فرض کنید قرار است مسابقهای را ترتیب دهید. به شما میگویند مسابقه، تنها با دو شرکت کننده آغاز میشود! فقط یک انتخاب دارید! انتخابتان هم یک خودرو از بین دو خودرو است! البته هردو خودرو نیز، اسپرت، پر قدرت، چابک و زیبا هستند! یکی از خودروها شش سیلندر خطی با توربوشارژ دوقلو و دیگری هشت سیلندر خورجینی با تنفس طبیعی! یکی اهل ژرمن، دیگری اهل ژاپن!
بله کاندیدای این مسابقه بیامدابلیو M4 و لکسوس RC-F میباشند! حال کدامیک را انتخاب میکنید؟ حق با شماست. انتخاب دشواری است، ولی انتخاب شما از بین این دو تازه نفس برای شروع مسابقه کدام است؟
لکسوس که سالهاست برای بدست آوردن سهمی از بازار داغ و پر سود مرسدسبنز و بیامدابلیو دست از تلاش بر نداشته است، اکنون رقیبی تازه برای مرسدس C-CLASS AMG و بیامدابلیو M4 دارد که آن را زره پوش، آمادهٔ رزم کرده است.
همانطور که میدانید، M4 و RC-F هردو جوان هستند که بهتازگی پا به دنیای خودروهای اسپرت گذاشتهاند و هردو تازه نفس میدان به حساب میآیند و نباید گفت که جدال این دو، نابرابر یا ناهماهنگ است.
M4 به لطف مهندسی پیشرفته آلمان، یک رویکرد مدرنتر نسبت به رقیب ژاپنیاش دارد. زیر پوست این تازه نفس، یک پیشرانهٔ آلومینیومی شش سیلندر خطی، به حجم ۳.۰ لیتر مجهز به توئین توربو نهفته است که قدرت ۴۲۵ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر را در اختیار شما قرار میدهد. در حقیقت این قدرت تولید شده ۱۱ اسب بخار بیشتر از توانی است که قبلاً بیامدابلیو از موتورهای ۸ سیلندر ۴ لیتری خود روی M3 کروک میگرفت. یک گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک هم وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.
RC-F کمی از لحاظ تکنولوژی فنی قدیمیتر از M4 است ولی با این حال قدرت پیشرانه خود را به رخ M4 میکشد. RC-F به پیشرانهٔ ۵.۰ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که با تغییراتی چون برنامهریزی دوباره ECU، میل لنگ سبکتر، شاتون های دوباره طراحی شده، دریچههای بزرگتر و تیتانیومی گاز و انژکتور سوخت همراه بوده و قدرت ۴۶۷ اسب بخار و گشتاور ۵۲۷ نیوتن متر، باعث شد در برابر M4 قد علم کند و حریف بطلبد. یک گیربکس هشت سرعته اسپرت با امکان تعویض دستی (SPDS) نیز قدرت لکسوس را به چرخهای عقب منتقل میکند. پس RC-F در این مورد با قدرت بیشتری در برابر M4 ظاهر میشود.
وزن M4 به لطف پیشرانه آلومینیومی و سقف فیبرکربن ۱۶۰۰ کیلوگرم است که رقیبش نسبت به خودش ۲۰۰ کیلوگرم اضافه وزن دارد. پیشرانه V8 سنگین و سقف فلزی لکسوس باعث میشود وزنش به ۱۸۰۰ کیلوگرم برسد. البته سقف فیبرکربن برای لکسوس نیز در دسترس است اما نه به صورت استاندارد، بلکه از آپشن های آن محسوب میشود و بابت استفاده از آن باید دلار اضافی خرج کنید. پس در این بخش M4 با وزن کمتری در برابر لکسس ظاهر میشود.
در تستها و آزمایشات انجام شده، لکسوس ۰ تا ۹۶ کیلومتر را در ۴.۵ ثانیه طی کرد و M4 که قدرت کمتری دارد، این تست را با گیربکس اتوماتیک در ۴.۰ ثانیه و با گیربکس دستی تنها در ۳.۹ ثانیه پیروز میدان شد.
در تست بعدی لکسوس در مدت زمان ۱۲.۹ ثانیه و با سرعت ۱۷۷.۵۱ کیلومتر بر ساعت مسیر ۴۰۰ متر را گذراند، در حالی که M4، در مدت ۱۲.۲ ثانیه و با سرعت ۱۸۹.۵۸ یکچهارم مایل را به پایان رساند که در این تست هم لکسوس را مغلوب خودش کرد.
BMW M4 2015 | Lexus RC-F 2015 |
موتور: ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو | موتور: ۸ سیلندر ۵ لیتری تنفس طبیعی |
قدرت: ۴۲۵ اسب بخار در rpm5500 | قدرت: ۴۶۷ اسب بخار در rpm7100 |
گشتاور: ۵۵۰ نیوتن متر در rpm1850 | گشتاور: ۵۲۷ نیوتن متر در rpm4800 |
گیربکس: DCT 7 سرعته اتوماتیک / دستی / RWD | گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک SPDS/RWD |
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر: ۴.۰ ثانیه / ۳.۹ ثانیه با گیربکس دستی | شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر: ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت: ۲۵۰ (محدود شده) / ۲۸۰ کیلومتر در ساعت | حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت |
عبور از ¼ مایل: ۱۲.۲ ثانیه با سرعت ۱۸۹.۵۸ کیلومتر بر ساعت | عبور از ¼ مایل: ۱۲.۹ ثانیه با سرعت ۱۷۷.۵۱ کیلومتر بر ساعت |
وزن: ۱۶۰۰ کیلوگرم | وزن: ۱۸۰۰ کیلوگرم |
قیمت: شروع از ۶۵.۱۵۰ دلار | قیمت: شروع از ۶۳.۲۲۵ دلار |
ASTON MARTin
۲۵ شهریور ۱۳۹۳این یه رقابت نا برابر بود
کی گفته برابره
لکسوس با بی ام و؟ اخه چرا با ابروی لکسوس بازی میکنید
Ahmad..F12
۲۵ شهریور ۱۳۹۳دوست گرامی سلام
لطفاً بفرمایید از کدوم جهت نابرابره؟
bmw
۵ مهر ۱۳۹۳لکسوس موتور 5 لیتری داره،رقیبشون که بنز c63 است حجم موتورش 2/6 لیتریه و ب ام و فقط 3 لیتر حجم داره!
محمد.
۲۵ شهریور ۱۳۹۳سلام به همه.
دوست عزیز کجاش نابرابره.این که مسابقه نیست که میگی نابرابر هستش.
این مقایسه دو ماشین هستش که ببینن کدومش بهتره از اون یکی دیگه.
اینجا هم تو این مقایسه بی ام و قربونش برم برنده شد.
ToRMoZ_DaSTi
۲۵ شهریور ۱۳۹۳از اونجا که از لحاظ فنی این دو خودرو شبیه هم هستند
فقط تعصب و علاقه هست که باعث انتخاب یکی از این دو میشه.
امید
۲۶ شهریور ۱۳۹۳هردوشون عالین اما بی ام و باز یه سروگردن بالاتر از لکسوس هست طراحی هردوشونم جذاب و زیباست
اما طراحی داخلی بی ام و خیلی زیباتره
حميد
۲۶ شهریور ۱۳۹۳بی ام دبلیو یک چیز دیگست، ولی احتمالا استهلاک لکسوس کمتره
امیر
۲۹ شهریور ۱۳۹۳اگه قرار باشه توی کشوری مثل ایران با این کیفیت بنزینش رقابت کنن موتور توربو میبازه
از اون بدتر دوستانی که توی ایران موتور توربو دارند بعد چند وقت با مشکلات موتوریش مواجه شدن
که قابل حل نیست
نوید (6*6)
۸ دی ۱۳۹۳حالا کی خواست تو. ایران مقایسه کنه
این مقایسه کلیه
نوید (6*6)
۸ دی ۱۳۹۳قطعا حرف اول و آخر رو لکسوس میزنه
نوید (6*6)
۸ دی ۱۳۹۳در ضمن احمد جان ممنون بابت مطلب بسار خوب
احمد باقری
۵ مهر ۱۳۹۴طراحی لکسوس زیباتر و خاص تر هست.
بهنام
۲۳ دی ۱۳۹۵هر دو عااالین،ولی به نظرم بی ام و یه ذره،نه خیلی زیاد بهتره،ولی اینکه لکسوس واقعا استهلاکش کمتره بر هیچ کس پوشیده نیست.