بی ام و

درگ چهار نسل بی ام و M3 و M4، از سال 2000 تا 2025

چهار نسل مختلف ب‌ام‌و M3 و M4 گرد هم جمع شده‌اند تا مسیر پیشرفت این خودرو طی ربع قرن را در مسابقهٔ درگ ۴۰۰ متر نشان دهند.

ب‌ام‌و M3 و M4 همیشه خودروهای فوق‌العاده‌ای برای رانندگی بوده‌اند و حالا کارواو چهار نسل اخیر این خودرو را برای انجام مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است. در سال ۲۰۱۴ و نسل F82، ب‌ام‌و نسخه‌های سدان و کوپهٔ M3 را به دو مدل مجزا تقسیم کرد و نسخهٔ کوپه به M4 تبدیل شد. در این ویدئو، دو نسل M4 به همراه دو نسل آخر M3 کوپه حضور دارند.

ب‌ام‌و M3 نسل E46

قدیمی‌ترین عضو این جمع خانوادگی، M3 نسل E46 است که در سال ۲۰۰۰ به بازار آمد و از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی تنفس طبیعی با ۳۴۳ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک AMT به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود هرچند که یک گیربکس دستی هم قابل سفارش بود. E46 با وزن ۱۴۹۵ کیلوگرم، سبک‌ترین عضو گروه است و در زمان تولید ۴۲ هزار پوند قیمت داشته است. در حال حاضر نیز قیمت نمونه‌های کارکردهٔ این خودرو از ۱۲ هزار پوند شروع می‌شود و می‌تواند به بیش از ۳۰ هزار پوند برسد.

ب‌ام‌و M3 نسل E92

نسل E92 که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد، تنها M3 تاریخ با پیشرانهٔ V8 محسوب می‌شود. زیر کاپوت این ماشین یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب می‌رساند. این M3 حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در زمان تولید ۵۵ هزار پوند قیمت داشته است. قیمت نمونه‌های کارکردهٔ E92 هم‌اکنون در حال افزایش است و از ۱۵ هزار پوند برای نمونه‌های خسته آغاز می‌شود و به حدود ۴۰ هزار پوند در نمونه‌های تمیز می‌رسد.

ب‌ام‌و M4 نسل F82

این اولین نسل M4 است که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد ولی نمونه‌ای که در این درگ داریم از نسخهٔ تولید محدود CS است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. در این نسخه، موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. M4 CS نسل F82 با وزن ۱۵۸۰ کیلوگرم، کمی از E92 سبک‌تر است و در زمان تولید با قیمت ۸۹ هزار پوند عرضه می‌شد. نمونه‌های کارکردهٔ این خودرو امروز بین ۳۰ تا ۴۰ هزار پوند قیمت دارند.

ب‌ام‌و M4 نسل G82

و سرانجام به جدیدترین M4 می‌رسیم. این خودرو هم از نوع CS است که در سال ۲۰۲۴ معرفی شد درحالی‌که نسخهٔ معمولی این نسل از سال ۲۰۲۰ در بازار حضور دارد. زیر کاپوت G82 هم مثل نسل قبلی یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار دارد که البته حالا بسیار قوی‌تر شده و ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این همچنین تنها خودروی چهارچرخ محرک جمع محسوب می‌شود و از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند هرچند که با وزن ۱۷۶۰ کیلوگرم از همه سنگین‌تر است. M4 CS هم‌اکنون ۱۲۰ هزار پوند قیمت دارد.

با توجه به مشخصاتی که مرور کردیم، پیش‌بینی برندهٔ این درگ خانوادگی دشوار نیست ولی قطعاً دیدن رقابت چهار نسل کوپهٔ اسپرت ب‌ام‌و لذت‌بخش خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی

M3 E46 M3 E92 M4 F82 M4 G82
پیشرانه ۳.۲ لیتری I6 ۴.۰ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۳۴۳ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار ۴۶۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۵ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته AMT ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1716 ديدگاه)

    M3 e46 فقط….

    موافقم 29
    مخالفم 7
  2. Siyavash

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1053 ديدگاه)

    انتخابم f82 و e46 هست تماااام

    موافقم 15
    مخالفم 5
  3. froG-driVer

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    طراحی جدولی که بالای ویدیو گذاشتین جالبه.همینجوری

    موافقم 4
    مخالفم 3
  4. رامتین

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3304 ديدگاه)

    نسل قبلی سری چهار واقعا جذاب بود. میشد فیس لیفتی روی همین پیاده کرد نه اینکه کلا جلو پنجره و بقیه قسمتها را تغییر کامل داد.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. شکم وه

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (881 ديدگاه)

    m3 فقط طراحی کریس بنگل مخصوصا اگه کوپه استروک باشه تا نه لیتر

    موافقم 2
    مخالفم 5
  6. احمدرضا

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (760 ديدگاه)

    نتیجه رو ول کن
    اولی بدین من برم

    موافقم 5
    مخالفم 4
  7. nima.jdm

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1014 ديدگاه)

    بهترین نسل های بی ام و همین ۴ تا هستن
    مخصوصا e46

    موافقم 8
    مخالفم 4
  8. همایون

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    باز مش واتسون و درگهای نامردی.خب لعنتی اینا که همینطور چندسال اختلاف تکنولوژی و کلی قدرت موتور اختلاف دارند چرا واسه نمونه جدید جای اینکه m4معمولی دف عقب انتخاب کنی رفتی نمونه csچهارچرخ محرک برداشتی آوردی؟!با توجه به میزان شهرت و پولی که داده اصلا واسش سخت نیست که اون مدل رو تهیه میکرد ولی کلا عادت داره یه جوری تو نتیجه اثر دخالتش باشه

    موافقم 2
    مخالفم 7
    1. ابوالفضل

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      چه ربطی داره درگ کاملا زیبا و جذابه چون یه نوستالژی هم این وسط رد و بدل میشه و به شخصه این درگ لذت بخش بود …..
      دیگه همه چیز که نمیشه برابر باشه بعضی چیز ها تضادش جذاب تره مثل درگ ……
      درگ چیزیه که همین نا متقارنی هاش دنیاش رو برای همه جذاب کرده

      شما با مسابقه مشکل نداری با شخص واتسون مشکل داری لطفاً نزن نچسبون به درگ 🙂🙂

      موافقم 2
      مخالفم 8
  9. ابوالفضل

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    درگ جذابی بود و لذت بخش مخصوصا صدای دلنواز اون V8 e92 موقع لانچ 🤤♥️….
    ولی ایکاش از نسخه استاندارد نسل G استفاده میکرد چون قدرتش منطقی تر و کم تر بود و دیفرانسیل عقب هم هست و درگ جذاب تر و پر هیجان تری رو شاهد میبودیم

    موافقم 4
    مخالفم 4
  10. saeedfarshchian

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    E46

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا