از بین این سه سدان اسپرت با قیمتی در حدود ۶۰ هزار دلار و قدرتی بین ۳۸۰ تا ۴۸۰ اسب بخار، در مسابقهٔ درگ کدامیک سریعتر است؟
بررسی مشخصات را با قویترین عضو جمع یعنی دوج چارجر آغاز میکنیم که از نوع سوپر بی است. این یکی از نسخههای ویژهای بود که دوج در سال ۲۰۲۳ برای خداحافظی با چارجر معرفی کرد. سوپر بی بر اساس چارجر اسکات پک ساخته شده که یعنی زیر کاپوت آن خبری از موتور سوپرشارژ ۷۰۰ اسبی هلکت نیست و از پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکند که ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. از سوپر بی ۵۰۰ دستگاه در نسخۀ وایدبادی و ۵۰۰ دستگاه با بدنهٔ معمولی و رنگ آبی تولید شد که نمونهٔ حاضر در این درگ از نوع وایدبادی است.
خودروی بعدی، لکسوس IS500 است که هرچند تبار ژاپنی دارد ولی مثل چارجر آمریکایی از یک پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی استفاده میکند و محرک عقب است. البته پیشرانهٔ لکسوس با ۵ لیتر حجم، بسیار از دوج کوچکتر است ولی با ۴۷۲ اسب بخار قدرت، خیلی ضعیفتر از رقیب آمریکایی نیست. یکی از دلایل این خروجی قابلاحترام، بهرهمندی از سیستم سوپاپ مدرن DOHC است درحالیکه پیشرانهٔ چارجر یک موتور سنتی پوشراد است. خودروی آخر گروه اما از لحاظ قوای محرکه کاملاً با دو سدان دیگر متفاوت است زیرا بامو M340i از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند که کمترین حجم و تعداد سیلندر را دارد و با تنها ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور، با اختلاف از دو خودروی V8 ضعیفتر است.
البته باید توجه داشت که بامو معمولاً قدرت خودروهای خود را کمتر از واقعیت اعلام میکند. علاوه بر این، برتری مهم بامو برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که قطعاً در شروع حرکت بسیار کمککننده خواهد بود. دوج هرچند بیشترین قدرت را دارد ولی با وزنی نزدیک به دو تن، حدود ۲۰۰ کیلوگرم از دو رقیب خود سنگینتر است که اختلاف قابلتوجهی خواهد بود. یکی از دلایل این اضافهوزن، پلتفرم قدیمی است که پیشینهٔ آن به دوران ادغام دایملر کرایسلر بازمیگردد. علاوه بر این، زیر کاپوت چارجر هم یک موتور عظیم ۶.۴ لیتری چدنی قرار دارد درحالیکه بلوک و سرسیلندر هردو موتور B58 بامو و 2UR-GSE لکسوس از آلومینیوم ساخته شده است.
هرچند در مسابقهٔ رولینگ دوم بامو مغلوب چارجر شد ولی در درگ از حالت سکون، تأثیر سامانهٔ چهارچرخ محرک بهوضوح خود را نشان داد و M340i بهراحتی دو رقیب V8 قدرتمند خود را مغلوب کرد. این سدان آلمانی ۴۰۰ متر را در ۱۲.۲ ثانیه طی کرد درحالیکه لکسوس با تایم ۱۲.۶ ثانیه در رتبهٔ دوم قرار گرفت و چارجر با ۱۲.۸ ثانیه نتوانست جایگاهی بهتر از آخر کسب کند.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چارجر سوپر بی | لکسوس IS500 | بامو M340i xDrive | |
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۴۸۵ اسب بخار | ۴۷۲ اسب بخار | ۳۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۶۴۵ نیوتن متر | ۵۳۵ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۹۹۰ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم | ۱۸۱۰ کیلوگرم |
قیمت | ۶۳,۹۸۵ دلار | ۶۰,۳۴۵ دلار | ۶۲,۷۷۵ دلار |
بهنام
۵ آذر ۱۴۰۳آی اس پونصد. سدان رویایی من . لکسوس ، هشت سیلندر ، تنفس طبیعی ، زیبا ، خوش صدا ، بی دردسر . بعدش چارجر که تقریباً اونم همینجوریه .
MehdiTurbo
۵ آذر ۱۴۰۳ابهت چارجر وقتی کنار بقیه قرار میگیره مشخص میشه
وقتی هنوز عضلانی میمونی برعکس موستانگ و کامرو
لکسوس که خیلی ظریف و کنار دوج عین فیل و فنجان میمونند
hosen
۵ آذر ۱۴۰۳کلا بی ام و تو یه لول دیگه ای واقعا
Kiarash
۵ آذر ۱۴۰۳ببین بی ام و چه کرده و جالبیش اینه که مشخصات فنی بی ام و حداکثر ۱۰۰ اسب بخار قدرت از ۲ تا رقیباش کمتر بود و اینجاست که مهندسی ژرمنی و سری M خودشونو نشون می دن 👏🇩🇪
(Ali(chevynova
۵ آذر ۱۴۰۳مهندسی؟
۲۰۰ کیلو سبکتر از چارجره
خیلی مهندسی اگه داره نشتی مکرر روغنش رو بگیرن
Nismo
۵ آذر ۱۴۰۳این درگ که هیچ ارزشی نداره منم طرفدار بی ام و نیستم و اینجا انتخابم اول لکسوس بعد چارجر
ولی محض اطلاع سبک سازی خودش یه نوع مهندسی حساب میشه
Kiarash
۵ آذر ۱۴۰۳نه قطعا مهندسی شما خوبه ؟
شما برو پیش هیوندای که دارین باهاش همکاری می کنین چون دیگه خبری از پیکاپ های آمریکایی نیست
آلمان مهد خودرو سازی جهان 🇩🇪
اون دوج چارجر انقدر بهش ماشاالله گفتین بنده خدا چشمش کردین
Ben
۵ آذر ۱۴۰۳بی ام و اعداد و ارقام رو کمتر اعلام میکنه معمولا
🇰🇷
۵ آذر ۱۴۰۳قدرت بیشتر از اعداد اعلامی
وزن کمتر
چارچرخ محرک
پلتفرم به روز تر ( مخصوصا تو لپ تایم زدن خودشو بیشتر نشون میده تا خط مستقیم )
اینا همش موثره
amir-mr
۵ آذر ۱۴۰۳BMW واقعا تو یک سطح دیگس
مهندسی آلمانی 💯