CSL سه حرف هیجانانگیز در تاریخ بامو محسوب میشود زیرا این نام تاکنون روی جذابترین و خواستنیترین محصولات باواریاییها دیده شده است. حالا CSL با M4 بازگشته که نمایانگر افراطیترین، قویترین و پیست محورترین نسخه از نسل کنونی G82 این خودرو است؛ اما آیا این مدل میتواند مثل پیشینیان خود درخشان عمل کند و مهمتر از آن، در برابر رقبای امروزی خود چگونه عمل خواهد کرد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، M4 CSL را در برابر پورشه کیمن GT4 RS قرار دادهایم. در اینجا دوتا از بهترین خودروهای رانندهٔ امروزی را داریم که به مصاف هم میروند و بنابراین شاهد نبرد خاصی خواهیم بود.
بامو M4 CSL
قیمت M4 CSL از ۱۲۸,۲۲۵ پوند شروع میشود که حدود ۴۶ هزار پوند از M4 کامپتیشن استاندارد گرانتر است؛ بنابراین، با قیمتی که تقریباً بهاندازهٔ یک بامو M240i بیشتر است، چه چیزی دریافت میکنیم و آیا ارزشش را دارد؟
طراحی و مهندسی
حرف L در CSL به معنای سبکوزن است و به همین دلیل، بامو در این M4 برای کاهش وزن هزینهٔ زیادی کرده است. یکی از بزرگترین اقداماتی که بدین منظور صورت گرفته، ارائهٔ صندلیهای اسپرت با پوستهٔ کربنی است که ۲۴ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به M4 معمولی دارند. علاوه بر این، صندلیهای عقب هم حذف شدهاند که کاهش وزن ۲۱ کیلوگرمی را به دنبال داشتهاند. در همین حال، ترمزهای کربن سرامیکی، رینگهای سبکوزن و قطعات سبکتر تعلیق هم ۱۵ کیلوگرم از وزن غیر فنر سوار خودرو را کاستهاند. ۱۵ کیلوگرم دیگر با حذف مواد عایق صدا از وزن M4 کم شده و قطعات فیبر کربنی مثل کاپوت، درب صندوق و سقف نیز کاهش وزن ۱۱ کیلوگرمی را به دنبال داشتهاند؛ اما علیرغم انجام همهٔ این اقدامات، M4 CSL هنوز هم با وزن ۱۶۲۵ کیلوگرمی خودروی سبکی بهحساب نمیآید.
بااینحال، بامو پیشرانهٔ M4 را هم قویتر کرده تا بتواند پرفورمنس را افزایش دهد. علاوه بر سیستم اگزوز جدید، بوست توربوها افزایش پیدا کرده که در کنار تغییراتی در مدیریت پیشرانه، قدرت این ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو را به ۵۵۰ اسب بخار رسانده است یعنی ۴۰ اسب بخار بیشتر از M4 کامپتیشن. البته گشتاور تغییری نداشته و همچنان ۶۵۰ نیوتن متر است و کل نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. خودروی آزمایشی ما به خاطر شرایط آبوهوایی به لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S مجهز است که هنوز هم عالی هستند اما تمرکز کمتری روی پیست نسبت به لاستیکهای پایلوت کاپ ۲ دارند.
رانندگی
برداشت اولیه از M4 CSL نشان میدهد که تفاوت قابلتوجهی با نسخهٔ معمولی ندارد. در سواریهای آرام، رانندگی با خودرو به همان اندازهٔ M4 استاندارد آسان است و تا زمانی که سراغ خشنترین حالت رانندگی یعنی اسپرت پلاس نروید، سواری نسبتاً راحت است. لاستیکهای پهن به همراه عایقهای صوتی کمتر به معنای سروصدای واضح جاده در کابین خواهد بود اما هنوز هم سروصدای داخلی M4 از کیمن کمتر است. در سرعتهای بالا نیز این کوپهٔ بامو بسیار پایدار است و بنابراین برای مسافتهای طولانی خودروی بسیار خوبی خواهد بود. در جادههای پیچدرپیچ، CSL بهوضوح پایدارتر از M4 معمولی احساس میشود. در اینجا فقط اندکی بادیرول وجود دارد اما همین مقدار هم برای بازی کردن با انتقال وزن در پیچها کافی است. با فشردن پدال ترمز دماغه وارد ایپکس میشود و با کمی بیشتر فشردن پدال گاز، انتهای خودرو در عین تلاش برای دستیابی به کشش مناسب، کمی حرکات اضافی دارد.
یکی از ویژگیهای برجستهٔ CSL بدون شک ترمزهای کربن سرامیکی آن است. البته این ترمزها بسیار تیز هستند و عادت کردن به آنها کمی طول میکشد اما وقتی با پدال ترمز آشنا شدید، از عملکرد ترمزها شگفتزده خواهید شد. همچنین پایداری خودرو هنگام ترمز گیری حتی در یک پیچ تند در پیست هم باورنکردنی است. بااینحال، حیف که فرمان خودرو با این ترمزهای عالی مطابقت ندارد. البته شرایط این فرمان نسبت به M4 معمولی بهتر شده اما هنوز هم آنقدر از احساس یا دقت مناسب برخوردار نیست که هنگام فشردن پدال ترمز به راننده اطمینان بدهد. البته این یک مشکل جزئی است ولی چنین موردی در پورشه و یا حتی M5 CS خود بامو وجود ندارد و انتظار داشتیم در CSL هم برطرف شده باشد.
کارایی
M4 در نسخهٔ استاندارد خودرویی کاربردی است که استفادهٔ روزمره از آن آسان خواهد بود و همین امر در مورد CSL هم صدق میکند اما تا زمانی که قصد سفر چهارنفری نداشته باشید. البته بجای صندلی عقب یک توری بار نصب شده که امکان قرار دادن ایمن اشیائی مثل کیسههای نرم را فراهم میکند. صندوق بار خودرو هم فضای بار سخاوتمندانهٔ ۴۴۰ لیتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. هرچند در این خودروها مصرف سوخت اهمیت چندانی ندارد اما پورشه با مصرف ۱۲.۳ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، کمی شرایط بهتری نسبت به بامو با ۱۲.۹ لیتر دارد. البته درحالیکه CSL اختلاف زیادی با مصرف اعلامی رسمی خود یعنی ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر داشت، GT4 RS از رقم اعلامی ۱۳.۲ لیتری کمتر بنزین سوزاند.
پورشه کیمن GT4 RS
افراطیترین نسخهٔ کیمن با قیمت پایهٔ ۱۱۳,۷۰۰ پوند از M4 CSL ارزانتر است اما با سفارش پکیج وایساخ که شامل رول کیج تیتانیومی، کمربندهای ایمنی شش نقطهای و قطعات فیبر کربنی در داخل و خارج مثل کاپوت و ورودیهای هوای جانبی میشود، این رقم به ۱۲۴,۸۸۶ پوند میرسد.
طراحی و مهندسی
کیمن GT4 بهخودیخود نتیجهٔ یک مهندسی جذاب است اما ارتقاء آن به نسخهٔ RS، همهچیز را شبیه به خودروهای مسابقهای میکند. این نسخه به لطف کاپوت و بالهایی از فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک، شیشهٔ عقب سبکتر و مواد عایق صدای کمتر در داخل، ۳۵ کیلوگرم از GT4 معمولی سبکتر است. این یعنی وزن پورشه ۱۴۹۰ کیلوگرم خواهد بود که ۱۳۵ کیلوگرم از رقیب باواریایی کمتر است. همچنین با سفارش رینگهای منیزیومی با پرداخت ۱۰,۵۲۱ پوند بیشتر، میتوان ۱۰ کیلوگرم دیگر از این عدد کم کرد. پانلهای بدنهٔ جدید GT4 RS بخشی از یک پکیج آئرودینامیکی افراطی هستند. یک اسپلیتر بزرگتر در جلو، ورودیهای هوا بجای پنجرههای کوچک جانبی و بال عقب جدید گردن قویی افزایش ۲۵ درصدی داونفورس را نسبت به GT4 معمولی به دنبال داشتهاند.
GT4 RS از همان پیشرانهٔ ۹۱۱ GT3 استفاده میکند که کمی تضعیف شده تا ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هردو رقم و بهخصوص گشتاور از M4 CSL کمتر است اما وزن سبکار کیمن، نسبت قدرت به وزن ۳۴۸ اسب بخار بر هر تن را فراهم میکند که ۱۴ اسب بخار بر تن از بامو بیشتر است. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه با پدالهای پشت فرمان به چرخهای عقب منتقل میشود. کابین GT4 RS هم واقعاً هیجانانگیز به نظر میرسد. غربیلک فرمان ساده و دوستداشتنی است و صندلیها شما را محکم در جای خود نگه میدارند. به هرکجا که نگاه کنید، GT4 RS شبیه یک خودروی مسابقهای خواهد بود.
رانندگی
با توجه به این موضوع، تعجبی ندارد که GT4 RS در رانندگی هم بیشتر شبیه یک خودروی مسابقهای احساس میشود. فقط ۲۰ متر رانندگی با این ماشین کافی است تا بفهمید چقدر تمرکز بیشتری نسبت به CSL دارد. در این پورشه همهچیز از فرمان گرفته تا کنترل بدنه، فوقالعاده سفت بوده و دقت و بازخوردی عالی دارند. البته در سرعتهای پایین، سواری خودرو خشک و پرتکان است زیرا تعلیق تراول زیادی ندارد و بنابراین، در سرعتهای زیر ۳۰ کیلومتر بر ساعت سرنشینان در حال تکان خوردن هستند.
با افزایش سرعت اما گویی تعلیق پورشه آرام میشود و همهچیز را بهتر میکند. همچنین تنظیمات خاصی که برای RS در کمکفنرها و آنتیرول بارها انجام گرفته باهم کار میکنند تا هیچ مشکلی در چسبندگی و کشش وجود نداشته باشد. بازخورد و پاسخگویی خودرو تقریباً همیشه زیاد است و زمانی که لاستیکها گرم شوند تعادل عالی خواهد بود. فرمان نیز بسیار طبیعیتر از بامو رفتار میکند. همچنین برخلاف M4 که از همان ابتدا تمام تواناییهای خود را رو میکند، در GT4 RS باید برای دستیابی به پرفورمنس بهتر تلاش کنید و این باعث میشود بهمرور احساس کنید رانندهٔ حرفهایتری شدهاید.
کارایی
فضای بار در کیمن قطعاً از M4 کمتر است اما برای یک تعطیلات آخر هفته کافی خواهد بود. صندوق جلوی خودرو ۱۲۵ لیتر ظرفیت دارد درحالیکه پشت صندلیها هم ۱۳۶ لیتر فضای بار دیگر وجود خواهد داشت. همچنین بین صندلیهای جلو هم محفظهای تعبیه شده که برای قرار دادن گوشی هوشمند مناسب است. هردو خودرو با گارانتی سهساله ارائه میشوند اما درحالیکه بامو محدود پیمایش ۹۶ هزار کیلومتری دارد، در پورشه از لحاظ پیمایش محدودیتی وجود نخواهد داشت. بااینحال، اگر آنقدر خوششانس بودید که توانستید یکی از این دو خودرو را بخرید، بهتر است آنها را برای مدتی طولانی نگه دارید زیرا قطعاً در آینده هردو موردتوجه کلکسیونرها قرار خواهند گرفت.
نتیجهگیری
مقام اول: پورشه کیمن GT4 RS
برای بیان برتریهای کیمن GT4 RS نمیدانیم از کجا باید شروع کنیم. برای بسیاری، صدای باشکوه پیشرانهٔ شش سیلندر تخت بهتنهایی ارزش پرداخت قیمت ۱۱۳ هزار پوندی را دارد اما پاسخگویی و عملکرد گیربکس خودرو هم به همان اندازه چشمگیر است. سپس به شاسی میرسیم که بهاندازهٔ پیشرانه عالی تنظیم شده است. این نماد یک خودروی پرفورمنس بینقص است و یکی از بهترین چهارچرخهایی است که تاکنون پشت فرمان آن نشستهایم.
مقام دوم: بامو M4 CSL
برای مغلوب کردن M4 CSL به خودروی بسیار خاصی نیاز است و کیمن دقیقاً همان خودرو است. بامو بهخودیخود کوپهای فوقالعاده سریع، هیجانانگیز و جذاب است اما در کنار پورشه یا حتی برخی محصولات گذشتهٔ بخش M، آنطور که ما انتظار داشتیم خالص یا وحشی به نظر نمیرسد. CSL همچنان کاربردی و راحت باقی مانده است اما این برای توجیه قیمت گرانتر آن کافی نیست.
مقایسه مشخصات فنی
پورشه کیمن GT4 RS | بامو M4 CSL | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری H6 | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۴ ثانیه | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۵ کیلومتر/ساعت | ۳۰۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت اعلامی | ۱۳.۲ لیتر ترکیبی | ۱۰.۰ لیتر ترکیبی |
مصرف سوخت آزمایش | ۱۲.۳ لیتر ترکیبی | ۱۲.۹ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۴ لیتر | ۵۹ لیتر |
طول | ۴,۴۵۶ میلیمتر | ۴,۷۹۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۲۲ میلیمتر | ۱,۹۲۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۶۷ میلیمتر | ۱,۳۸۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۸۲ میلیمتر | ۲,۸۵۷ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۴۱۵ کیلوگرم | ۱۶۲۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۱۲۵+۱۳۶ لیتر | ۴۴۰ لیتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۰.۴ متر | ۱۲.۲ متر |
قیمت پایه | ۱۱۳,۷۰۰ پوند | ۱۲۸,۲۲۵ پوند |
قیمت تستشده | ۱۲۴,۸۸۶ پوند | ۱۳۱,۷۷۰ پوند |
علی جردن
۱۴ آبان ۱۴۰۱بعد منچستر پورشه اوله
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۱اوف عجب نبرد داغی
و من در عجب فرمان پورشه هستم وقتی که میگه نسبت به M4CSL بسیار بهتر است!!
واقعا چطور میشه نسبت به یکی از بالاترین سطوح بسیار بهتر بود؟؟
علی جردن
۱۴ آبان ۱۴۰۱پورشه از لحاظ رانندگی اسپرت از BMW جلوعه از لحاظ سوپراسپرت بودن با سفارش نسخه های GT & TURBO S از سوپراسپرت سازهایی مثل لامبورگینه جلوعه و پورشه با سفارش چندتا آپشن از RR هم لوکس تر و بهتره
پورشه همه چی تمومه مثل خودمه
Amin
۱۴ آبان ۱۴۰۱RR رو زیادی اومدی ، خیلی زیاد ….
❤BMW❤
۱۴ آبان ۱۴۰۱لوکس ترین خودرو در جهان رولزرویس هست
شما هیچ خودرویی رو در حد رولزرویس نمیتونی پیدا کنی
حتی اگه بعضی ها میباخ رو بگن ، باید قیمت چندین برابری رولزرویس گوست رو بهشون متذکر بشم که دلیل این اختلاف قیمت ، اختلاف کیفیت هست . تازه میباخ در حد بنتلی هم نیست . بنتلی فلینگ اسپر هم در حد رولزرویس گوست نیست . و رولزرویس گوست در حد رولزرویس فانتوم نیست .
Amard
۱۴ آبان ۱۴۰۱فقط طراحی لامبو می ارزه سرتا پای بی ام وی پورشه تو هر جای دنیا لامبو سوار بشی همه سرها میچرخه طرفت
blackwing
۱۴ آبان ۱۴۰۱انتخاب من M4 CSL هست
درسته پورشه برتری بیشتری داره اما بیامو تو آینده نه چندان دور ارزش بیشتری پیدا میکنه و از نظر من یه ماشین بزرگتر با طول محور بیشتر میتونه توی مسافتهای طولانی راحت تر عمل کنه که این دقیقاً چیزیه که یه گرند تورر باید باشه
البته طراحی ظاهری بیامو تهاجمیتر هست ، رینگ و لاستیکهای جذاب تری داره و کابینش پر از تکنولوژی هم هست 🤷🏻♂️
new reventon
۱۴ آبان ۱۴۰۱هیچکدوم
ماشینای خیلی بهتری هس(هرچند تو کلاس این دو خودرو نباشن)
از جمله 911gts
m3 استاندارد
m8
m5 جدید که قراره بیاد..
بنز gt4
Reza Waffen SS
۱۴ آبان ۱۴۰۱M4 CSL انتخابم
Just toyota
۱۴ آبان ۱۴۰۱کلا تو محصولات پرفورمنس ، پورشه تو آلمانی ها از همشون یک سر و گردن بالاتر هست و تا حالا بارها این موضوع رو اثبات کرده همه میدونن که پورشه از لحاظ کلاس برندی چند لول از ب ام و بالا تر هست
آلمانی باز
۲۰ آبان ۱۴۰۱پورش و بی ام وه جفتشون ازلحاظ پرفورمنس جزو بهترین کمپانی های دنیا هستن…وقتی داری دوتا از بهترین ها رو با هم مقایسه میکنی هیچ وقت نمیتونه این ی سر و گردن از اون یکی بالاتره!
هر کدوم تو کلاس هایی که بیشتر روش متمرکز هستن پرفورمنس بهتری دارن
مثلا ۹۱۱ که تو کلاس کوپه
یا ام فایو سی اس تو کلاس سدان…..
MASOUD 0099
۱۴ آبان ۱۴۰۱پورشه
اصلا معلومه
مهران
۱۴ آبان ۱۴۰۱قطعا BMW
محمدهادی
۱۴ آبان ۱۴۰۱قطعا BMW
Khosrow
۱۴ آبان ۱۴۰۱گشتاور ۶۵۰ برای CSL سال ۲۰۲۲ / مرسدس اس ال ۵۰۰ سال ۲۰۰۹ که ایران هم هست ۵۳۰ نیوتن متر / جذابیت تو مرسدس بیداد میکنه / اگر همین اس ال رو سبک سازی کنن الان هم این ۲ تارو زخمی میکنه – اونم با اون سطح از آپشن و تعلیق نرم و طراحی که هنوز فک براندازه ..
❤BMW❤
۱۴ آبان ۱۴۰۱برادر ، تعداد دیس ها ، این کلامت رو تایید میکنه
Khosrow
۱۴ آبان ۱۴۰۱برادر دنبال لایک نیست کسی / نظرمه فقط / لایکت میکنم ..
R@min
۱۴ آبان ۱۴۰۱اینکه از همه رقبا و محصولات هم سبک گرون تر باشی اما از همشون عملکرد ضعیف تری نشون بدی اونم با پسوند CSL واقعا جای تاسف هست.
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۱رامین بجز پورشه چندتا ماشین هم سبک این ازش بالاترن؟
تایم پیست هم مد نظر بوده؟
R@min
۱۴ آبان ۱۴۰۱کامارو ZL1 1LE و شلبی GT500 دقیقا رقیب هم کلاس این ماشین هستن. اگر بخواییم از لحاظ قیمتی هم بگیم کوروت و gtr هم میان وسط که درست نیست و خب در پیست از همشون کندتره. امیدوارم کسی از دیدگاه طرفداری تلقی نکنه حرفارو، بحث کاملا فنی هست و منم تو آلمانی ها فن بی ام و هستم.
دلیل اصلی اینکه نسبت به این ماشین کامنت منفی میدم این هست که، مهندسای بی ام و تمام توان موتور و پلتفرم و تکنولوژیشونو پیاده نکردن. شاید بخاطر این باشه که در آینده یه نسخه هاردکور بدن شایدم اصلا دنبال قدرت نمایی نبودن و خواستن صرفا با یه پسوند CSL قیمتو بکشن بالا و پولی به جیب بزنن.
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۱اصلا که فکر طرفداری یا عدم طرفداری به سرم نزد و حداقل موقع بحث با تو (این توی خودمونی هست نه توی خاکی😁) تو این فاز نیستم
از این جهت پرسیدم که وقتی گفتی از همشون ضعیف تره راستش یکم شوکه شدم و یه مروری کردم و اتفاقا GTR اولین گزینه ام بود که فکر کردم مثل همیشه GTR حکم استثناء رو داره یجورایی کوروت هم همینطور که خوب خودتم اشاره کردی درست نیست
و در مجموع بخاطر اینکه شش سیلندری بجز پورشه رو بالاتر ازش ندیدم برام سوال شد
1123
۱۵ آبان ۱۴۰۱ببخشید ولی چجوری GT500 وکامارو با 1LE رقیب این ماشینن؟
اونا مشخصا مخصوص پیست توسعه یافتن.
این CSL بجز یه اسپلیتر چیزی برای افزایش داون فورس نداره.
اگه بی ام و بخواد یه ماشین مخصوص پیست بده جهت رقابت با این دوتا بده باید سبکتر ازین باشه، یه پکیج ایرو اگرسیو مثل GT500 و 1LE داشه باشه و یا با جعبه دنده سکوئنشال یا حداقل دو کلاچه عرضه بشه.
تقریبا یه نسخه خیابونی از M4 GT3.
R@min
۱۵ آبان ۱۴۰۱1123
اولا که سبک تر از این نمیشه و دوما بله خودم بالا گفتم این ماشین اون نسخه مورد انتظار نیست اما نیازی به بادی کیت GT4 هم نیست، صرفا یه سری جایگذاری فیبرکربن کارو راه مینداخت. این ماشین به اسم پیست محور هست و با محصولات پیست محور هم مقایسه میشه.
چرا انقدر گرونه ؟؟ طبق نظرت باید بگیم یه ورژن مخصوص پول چاپی بود.
d1123
۱۴ آبان ۱۴۰۱بنظر من تو بیشتر موارد جی تی 4 آر اس بهترین ماشین اسپرت در حال تولید برای رانندگی هست.(در کنار لوتوس امیرا و آلپاین آ110 آر).
متاسفانه این M4 CSL هم اصلا CSL نیست، وزنش خیلی زیادتر ازونه که بتونی بهش بگی Light
همچنین جعبه دنده پرفورمنس محوری هم نداره و فرمونش فیدبک دقیقی به راننده نمیده.
از اینا گذشته، ام4 برای رانندگی های روزانه و کروز کردن مناسب تر خواهد بود؛ با حجم صندوق بسیار بهتر، صدای کابین کمتر و سواری نرم تر توی سرعت های داخل شهر.
ولی بهترین کارت ام4 مقابل 718 موتورش خواهد بود…
T
۱۴ آبان ۱۴۰۱بین این دو پورشه انتخاب میکنم ولی رخ بی ام وه خیلی قشنگه
❤BMW❤
۱۴ آبان ۱۴۰۱قطعا بیامو
بی خیال اسم
۱۴ آبان ۱۴۰۱با اینکه پورشه بهتره
ولی بی ام و انتخابم
فقط این بی ام و لایق اسم csl نبود
این همه گرون ،چیز خاصی هم نداره
بی ام و، لامصب حداقل سبک ترش می کردی و ارزون تر
محمدهادی
۱۴ آبان ۱۴۰۱نظرات نشون داد که سلیقه افراد چقد متفاوتن باهم
من با اطلاعات این مقاله فکمیکردم الان همه پورشه رو انتخاب کنن
ولی اصلن اینطوری نبود و بحز اطلاعات فنی چیزهای بسیار دیگه هم برای انتخاب مهمه ن
بنظر منم M4 رخ جذاب تری داره از پورشه
amir
۱۵ آبان ۱۴۰۱M4