
    🤦😂🤦🤦🤦😂

    مخالفم 15
    1. محمد امین

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      داداش تاپ اسپید اصلا مهم نیست
      مهم اون مقدر زمانی هست که صرف میشه تا به اون سرعت مشخص رسید و در اصل شتاب ، شتاب شناسه ی بهتری برای سنجش قدرت موتور هست

      1. محمد امین

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        البته
        یه نکته ای هم بگم که به فیزیک پایه مربوط میشه ، در واقع موتور انرژی لازم رو برای افزایش انرژی جنبشی خودرو تأمین میکنه ، و انرژی جنبشی هم با مربع سرعت رابطه ی مستقیم داره … این یعنی ، انرژی مورد نیاز برای بالا بردن سرعت ، از۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت ، خیلی خیلی بیشتر هست تا مقدار انرژی لازم برای بالابردن سرعت از ۳۰ کیلومتر تا ۷۰ کیلومتر برساعت ، درواقع نسبتش حدود ۲.۷ میشه ، حالا تصور کن که این نسبت برای افزایش سرعت از ۴۰۰ به ۴۱۰ چه قدر میشه …. تمام توام موتور ۴۰۵ نمیتونه یک خودرو را از سرعت ۴۰۰ به ۴۱۰ برسونه

        موافقم 6
        مخالفم 0
      2. Ninja

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        واقعا برای کسایی که درس دبستانشون رو یادشون نیست متاسفم
        واقعا متاسفم که بعضیا معنی مقاوت هوا هم نمیدونن
        بعد به خودشون میگن عشق ماشین

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. mohamadreza

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          اینا همونایی هستن که زیر پست جنگنده های نظامی آمریکا مینویسن :
          سلطان ELXالان از پشت به این جوجه نوربالا میزنه !
          انتظاری از این طیف آدما نمیشه داشت !

          موافقم 10
    2. Swedish arrogant tiger

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      شیرون 1500 اسب تاپ اسپید 420
      پارس 110 اسب تاپ اسپید 220

      بوگاتی 14 برابر پارس قدرت دارد ولی کمتر از دوبرابر سرعت

      پس پارس از بوگاتی شاهکار تر است :)

      موافقم 3
      مخالفم 8
      1. M.K karimi

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (862 ديدگاه)

        😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐 این چه منطقیه دیگه

      2. امین

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (520 ديدگاه)

        کسی نگفت پارس شاهکاره بحث اتلاف قدرت ۹۹.۹۹۹ درصدی بی ام و هست حتی شیرون هم ۵۰۰ اسب کارایی نداره اتلافه که باعث میشه با ۱۴ برابر قدرت ۱.۸ برابر سرعت داشته باشی نمودار نمایی مقومت هوا و اصطکاک اینقدر تاثیر نداره

        1. Carbonado Aventador

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          با اجازتون وقتی میان قدرت یه ماشین رو میگن فلان قدره..
          یعنی قدرت خالصشو میگن..
          نه قدرت اتلاف نشدشو!!
          ویرون که اون موقع ۱۰۰۰ اسب بود ؛ تو مستند ابرکاخانه ها ، مهندسش میگفت قدرت اصلی موتور ۳۰۰۰ اسب بخاره که ۲۰۰۰ تاش اتلاف انرژی گرمایی و موارد دیگشه و ۱۰۰۰ تاش خالصه!!!
          .
          درکل کامنتای عجیب غریبی گذاشتی!!
          از این دست کامنتا مبخوای بزاری اینجا نزار..
          بهت میخندن!

    3. Mad.z.Max

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      در حدی داری شعر میگی که حتی حوصلم نمیشه واست توضیح درست درمون بدم.
      فقط اینکه اگه یه گاری رو هم به چرخ و تایر درست حسابی با بلبرینگ های مناسب و بالانس خوب مجهز کنی و بندازیش توی سرازیری، بلکه تا دویست کیلومتر سرعت رو هم پر کنه. پس با این منطق آب دوغ خیاری، گاری وسیله بهتریه واسه شما!
      ببین، گاهی که آدم علمش رو نداره، بهتره سکوت کنه
      و سعی کنه چارتا چیز یاد بگیره بجاش

      1. امین

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (520 ديدگاه)

        داداش کربونادو برو ترمودینامیک یکم مطالعع کن اون قدرت هایی که نام بردی اتلاف از انرژی شیمیایی بنزینه که به گرما و انرژی مکانیکی تبدیل نیشه ببین کیا درس میدن بهم خندیدم دبیرستان رو که ان شاع اله پاس کردی مزدا جون تو هم علمی تر جواب بده خودت بدون اینکه جوابی داشاه باشی چ.رت ریپلای میرنی

        1. Mad.z.Max

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          صفر تا ۲۲۰ به قول خودت یه پژوی ۱۵۰ اسبی چقدر طول میکشه؟ من بگم؟ بالای ۲ دقیقه، اونم توی یه جاده ی صاف، بدون باد مخالف

          حالا یدور همین ویدیویی که توی این صفحه هست رو ببین، خودت بشمار ببین توی چند ثانیه تا ۲۵۰ تا رو پر میکنه، تا سیصد تا رو هم همینطور.
          بابا پژو درسته ممکنه تا ۲۲۰ تا بره، اما توی اون سرعت به مو بند هست منهدم شدنش
          دیگه خودت و اطرافیانت کیفیت و استهلاکش رو از نزدیک لمس کردین!! زشته این صحبتا بخدا
          بازم میگم، سکوت عیب نیس واقعا!

        2. Mad.z.Max

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          راستی، اسم اکانتم هم مزدا نیست! آقای باسوات

        3. mohamadreza

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          هی میخوام هیچی نگم نمیزارن !
          هی میخام جواب آدمای مث اینو ندم نمیزارن !
          جناب
          مقدار نیروی مقاومت هوای وارد شده به یک جسم متحرک بستگی به دو عامل داره :
          ۱:مساحتی که جسم در تماس با جریان باد هس .
          ۲:تندی حرکت جسم
          مقدار این نیرو با تندی رابطه مستقیم و توان ۲ داره .
          یعنی شیب نمودار F_V بصورت ناگهانی افزایش شدید پیدا میکنه .
          یعنی مقدار نیروی موتور لازم برای افزایش تندی در سرعت های بالا خیلی بیشتر از سرعت های پایینه .
          بچه جون
          قرار نیس تو طبیعت همه چی بصورت خطی باشه !
          مثلا میزان نیروی مورد نظر برا افزایش سرعت از ۱۰۰ تا ۱۱۰ خیلی بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ هس !

        4. mohamadreza

          ۲۱ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          هی میخوام هیچی نگم نمیزارن !

          جناب
          مقدار نیروی مقاومت هوای وارد شده به یک جسم متحرک بستگی به دو عامل داره :
          ۱:مساحتی که جسم در تماس با جریان باد هس .
          ۲:تندی حرکت جسم
          مقدار این نیرو با تندی رابطه مستقیم و توان ۲ داره .
          یعنی شیب نمودار F_V بصورت ناگهانی افزایش شدید پیدا میکنه .
          یعنی مقدار نیروی موتور لازم برای افزایش تندی در سرعت های بالا خیلی بیشتر از سرعت های پایینه .
          بچه جون
          قرار نیس تو طبیعت رابطه بین همه کیمت های فیزیکی بصورت خطی باشه !
          مثلا میزان نیروی مورد نظر برا افزایش سرعت از ۱۰۰ تا ۱۱۰ خیلی بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ هس !

  6. مهردادکمال

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1982 ديدگاه)

    اینو به ام فور ۲۰۲۱ترجیح میدم

    موافقم 10
    1. mohamadreza

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      تو بگو کی ترجیح نمیده !
      من اتاق ای ۴۶ رو افسانه ای ترین اتاق از افسانه ای ترین سری ( سری۳) کمپانی بی ام و میدونم !

  7. Swedish arrogant tiger

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    با دیدن فیلم دلم یه e46 با موتور V10 خواست : )

    1. mohamadreza

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      درسته موتور وی ۱۰ عالیه.
      ولی موتور ۳.۲ لیتری روی بیمر ای ۴۶ از افسانه ای ترین موتورای ب ام و هس .

      1. Mad.z.Max

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        دقیقا من عاشق اون انجین و کلا عاشق اون مدل هستم. خداوند نصیبمون کنه :)

  8. shayan demon

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (60 ديدگاه)

    ی ویدیو تو یوتوب دیدم m5 ده سیلند کنار وایپر
    غرش وایپر تا حدی بلند بود که صدا بی ام و مثل چهار سیلندا بود

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. mohamadreza

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      اره
      اون لحظه به کیلومتر وایپرم یه نیگا مینداختی !
      گیج زدن کیلومتر دور موتور وایپر از جالب ترین پدیده های قرن 21 هس !

  9. M@M@DRZ 911

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (366 ديدگاه)

    وای وای من عاشق این نسل از m3 ام . مخصوصا که اصلا اومدن اون موتور v10 دوست داشتنی m5 رو هم و گذاشتن که دیگه اصلا به کنار . من یکی این نسل از m3 یکی بی ام و 3.0csl m3 رو از بهترین بی ام و های تاریخ می دونم .

  10. مهدی

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    واسه منی که کلا از برند بی ام و خوشم نمیاد این اتاق دوست داشتنی ترین اتاق بی ام و هست با اختلاف

  11. R@m!n

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    بنظرم زیبا ترین بی ام و تاریخ هست مدل E46

    1. mohamadreza

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      تو نمایشگاه خودرو هم یه نفر اینو به یکی از مدیران ب ام و گف که پاسخ بی ادبانه و تند مدیر مواجه شد !

    2. mohamadreza

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      تو نمایشگاه خودرو هم یه نفر اینو به یکی از مدیران ب ام و گف که پاسخ بی ادبانه و تند مدیر مواجه شد !!!!

      1. R@m!n

        ۲۱ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        چرا آخه ؟

        1. mohamadreza

          ۲۲ مهر ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          کلا بی ام و زیاد موافق این موضوع نیست که ای ۴۶ بهترین و زیباترین اتاق بی ام و در تمام طول تاریخ بوده است !!

  12. Carbonado Aventador

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (4514 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم چه چیزی تو طبیعت‌و فیزیک موتورای وی ۱۰ هست که انقدر خوش صداشون میکنه!!!
    هوراکان
    وایپر
    M5
    کررا
    همشون وی ۱۰ های فوق العاده خوش صدایی بودن!!!

    1. OMID

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (2173 ديدگاه)

      ال اف ای

    2. mohamadreza

      ۲۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      جالبترم این که خیلی تو صنعت خودرو کم بودن ؛ یعنی واقعا ماشینایی که انجین ۱۰ سیلندر دارن ؛خیلی کمتر از تعداد سیلندرهای دیگه هس .( به غیر از ۱۶ سیلندر البته )

  13. ARMAN

    ۲۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    چقد این جمله ناراحت کنندس
    در نهایت برای آینده ای الکتریکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا