مغرور باواریایی یا جسور ژاپنی؟

دوشنبه 24 شهریور 1393 - 09:13
مطالعه 9 دقیقه
m4-rcf
فرض کنید قرار است مسابقه‌ای را ترتیب دهید. به شما می‌گویند مسابقه، تنها با دو شرکت کننده آغاز می‌شود! فقط یک انتخاب دارید! انتخابتان هم یک خودرو...
تبلیغات

فرض کنید قرار است مسابقه‌ای را ترتیب دهید. به شما می‌گویند مسابقه، تنها با دو شرکت کننده آغاز می‌شود! فقط یک انتخاب دارید! انتخابتان هم یک خودرو از بین دو خودرو است! البته هردو خودرو نیز، اسپرت، پر قدرت، چابک و زیبا هستند! یکی از خودروها شش سیلندر خطی با توربوشارژ دوقلو و دیگری هشت سیلندر خورجینی با تنفس طبیعی! یکی اهل ژرمن، دیگری اهل ژاپن!

بله کاندیدای این مسابقه بی‌ام‌دابلیو M4 و لکسوس RC-F می‌باشند! حال کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟ حق با شماست. انتخاب دشواری است، ولی انتخاب شما از بین این دو تازه نفس برای شروع مسابقه کدام است؟

لکسوس که سال‌هاست برای بدست آوردن سهمی از بازار داغ و پر سود مرسدس‌بنز و بی‌ام‌دابلیو دست از تلاش بر نداشته است، اکنون رقیبی تازه برای مرسدس C-CLASS AMG و بی‌ام‌دابلیو M4 دارد که آن را زره پوش، آمادهٔ رزم کرده است.

همانطور که می‌دانید، M4 و RC-F هردو جوان هستند که به‌تازگی پا به دنیای خودروهای اسپرت گذاشته‌اند و هردو تازه نفس میدان به حساب می‌آیند و نباید گفت که جدال این دو، نابرابر یا ناهماهنگ است.

M4 به لطف مهندسی پیشرفته آلمان، یک رویکرد مدرن‌تر نسبت به رقیب ژاپنی‌اش دارد. زیر پوست این تازه نفس، یک پیشرانهٔ آلومینیومی شش سیلندر خطی، به حجم 3.0 لیتر مجهز به توئین توربو نهفته است که قدرت 425 اسب بخار و گشتاور 550 نیوتن متر را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حقیقت این قدرت تولید شده 11 اسب بخار بیشتر از توانی است که قبلاً بی‌ام‌دابلیو از موتورهای 8 سیلندر 4 لیتری خود روی M3 کروک می‌گرفت. یک گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک هم وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

RC-F کمی از لحاظ تکنولوژی فنی قدیمی‌تر از M4 است ولی با این حال قدرت پیشرانه خود را به رخ M4 می‌کشد. RC-F به پیشرانهٔ 5.0 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که با تغییراتی چون برنامه‌ریزی دوباره ECU، میل لنگ سبک‌تر، شاتون های دوباره طراحی شده، دریچه‌های بزرگ‌تر و تیتانیومی گاز و انژکتور سوخت همراه بوده و قدرت 467 اسب بخار و گشتاور 527 نیوتن متر، باعث شد در برابر M4 قد علم کند و حریف بطلبد. یک گیربکس هشت سرعته اسپرت با امکان تعویض دستی (SPDS) نیز قدرت لکسوس را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. پس RC-F در این مورد با قدرت بیشتری در برابر M4 ظاهر می‌شود.

وزن M4 به لطف پیشرانه آلومینیومی و سقف فیبرکربن 1600 کیلوگرم است که رقیبش نسبت به خودش 200 کیلوگرم اضافه وزن دارد. پیشرانه V8 سنگین و سقف فلزی لکسوس باعث می‌شود وزنش به 1800 کیلوگرم برسد. البته سقف فیبرکربن برای لکسوس نیز در دسترس است اما نه به صورت استاندارد، بلکه از آپشن های آن محسوب می‌شود و بابت استفاده از آن باید دلار اضافی خرج کنید. پس در این بخش M4 با وزن کمتری در برابر لکسس ظاهر می‌شود.

در تست‌ها و آزمایشات انجام شده، لکسوس 0 تا 96 کیلومتر را در 4.5 ثانیه طی کرد و M4 که قدرت کمتری دارد، این تست را با گیربکس اتوماتیک در 4.0 ثانیه و با گیربکس دستی تنها در 3.9 ثانیه پیروز میدان شد.

در تست بعدی لکسوس در مدت زمان 12.9 ثانیه و با سرعت 177.51 کیلومتر بر ساعت مسیر 400 متر را گذراند، در حالی که M4، در مدت 12.2 ثانیه و با سرعت 189.58 یک‌چهارم مایل را به پایان رساند که در این تست هم لکسوس را مغلوب خودش کرد.

با همهٔ این اوصاف همچنان انتخاب یکی از این دو کوپهٔ اسپورت و شگفت‌انگیز بسیار سخت بوده و در نهایت ما بر این باوریم که همیشه اعداد و ارقام نیستند که باعث انتخاب ما می‌شوند بلکه تا حدودی احساس قلبی نیز روی تصمیم نهایی تأثیرگذار است.

 

BMW M4 2015

Lexus RC-F 2015

موتور: 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو

موتور: 8 سیلندر 5 لیتری تنفس طبیعی

قدرت: 425 اسب بخار در rpm5500

قدرت: 467 اسب بخار در rpm7100

گشتاور: 550 نیوتن متر در rpm1850

گشتاور: 527 نیوتن متر در rpm4800

گیربکس: DCT 7 سرعته اتوماتیک / دستی / RWD

گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک SPDS/RWD

شتاب صفرتا 96 کیلومتر: 4.0 ثانیه / 3.9 ثانیه با گیربکس دستی

شتاب صفرتا 96 کیلومتر: 4.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 250  (محدود شده) / 280 کیلومتر در ساعت

حداکثر سرعت: 270 کیلومتر در ساعت

عبور از ¼ مایل: 12.2 ثانیه با سرعت 189.58 کیلومتر بر ساعت

عبور از ¼ مایل: 12.9 ثانیه با سرعت 177.51 کیلومتر بر ساعت

وزن: 1600 کیلوگرم

وزن: 1800 کیلوگرم

قیمت: شروع از 65.150 دلار

قیمت: شروع از 63.225 دلار

[polldaddy poll=8306185]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.