در هر خودرویی صرفنظر از اندازه، پرفورمنس یا قیمت، حذف سقف باعث افزایش لذت رانندگی میشود اما این کار برای خودروهای اسپرت ضررهایی به همراه دارد. حذف سقف فلزی کاهش استحکام سازه را به دنبال خواهد داشت و درنتیجه دیگر قسمتهای خودرو باید تقویت شود که این باعث افزایش وزن خواهد شد. این در حالی است که میدانیم وزن دشمن اصلی خودروهای سریع است.
بااینحال، بهترین مهندسان جهان سعی میکنند هم ضعف ساختاری و هم وزن را در خودروهای روباز کاهش دهند و برای اینکه بدانیم چقدر در این کار موفق بودهاند، دو نمونه از سریعترین خودروهای روباز بازار را گرد هم جمع کردهایم. نسل جدید بامو M4 کوپه ثابت کرده است که فوقالعاده سریع است و رانندگی هیجانانگیزی دارد اما نسخهٔ کانورتیبل آن چگونه خواهد بود؟ برای فهمیدن این موضوع، آن را در برابر پورشه ۹۱۱ کابریولت قرار دادهایم. نمونهای که در اینجا داریم، کاررا GTS است که در کنار GT3 بهترین مدل در خانوادهٔ ۹۱۱ برای لذت رانندگی محسوب میشود.
بامو M4 کامپتیشن کانورتیبل
M4 کامپتیشن آزمایشی ما به پکیج اولتیمیت مجهز است که ۱۱,۲۵۰ پوند قیمت دارد و شامل لیست بلند بالایی از تجهیزات اضافی مثل چراغهای جلوی لیزری، پکیج ظاهری فیبر کربنی، بادگیر و صندلیهای اسپرت فیبر کربنی میشود. همچنین پکیج ۲,۰۹۵ پوندی M درایور که حداکثر سرعت خودرو را از ۲۵۰ به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت افزایش میدهد و رنگ قرمز سفارشی ۱,۱۰۰ پوندی هم قیمت نمونهٔ مورد آزمایش را به ۱۰۰,۳۱۵ پوند رساندهاند.
طراحی و مهندسی
M4 کانورتیبل زیر پوست خود همان ویژگیهای فنی خیرهکنندهٔ نسخهٔ کوپه را دارد. این یعنی زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با دو توربوشارژر و کنترل الکترونیکی وستگیت برای افزایش پاسخگویی قرار گرفته است. دو سیستم خنککننده که یکی برای اینترکولر و دیگری برای پیشرانه و توربوشارژرها است دما را در هنگام رانندگیهای سخت کنترل میکنند و اگزوز هم به فلاپهای کاملاً قابل تنظیم مجهز است که میتواند صدا را بر اساس حالت رانندگی تغییر دهد. نتیجهٔ همهٔ این ویژگیها، ۵۱۰ اسب بخار قدرت، ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور و ردلاین ۷,۲۰۰ rpm است.
برخلاف M4 کوپه و M3 سدان، نسخهٔ کانورتیبل فقط با سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive ارائه میشود. هرچند این سیستم بیشتر روی محور عقب تمرکز دارد اما در صورت غیرفعال کردن کامل سیستم کنترل پایداری، میتوان آن را در حالت فقط محرک عقب قرار داد. هرچند حذف سقف ممکن است لطمههایی به سفتی پیچشی خودرو وارد کرده باشد اما بامو انجام اقدامات زیادی برای تقویت ساختار زیرین M4 کانورتیبل را ضروری ندیده است و بنابراین شاهد تغییرات بزرگی نسبت به نسخهٔ کوپه نیستیم. در این خودرو همچنین سقف فلزی جمع شوندۀ نسل قبلی با یک نمونه برزنتی جایگزینی شده که ۴۰ درصد سبکتر است و میتواند ظرف ۱۸ ثانیه در سرعت حداکثر ۵۰ کیلومتر بر ساعت باز یا بسته شود.
رانندگی
هنگام رانندگی، شواهدی نشان میدهند که بامو برای تقویت شاسی M4 کانورتیبل اقدامات زیادی انجام نداده است. در جادههای چالشبرانگیز هنگامیکه سقف پایین است میتوان لرزشها و تکانهایی را در ساختار خودرو احساس کرد و اگر یکی از حالتهای رانندگی سفتتر انتخاب شود این احساس بیشتر خواهد شد؛ اما ازآنجاییکه سواری خودرو در حالت رانندگی استاندارد بسیار نرمتر میشود، این موضوع چندان مشکلساز نخواهد بود.
M4 کانورتیبل همچنان خودروی بسیار سریعی است و پیشرانهٔ سرحال آن در هر دور و دندهای شتاب فوقالعادهای را فراهم میکند. هرچند پیشرانهٔ شش سیلندر تخت پورشه از تمام دورهای خود کمی بهتر استفاده میکند اما سرعتی که موتور بامو فراهم میکند بسیار چشمگیر است. چسبندگی بامو بهطور باورنکردنی زیاد بوده و حتی از پورشه هم بیشتر است درحالیکه تعادل کلی شاسی اشتیاق حمله به پیچها را دارند بدون آنکه عقب خودرو عصبی شود. همچنین تمرکز سامانهٔ چهارچرخ محرک روی محور عقب هم امکان تنظیم وضعیت خودرو در پیچها را به راننده میدهد. فرمان خودرو نیز بسیار تیز است و به همین دلیل M4 بسیار چابکتر از چیزی احساس میشود که وزن آن نشان میدهد.
البته مثل نسخهٔ کوپه، بازخورد فرمان باید کمی بیشتر باشد. همین موضوع در مورد ترمزها هم صدق میکند زیرا هرچند بسیار قدرتمند هستند اما حس و حال ۹۱۱ را ندارند. هنگام بستن سقف، بامو خودروی ساکتتری خواهد بود زیرا سقف برزنتی آن بهخوبی عایقبندی شده و در داخل سروصدایی بیشتر از نسخهٔ کوپه به گوش نمیرسد. به همین دلیل، M4 کانورتیبل همراه ایدهآلی برای پیمودن مسافتهای طولانی خواهد بود درحالیکه کابین پورشه به خاطر سروصدای بیشتر جاده ناشی از لاستیکهای پهنتر، سکوت M4 را ندارد.
کارایی
در این مقایسه M4 خودروی کاربردیتری است زیرا صندلیهای عقب آن واقعاً قابلاستفاده هستند. در اینجا حتی برای بزرگسالان هم فضای کافی وجود دارد هرچند که در زمان بسته بودن سقف ورود خروج به این صندلیها کمی دشوار خواهد بود. فضای صندوق بار نیز طبق استانداردهای خودروهای کانورتیبل عالی است. با ۳۸۵ لیتر حجم، این صندوق فضای کافی برای دو چمدان خواهد داشت و امکان خواباندن صندلیها هم وجود دارد. بااینحال، باز کردن سقف این فضا را میبلعد (هرچند بسیار کمتر از سقف فلزی قبلی) و بارگیری یا برداشتن اشیاء بسیار سختتر خواهد بود.
پورشه ۹۱۱ کابریولت
نسخههای ضعیفتری از پورشه ۹۱۱ کاررا هم وجود دارند که از لحاظ قیمت به M4 نزدیکتر هستند اما GTS از لحاظ قدرت و پرفورمنس نزدیکترین رقیب کانورتیبل باواریاییها محسوب میشود. قیمت کاررا GTS از ۱۲۶,۷۱۹ پوند آغاز میشود.
طراحی و مهندسی
کاررا GTS بهعنوان یکی از مدلهای متمرکز بر راننده در خانوادهٔ ۹۱۱، ممکن است با شخصیت آرامی که معمولاً در کابریولتها میبینیم مغایرت داشته باشد ولی بااینحال مردان اشتوتگارت در این نسخه به پکیج کاررا S هیجان بیشتری افزودهاند. در داخل GTS موقعیت رانندگی فوقالعاده است. در اینجا راننده پایینتر از M4 مینشیند و پدالها با غربیلک فرمان هماهنگی بهتری دارند. کیفیت ساخت نیز فوقالعاده است و همهٔ دکمهها از لحاظ ارگونومی در جای درستی نصب شدهاند. GTS در بخش فنی ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده که بسیاری از آنها را از ۹۱۱ توربو قرض گرفته است. سیستم ترمز با دیسکهای ۴۰۸ میلیمتری در جلو و سیستم تعلیق با کنترل بهتر ازجملهٔ این قطعات هستند.
این تعلیق همچنین سفتتر بوده و ۱۰ میلیمتر ارتفاع کمتری نسبت به کاررا S دارد. کمکفنرهای تطبیقی، آنتیرول بارها و سیستمهای کنترل پایداری هم بهطور خاص برای GTS تنظیم شدهاند. پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو در عقب ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ۳۰ اسب بخار و ۸۰ نیوتن متر از M4 کمتر است اما با وزن ۱۶۱۵ کیلوگرمی GTS، این موتور جرم کمتری را باید جابجا کند. برخلاف بامو، این پورشه بصورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک و با گیربکسهای دستی یا اتوماتیک قابل خریداری است.
رانندگی
هنگام رانندگی، کمکفنرهای سفت و تراول محدود سیستم تعلیق بدان معنا است که با رفتن هر چرخ روی دستانداز، کل خودرو تکان خواهد خورد و سواری ماشین جهش خواهد داشت. بهعنوان یک راننده، شاید بتوان این مشکل را تا حدودی نادیده گرفت اما برای سرنشینان میتواند کمی آزاردهنده باشد. بااینحال، با افزایش سرعت این سفتی به فراموشی سپرده خواهد شد زیرا ۹۱۱ با جاده اُخت گرفته و بدترین ناهمواریها را با کنترل بدنهای عالی که M4 نمیتواند با آن رقابت کند کنار میزند. درنتیجه، پورشه هنگام شتاب گیری اعتمادبهنفس بیشتری خواهد داشت.
نمونهٔ آزمایشی ما به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب مجهز بود که با قیمت ۱,۵۹۲ پوند ارائه میشود. این سیستم برخلاف برخی از همتایان خود در دیگر خودروها، بسیار طبیعی احساس میشود و در پیچهای تند چابکی بیشتری به ۹۱۱ میدهد درحالیکه باعث افزایش پایداری در سرعتهای بالا هم میشود. طرح نمادین موتور عقب پورشه مزیت منحصربفردی دارد که مهمترین آن کشش است. روی جادههای خشک با لاستیکهای پیرلی P Zero، چسبندگی عقب GTS فوقالعاده است و باید خیلی حرفهای یا خیلی آماتور باشید تا بتوانید در جادههای عمومی باعث لیز خوردن انتهای خودرو شوید.
با وجود ۳۰ اسب بخار قدرت و دو چرخ محرک کمتر، پورشه ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰.۱ از M4 سریعتر است. گیربکس دوکلاچهٔ پورشه هم عالی است و فوراً پاسخ میدهد اما این گیربکس دندهها را نرمتر از گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاوری بامو تعویض میکند. رفتار این گیربکس دوکلاچه در سرعتهای پایین هم بینقص است و پارک کردن دندهعقب با آن حتی از بسیاری از هاچبکهای کوچک با گیربکس اتوماتیک هم آسانتر خواهد بود. در همین حال، پیشرانه هم در هر سرعتی فوقالعاده است. این موتور در دورهای پایین قوی و سرحال است و در تمام دورهای بالاتر نیز به راننده هدایای زیادی میدهد.
کارایی
از بین تمام آپشنهای ۹۱۱ ما بیشتر از همه سفارش سیستم بالابر محور جلو را توصیه میکنیم. این آپشن با قیمت ۱,۷۰۹ پوند، با استفاده از یک سیستم هیدرولیکی، ارتفاع جلوی خودرو را تا سرعتهای حدود ۳۵ کیلومتر بر ساعت ۴۰ میلیمتر افزایش میدهد. به لطف این سیستم، میتوان مثل خودروهای معمولی از روی سرعتگیرها عبور کرد. صندلیهای عقب GTS اما بهطور مضحکی کوچک هستند تا جایی که حتی در صندلی دانستن آنها هم تردید داریم. البته میتوان پشتی این صندلیها را به سمت پایین خواباند تا فضای بار ۱۶۳ لیتری در عقب فراهم شود. این همراه با صندوق بار ۱۳۲ لیتری در جلو، فضای بار معقولی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد هرچند که بهاندازهٔ بامو سخاوتمندانه نیست.
نتیجه
مقام اول: پورشه ۹۱۱ کاررا GTS کابریولت
هرچند هردوی این ماشینها حتی بدون سقف هم همچنان خودروهای پرفورمنس کاملاً قانعکنندهای باقیماندهاند اما ۹۱۱ در فرایند حذف سقف بسیار کمتر لطمه دیده است تا جایی که فقط حرفهایترین رانندهها متوجه تفاوت رانندگی این خودرو با نسخهٔ کوپه میشوند. GTS در قیاس با M4 رانندگی هیجانانگیزتری دارد و هنگام باز بودن سقف باد کمتری مزاحم سرنشینان میشود. مهمتر از همهٔ اینها، کاررا احساس خاصتری دارد یعنی چیزی که در خودروهایی مانند این بسیار اهمیت خواهد داشت.
مقام دوم: بامو M4 کامپتیشن کانورتیبل
برای برخی، M4 به یک دلیل واضح یعنی کارایی بیشتر در استفادههای روزمره نسبت به پورشه برتری خواهد داشت. وجود صندلیهای عقب قابلاستفاده و صندوق بار بزرگتر برای بسیار اهمیت زیادی خواهد داشت اما بهعنوان یک پکیج کلی، M4 در پس GTS قرار میگیرد. کنترل بدنهٔ این بامو بهعنوان یک خودروی راننده بهخوبی پورشه نیست و در استفادههای طولانیمدت نیز افت قیمت بیشتری را تجربه خواهد کرد.
مقایسه مشخصات فنی
پورشه ۹۱۱ کاررا GTS | بامو M4 کامپتیشن | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری H6 توئین توربو | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۴۸۰ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۹ لیتر ترکیبی | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۴۸ گرم در هر کیلومتر | ۲۳۳ گرم در هر کیلومتر |
ظرفیت باک | ۶۴ لیتر | ۵۹ لیتر |
طول | ۴,۵۳۳ میلیمتر | ۴,۷۹۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۵۲ میلیمتر | ۱,۸۸۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۰۲ میلیمتر | ۱,۳۹۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۵۰ میلیمتر | ۲,۸۵۱ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۱۵ کیلوگرم | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۱۳۲+۱۶۳ لیتر | ۳۸۵ لیتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۰.۷ متر | ۱۲.۲ متر |
قیمت پایه | ۱۲۶,۷۱۹ پوند | ۸۵,۸۷۰ پوند |
قیمت تستشده | ۱۳۸,۰۷۴ پوند | ۱۰۰,۳۱۵ پوند |
aboalfazlchallenger
۲۷ مرداد ۱۴۰۱پورشه
Mehdi TuRbO
۲۷ مرداد ۱۴۰۱حاجی یه لحظه حس کردم برنامه سمت خداس
تقبل الله
AMD
۲۷ مرداد ۱۴۰۱لحظاتی در بهشت
Reza Waffen SS
۲۷ مرداد ۱۴۰۱۹۱۱ GTS انتخابم
JDM lover
۲۷ مرداد ۱۴۰۱شاید m4 یکم کاربردی تر باشه اما کاررا gts روی لذت رانندگی تمرکز ویژه ای داره و به لطف مهندسی بی نظیر پورشه شتاب و هندلینگ فوق العاده ای داره
منم بین این دو کاررا gts رو انتخاب میکنم
Si
۲۷ مرداد ۱۴۰۱بی ام و بینظیره ولی 911 یه چیز دیگس
Humer
۲۷ مرداد ۱۴۰۱پورشه
راستی پدال جان مثل اینکه یه بوگاتی جدید داره میاد خبرش رو کار کنید
بهنام
۲۷ مرداد ۱۴۰۱انتخاب من m4 هس
خیلی برام جذابه🤩
محمد هادی
۲۷ مرداد ۱۴۰۱برا منم
محمد هادی
۲۷ مرداد ۱۴۰۱M4 کروک
احمدرضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۱قدرت موتور پورشه و حداکثر سرعت ب ام و باید اصلاح بشه در متن و جدول
مشتری این دو ماشین به نظرم فرق دارن
کسی که پورشه میخره واسه دو نفر میخره پس اصلا صندلی عقب براش مهم نیست
پورشه قطعا از این مدل ب ام و بهتره
مهدی
۲۷ مرداد ۱۴۰۱با احترام به بی ام و,پورشه رقیب قَدَرتر و بهتریه و به نظر من یه تعریف خاص از این کلاسو ایجاد کرده
مهردادکمال
۲۷ مرداد ۱۴۰۱به هیچ وجه بی ام و m4کانورتیبل زمانی که سقفش جمع شده زشت نیست حتی اون جلوپنجره به چشم نمیاد اتفاقا فوق العاده زیباس مخصوصا با این رنگ خیلی دلربا شده اما کاش ۲۰۰کیلو دست کم سبکتر بود و روی گلگیر های جلو چند ردیف دریچه آبششی(سلیقه شخصی) وجود داشت اون وقت بهترین کلاسش میشد ولی تو واقعیت پورشه فاصله نجومی داره
محمد هادی
۲۷ مرداد ۱۴۰۱پسر عجب کلاس جذذابی بررسی شد
اسپرتی های کروک
این پست منو یاد مقاله های مجله ماشین انداخت
خیلی حال داد
دو بازیگر معتبر این کلاس
با جدیدترین ماشینشون
من بی ام و رو انتخاب میکنم
چون بنظرم خاص تره و کمیاب تر
رخش خشن تر و جذذاب اره
با وجود برندی فوق العادت معتبر و پرفورمنس اما قیمتی خیلی معقول تر هم داره
قدرت موتورش هم با قیمت کمتر و فضای بیشتر و رانندگی آرامش بخش تر،بالاتر از ۹۱۱ ست
و اینکه با وجود وزن بیشتر بخاطر جادار تر بودنش،شتاب یکسانی هم با بالارده ترین اسپرتی دنبا ینی ۹۱۱ داره
رنگشم خیلی جیگر تره!
پس گزینه ی بشدت جذابیه
عششقسست اسپرتی ساز خانوادگی دنیا
❤️❤️BMW❤️❤️
مازیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۱بی ام و یا پورشه؟!
مقایسه ای که توش پورشه باشه که دیگه یا نداره
ارین صاحب جمعی
۲۷ مرداد ۱۴۰۱Bmw🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪
phonix
۲۷ مرداد ۱۴۰۱داداش سوپرا های دهه 80 هم که کل سیستم اگزوزشون تعویض شده و پول یه کرولا پاش رفته انقدر بک فایر ندارن
این دیگه عملا کلاشینکوفه
كارevol
۲۷ مرداد ۱۴۰۱پورشه عالیه
نتیجه قابل پیش بینی بود
AmirAli
۲۷ مرداد ۱۴۰۱Porsche
پیام
۲۷ مرداد ۱۴۰۱M4👿
Clean energy (سلام فرمانده)
۲۷ مرداد ۱۴۰۱پورشه رااندگیش باحال تره و بهتر هست…
عشق است این برند پر مهندسی
من هنوزم تو کف gt3 rs هستم…
زنده باد دوازده سیلندر
۲۷ مرداد ۱۴۰۱با این قدر پول جاگوار اف تایپ ار میگیرم سلطان صدا و قیافه
amir
۲۷ مرداد ۱۴۰۱M4❤
بنیامین
۲۷ مرداد ۱۴۰۱من نمیدونم چرا صندلی عقبی میسازن که نمیشه روش نشست؟ خب 20 سانت طول خودرو رو زیاد کن بزار رو صندلی عقب
ماکسیمیلیان
۲۷ مرداد ۱۴۰۱چه کسی یک خوک را به یک اسب ترجیح میدهد؟
انتخاب صحیح، پورشه ۹۱۱GTS خواهد بود.
من هیچگاه یک پورشه را یک بامو ترجیح نمیدهم(استثنا هم وجود دارد. منظور نامناسب بودن یک بامو نیست! بلکه مقصود بهتر بودن یک پورشه است).
ماکسیمیلیان
۲۷ مرداد ۱۴۰۱چه کسی یک خوک را به یک اسب ترجیح میدهد؟
انتخاب صحیح، پورشه ۹۱۱GTS خواهد بود.
من هیچگاه یک پورشه را یک بامو ترجیح نمیدهم(استثنا هم وجود دارد. منظور نامناسب بودن یک بامو نیست! بلکه مقصود بهتر بودن یک پورشه است).
ماکسیمیلیان
۲۷ مرداد ۱۴۰۱چرا دیدگاه های بنده تکثیر،تکرار و دوبار ارسال میشوند؟
Payfast
۲۷ مرداد ۱۴۰۱چون فکر مینمایم که در موقع ارسال دیدگاه بیش از حد سریع دکمه فرستادن دیدگاه را میزنید
Mr Naftalin az roghan abad
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ما یک ماشین بهتر از این دوتا داریم سقفشو با اره میبریم موتورشم ۶۰ اسبه شتابش ۳ ثانیست خیلی قویه سیستم تعلیقشم از رولزرویس بهتر ساخته شده خلاصه تکنولوژی فوق العاده ای هم داره. پرایدمونه اصلا پراید توی دنیا حریف نداره.
حسین دهمرد
۲۷ مرداد ۱۴۰۱قبلا که جوانتر بودم میگفتم پورشه اما الان ب ام و کاربردی تر و جادار تره. البته گزینه های دیگری هم هستن که تو این بررسی جاشون خالیه.
رامتین
۲۷ مرداد ۱۴۰۱با اینکه علاقمند به bmw هستم اما در اینجا 911 بهتر بوده. کلا رقیبی برای این پورش وجود نداشته و نداره. ضمنا بهتر بود m4 همچنان مانند نسل قبل با سقف فلزی ساخته بشه.
دکتر ع
۲۷ مرداد ۱۴۰۱من کلا اینجوریم ۹۱۱ رو میبینم بقیه خیلی به چشم نمیان😁 چقد تو خوبی آخه…
Yasin
۲۷ مرداد ۱۴۰۱پورشه رو انتخاب میکنم
اوج فناوری و مهندسی
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۷ مرداد ۱۴۰۱من به رخش المانی امتیاز میدم که نامش 911 است
Elemento
۲۸ مرداد ۱۴۰۱قیافه ی جلویی بی ام و حالمو بد میکنه. قطعا 911
ماکان
۳۰ مرداد ۱۴۰۱سلام . من بی ام و M4 را انتخاب می کنم